A
vizuális kommunikáció változatainak
összehasonlító elemzése
Sándor Zsuzsa
tartalom:
A
vizuális kultúra és vizuális kommunikáció áthatásai
Struktúrák
és szerepek:
a
vizuális kommunikáció struktúrája és a vizuális nyelv szerepe a kommunikációban
a
vizuális nyelv struktúrája, vizuális nyelvi minőségek és együttállásaik jelentései,
hatásai
Kísérlet
a vizuális kommunikációváltozatok áttekintésére
A
vizuális közlések jellemzői és a vizuális nyelvben rejlő hatásmechanizmusaik
a
praktikus közlések egyezményes és közérthető vizuális ismérvei
a
művészi közlések és nem művészek díszítő-szépítő-expresszív közléseinek vizuális
nyelvben megragadható üzenettartalmai
Élethelyzetek
komplex képi együttesei és komplexitásuk vizuális nyelvi jellegzetességei és
kommunikációs szerepe
Vizuális kultúra és vizuális kommunikáció
Ha kiindulásként elfogadjuk az alábbi vizuális kultúra meghatározást,
VIZUÁLIS KULTÚRA
a
szemmel (is) érzékelhető tárgy- és jelenségvilág:
|
a
szemmel (is) érzékelhető tárgy- és jelenségvilág használata:
|
a
szemmel (is) érzékelhető tárgy- és jelenségvilág használatának képessége:
|
természeti
tárgy- és jelenségvilág |
a természeti
világ
vizuális megismerése- befogadása, felhasználása |
a természeti
világra vonatkozó
vizuális megismerő-befogadó, felhasználó képességek |
emberalkotta
tárgy- és jelenségvilág |
az emberalkotta
világ
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
az emberalkotta
világra vonatkozó vizuális
![]() ![]() ![]() ![]() |
(Miklós Pál hatására)
akkor azonnal láthatjuk, hogy a vizuális kommunikáció szerves része a vizuális kultúrának:
VIZUÁLIS KULTÚRA
a
szemmel (is)
érzékelhető tárgy- és jelenségvilág |
a
szemmel (is)
érzékelhető tárgy- és jelenségvilág használata: vizuális megismerés, alkotás - befogadás |
a szemmel
(is)
érzékelhető tárgy- és jelenségvilág használatának képessége |
VIZUÁLIS
KOMMUNIKÁCIÓ
|
vizuális
kommunikációs
képességek |
Az emberalkotta tárgy- és jelenségvilág valójában alkotások összessége. (Vigyázat! alkotás 1: folyamat, alkotómunka; alkotás 2: a tárgyiasult, láthatóvá tett gondolat, vagyis a mű, avagy alkotómunka eredménye). A vizuális alkotómunka, az alkotás és a befogadás együtt eredményezik a vizuális kommunikációs folyamatot. A vizuális kommunikációs műveltség a vizuális kultúráltság szerves része.
A(z érintetlen) természetbe az ember
belelátja az esztétikumot, az emberit, így kultúrájának részévé teszi és így
ez már önmagában a kommunikáció szándéka lesz. (Bár az ember sokszor hajlamos
arra, hogy elhiggye: a természet szólítja meg őt.)
Kérdés: az érintetlen természet milyen értelemben része a vizuális kommunikációnak,
avagy minden látható kommunikál [vizuálisan is]?
A
vizuális kommunikáció struktúrája és a vizuális nyelv szerepe a kommunikációban
A vizuális kommunikáció struktúráját az alábbi összefoglaló ábra szerint értelmezzük:
VIZUÁLIS ÚTON KÖZLŐ / ALKOTÓ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
KÖZLÉS /ALKOTÁS: ÜZENET (közvetítő közegben tárgyiasult tartalom) |
VIZUÁLIS ÚTON BEFOGADÓ / MEGISMERŐ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
tevékenysége: szellemi és fizikai |
tevékenysége: szellemi |
|
ANYAGBAN HASZNÁLJA A VIZUÁLIS NYELVET: | VIZUÁLIS NYELVEN
ANYAGBA FORMÁLT üzenet: |
A VIZUÁLIS NYELVET
ÉRTELMEZVE/ÁTÉLVE |
k ó d o l j
a az üzenetet |
k ó d o l t
![]() |
d e k ó d ol
j a az anyagban rögzített üzenetet |
ábrázol-kifejez: rajzol, fest,... tárgyat készít, ... épít,... |
kifejező-ábrázoló
jellegű ábra, jel, ... tárgy, festmény,... |
megfigyel, szemlél, gondolkodik, elemez |
A vizuális nyelv áthatja a vizuális
kommunikáció egészét.
