Reflexiók
Sándor Zsuzsa: A vizuális kommunikáció változatainak
összehasonlító elemzése c. témafelvető dolgozatára, előadására
[Bácsván László], [Blaskó Ágnes], [Bódi Jenő], [Bodó Balázs], [Doboviczki Attila], [F. Tóth Krisztina], [Fejes Edina], [Frazon Zsófia], [Fülöp Zoltán], [Gergely Erzsébet], [Kemenesi Zsuzsa], [László Mónika], [Szakács B. István Attila], [Szekfű Balázs], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
A vizuális kommunikációhoz, a
vizuális nyelvhez kevéssé értek, ezért csak egy, a dolgozat szempontjából
talán nem túl jelentős ponthoz fűznék néhány észrevételt:
"A(z érintetlen) természetbe az ember belelátja az esztétikumot, az emberit,
így kultúrájának részévé teszi és így ez már önmagában a kommunikáció szándéka
lesz" (2.o.) - Azt hiszem itt egy, az esztétikumnál alapvetőbb kategóriáról
van szó, az értékről. Henrik Rickert neokantiánus filozófus szerint kultúra
alapja az érték. Az "egy valóság" kétféle irányból szemlélhető:
az általánosra tekintettel, és ekkor mint természet tárul fel a megismerő
számára, valamint az egyedire, az értékre tekintettel és ekkor kultúraként
láthatjuk. (A kultúra az ember értékvonatkoztatása által jön létre.) Így a
kultúra részének tekinthetek egy számomra egyáltalán nem esztétikus tájat,
növényt, állatot is, pl. mint egy veszélyeztetett faj vagy élőhely példányát.
Ezzel is a kultúrám részévé teszem.
[vissza]
1.)
Biztos, hogy beszélhetünk a látás nyelvéről? Az nem valamiféle kötelező rendszerszerűségre
utal? Végigvezeted ugyan az ábrádon a vizuális élmény elemeit, de mintha azok
nem volnának rendszerbe kényszeríthetők. A beszélt nyelv - szemben a vizuálissal
- tagolható, elemeinek vizsgálati sorrendje kötelező (nem kezdek el az utolsó
lapjától olvasni egy könyvet), inkább behatárolható (egy természeti látványnak
pl.nincsenek természetes határai (azt hiszem, minden verbális megnyilatkozásnak
vannak - nem tudom, gondolkodom)).
2.) Nagyon izgalmas a tipizálásod. Mit
akarsz vele kezdeni? Különböző szempontok szerint vizsgálhatók szerintem.
(Ezzel egyszersmind próbára tehető a tipizálás tarthatósága) Engem például
érdekelne - egy Londonban látott térképkiállítás okán -, hogy melyiket
mennyiben tartjuk "objektívnek", és az egyes csoportok mennyiben
felelnek meg ennek a követelménynek. (Az az ominózus kiállítás ugyanis olyan
térképek százait gyűjtötte össze, amelyek stratégiai, esztétikai, vallási
okokból vagy egyszerűen csak lustaságból nem feleltek meg műfajuk alapvető
elvárásának, de ennek ellenére működőképesek voltak, hiszen a szerzőjükön
kívül erről senki nem tudott.)
Az sem mellékes, hogy a befogadónak milyen elvárásai vannak az adott
típusú látvánnyal szemben, és hogy milyen tanulási folyamat előzi meg
az elvárás kialakulását. (Teljesen kézenfekvő elemek felsorolására gondolok
itt, mint pl. a perspektívikus ábrázolás értelmezésének elsajátítása. (Kérdés:
a felsoroltak közül melyik velünk született, melyik nem))
[vissza]
A témafelvető esszé a vizuális "nyelv" egy lehetséges rendszertanához igyekszik közelíteni. Viszont szerintem tárgya legalább ugyanakkora mértékben a vizuális - hogy itt most én is egy, első hallásra talán meglepő, analógiát alkalmazzak - "zene". Talán ezért nem lehet sosem megcsinálni a képi világ leíró rendszertanát?
