Bácsván László
1. Tény, tudat, értelem
fenomenológia - és elsősorban annak Edmund Husserl féle koncepciója - nemcsak
a szűken vett filozófiára gyakorolt jelentős hatást, hanem a társadalomtudományok
szélesebb körére is. A szociológiában elsősorban Alfred Schütz nevéhez szokás
kötni az ún. fenomenológiai szociológia kidolgozását, aki a maga is számos későbbi
szerzőre hatott, gondoljunk csak Garfinkelre és az etnometodológiára, vagy az
életvilág fogalmára, amely Habermasnál is központi szerephez jut. Schütz
neve ugyanakkor megkerülhetetlen a tudásszociológia tárgyalásakor is, hiszen
egy fenomenológiainak nevezett szociológia is épp arra a tárgyra fókuszál mint
a tudásszociológia, ha nem is mindig ugyanabból az irányból. [1]
A Schütz-féle megközelítés abból indul ki, hogy - szemben a pozitivistáknak
a tények világának oszthatatlanságával kapcsolatos elképzeléseivel - a szociális
világ alapvetően másféle természetű, mint a természeti. Míg a természetben lévő
dolgok önmagukban, önmaguk által nem bírnak semmiféle jelentéssel vagy értelemmel
(legalábbis a vallásos elemeket kizáró, tudományos megközelítés számára), addig
a társadalom és kultúra épp az értelemvonatkoztatás által különül el a természettől.
Ez a gondolat természetesen nem új, a társadalminak az értelem felőli meghatározása
már a Schütz által is nagyra becsült, és
kiindulópontként szolgáló Max Weber szociológiájában is megtalálható, a filozófiára
tekintve pedig hivatkozhatunk a Weberre is jelentőst hatást gyakorló Henrik
Rickert elméletére.[2] Rickert koncepciója
szerint is csak egy valóság van, ám ezt legalább kétféle irányból szemlélhetjük,
illetve szemlélik is a különféle tudományok. Ha a valóságot az általános törvényekre
tekintettel szemléljük természetként, ha az egyedi és az érték irányából, akkor
kultúraként tárul fel előttünk. Egy fa lehet rendszertanilag besorolható, reprezentánsa
egy adott, latin névvel ellátott növényfajnak, és lehet az a fa, melyet Gandhi
ültetett - a különbség a nézőpontban van. A kultúra világa, az emberi világ
azáltal különül el a szemléletben a természettől, hogy vele kapcsolatban értékvonatkoztatásokkal
élünk, a kultúra tulajdonképpen maga az érték. Természet és kultúra ilyen kettőssége
megkívánja, hogy a tudomány is kétféle legyen, hiszen a természeti (tehát adott)
és az értelmileg felépített világ vizsgálata más módszereket igényel - erre
a következtetésre jut Schütz is.
A különbséget alapvetően a megértés jelenti, a szociológia, és általában a társadalomtudományok
csak akkor tudják elméleteiket megfeleltetni a tapasztalati valóságnak, ha a
megértés szándékával közelítenek tárgyukhoz, feladatuknak tekintve a jelenségekhez
kapcsolódó értelem (Webernél: szubjektív szándékolt értelem) feltárását. Schütz
szerint a fenomenológia nagy segítséget nyújthat ehhez, sőt segíthet az értelem
mibenlétének tisztázásában is.
És ami különösen fontos: a fenomenológia megközelítés segíthet abban, hogy a
különféle társadalmi jelenségeket a maguk teljességében és egységében szemlélhessük.