Az alkotómunka folyamatában a vizuális nyelv által formálódik a gondolat, az
alkotás (avagy a közlés) maga speciális-egyszeri vizuális nyelvi együttállások
összessége, a vizuális befogadásnak pedig közege a vizuális nyelv.
Az üzenet konkrét-konstans vagy
képlékeny - ez alapvetően a közlési céltól függ. Vajon az alkotásnak milyen
összetevői biztosítják, hogy az üzenet bármely vevő számára ugyanaz legyen?
A visszacsatolás mennyiben szükséges ő a kommunikációban? (Az alkotó nem igényli
vagy időben nem lehetséges.) Egyidejűség és időben (térben) történő szétszakadás.
A testbeszéd mint alkotás: a közlés
folyamata a közlés (és az üzenet) maga. A közlő személy egyúttal a közlés közvetítője,
hordozója is.
A
vizuális nyelv struktúrája, vizuális nyelvi minőségek és együttállásaik jelentései,
hatásai
A vizuális nyelv - nagyon egyszerűen
fogalmazva, és most beérjük ennyivel - nem más, mint a látás nyelve.
A nyelv szó félrevezető lehet, mert a "nyelv" hallatán általában csak
a beszédre gondolunk. Természetesen itt éppenhogy nem ezt jelenti, hiszen a
vizuális nyelv karakteresen nemverbális nyelv. (Ugyanúgy, mint ahogyan
nem verbális például a zenei nyelv sem.)
Kicsit más megközelítésben a vizuális nyelv nem más, mint a vizuális kommunikáció
intellektuális közege. (És az is nyilvánvaló, hogy természetesen nem választható
el a vizuális kommunikáció üzenethordozó közegének másik összetevőjétől, az
anyagtól, pontosabban az emberalkotta tárgy- és jelenségvilág esetében az anyag-eszköz-technika-technológia
együttesétől.)
A vizuális nyelv mibenlétének tárgyalására, tartalmának felfejtésére két megközelítés
különíthető el: egyrészt struktúrálisan gondolkodhatunk (mint minden nyelv,
a vizuális nyelv is építkezik, avagy fordítva: elemeire bontva értelmezhető),
másrészt a különböző képi közlések egymástól különböző vizuális nyelvi jellegzetességeit
vizsgálhatjuk. Az első az elvontabb, a másik a gyakorlatközeli. Az első esetben
a legkisebb elemből (pl. a kárminvörös színből, az egyenes vonalból, stb.),
mint nyelvi alapegységből kiindulva jutunk el a legbonyolultabbig, a sokrétegűen
összetettig (ami nem más, mint a kompozíció, vagy a látvány vizuális egésze);
ez tehát a vizuális nyelvtan kérdése. A másik esetben az egészből indulunk és
azt vizsgáljuk, hogy milyen vizuális összetevői eredményezték éppen azt a változatot,
amit szemlélünk; vagyis ez a használt vizuális nyelv területe. Most a magyarázat
kedvéért mégis a verbális nyelvből vett párhuzammal élek. Ez a nyelv alapegységként
hangokból, avagy betűkből építkezik és hoz létre igen sokféle nyelvtani formációt,
illetve változatos beszélt vagy írott "szövegfajtát". Ugyanakkor kétségtelenül
- bár egyformán a magyar nyelvet használják - igen erő sen különbözik egymástól
egy szépirodalmi író írói nyelve és egy politikus parlamenti előadói nyelve,
avagy egy baráti beszélgetésben használt nyelv.
A vizuális nyelv használatának egyik legfontosabb összetevője a vizuális észlelés alapmuveleteként értelmezett viszonyítás (: a vizuális nyelvi minőségek és tárgy/látvány-egészek vizuális minőségeik alapján történő összevetése), a másik a viszonyítást követő a vizuális ítélet (: döntés). Az egyéni beállítódás nagyban befolyásolja a vizuális nyelv használatát. Egyes minőségek és nyelvi együttállások azonban ugyanúgy hatnak minden emberre.
A kerek formák szelídséget, békét
sugallnak, a szögletes-hegyes formák nyugtalanítóak, támadók. A vörös szín és
általában a telt színek izgatóak, vidámak, a telítetlen színek nem ritkán szomorkásak.
