A konferencialőadások absztraktjai
[Andok Mónika], [Árendás Zsuzsa], [Barkóczy László], [Bácsván László], [Beke Tamás], [Blaskó Ágnes], [Bódi Jenő], [Bodó Balázs], [Bodoky Tamás], [Bogdán Mária], [Boros Viktória], [Doboviczki Attila], [Fejes Edina], [Felföldi Barnabás], [Ferencz Angéla], [Frazon Zsófia], [Fülöp Zoltán], [Gyenge Zsolt], [Kardos Genovéva], [Kiss Ákos], [Magyar Vera], [Molnár Csilla], [Nemescsói Katalin], [Sándor Zsuzsa], [Simon Miklós], [Skrabski Fruzsina], [Sólyom Barbara], [Süvecz Emese], [Szabó Levente], [Szakács B. István], [Szekfű Balázs], [Szentistványi Rita], [Szilágyi Sándor], [Terenyi Zoltán], [Tóth Benedek], [Tóth Pál], [Török Marianna], [Vályi Gábor], [Velics Gabriella], [Wilhelm Gábor]
Andok Mónika:
A kommunikáció rituális modelljének alkalmazhatósága a hírek kutatásában
Amikor az ember a médiatartalom vizsgálatára adja a fejét - legyen az akár hír,
akár reklám, akár fikciós műfaj, talk-show - azonnal több könyvtárnyi szakirodalommal
találkozik. Azt se tudja mit olvasson, hova kapjon, azt pedig pláne nem, hogy
vajon végére ér-e valaha.
A mostani előadásomban azt szeretném bemutatni, hogy a hírek - hír műfaj / hír
szövegtípus - a vizsgálata során milyen elméleti keretek kínálkoztak, milyen
módszertanok és jómagam végül is melyiket választottam és miért.
Árendás
Zsuzsa:
A hibriditás néhány elméleti és módszertani kérdéséről egy Dél-Szlovákiai
terepmunka kapcsán
Az etnicitás fogalma körül megindult újragondolási kísérletekhez csatlakozik
ez az előadás. A hibriditás fogalmával igyekszik leírni azokat az etnikai átmeneteket
(ez esetben dél-szlovákiai példákon át, szlovák-magyar viszonylatban), melyek
korábban egyfajta esszencialista fogalami megközelítésben tálalták a (pl. szlovák
és magyar) etnikai kategóriákat. A felajánlott analitikus keret egy olyan etnikailag
hibrid közlekedő-zónát feltételez, mely nem a kizárás elvén múlik, hanem egyfajta
speciális mellérendeléssel operál. Kérdés persze, hogy mindez hogy viszonyul
a korábbi klasszikus asszimiláció-modellekhez.
Barkóczy
László:
On-line közősségek jellemzői az Interneten
(...)
Bácsván László:
Fél lábbal máshol (A Krisna-tudat és az idegenség problémája)
Témám, hogy a hazai vaisnava közösségek milyen módon próbálják az idegenségből
fakadó feszültségeket és konfliktuslehetőségeket minimalizálni, vagyis milyen
kommunikációs, önprezentációs stratégiákat alkalmaznak. Az előadásban az idegenség
fogalmát és az adott csoporttal kapcsolatos sajátos jellegét emelném ki: mit
is jelent ebben a kontextusban az idegenség, hogyan konstruálódik a krisnások
sajátos "fél-idegensége", és hogyan, milyen szerkezeti sajátosságokkal
jelenik meg különböző kommunikációs színtereken.
Beke Tamás:
A rémhír keletkezése és terjedése, különös tekintettel a válsághelyzetekben
megjelenő információhiányra
Előadásomban a krízishelyzetekben hatványozottan jelentkező információ iránti
igény kérdéskörét kívánom vizsgálni. Álláspontom szerint az ilyen helyzetek
természetéből adódó, szükségszerűen kialakuló információhiány az esetek többségében
rémhír kialakulásához vezet.