[vissza]
A dolgozat egészére
sajnos nem tudok reagálni, ugyanis sokadszori újraolvasás után sem kerültem
közelebb annak a kérdésnek a megválaszolásához, hogy mi is a szerző célja,
és a cél elérésének módszere. Ennek hiányában kénytelen vagyok megragadni
a dolgozat közepén olvasható taxonómia kritikájánál. Egy ilyen osztályozási
rendszerre ugyanis a gépi információkezelés, feldolgozás korában mindennél
nagyobb szükség lenne, de eleddig nem született olyan ontológia, mely képes
lenne kiszolgálni a legkülönfélébb alkalmazások kapcsán felmerült igényeket.
Ha el is fogadjuk azt a hipotézist hogy a közléscsoportok szerinti felosztás
kell legyen a hierarchikus rendszer legfelsőbb szintjén, mindenképpen problémát
fog okozni, hogy a közlési módok általa felrajzolt két pontja, a szárazon
tárgyilagos és a szabadon önkifejező között nincs semmiféle folytonosság.
Márpedig, ha a sorrendiséget felveszem, mint az ontológia osztályai közötti
relációt, azt sokkal pontosabban lehet, és kell is definiálni.
A nagyobb baj az, hogy a felsorolásból úgy tűnik, mintha a szerző maga sem
hinne a dologban. Láthatóan kényszerből, jobb híján egymás mellé és alá rendelt
elemek és osztályok szerepelnek a szövegben, s így az egész rendszer düledezni
kezd. Miért került azonos szintre a tervrajz és a metszetrajz és miért nem
tartalmazza az előbbi az utóbbit? Miért önálló osztály az ábrázoló geometria?
Mit keres egymás mellet a windows és az internet, és mit keresnek így együtt
a piktogramok osztályban? A kérdések vég nélkül folytathatók, és akkor nem
beszéltünk még azokról a vizuális nyelvi elemekről, melyek e rendszerbe sorolása
megoldhatatlan problémát okoz. Hova kerül Tatlin terve a III. internacionálé
emlékművéről, mi lesz a helye pest látképének a budai várból, hova sorolható
be a Mátrix c. film megváltozott percepciót bemutató egy kockája?
Ha Sándor komolyan gondolja a taxonómia építést, javaslom figyelmébe a következő
forrásokat:
Ungváry Rudolf: A tartalom szerinti információkeresés az Interneten. http://www.mek.iif.hu/porta/szint/tarsad/konyvtar/forras/ungvary/html/bevezeto.htm
Babiczky B.: Szöveggyűjtemény az osztályozás és indexelés kérdéseinek tanulmányozására.
Budapest: Tankönyvkiadó, 1970
Dublin Core Metadata Element Set. Version 1.1. Reference Description. Recomendation,
Petőfi S. János - Benkes Zsuzsa: A MULTIMEDIÁLIS SZÖVEGEK MEGKÖZELÍTÉSEI,
Bevezetés a statikus 'verbális elem + kép/diagram/…'-típusú komplex jelek
szemiotikai szövegtanába, in: Iskolakultúra, Pécs, 2002, http://193.6.52.66/iskolakultura/Books/A%20multimediális%20szövegek%20megközelítései.pdf
illetve egy kimerítő bibliográfia a http://www.formalontology.it/onto_papers.htm
címen.
[vissza]
A témafelvető előadás
és esszé lenyűgöző vállalkozás, melyben a vizuális jelenségekre vonatkozó,
átfogó rendszertani kategóriákat állít fel. A vizuális kultúra jelenség, használat,
képesség szerinti megközelítése, valamint ezzel együtt a vizuális kultúra
kommunikáció alapon történő meghatározása alkotja lényegében e rendszertan
módszertani alapjait. Ebből adódóan - vagy mindezek hiányosságaként - fogalmazható
meg a dolgozattal szembeni kritikaként, hogy a (vizuális) kommunikációnak
csupán egyetlen, a tranzitív modelljét tekinti mérvadónak, ami csupán a vizuális-kommunikatív
jelenségek egy - igaz igen jelentős - részére alkalmazható. A jelenségvilág
és a jelenségvilág használata - alapesetben - nem választható le a jelenségvilág
használatának képességétől. Erre vonatkozóan számos hivatkozást be lehet mutatni,
tk. Habermas kommunikatív cselekvés modelljében az expresszív hitelesség az
egyik kulcspozíciót foglalja el, a műinterpretációban Panofskynál az értelmezés
helyesbítésének eszközei elsősorban tudásbeliek (nevezetesen a hagyományok
története), de a szélesebb horizonton értett megértés az valójában - pl. Gadamernél
- nyelvi, a dolgokban való egyetértést jelenti. Ugyanakkor és ezzel együtt
nem lehet eltekinteni a képek ún. immanens, belső struktúráját, felépítését
meghatározó konszenzusos, ismereti-tudásbeli mozzanatoktól - lásd. Pl. Gombrich
-, mely szerint a mű az egy meghatározott viszonyítási-modell felépítése,
ahol a látás a tudástól függ, és így minden ábrázolásnak van ismereti eleme.