A fenomenológiai redukció, avagy a világ
zárójelbe tétele [3] után ugyanis minden csak
fenoménként, a tudati mező elemként jelenhet meg, a "tények"-ként
számontartott dolgok ugyanúgy, mint a hozzájuk kapcsolódó jelentések, értelmezések,
érzelmek. Ha ugyanis a társdalmi világ értelmileg felépített, akkor nincs értelme
"a dolgok (tények) és az ő jelentéseik, interpretációk" típusú megkülönböztetésnek,
hiszen a dolog és interpretációja egységesen jelenik meg egy fenoménben, és
ha magánvaló megismerhetetlensége a vezérelvünk, akkor nagyfokú episztemológiai
szigorúsággal csak ezt tekinthetjük realitásnak, kiindulási pontnak. A fenomenológiai
nézőpont ugyanakkor nem hagyja összemosódni a tapasztalat tárgyát a vele kapcsolatos
interpretációkkal, sőt épp hogy szétválasztja, hogy így a megismerés biztos
alapjához jusson.
"A természetes beállítódásban egy szék észlelése megerősíti létezésébe vetett hitünket. Ekkor végrehajtom a transzcendentális redukciót. Őrizkedem a szék létezésének hitétől. Ekkor az észlelt szék kívül marad a zárójelen, de maga az észlelés minden kétséget kizáróan része gondolataim folyamának. Ám ez nem "észlelés mint olyan" lesz, minden vonatkozás nélkül, hanem "valaminek az észlelése" marad - jelesül a széknek az észlelése. De az észleléshez ekkor már nem csatolok arra nézve ítéletet, hogy a szék valóban létező objektuma-e a külső világnak. Észlelésem intencionálisan nem a térben kiterjedő szék-dologra vonatkozik: megőrzött észlelésem intencionális objektuma ekkor már "a szék ahogyan észleltem", " a nekem megjelenő szék" fenoménje, amelynek lehet, hogy van, de az is lehet, hogy nincs megfelelője a zárójelbe tett, külső világban." - írja Scütz. [4]
Az a gondolat, hogy a mindenfajta
megismerés kiindulópontjául a tudatot kell tenni (és a fenomenológia minden
tudomány megalapozásban, illetve az alapok újragondolásában döntő szerepet tölthet
be) természetesen már Husserlnél megfogalmazódik, hisz az ismeretalkotás (noézis)
folyamatának vizsgálatakor eltekint a folyamat tárgyának (noéma) figyelembe
vételétől. Végeredményben mindegy, hogy
a noéma fizikai tárgy, vagy valamely szellemi kategória. [5]
És itt érhető tetten a husserli gondolkodás racionalitása is, az a gesztus ugyanis
lényegében visszatérést jelent a descartesi cogitóhoz, a "csak a saját
tudatomban lehetek eleve biztos" elvéhez, ám Husserl - Schütz szerint -
radikálisabb Descartes-nál, és nála az intencionalitás kerül a középpontba,
egy tárgyától megtisztított tiszta tudathoz szeretne eljutni. Husserl ugyanakkor
nem vonja kétségbe a külső világ létét, csak zárójelbe teszi, így a világ látható,
vizsgálható marad, a fenomenológiai szemlélet üvegén keresztül.
Alfred Schütz szerint a fenomenológia jelentősége a szociológia számára kettős:
egyfelől lehetővé teszi az általa vizsgált területre vonatkozó sajátos fogalomkészlet
kifejlesztését, másfelől pedig magalapozza a társadalomtudományok fentebb már
jelzett, a weberiánus irányzat számára különösen fontos módszertani különállását.
2. Fenomenológia a szociológiában
A fenomenológiának a szociológiához
fűződő viszonyában egy lényeges kérdés lehet, hogy milyen is valójában a fenomenológiai
szociológia, e tudomány tárgy- és nem metaszintjén. Azaz hogyan is működik,
működhet a fenomenológiai megközelítés a szociológia gyakorlatában, túl az azt
megalapozó tudományelméleten.
Úgy tűnik, a fenomenológiai megközelítés társadalomtudományi alkalmazása alapvetően
tudásszociológiát eredményez, másfelől tudományelméletet, a tudományos megismeréssel
kapcsolatos reflexiókat.