A válságkezelés és válságkommunikáció valamint a rémhír keletkezésének és terjedésének,
sajátos szerveződésének és természetrajzának elméleti alapjait vizsgálva kívánom
bizonyítani alapfeltevésemet.
Kutató munkám során a későbbiekben megszervezésre kerülő empirikus vizsgálattal
is szeretném alátámasztani hipotézisemet.
Blaskó Ágnes:
A torontoi iskola történeteinek előfeltevései technika és ember viszonyáról
A XX. század azon történetei, amelyek a jelen gondolkodásmódját a kommunikációtechnikai
eszközök változásából igyekeztek megérteni, a történelem egyik főszereplőjének
tekintik a technikát. Az előadás egyrészt azt próbálja meg felfejteni, hogy
ez a szemlélet milyen technika-ember viszonyt feltételez, másrészt - a deklarált
kapcsolat alaposabb megértése végett - megnézi, hogy néhány korábbi gondolkodó
milyen szerepeket szánt a technikának az ember életében.
Bódi
Jenő:
Helyek a margón - turistatermészetek. Kulturális földrajz, tér, táj, természet,
turizmus.
(...)
Bodó Balázs:
A köztér kisajátítása: utcai művészet, kommunikáció és ellenállás
A matrica, a plakát, szórólap, stencil, vagy épp a grafiti különböző ágai a
városi kommunikáció decentralizált, autonóm, individuális és mégis meglehetősen
hatékony eszközei. Hatékonyságuk magyarázata a disztribúció szabadságán (az
üzenetek mindenütt jelen való agresszivitásának mértékén) túl az általa kommunikált
üzenetek (üzenet alatt egyaránt értve a konkrét mondanivalót, s annak megfogalmazásául
választott fizikai környezetet egyaránt) szabadságában rejlik. E szabadság mindkét
esetben fennálló normák, jellemzően a tulajdont szabályozó törvényi és kulturális
normák semmibevételén alapul: Nem csak a magántulajdonban lévő házfalak,
de a magántulajdonban lévő kulturális elemek is érvényes, korlátozás nélkül
felhasználható elemei e kommunikációnak.
Az előadásban arra keressük a választ, hogy a hagyományként értelmezett tudások
versengő értelmezései közül az emancipatorikus, romantikus-idealista, az információ
megosztását, közös tulajdonként kezelését propagáló irányzat, illetve a hatalmi
struktúrák fenntartásához szükséges információs aszimmetriában érdekelt megközelítés
milyen konzekvenciákkal jár a jelen társadalmi-kulturális kontextusában.
Bodoky Tamás:
Memetika és megismeréstudomány: Hogyan szelektál az elme?
Dawkins eredeti mémkoncepciója szerint a mémek imitáció, vagyis utánzás
útján terjednek az egyik emberről a másikra, ám más szerzők az imitáción túl
számos további mémterjedési mechanizmust vélnek felismerni, memetikusnak tartják
például a fertőzést, az individuális tanulást, és a nem-imitatív szociális tanulás
bizonyos fajtáit. A mémek terjedésében, megnyilvánulásában és továbbörökítésében
döntő szerepet játszik a kognitív mediáció: az egyes emberek elméi, és a bennük
lejátszódó kognitív folyamatok a mémek elsődleges szelekciós területei.
Bogdán Mária:
Multikulturalizmus - Média - Identitás
A multikulturalista felfogás, a média, az identitás viszonya. Megvalósulhat-e
a multikulturalista felfogás a médiában? A média szerepe az identitás formálásában.
Multikulturalizmus/Közszolgálatiság - modell: a magyarországi roma kisebbség
médiareprezentációja a közszolgálati televízió műsorstruktúrájának tükrében.
Boros Viktória:
Kommunikációs stratégiák a szexuális zaklatás elhárítására
(...)