A vizuális ellentét általában feszültséget kelt, izgalmat, dinamizmust visz
a látványba, mint ahogyan mozgásérzetet eredményez az átmenetesség is. Az egészen
kisléptékű hasonlóság, a nüansznyi eltérés finom modellációjával általában nyugtató
hatású.
A szimmetria és általában az egyensúly a kompozícióban nyugodtságot mutat, az
erőteljes aszimmetria feszültségkeltő hatása közismert.
És így tovább, számtalan példát sorolhatnánk még a vizuális nyelvi hatásokból...
Kísérlet
a vizuális nyelv struktúrájának feltárására (vázlat):
a vizuális nyelvi együttállásokban ragadható meg vizuális úton a tér és idő;
a térábrázolás és az időábrázolás módjai, valamint a térhatáskeltés és az időbeliség
(mozgás, folyamat, változás) érzetének keltése (illetve a hatás erősítése vagy
csökkentése) a komponálás összetevői
optikai ábrázolási módok
(A vizuális ritmus értelmezési alaphelyzete:
valamely vizuális minőség sokszorozódása / ismétlődése az elrendezésben - azaz
az általánosan elfogadott ritmusértelmezést kitágul a vizuális érzékleteknek
megfelelően)
Kísérlet a vizuális kommunikációváltozatok áttekintésére
(Egyúttal kísérlet a képi világ
áttekintésére.)
Az áttekintést-rendszerezést egyrészt a közlési cél vezérli, ez közléscsoportokat
eredményez; másrészt a csoportok sorrendezése a szárazon tárgyilagostól a
szabadon (ön)kifejezőig halad. (A linearitás megkérdőjelezhető ...)
praktikus
közlések
praktikus és tudományos céllal
1. műszaki ábrázolás
1.1. tárgy/építmény (téries) szerkezeti rajza
1.2. nézetrajz
1.3. metszetrajz [téries, nézeti]
1.4. alaprajz
1.5. szerelési rajz
1.6. tervrajz és makett/modell
2. ábrázoló geometriai (és mértani) szerkesztések
3. térképészeti ábrázolás
3.1. földrajzi, domborzati
3.2. közlekedési, úthálózati
3.3. idegenforgalmi/tájékoztató, túrista
4. értelmező, magyarázó és szemléltető
(szabadkézi) ábrázolás
4.1. tárgy felépítését magyarázó rajz [téries, "átlátszó"; nézetszerű,
metszetes]
4.2. útvonalrajz
4.3. folyamatot értelmező rajz [tárgy összeszerelése, gép működése, eszköz használata,
természeti változás, élőlény fejlődése és sorvadása, élőlény mozgása
5. szemléltető célú, illusztratív
ábrázolás; ábra [nem vizuális tartalmak vizualizálása]
5.1. grafikon, diagram
5.2. működési elv elvont jelekkel
6. praktikus köznapi és műszaki
tárgy
6.1. köznapi szükségletek egyszerű tárgyai (mint a facsemetéhez kötözött karó)
6.2. gépek belső szerkezete, alkatrészek (mint egy villanykapcsoló belseje,
vagy egy elektromotor-tekercs) [design kapcsolódású]
7. látvány/tárgy leképező ábrázolása
speciális elektrotechnika-függő kódolással
[a nem látható láthatóvá tétele]
7.1. röntgenkép
7.2. hődiagram
7.3. csillagászati felvétel
7.4. elektronmikroszkópos felvétel
praktikus vonatkozással
8. látványhű/tárgyhű és látványra
visszavezethető ábrázolás [képzőművészeti kapcsolódású]
8.1. leképező naturalista ábrázolás
látszatszerű (szabadkézzel)
látvány, tárgy ábrázolása / figuratív/imitatív ábrázolás (szabadkézzel)
látványfotó, fotódokument, filmdokument képanyaga (ábrázolás kamerával)
mesterrajz, tudományos illusztráció (tárgyi hűségre figyelő: minden vizuális
elem egyenrangú)
makett, modell
8.2. látványszerű szelektív ábrázolás [mint iskolai gyakorlat]
(látvány ábrázolása valamely vizuális nyelvi elem hangsúlyozásával)
tónusos tanulmány
tömegvázlat síkon és térbeli plasztikus ábrázolás (makett is)
térszerkezeti vázlat térmélységekkel
kontúrrajz / vonalrajz
színtanulmány, színvázlat
8.3. látványt idéző (erősen) redukált ábrázolás (mint iskolai gyakorlat)
színes homogén folttal