Jóllehet a hivatkozásban ezek közül a felvetések közül jónéhányra történik
utalás, az esszé - érzésem szerint - leginkább egyfajta szociológiai dimenzióban,
szociológiai módszertan szerint igyekszik a képek, s az álatalánosan vett
vizuális jelenségek társadalmi-kulturális szerepének, mozgásterének, funkciójának,
hatásainak rendszertani tisztázására. Talán ebből adódhat e rendszertan egyfajta
"merev", strukturalista attitüdje is, noha az "Élethelyzetek
komplex képi együttesei…" c. bekezdésben ennek oldására történik egyfajta
kísérlet.
Ezek olyan módszertani alapok, melyektől egy lehetséges vizuális rendszertan
megalkotásakor nem lehet figyelmen kívül hagyni. Nem beszélve a "képek"
fentebb említett immanenciájának ontológiai rendszertanától, vagy éppen a
reprezentáció/észlelés legújabb, a kognitív tudományokban elért kutatási eredményeiről.
[vissza]
1.
Szerintem érdemes többféle kommunikáció-modellt is alapul venni, illetve az
alapul vett kommunikáció-modellben jobban el kellene merülni. Hiszen a vizuális
nyelv, a vizuális üzenet stb. beilleszthető a modellbe, megfeleltethető elemeinek.
2. Az elmélyülés abban is segítene, hogy
nem állítanád követelménynek, hogy minden vevő számára ugyanaz legyen az üzenet.
A vizuális kód ugyanis nem univerzális (semmilyen más kód sem)! Szituációtól,
csatornától, adótól-vevőtől (kommunikátoroktól), azok viszonyától, tárgytól,
más aspektusban pedig időtől-tértől-társadalomtól-kultúrától függ. Az is kérdés,
hogy egyáltalán hol van (hol keletkezik) az üzenet. Mert nem biztos, hogy az
adóban!
3. Hasonló a helyzet a visszacsatolásnál.
Visszajelzés mindig van. Csak éppen el kell különíteni azt, ami egyértelműen
visszamegy a másik kommunikátorhoz, attól, ami új kommunikációs szituációt generál,
másfelé hat. Szóval szó sincs arról, hogy a vizuális kommunikációban ne volna
szükség visszajelzésre, vagy hogy az lehetetlen volna. Nem beszélve a közvetlen
kommunikációs helyzetekről, ahol vizuális csatorna is elég gyakran jelen van
(többnyire igen), és amelynél az azonnali visszajelzés a jellemző (különben
nem is működik a szituáció). A közvetített helyzetekben (pl. videokonferencia)
hasonlóan működik a dolog. Csak a közvetett helyzetben merül fel egyáltalán
a visszajelzés tér- vagy időbeli nehézsége, korlátozottsága.
4. Ajánlom, hogy keress még irodalmat a
képi kódokról.
[vissza]
Az előadáson elhangzott, hogy a természetben nincs komponáltság, csak az ember belelátja a harmóniát. Ehhez egy érdekességet szeretnék hozzáfűzni, amin érdemes elgondolkodni: a zenében a dúr hármashangzatnak kitüntetett szerepe van, mert az alaphangok legerősebb felhangjaiból áll, és emiatt nagyon harmonikusnak tűnik. Ami az érdekes: valaki vette a fáradságot, és egy egyszerű ajtónyikorgást felvett és lelassította. Érdekes módon egy dúr hármas hangjaiból állt az ajtónyikorgás, csak nagyon gyorsan váltakoznak a hangok, ezért nem halljuk benne a harmóniát.
[vissza]
Ellenmondásos szöveg.