Doboviczki Attila:
Immanens struktúrák a vizuális kommunikációban - új típusú képfajták példáin
keresztül
A kommunikáció vizsgálata szempontjából két irányban érdemes ezen gondolkodni:
- metamédia-elemek redukálása a "hagyományos média" szüzséjére (tipológia)
- alapfogalmi orientáció: a megértés (feltételeinek) falszifikálása (rendszertan).
Fejes Edina:
A magyar pszichológiai gondolkodás változásai
A pszichológia Magyarországon kb. az
1900-as években kezdett külön tudománnyá válni. A kezdeti szárnybontogatás három
ágon indult el. A filozófiai-társadalomtudományi vonal, a pszichoanalitikus
hagyomány és a kísérleti-természettudományos ág különböző alapállásokból közelítettek
az emberhez, ebből következően a különböző ágaknak elkötelezett pszichológusok
más-más emberképpel dolgoztak.
A második világháború kezdetéig - figyelmbe
véve a társadalmi, történelmi és tudományos aspektusokat - három idői struktúrára
tagolható a pszichológiai gondolkodás fejlődése.
Megvizsgálva a korabeli pszichológiai publikációkat
és szem előtt tartva a fenti megállapításokat, felrajzolhatók az emberképben
bekövetkezett változások.
Felföldi Barnabás:
A szervezeti kutatások diszkurzív irányzatai
(...)
Ferencz
Angéla:
Olvasói levelek
(...)
Frazon Zsófia
A múzeum-laboratórium etnográfiai elemzése (avagy a múzeumi tárgyak nem magukért
beszélnek)
Az előadásban megpróbálom összefoglalni a néprajzi/antropológiai/kultúrtörténeti
tematikával dolgozó múzeumok kiállításaival kapcsolatban: a kiállításkészítés
(koncepció, tárgyválogatás, kidolgozás, megvalósítás) során „mozgósított” tudományos
tudás empirikus megfigyelésének és etnográfiai/antroplógiai leírásának, elemzésének
néhány lehetőségét. Ebben a megközelítésben nemcsak a „termék” (a kiállítás),
hanem a „háttérben” zajló „apróbb mozzanatok” is a megfigyelés és az elemzés
tárgyát képezik.
Fülöp Zoltán:
Paradigmaváltás a horrorfilmben
(...)
Gyenge
Zsolt:
A filmes befogadás fenomenológiai vizsgálata
(...)
Kardos Genovéva:
A hírvilág munkatársaira ható tényezők
- pszichológiai aspektusok
A kutatási témám egyik irányvonala megmutatni, hogy a hír világában dolgozó
hírmunkatársakra milyen komplett és összetett hatások hatnak, illetve ezek hatást
gyakorolhatnak-e, illetve milyen mértékben hathatnak ki személyiségükre, ezáltal
hírfeldolgozásukra. Mintegy, némi pszichológiai hátteret téve a kutatásba.
Kiss Ákos:
Konfliktus és játszma fogalmainak és folyamatainak összehasonlítása
A konfliktus fogalma többféle megközelítésben. A konfliktus folyamata a megelőző
helyzettől a következményekig. Beszélhetünk-e konstruktív és destruktív konfliktusokról?
A játszma fogalmának, okainak, folyamatának rövid elemző áttekintése. A konfliktusok
és játszmák azonosságai és különbségei. A két fogalmat sokáig szinonímaként
használták. A két fogalom elválása a tranzakcióanalízis elméletének fejlődése
során történt meg. Kérdés, hogy a tranzakcióanalízis fogalomrendszere alkalmazható-e
interdiszciplináris szemléletben?
Magyar Vera:
Szümbola
Az ókori görög kultúrában a szimbólum és a jelképezett tárgy, cselekvés egy
felől úgy viszonyult egymáshoz, mint a teljesség két fele, másrészt egymásnak
egyenértékű, felcserélhető tükörképei. A szümbola: az összetartozás szellemi
tartalmának hordozója. Tartalmazza azt a tudást, hogy ki, és hol vagyok, de
nem a világtól (világunktól) különálló módon, hanem azzal összefüggésben, sőt,
arról is. Azonosít és megkülönböztet: egyesít.