A szociológia különféle definícióinak
közös pontja, hogy egy empirikus tudományról van szó, nem abból indul ki ami
lehetne, vagy aminek lennie kellene, hanem abból ami van. Ezért érdemes először
szemügyre venni azt, hogy mit is jelenthet empirikus volta a fenomenológia nézőpontjából,
mi az ami a szociológia számára "van".
A fenomenológia nem zárja ki a megismerésből a tapasztalatot, csak eloldozza
azt annak tárgyától, hogy végső soron eljusson a tiszta tudatig. Ez azonban
már Husserlnél sem jelent valami nihilizmust, a szubjektumon túli világ létének
tagadását, mert a tiszta tudat transzcendentális egóvá alakulása létrehozza
a tőle függetlenül is érvényes, egyetemes szubjektivitást. Ez az egyetemes szubjektivitás
pedig már mindenki számára érvényes jelentéssel ruházza föl a világot, mintegy
közössé téve azt. Így tapasztalatainkat mások tapasztalataival összevetve módunkban
áll objektíve, pontosabban interszubjektíve érvényesnek tekinteni bizonyos dolgokat.
És épp ez az, ami lehetővé teszi a közösségek, társadalmak létét, és az egyén
tevékenységét ebben a közösen létrehozott és fenntartott szociális térben. A
kollektív tevékenység és az általa létrehozott interszubjektivitás az, ami "van"
és amelynek vizsgálata a szociológia és más társadalomtudományok tárgya lehet.
A fenomenológia vizsgálódás középpontjában ugyanakkor nem pusztán a világ dolgai
vagy a róluk szóló tapasztalatok kapnak szerepet, sőt a középpontban a tudat
reflektáló (önmagára is reflektáló) működése áll. Véső soron itt is arról van
szó, hogy a szubjektum reflexiói hogyan teszik lehetővé a világ megtapasztalásának
magától értetődősége, az emberi világ értelmi felépítése. Azt is mondhatjuk
, hogy leginkább fenomelógiai szociológia a tudásszociológia, mert a középpontjában
épp a valóság közös, értelmi felépítése áll, illetve az, hogy a közösség és
társadalom interszubjektív realitása hogyan befolyásolja az egyéni és csoportos
tudatjelenségeket.
A tudásszociológia, erőteljesen támaszkodva Schütz munkásságára (főképp a mindennapi
tudással és az életvilággal kapcsolatos elképzeléseire), az interszubjektív
világ (kultúra, mondaná Henrik Rickert) feltérképezését, és átfogó, koherens
elméletének megalkotását tűzi ki célul.
3. Az empirikus szociológia kritikája
A tudásszociológia mellett a fenomenológia
a szociológia más területeire és különböző irányzataira is hatással volt, ha
nem is olyan látványos módon mint az előbbi esetben.
Már említésre került az etnometodológia, amelynek képviselői többek között Schütz
elemzéseiből kiindulva kezdték vizsgálni a társadalmat összetartó szabályok
és jelentések világát, azon jelenségekét, melyek segítségével az egyén viszonyulhat
környezetéhez és tájékozódhat abban. Az etnometodológusok azonban nem pusztán
spekulatív társadalomelméletet műveltek, fontos volt számukra az empirikus kutatás
is, így vizsgálódásaikban a kvalitatív és kvantitatív módszereket is reflexió
tárgyává tették. Azokat a kutatási módszereket, melyek érvényességét a legtöbben
addig magától értetődőnek tekintették, és amelyeket a társadalmi valóság feltárásának
objektív eszközeként fogadtak el.
Egy fenomenológiai indíttatású megközelítés számára azonban az empirikus szociológia
tényei, adatai és eloszlásai már korántsem olyan biztos státuszúak, mint azt
a kutatók általában előfeltételezik. Ugyanis minden adat és tény, melyhez a
mérés útján jutunk, már eleve egy jó adag szubjektív viszonyulást és értelmezést
foglal magába.