Egyrészt tk. jó, ha egy témafelvető esszé az adott problémát/kérdéskört egy
tágabb keretben próbálja meg elhelyezni, modellálni, hiszen ez mindenképpen
egyfajta rálátást és a "jó kérdés" feltételét eredményezheti. Másrészről
viszont szöveg szinten az írás nem megy bele az adott helyzetek elemző magyarázatába,
csak kiegészíti azt néhány általános kijelentéssel, és ugyanilyen nagyvonalúan
kezeli a szöveg végén felsorakoztatott szakirodalom apparátust is - és ezt még
a mégoly élvezetes illusztrációs sorok összeállítása sem nagyon enyhíti. A szöveg
mozaikos és igazából nagyon kevéssé problémaorientált maradt.
A szöveg (természetes számomra) legizgalmasabb része az utolsó fejezet (Élethelyzetek…
) amiben a legerősebben jelennek meg a képek egymással, és a társadalommal kapcsolatos
keretei, a "képek együtt", a "képekkel együtt": tehát mindig
valamiféle kontextualizált, használatszerű reláció.
És miután a szöveg rengeteg témát és nagyon tág keretet vázol, különösen hiányzik
a kutatás irányának korrekt meghatározása.
[vissza]
mélyebb végiggondolásomat nagy mértékben akadályozza a tipizálással kapcsolatos
véleményem: azt gondolom ugyanis, hogy egyszerűen lehetetlen rendszerbe foglalni
a vizuális kommunikációt. Két érvet mondanék kapásból: a tipizálás valamilyen
szuperolvasót feltételez, aki "megmondja", hogy ez és ez melyik csoportba
tartozik. Úgy vélem viszont, hogy nincsenek ennyire pontos határok/kategóriák,
hiszen éppen az avantgarde művészet óta tudjuk, hogy a művészet fogalma is rendkívül
viszonylagos - mit mondjunk akkor a vizualitásról?!
A másik problémám: a tipizáció egy adott pillanat leképezése. Lehet, hogy a
(fent már említett) szuperolvasó valóban képes kategóriákat alkotni - azonban
(mivel valószínűleg a jövőbe nem lát) fogalma sem lehet, hogy a kategóriák működőképesek
lesznek-e mondjuk három év múlva.
[vissza]
Érdemben aligha tudok
hozzászólni egy olyan dolgozathoz, melynek írója hosszú ideje a pályán mozog,
ugyanakkor munkája jól láthatóan rendívül átgondolt és összeszedett. Néhány
tétova kérdésem, illetve megjegyzésem van csupán.
1. "A(z érintetlen) természetbe az
ember belelátja az esztétikumot, az emberit." Az esztétikum feltétlenül
emberi? Nem lehetséges, hogy az esztétikum, és annak észlelése valamiféle 'kívülről'
biztosított adottság?
2. A vizuális kommunikáció egyik lehetősége
a "7. látvány/tárgy leképező ábrázolása speciális elektrotechnika-függő
kódolással [a nem látható láthatóvá tétele]: 1. röntgenkép, 2. hődiagram, 3.
csillagászati felvétel, 4. elektronmikroszkópos felvétel". Úgy vélem, helyet
kaphat e felsorolásban a hagyományos (igaz ugyan, ez nem elektrotechnika-függő),
és a digitális fotó is (ez utóbbi már igen), hiszen ez "tényszerűen"
az akkor és ott jelen lévő látványt képezi le. Jóllehet, a megvilágítás, derítés,
fény/blende mind-mind közrejátszik a leképezésben, a majdani látványban, de
a fotó egyúttal arról is tanúskodik, hogy a felvétel készítésekor a képen láthatók
(személyek, tárgyak, dolgok, események, részek) egymással és a fotót készítővel
milyen viszonyban voltak. Amint ugyanígy erről tanúskodik egy röntgenkép, amely
a röntgensugár által megvilágított szerveket és elváltozásaikat mutatja, vagy
az elektronmikroszkópos felvétel, amely azt mutatja, hogy a sejt- vagy szövetmetszeten
belül az alkotó részecskék hogyan viszonyulnak egymáshoz és az egészhez.
3. Az előbbiek alapján az eredeti kérdésre
- "az érintetlen természet milyen értelemben része a vizuális kommunikációnak,
avagy minden látható kommunikál [vizuálisan is]?" - adandó/adható válasz
(meglátásom szerint) a határozott igen.