Az adott kultúra konnektív struktúrája (Assmann) összefűző és elkötelező hatását
két síkon fejti ki: társadalmi és idődimenzióban. Az identitás legfontosabb
kötőszövete a "szimbolikus", mely a tudás és napi gyakorlat összefüggéseit,
a közösen használt jelentések életvilágának és társadalmi cselekvéseinek kitüntetett
terepét adja. Az emberi társadalmak - társaságok, csoportok - számára alapvető
fontosságú az, hogy tagjaik - mind egyéni, mind csoportos szinten - hogyan értik
meg a világot, hogyan értelmezik történéseit, s mindezek révén milyen mértékben
és milyen hatékonyan képesek alkalmazkodni azokhoz, mennyire képesek maguk is
formálóivá, használóivá válni világuknak.
Molnár Csilla:
Hivatások konfliktusa a burgenlandi Felsőpulyán
Felsőpulya középburgenlandi, jelenleg 20%-ban magyarok által lakott település,
Soprontól 30 km-re. A katolikus magyar kisebbségnél évek óta konfliktushelyzetet
okoz, hogy nincs magyar papjuk. A helybéliek vezetőiktől várják ennek megoldását,
miközben egyre gyorsul az asszimilációs folyamat,és a helyi világi vezetők ennek
okát szintén az anyanyelvű pap hiányában látják. A helyzetet bonyolítja, hogy
Pulyán lakott a legutóbbi időkig két idős, magyar nyelvű szerzetes. Előadásomban
interjúk révén próbáltam a konfliktus okaihoz közelebb jutni.
Nemescsói Katalin:
Mobilkommunikáció a pszichológia szemszögéből
(...)
Sándor Zsuzsa:
Vizuális közlésváltozatok a városi kommunikációban
A dolgozat sorraveszi a város életébe ágyazott, vizuális vagy vizuálisan
is értelmezhető közléseket, vizuálisan értelmezett vagy tudattalanul ható tényezőket.
Meglehetősen széles, az építészeti térszervezéstől a köztéri szobrászaton át
a cégjelekig tartó áttekintésben vizsgálom ezeknek a város kommunikációjában
betöltött szerepét.
A témát a város-organizmus-dinamizmus-tér-információ-kommunikáció gondolatköreiben
a város mindennapi életének vonatkozásaiban tárgyalom. A záró mozzanat egy esettanulmány,
amely egy kisváros (Sárospatak) vizuális kommunikációjának legfőbb vonásait
mutatja be.
Simon Miklós:
Élményvilágok Kommunikációja
Elménk azon szerveződése, melyet megismerő-, feldolgozó- és kommunikatív
funkciói után - jobb híján - megismerő rendszernek nevezünk, legkevésbé sem
homogén szisztéma. Aktuális működésének, változásainak, fejlődésének körülményeit
perceptuális jellemzők, adaptációs hatások és még sok egyéb, például tudatállapotbéli
változások befolyásolják. Önreflektáló képességünk erősen szegmentált, az egyes
szegmensek élményvilágának kapcsolata korántsem evidens. A dolgozat olyan jelenségek
számbavételét tűzi ki céljául, melyekben e többé-kevésbé szeparált jelenségvilágok,
valamint a köztük esetlegesen létrejövő kommunikáció feltételei élményszinten
megragadhatók.
Skrabski Fruzsina:
A magyar és román gimnáziumi tankönyvek összehasonlító vizsgálata
Az Európa Tanács miniszteri bizottsága 2001. őszén Strasbourgban közzétette
az európai értékekre támaszkodó történelemoktatásról kidolgozott ajánlását,
melyben hangsúlyosan állapította meg, hogy a történelemhamisítás ellentétes
az Európa Tanács meghirdetett elveivel. A páneurópai szervezet miniszteri
bizottsága a tagállamok figyelmébe ajánlja, hogy az európai történelem tanításnak
a tolerancia, a kölcsönös megértés, az emberi és demokratikus jogok, valamint
az emberiségellenes bűnök megelőzésének alapvető értékeit kell képviselnie.