Ezek az értelmezések pedig javarészt a Schütz által is oly fontosnak tartott
mindennapi tudás világából származnak, ebben a - a társadalom tagjai által folyamatosan
újrakonstituált - mindennapi világban pont a szociológia vizsgálati módszerei,
kérdésfelvetései, megfogalmazásai hatnak idegennek, oda nem illőnek.
Az interjúk, kísérletek, és kérdőíves vizsgálatok mindennapi élettel és értelmezésekkel
való inkompatibilitása természetesen a szociológusoknak is szemet szúrt. Pierre
Bourdieu is felhívja figyelmet arra egy híres írásában (A közvélemény nem
létezik) [6], hogy a közvéleménykutatás
gyakran maga generálja az (ál)véleményeket, hiszen a megkérdezettek olyan kérdésekre
is adhatnak választ, amellyel kapcsolatban nincs kialakult véleményük, ráadásul
olyan formában - mondjuk egy ötfokozatú skálát használva - amely igen távol
áll a szokásos és valószínűsíthető vélemény-kifejezésektől. Ráadásul a kutatás
összesített adatsorait gyakran azonosítják egy (sokszor nem is létező) közösség
véleményével, olyan témák esetében is, amelyek nem, vagy az adott formában nem
képezték valódi diskurzus tárgyát Így közvéleménynek azt nevezhetjük - és ez
már közel esik a fenomenológiai megközelítéshez - amit a közvéleménykutatók
mérnek. Ez értelmezhető, elemezhető adatok halmaza, "ahogy azt észlelem,
észleltem" - mint Schütz a széket.
A kavatitatív szociológia kellő reflexió hiányában sem egy szubjektív sem egy
interszubjektív valósághoz nem tud igazán közel férkőzni, és a marad az aminek
jelenleg is tartják: megbízható de kevéssé érvényes módszerek együttesének,
ahol a megbízhatóság (vagyis hogy a megismételt mérés közel hasonló eredményt
hoz) és az érvényesség (vagyis, hogy azt mérem amit tényleg szeretnék) fordítottan
arányosak. A kavntitatív társadalomtudományi vizsgálatok mintha a megbízhatóságot
helyeznék előtérbe, félve attól, hogy ha "túl közel megyünk" a tárgyhoz,
a kapott eredmények túl "szubjektívek" lesznek, nem eléggé tudományosak.
Így viszont a mérőeszközök a mérni kívánt jelenségeket a kutató nézőpontjából
(és egy sajátos tudományos racionalitás szerint) interpretálják, és semmi garancia
nincs arra nézve, hogy ez megközelítőleg megegyezik a megkérdezettek interpretációjával.
És igazából hiányzik az a közös értelmezési keret, ami ezt biztosíthatná, hisz
a tudományos és a mindenapi racionalitás meglehetősen távol áll egymástól. A
vizsgálatok során használt nyelv, a jelenségek fogalmi tagolása, a vizsgált
kérdés relevanciája jelentősen eltérő lehet a kutató és a kutatás alanya esetében,
ráadásul maga szituáció is idegen, az események megszokott rendjébe nem illeszkedő
viszonyrendszert hoz létre.
Ennek következtében a kutatók sokszor alig tudhatnak valamit a számszerűsített
eredmények mögött álló értelmezésekről, a hasonló adatok mögött esetleg megbúvó
lényegi különbségekről.
A "megértő szociológia" képviselői szerint azonban a szociológiának
épp a társadalmi jelenségek értelmező megértésére kell törekednie, ehhez viszont
az empirikus kutatások területén is más módszertani hozzáállásra lenne szükség.