fekete-fehér homogén folttal
körvonallal kerített homogén folttal
9. modell nélküli (nonfiguratív)
ábrázolás a vizuális nyelv tanulmányozására
9.1. minőségek
9.2. minőségviszonylatok
9.3. ritmusok
9.4. kompozíciós megoldások
praktikus közlések művészi vonatkozással
10. információközlő jelszerű ábrázolás
[alkalmazott grafikai/művészeti kapcsolódás]
10.1. nonfiguratív vizuális jelek
irányított nyíl
tagadás, tiltás
írásjel, betű
10.2. tájékoztató jelrendszerek/piktogramok
térképészeti
közlekedési
menetrendi
Windows, Internet
10.3. tulajdont, hovatartozást közlő jelek
címer, zászló
védjegy, pecsét, billog, mesterjegy
embléma, cégjel, cégtábla
11. tárgy és környezet /kézmű és
szériatermék/ (népművészet, iparművészet, építőművészet, design)
11.1. használati tárgy
11.2. építmény
11.3. település, kert/park
11.4. dísztárgy
12. ún. alkalmazott művészetek (a
vizuális közlés is "alkalmazkodik")
12.1. csomagolás
12.2. plakát, meghívó, reklám
12.3. díszítés, díszítmény
12.4. dekoráció
művészi /esztétikai céllal
13. más művészetekkel társulva művészetet
teremtő
13.1. díszlet, kellék
13.2. színpadkép-, játéktér-terv
13.3. jelmez, maszk
13.4. testbeszéd (mozdulat, mimika, gesztus) képisége
13.5. báb
13.6. fényhatások
13.7. képregény-rajz, animációs filmek képei, mozgófilm-kép
13.8. happening, perfomance, ... látványelemei
14. más művészeteket illusztráló
módon
14.1. miniatúra, iniciálé
14.2. szépirodalmi illusztráció
14.3. zenei illusztráció
15. más vizuális művészetekhez kapcsolódó,
ill./és/vagy társadalmi vagy vallásos célokat szolgáló
15.1. oltár
15.2. emlékmű és köztéri történelmi szobor
15.3. plakett, érme
15.4. falfestmény, mozaik, pannó, üvegablak
16. független
16.1. művészfotó
16.2. kisplasztika, "nagyplasztika" (dombormű és kerekszobor)
16.3. táblakép festmény
16.4. sokszorosító grafikai lap (mély-, magas-, síknyomás)
16.5. egyedi grafikai lap (rajz, monotípia)
(mindegyiken belül tematikailag:
portré, csendélet, táj, életkép, vallás, mitológia
élmény, élet/érzés, hangulat, gondolat figuratív ábrázolása
élmény, élet/érzés, hangulat, gondolat nonfiguratív ábrázolása)
Vizuális
közlések jellemzői és a vizuális nyelvben rejlő hatásmechanizmusaik
A képi közlések objektivált képek,
azaz a tárgyiasultak, mások számára is láthatóvá tettek, azaz anyagban megjelenítettek.
Kommunikálni csak ezekkel lehet. A közlésben a gondolati kép tárgyiasul: papíron
vagy vásznon ceruzával vagy festékkel, szoborban vagy tárgyformában agyagban
vagy fémben stb. átlényegülve jelenik meg.
Az objektivált kép tárgyi jellege hol előtérbe kerül, hol háttérbe szorul. Művészi
és nem művészi tárgyak esetében a tárgyszerűség vitathatatlannak látszik - de
például elveszíti tárgyi jelentőségét a használatból kivont, vitrinben tárolt
népművészeti tárgy. A képzőművészeti alkotások tárgyisága általában elhanyagolható,
de nagyon is fontos a múzeumi restaurátor vagy az aukción a kép állapotát vizsgáló
műgyűjtő számára, a műalkotás ezekben az élethelyzetekben műtárgy is. A szobormű
tárgyiságával is összefügg, hogy tapintási érzékleteket indít be - nem véletlenül
fényesedik ki a bronz és koszosodik el a kő némely köztéri szobrok különböző
felületein. Még egy műszaki rajz is rögtön tárggyá válik, ha tekercseben vagy
mappában tárolni vagy szállítani kell.
A képet mindig valamilyen közlési
vagy kommunikatív szándék hozza létre. (A közlési szándékot iskolai helyzetben
általában feladathelyzet váltja ki.)
Ilyen értelemben tehát a közlés anyagban stabilizált, archivált, rögzített vizuális
nyelvi konstellációk együttese.