Előadásomban olyan kérdésekre keresek választ, hogy az előbb említett értékrendet
képviselik-e a magyar és román gimnáziumi tankönyvek. Ismertetem a magyar és
román gimnáziumi történelemkönyveket összehasonlító vizsgálatomat. Valamint
bemutatom néhány Romániában élő magyar személyes beszámolóját az oktatásról.
Sólyom
Barbara:
Az erkölcsi érzék fejlődése
(...)
Süvecz Emese:
A kurátor szerepe a múzeumi kommunikációban
Előadásomban az információ közvetítés kurátori gyakorlatának vizsgálatáról lesz
szó kortárs képzőművészeti kiállítások kapcsán. Gondolatmenetem kiindulópontja,
hogy az információközvetítés kurátori gyakorlatának elemzése lehetővé teszi
egy kiállítás kommunikációs folyamatának a feltárását, lehetőséget ad az eredményes
közvetítés meghatározó faktorainak megállapítására. A vizsgálat hozzájárulhat
a kortárs művészet által képviselt tartalmakat hatékonyan közvetítő technikák
fejlesztéséhez és szakmai népszerűsítéséhez. A vizsgálat elméleti keretét a
vizualitással, a szervezetekkel foglalkozó elméletek szolgáltatják. A vizsgálat
tárgykörének meghatározásában megkísérli a bemutatás tipológiai felosztását
követve (önálló kiállítás, csoportos-tematikus kiállítás, monografikus kiállítás,
köztéri vagy egyéb intervenció) a különféle kurátori gyakorlatokat értelmezni,
különös tekintettel a befogadó és kurátor viszonyának elmélyült analízisére.
Szabó Levente:
Kommunikatív és káosz. A participációs elmélet néhány megállapítása káoszelméleti
perspektívában
Szinte kézenfekvő kérdés: azért kommunikálunk, hogy csökkentsük a káoszt vagy
inkább azért, hogy növeljük? Ha csak a tudománytörténetet tekintjük, egyszerre
jelenik meg az a törekvés, hogy tudások rögzüljenek, és ugyanígy, hogy újfajta
perspektívákban gyökeres újragondolási szükségességek jöjjenek létre. Egy elmélet
akkor jó, ha nemcsak megválaszol, de kérdéseket is hagy maga után. Lehetőséget
önmaga megkérdőjelezésére? A kommunikációra?
Felmerül azonban az a kérdés is, hogy mi is valójában a káosz? Vagyis: a káosz
fogalma vajon nem a modellezést szolgáló eszközeink (akár ontológiai) korlátairól
árulkodik? És káosznak tekintjük mindazt, amit nem tudunk magyarázni, modellezni,
szignifikálni? A kommunikáció azonban jól elboldogul az olyan jelentésekkel
is, amelyek nem létező modellező-képességekre, még meg nem határozott leírásokra,
jövőben létrejövő egyetértésre hivatkozik. Ezek a hogyan típusú tudásaink mentén
jönnek létre.
A participációs elmélet szerint a hogyan típusú tudások intézményeknek tekinthetők.
Egy ilyen intézményi szerkezetre épülő kommunikatív megjeleníthető-e fraktálmintában?
(A káosz ugyanis mindig fraktálszerkezetekkel kapcsolatos.)
Az ágens és kollektív ágens fogalma egy önmagát ismételő fraktálszerkezet
két elemeként is azonosítható?
Egy bizonyos: a káoszelmélet eredeti vizsgálati terepén, a természeti jelenségekben,
az irreverzibilitás a káosz eredménye. Az kommunikáció pedig (lehetetlen, hogy
ne legyen) irreverzibilis folyamat...