4. A vizuális kommunikáció változatai között
szerepelnek: "12. ún. alkalmazott művészetek (a vizuális közlés is 'alkalmazkodik'):
1. csomagolás, 2. plakát, meghívó, reklám, 3. díszítés, díszítmény, 4. dekoráció".
E példákban a vizuális közlés nemcsak 'alkalmazkodik', de az maga az alkalmazás,
hiszen van egy közlendő tartalom, amely már önmagában vizuális jellegű, és ehhez
előállítunk egy vizuális keretet mint megjelenítési forma, és ez együttesen
lesz a vizuális közlés. Ez tehát már tartalmazza a megjelenítést (a vizualitás
alkalmazását) is: csomagolás, reklám, plakát - ezek (legalábbis megítélésem
szerint) mind ilyenek.
5. Nem vonható-e össze a "13. más művészetekkel
társulva művészetet teremtő" vizuális kommunikáció, valamint a "14.
más művészeteket illusztráló módon" megjelenítő vizuális kommunikáció?
6. Művészi/esztétikai célú vizuális kommunikáció
változataiban a 13.1. díszlet, kellék, 13.2. színpadkép, játéktér-terv és a
13.3. jelmez, maszk - úgy vélem, összevonhatóak.
7. A bibliográfia igen kitekintő, egyedüli
hiányossága, hogy némelykor elmarad a kiadás éve.
[vissza]
1.
Szimpatikus és lényegretörő amit a közlésváltozatok elkülönülésénél állapítottál
meg: az ábrázolás dominanciájú képcsoporthoz a vizuális kommunikáció oktatása,
míg a kifejezés dominanciájúhoz az esztétikai-művészeti nevelés tartozik.
2. "Vajon az alkotásnak milyen összetevoi
biztosítják, hogy az üzenet bármely vevo számára ugyanaz legyen?" Azt gondolom,
hogy ezt semmi nem biztosíthatja, mivel ilyen üzenet nem létezik, ha erre irányuló
törekvések léteznek is. Ezt később magad is megcáfolod, amikor is gondolatok
figuratív vagy nonfiguratív ábrázolásáról írsz, s itt a gondolaton van a hangsúly,
ennek a "gondolatnak" nincs igazán jó fogása.
3. A művészeti/esztétikai céllal készült,
illetve használati vonatkozással készült kategóriákat átgondolva érdemes lenne
elhelyezni a kortárs művészeti irányokból néhányat. Gondolok itt a közelmúlt
kiállításaiból Göbölyös Luca, Eperjesi Ágnes, Szabó Eszter Ágnes munkáira...
4. Az előadásodon elhangzott, hogy az alkotó
személye nem fontos a kommunikáció folyamatában, illetve vagy ezért nem történt
visszacsatolás a befogadótól az alkotóhoz (csupán az alkotáshoz). Két réteg
vállalhatja a felelősséget, hogy eltorzítja a rendszeredet: a befektetői és
a műkereskedő. Az alkotó hitelt érdemlő bizonyításakor 10x - 100x annyit ér
egy műalkotás, esetleg nem hűen tükrözve ezt kvalitásaiban más alkotással összehasonlítva.
[vissza]
1.
Hogyan gondolod majd vizsgálni a feedback jelenségét a vizuális kommunikációban?
2. Tervezel-e empirikus munkát is a vizsgálat
kapcsán?
[vissza]
Azt gondolom, hogy a vizális kommunikáció
során a kódolás tudatos aktus, a dekódolás azonban csupán részben tudatos, ez
lenne, ami tetszik. Ebben a kontextusban a dekódolás (sikere, de a kiolvasott
jelentés is) attól függ, aki a dekódolást végzi, a megnyilvánulás már nem fixált.
Másrészről azt hiszem, hogy a természeti látványoknál ez fordítva történik.
Vagyis a "kódolás", alkotás során az alkotók arányra, harmóniára,
ritmusra törekednek törekednek valamiféle utánzási aktus folyamán, az ábrázolási
szabályok ezek mentén alakulnak.
[vissza]
1.
Nem teljesen értettem az univerzális kódok jelenségét. Kérlek mutass
ilyeneket a vizuális kommunikációban.