A közlési szándék, cél határozza
meg az objektivált kép egészének milyenségét: hogy síkon vagy térben jelenik
meg, hogy milyen ábrázolási móddal és milyen anyagban valósul meg, hogy tartalmazhat
személyes töltetet avagy nem, és így tovább.
A kép (avagy a közlés) életrehívó célja szerinti meghatározottsága egyúttal
objektív és szubjektív tartalmait is közvetíti. Sőt, még tovább: közvetíti azt
is, hogy mennyire közérthető (kisebb nagyobb közösség vagy akár egy kor számára)
vagy mennyire engedi meg, netalán egyenesen igényli a személyes értelmezéseket.
A vizuális alkotómunka kétfélesége, vagyis az ábrázolás és a kifejezés különböző
alaphelyzetet igényel az alkotótól és ugyancsak különböző hozzáállást és gondolkodásmódot
a befogadótól.
Az eredet és a cél - vagyis a honnan származik? a hogyan jött létre? a milyen
szándékkal született? - alapvetően meghatározza az embernek a látotthoz való
viszonyulását. Azaz karakteres példákkal közelítve: másképpen szerveződnek gondolataink
egy dokumentumfotó vagy egy ábra értelmezésekor, mint egy Rembrandt- vagy egy
Kandinszkij-festmény szemlélése közben; másféle alaphelyzetből közelítünk egy
képzőművészeti alkotáshoz és egy géphez vagy egy szőlőkaróhoz. (Az alaphelyzetek
mindegyikében természetszerűleg ott vannak a nagy közös emberi tulajdonságok:
a megérteni-akarás és a szép keresése.)
A képfajta öndefiniáltsága határozza meg tehát mind az alkotói alaphelyzetet,
mind az elemzési irányultságot.
A típusok karakterek szerinti elkülönülése olyannyira fontos tényező, hogy a
vizuális nevelést is befolyásolja az alkalmazott pedagógiai metodikában. Így
a vizuális kultúra tanulása-tanítása során a közlésváltozatok két nagy alaptípusához
elkülönített módszertani alapelvek kapcsolódnak: az ábrázolás dominanciájú képcsoporthoz
a vizuális kommunikáció oktatása, míg a kifejezés dominanciájúhoz az esztétikai-művészeti
nevelés tartozik.
A közlések jellegzetességeinek feltárása
a vizuális nyelvi jellemzők és ezzel együtt az ábrázolási módok
megállapításával történik.
Kérdés: az egyes közlésfajta ezek közül melyiket (vagy melyeket) igényli az
üzenet közvetítése szempontjából.
A kreativitásnyomok megléte vagy hiánya, vagyis a kéz alkotómunkájának visszaolvashatósága
az ábrázolást lélekkel telíti, személyessé és emberivé teszi.
Szabadkézi ábrázolásról akkor beszélünk, ha az alkotó kéz szabad mozgása közvetlenül
hozza létre a közlést. Mindenféle eszközt nélkülöz a képlékeny anyagok mintázással
történő alakítása, vagy pl. a papírtépéses kollázs. A térben történő ábrázolásnál
az anyagok alakításához használt - akár egyszerű fizikai, akár gépi- eszközök
szintén kreativitásnyomokat eredményeznek - természetesen az anyag és az eszköz
sajátosságain belül, azokkal együtt. A síkon való ábrázolásnál a hagyományos
rajzoló és festőtechnikákban a különféle eszközök sokféle használati módja -
együtt az anyagok tulajdonságaival és természetesen az alkotói szándékkal -
változatos variációkat eredményez, az egyéniség jegyeit hordozza.
Egyedül a szerkesztőrajz (vagy szerkesztett rajz) az - éppen ábrázolási szabályainál
fogva -, amely nem hordozhat szabad kézmozgásokat és személyes nyomokat. Ezért
éppen a szabadkézi rajz ellentéteként tartjuk számon.
Nyilvánvalóan nem hordoznak semmilyen kreativitásnyomot és végletesen személytelenek
- mert annak is kell lenniük - a különféle tudományokban használatos gépekkel
kódolt képek (pl. a röntgenkép). Itt a kéznek persze eleve nincs is alkotószerepe.
Azonban nemcsak a kéznyom közvetíti az érzelmeket, hiszen máskor, pl. a számítógépes
művészi célú képalkotások esetében, a kéz közvetlen alkotófunkciója nélkül jöhetnek
létre nagyon is érzelemgazdag és egyénített művek.