Szakács B. István:
Közös szótár-teremtés: identitás-szervezés
A tavalyi előadás folytatásaként: a szimbólumok helyi jelentőségéről szóló "alkudozás"
azáltal, hogy a közösségalkotás eszköze ez előbbi, önmaga körül csoportosít
nem csak helyben alkalmazott jelentéseket (ezt lehetett pl. hipokrízisként érteni),
hanem olyan szimbólumokat is, amelynek jelentősége az adott közösség számára
valamilyen módon vitális: ennek elfogadtatása a csatlakozóval meggyőzés szintű,
csoportidentitás képző tehát beépül a csatlakozó identitásába is.
Szekfű Balázs:
Humanoidok, hiedelmek, hálózatok
Hipotézis: az emberek és csoportjaik hitekre és cselekvésekre programozhatóak
akkor és úgy, ha figyelembe vesszük a mémkészletüket és társadalmi network-öt
amelyben a kommunikatív cselekvéseiket végzik. Célunk, hogy megmutassuk: hogyan
használhatóak a memetika és a networkology kutatási eredményei a diffúziós vizsgálatokban,
melyeknek egyaránt tárgya lehet egy gondolat, egy reklám szlogen, egy viselkedés
vagy egy eszközhasználat társadalmi elterjedése. A kutatás során egyszerre vizsgáljuk
majd az adott epidemiológia jelenséget humánetológia környezetében, egyszersmind
hálózati modellezéssel az egyéneket összekapcsoló network szintjén.
Szentisványi Rita:
A társadalmi kommunikáció mint probléma jelentkezése a katolikus egyházban
Miután tervezett kutatásom a katolikus egyház égisze alatt készített televíziós
műsorokra vonatkozik, első lépésben azt szeretném tisztázni, hogyan merül fel
maga a társadalmi kommunikáció, mint probléma az egyház belső diskurzusában,
összefüggésben az egyház önértelmezésében bekövetkezett változásoknak a II.
Vatikáni Zsinat hatására. Peter Berger szerint a zsinat jelenti a fordulópontot
a katolikus egyház plauzibilitás krízissel kapcsolatos stratégiájában. Előadásomban
az ő kategóriáit alapul véve elemzem a társadalmi kommunikáció kérdéséhez kapcsolódó
irodalmat. A majdani kutatásom empirikus anyagára vonatkozó kutatói kérdéseket
ennek alapján tudom majd feltenni.
Szilágyi Sándor:
A fotográfia mint művészi fenomén
Mi a fotográfia? Mi a fotóművészet? Mi a kettő viszonya egymáshoz? Mikortól
kezdve beszélhetünk egyáltalán fotóművészetről? És miért? Ugyanaz-e a fotóművészet
médiuma, mint a többi fotóhasználaté? Ha nem (márpedig nem): mi következik ebből?
Mik a fotográfia kamera- és printingszintaxisának alapvető jellegzetességei?
Terenyi Zoltán:
"Az értelmezés hatalma" - Az interpretáció kommunikatív elemzése a
terápiás kiscsoport szituációjában
Az előadás a terápiás csoportfolyamat központi jelentőségű kommunikációs aktusával
foglalkozik. Ennek során a csoportvezető igyekszik összekapcsolni és tudatosítani
a csoport egészének illetve a csoporttagok egyéni szintjén az általa észlelt
jelentőségteli, időben szerteágazó tartalmakat és sajátos, a csoport jelenidejében
érvényes jelentéssel felruházni. A hatékony értelmezés a tudatosítás révén kognitíve
megérthető, ugyanakkor érzelmileg kellően intenzív (katartikus) hatású. Az értelmezés
aktusa számos ellentmondást (objektív és szubjektív, szakmai és személyes, orientáló
és nyitott, komplex és redukált egyszerre) tartalmaz, melyek megértéséhez a
kommunikáció alapú elemzés támpontokat adhat.