2. Esetleg érdemes lenne meggondolni, a
nagyon széles témát milyen paraméterek szerint lehet érdemes szűkíteni.
[vissza]
A témafelvető esszé a kommunikatívként (is [1]) értelmezhető vizuális jelenségek összességét próbálja egyetlen egységes leíró rendszerbe foglalni. Bár a feladat grandiózus, a megvalósítás - ami már csak terjedelmi okokból sem lehet kimerítő igényű - módszeres, számomra semminemű intellektuális kihívást nem hordoz [2].
A Sándor Zsuzsa által felépített osztályozási rendszer első ránézésre koherens, de csak egy a potenciálisan létező taxonómiák ezrei közül [3], s mivel a rendszerezésen túlmenően semmilyen további célt nem fogalmaz meg, joggal kérdezhetünk rá, hogy miért pont az alkotást létrehozó intenciója szerinti funkció, illetve az alkalmazott/művészi igényű felhasználás közötti átmenet önkényesen felállított stációi szolgálnak elemzési keretéül. A szöveg azonban megkíméli az olvasót e kérdés megváloszalása során felmerülő problematikus pontoktól [4], s beéri helyette a vizuális kultúra és kommunikáció fogalmának definiálásával, illetve a vizuális nyelv elemeinek ismertetésével. Ez az elméleti felvezetés azonban nem nagyon van összekötve a dolgozat tulajdonképpeni témájával, a Zsuzsa által a későbbiekben felállított osztályozási renddel.
Bár én a dolgozat alapján nem látom a konkrét kutatási téma körvonalait sem, a vizuális kommunikáció tudományterülete nyilvánvalóan számos hálás, nehéz, vagy akár irreleváns kutatást kínál. A vizuális kommunikációval foglalkozó szakirodalom mélyebb megismerése biztosan segíteni fog Zsuzsának a releváns kutatási kérdések definiálásában és az óvatosabb, elméletileg jól megalapozott dolgozat megírásában. Ugyanakkor javasolnám neki, hogy a kizárólag a vizuális kommunikációval foglalkozó elméleteken - hiszen felteszem e tudományterület már túl van a kategorizáláson és a fogalmi keretek felrajzolásán - túl keressen magának ezen elméletek számára gyakorlati alkalmazásokat kínáló rokon diszciplínákat. A kritikai kultúrakutatástól és a kulturális antropológián (például az egyes (szub)kulturális közösségek öltözködési kódjai), a médiaelméleten és a művészetszociológián át a kognitív tudományokig széles a paletta. Az ilyen multi/inter/transz-diszciplináris vizsgálódás minden bizonnyal segít majd fogást találni a témán.
Jegyzetek
[1] Kommunikatív-e az térkép,
amibe a piacon répát csomagolnak?
[2] De ez az én szubjektív optikám. Egyszerűen nem érdekel a pusztán leíró célú
elméleti kategorizálás.
[3] A kérdéssel kapcsolatban lásd Foucault, M (2000): A szavak és a dolgok.
A társadalomtudományok archeológiája, Budapest: Osiris.
[4] Például ilyen az, hogy a vizuális kommunikáció befogadóinak autonóm értelmezései
illetve használatai fittyet hánynak a Zsuzsa által felállított tipológiára,
illetve hogy a művészi/praktikus dichotómia legitimitását gyakorlatilag aláásta
Marcel Duchamp munkássága. A Duchamp által Forrásként kiállított piszoár így
egyszerre reprezentálja a kategóriarendszer két végpontját, s így azt gyakorlatilag
értelmetlenné teszi. Lásd: De Duve, T. (1996) 'Echoes of the Readymade: The
Critique of Pure Modernism' in Buskirk, M. and Nixon, M. (eds.) The Duchamp
Effect, London: The MIT Press.
[vissza]
A dolgozatban implicit
szereplő művészet (művész, műalkotás) fogalmakat hogyan definiálod? Mitől válik
az alkotás művészivé?
A röntgenkép olvashatóságát számos orvosi antropológiai írás kérdőjelezi meg.
A problémát abban látják, hogy a rendelkezésre álló vizuális jelek nehezen értelmezhetőek
és nem általánosíthatóak. Értelmezésük ezért mindenkor szubjektív és egyedi.
[vissza]