Kérdés: a közlésfajta mennyi egyéni megnyilvánulást enged meg karakterének megőrzése
mellett? (Pl. Egy szemléltető rajz meddig marad az, ami és mikor megy át egy
"öncélú" tanulmányba?)
Eddig csak az egyes képekkel foglalkoztunk
és éppenhogy szeparálásukra törekedtünk.
Az ember azonban többnyire komplex képi együttállásokban, azaz életkörülmények
és életjelenségek szerint, sőt: az élethelyzetek egymásba fűződő rendszereiben
éli meg a képi világot.
Kérdés mostmár, hogy a komplexitás hogyan szervezi a befogadói (vagy az alkotói)
folyamatokat. Azaz emberi tevékenységekben (pl. közlekedés, vásárlás) és foglalkozásokhoz-hivatásokhoz
(pl. valamilyen kisiparos mester, orvos, tanár, festőművész) kapcsolódóan hogyan
történik a képi világ megtapasztalása, értelmezése. A munkaköréhez kapcsolódó
képfajták értelmezését az ember persze "saját érdekében" megtanulja,
de más, általános vagy speciáliseseti élethelyzeteiben egyes képfajtákat jól
kezel, míg másokkal nehezebben birkózik meg. Így például az orvos kiválóan olvassa
a röntgenképeket, de lehet, hogy nem tud összeállítani egy asztalkát a csomagban
található - egyébként jól ábrázolt - szerelési rajz folyamatábrája alapján.
Az ember élettereiben (lakás, munkahely)
a képiségek összehangolására törekszik, valamint szépérzékétől indíttatva díszítéseket
végez. Úgy gondolom, a lakásunkban magunk köré épített világ képi együttese
mondja a legőszintébbet magunkról és jelenti a legbensőségesebb képi kommunikációt.
Végül nézzünk meg két változatot a komplex képi együttállásokból. Az egyik szándékoltan
vizuális művészeti életjelenség, hogy megmutatható legyen köznapiba ágyazottsága,
összefonódása a mindennapi vizuális kommunikációval.
IRODALOM
A vizuális kultúráról. Vélemények
/viták. Szerk S. Nagy Katalin. Kossuth Könyvkiadó, 1982
Aragon, Louis: A kollázs. Corvina Kiadó
Balogh István: Az építészeti forma. Tankönyvkiadó, Budapest, 1984
Arnheim, Rudolf: A vizuális élmény, az alkotó látás pszichológiája. Gondolat
Kiadó, Budapest, 1979
Berger, René: A festészet felfedezése. A látás művészete. I-II. Gondolat, 1977
Bialostocki, Jan: Régi és új a művészetekben. Corvina Kiadó, Budapest
Darvas György: A szimmetria a tudományban és a művészetben. In. Magyar Tudomány.
1999. 3. sz
Régi és új formák. Szerk. Zelnik József. Magyar Helikon
Hoppál Mihály - Jankovics Marcell - Nagy András - Szemadám György: Jelképtár.
Helikon Kiadó, 1997
Itten Johannes: A színek művészete. Corvina Kiadó
Kállai János - Kárádi Kázmér - Tényi Tamás: A térélmény kultúrtörténete és pszichopatológiája.
Tertia Kiadó, Budapest
Kepes György: A látás nyelve. Gondolat Kiadó, Budapest, 1979
Király Sándor:Az arányosításról. Tölgyfa Kiadó, Budapest, 1994
Lantos Ferenc: Képekben a világ. Budapest, 1994. Nemzeti Tankönyvkiadó
Léger, Fernard: A festő szeme. Gondolat, 1976
Nemcsics Antal: Coloroid színatlasz. Kiadja: Innofonance, 1985
Nemcsiscs Antal: Színdinamika. Akadémia Kiadó
Panofsky, Ervin: A jelentés a vizuális művészetekben. Gondolat, Budapest, 1984
Panofsky, Ervin: Az emberi arányok stílustörténete. Magvető Kiadó, Budapest
Petőcz András: A jelben-létezés méltósága. Colosseum, Budapest
Szilviczky Margit: A látás élménye. Művészeti tanulmányok az Iparművészeti Főiskolán;
Budapest, 1995, Nemzeti Tankönyvkiadó
Vizuális művészetek pszichológiája 1. Szerk.: Farkas András és Gyebnár Viktória.
Nemzeti Tankönyvkiadó
Vizuális művészetek pszichológiája 2. Szerk.: Farkas András. Budapest, 1997.
Nemzeti Tankönyvkiadó