Tóth Benedek:
Beszélni és hallgatni - a misztika, mint a kommunikálhatatlan kommunikálása
(...)
Tóth Pál:
A dialogicitás a kommunikáció participációs modelljében
Azt szeretném megvizsgálni, hogy az emberi kapcsolatoknak milyen a státusza
a participációs modellben. A késői Husserl interszubjektivitás-felfogása és
Davidson trianguláció-elmélete alapján amellett szeretnék érvelni, hogy a modell
alapvető összefüggéseinek szintjén feltétleznünk kell egy konkrét Másik jelenlétét.
Ha marad időm, akkor megvizsgálom a dialógus-filozófia képviselői (Buber, Bahtyin,
Gadamer) érveit egy kapcsolatközpontú kommunikációmodell mellett.
Török Marianna:
Civil szervezetek kommunikációja
A civil szervezetek és magánszemélyek közti kommunikációval foglalkozik a dolgozat.
A szervezetek több szerepben érintkezhetnek magánszemélyekkel, pl. tagság, felhasználó,
aktivista, önkéntes segítő, ellenző, versenytárs, adományozó. Azt kívánom vizsgálni,
hogy milyen kommunikáció eszközöket használnak ahhoz, hogy az adományozói szerep
betöltését elérjék. A vizsgálat tárgyai: a civil szervezet, mint befolyásoló,
a befolyásolandó/befolyásolt magánszemély, a köztük lévő folyamat. A kutatás
során esettanulmányokon és sajtóelemzésen keresztül tervezem megnézni azt, hogy
mennyire láthatók a hazai civil szervezetek, milyen üzeneteket juttatnak el
a külvilágnak, illetve, hogy a szervezetek tudatos kommunikációs stratégiával
rendelkeznek-e.
Vályi Gábor:
Technológia, zene, hatalom
Az előadás a kritikai kultúrakutatás (cultural studies), a médiaelmélet (media
studies) és a népszerű zene kutatás (popular music studies) egy határterületéről,
a hagrögzítési, -manipulációs, -terjesztési és -reprodukciós technológiák kulturális
összefüggéseinek kritikai kutatásáról ad áttekintést. Ahogy - többek között
Walter J. Ong, Marshall McLuhan - a textuális információval kapcsolatosan megállapították,
az információ rögzítés és közlés technológiái nem semlegesek, hanem komoly hatással
vannak a közölhető üzenetekre; arra, hogy ki kivel és hogyan kommunikálhat.
A hangzó információkkal - többek között a zenével - kapcsolatban is jogos e
megállapítás. A 20- század zenével kapcsolatos kulturális termelési és
fogyasztási gyakorlatainak megértése elképzelhetetlen lenne a hanggal kapcsolatos
technológiák figyelmen kívül hagyásával. A kritikai kultúrakutatás hagyományának
megfelelően előadásomban a hang-technológiákkal kapcsolatos hatalmi pozíciókra
és konfliktusokra kérdezek rá a zene világában.
Velics Gabriella:
Helyi rádiós kaleidoszkóp
(...)
Wilhelm Gábor:
Antropológia és tárgyontológia
A hétköznapi tárgyakat
a legkülönbözőbb helyzetekben használjuk. Jogosan fogalmazódik meg a kérdés,
mennyire beszélhetünk ilyen esetekben ugyanarról a tárgyról vagy tárgytípusról,
hiszen a tárgy(típus)t használók számára ezek eltérő pragmatikai kontextusokban
jelennek meg. Ugyanakkor az egyes tárgyak, tárgytípusok készítői mégiscsak egységként
kezelik őket.
A tárgykészítés és tárgyhasználat antropológiai leírása nem kerülheti meg az
egyes tárgyak egységének ontológiai problémáját és a tárgy használatának pragmatikai
sokszínűségét. A dolgozat arra tesz kísérletet, hogy egy olyan típusú tárgyontológiát
vázoljon fel, mely ennek a kettős kihívásnak meg tud felelni.