Az empirikus szociológia is segíthetné az eddigieknél még jobban társas élet
és működés mélyebb megértését, ha a vizsgált jelenségeket nem adott (és halott)
dolgoknak tekintené, hanem mint közös tudás által összekötött szubjektumok folyamatos
teljesítményét. (Durkheimet is komoly kritikák érték amiatt, hogy társadalmi
tényeknek, és így a kutatás tárgyának csak kikristályosodott, ezért sokszor
már "élettelen" dolgokat tekintett, illetve elemzéseiben - pl. az
Öngyilkosságban - túlértékeli a statisztikák szerepét, nem törődve a
mögöttük álló értelmezésekkel.)
A empirikus szociológiai kutatások jelentős része alkalmazott kutatás, jól bejáratott
rutineljárásokkal, melyek természetükből adódóan nehezen változnak, és nem kis
mértékben tudományon kívüli érdekek és lehetőségek határozzák meg a változásokat.
Ugyanakkor a részben a fenomenológia hatására bekövetkező szemléletváltozás
több ponton is tetten érhető. Bizonyos
típusú jelenségek vizsgálatánál, ahol az értelmezéseknek különösen nagy szerepet
tulajdonítanak a kutatók, egyre inkább igyekeznek "mélyebb", érvényesebb
módszerekkel kiváltani a survey-staisztika gépiességét (pl. kötetlenebb mélyinterjúk,
terepkutatás, fókuszcsoport stb.), és a módszertani kézikönyvekben is a társadalmi
élet interszubjektív realitását hangsúlyozzák. [7]
A tudományos vizsgálódás egyik alapproblémája természetesen megmarad: a megfigyelés
egyúttal beavatkozás is, rombolja az életvilág magától értetődőségét (hisz beavatkozik
és reflexióra kényszerít), azt ami a lényegét adja.
Látható tehát, hogy a fenomenológia hatott a társadalomtudományokra és ezen
belül a szociológiára, még ha igaza lehet is azoknak, akik szerint a Husserl-féle
fenomenológiának nem a lényege, nem központi fogalmai voltak azok, melyek (elsősorban)
Alfred Schütz gondolkodására meghatározó erővel bírtak. Sőt Schütz fenomenológiai
szociológiája is sokszor részleteiben hatott, a későbbi szerzők közül ki-ki
más gondolatot, fogalmat tartott fontosnak, továbbvihetőnek.
Jegyzetek:
[1] A fenomenológiai szociológia
(a fenomenológiai redukcióból kifolyólag) fő feladatának azt tekinti, hogy rekonstruálja
a társadalmi valóság értelmi felépítettségét, mint olyasvalamit amihez ténylegesen
hozzáférhet, és ez lehet tudásszociológia is - mint Berger és Luckmann esetében
-, ugyanakkor a tudásszociológia magában foglalhat más területeket is, elsősorban
a tudás társadalmi meghatározottságaival kapcsolatos vizsgálódásokat. [vissza]
[2] Rickert, Henrik: Kulturtudomány és természettudomány (Franklin Társulat,
Budapest, 1923) [vissza]
[3] Husserl, Edmund: A fenomenológia ideája. Öt előadás (részletek). In: Bevezetés
a filozófiába (szerk: Steiger Kornél, Holnap Kiadó, Budapest, 1992) [vissza]
[4] Schütz, Alfred: A fenomenológia néhány vezérfogalma. In: Fenomenológia a
társadalomtudományban (szerk: Hernádi Miklós, Gondolat, Budapest, 1984) 104.p.
[vissza]
[5] Hernádi Miklós: Fenomenológiai törekvések a szociológiában. In: Fenomenológia
a társadalomtudományban [vissza]
[6] Bourdieu, Pierre: A közvélemény nem létezik. In: Szociológiai Figyelő 1997/1-2.
[vissza]
[7] Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. (Balassi Kiadó,
Budapest, 1995) 77.p. [vissza]
További irodalom:
Szociológiaelmélet (szerk: J. Morel, E. Bauer, T. Meleghy, H-J. Niedenzu, M. Preglau, H. Staubmann, Osiris, Budapest, 2000)
Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése (Szent István Társulat, Budapest, 1992)
Kaposvár, 2003. január 3.