Anarchizmus és új társadalmi mozgalmak Magyarországon
Bácsván László
nnek az írásnak nem célja, hogy az anarchizmus vagy az új társadalmi mozgalmak összes fejleményét, és a velük kapcsolatos vélekedéseket összefoglalja. Szorosabb témáját a rendszerváltás környékén felbukkanó, ilyen jellegű kezdeményezések, és kapcsolataik jelentik, ezzel együtt persze elkerülhetetlen a történeti és elméleti háttér bizonyos mértékű felvázolása. Ez azonban szükségképpen töredékes, de remélhetőleg elégséges ahhoz, hogy a szövegben foglalt főbb állítások érthetővé váljanak. A klasszikus anarchizmus történetével, eszméivel és irányzataival itt most nem foglalkozunk, csak a magyar vonatkozással, az anarchizmus hazai hagyományával.
1. A forradalom után
Az új társadalmi mozgalmak eredetét
a legtöbben 1968-ra, a nyugati társadalmak mindmáig utolsó forradalmi fellángolására
vezetik vissza. Ám '68 nem csak az eredet, de bizonyos értelemben a vég is,
az anarchizmus ugyanis utoljára ekkor kerülhetett, ha csak rövid időre is a
társadalmi és politikai mozgások főáramába, vagy legalább annak közelébe.
Természetesen az anarchista mozgalom sem tűnik el teljesen '68 után, elég csak
az angol DAM tradicionális anarcho-szindikalizmusára, vagy a hasonló irányt
követő Nemzetközi Munkásszövetség olasz vagy spanyol tagszervezeteire utalnunk.
[1] Ám a "klasszikus" anarchizmus
a margóra kerül, és eszméi, szerveződési elvei főképp az alternatív mozgalmakban
élnek tovább, amelyek sok volt anarchista aktivista személyén keresztül is kötődnek
az elődökhöz.
Az új társadalmi mozgalmak képviselői már nem elsősorban forradalmárok, csoportjaik
már gyakran "single issue" szervezetek. Egy-egy témára koncentrálnak,
bár kritikájuk sokszor általánosítható, azaz amíg az akciók a társadalmi lét
egyes szféráival kapcsolatosak, társadalomképük (és elméletük) túlmutathat a
felvállalt témán. A "Gondolkodj globálisan, cselekedj lokálisan!"
jelmondat jegyében a konkrét, kis hatásúnak tűnő akciók mögött a társadalom
ás kultúra egészét érintő, sokszor radikális elképzelések állhatnak. Jó példái
ennek azok a zöld mozgalmak, amelyek legtöbbször egyes konkrét környezetvédelmi
kérdésekben nyilvánulnak meg, de általában is problematizálják az ember és környezete
viszonyát, végső soron pedig az ipari társadalom, az újkori modernizáció kritikusai.
Ember és környezet egyensúlyának felborulása mögött pedig a kapitalizmus logikus,
ám gátlástalan terjeszkedési vágya áll, és máris a teljes rendszer kritikájánál
tartunk. (Ez persze csak illusztráció, hisz a "létező" szocializmusban
is volt erőteljes, nem ritkán erőszakos, modernizáció, ám az is igaz, hogy ezek
a rezsimek gazdasági értelemben államkapitalisták voltak.) A
fő problémát maga a modernitás, a nagy modern elbeszélés jelenti, amely a természetet
az emberi világtól elkülönülő, meghódítandó entitásként kezeli. [2]
Az új társadalmi mozgalmakat szokás néha alternatív mozgalmakként is említeni,
ezt az elnevezést azonban kevésbé érezzük szerencsésnek, legfőképp azért, mert
a magyarországi helyzettel is foglalkozni kívánunk, és hazai terminológiában
a két fogalom nem minden esetben fedi egymást. Az 1980-as években elterjedő
"alternatív" kifejezés ugyanis magába foglalt minden olyan kezdeményezést
amely nem a párt(állam) hivatalos forrásaiból indult ki, vagyis alternatívát
jelentett a hatalom meghosszabbítását jelentő szervezetekkel, "mozgalmakkal"
szemben. Jellemző példája ennek Bossányi
Katalin egy 1989-ben megjelent interjúkötete, [3]
ahol az alternatív mozgalmak gyűjtőnév alatt szerepel a szakkollégiumoktól az
újonnan alakult pártokon át a Münnich Ferenc Társaságig számos szervezet. Kétségtelenül
alternatívákat próbáltak megfogalmazni a fennálló renddel szemben, az új társadalmi
mozgalmak köre azonban nem azonosítható a politikai színtér különféle szereplőivel,
mert nem hatalmi célok köré szerveződnek, így legtöbbször kívül esnek a politika
körén, és inkább az egyén és a politikai szféra közötti térben találhatók, sokszor
pedig kifejezetten politikaellenesek.
Szerveződési elveik is mások, mint a politikai pártoké, egész egyszerűen nem
a szervezeti lét a kiinduló állapotuk, hanem egy bázisdemokratikus, hálózat
jellegű kapcsolatrendszer. A mesterségesen
létrehozott, "szervezett", hierarchikus és technilogizált működésű
szervezetektől jelentősen különböznek. A
mozgalmak dinamikusak, ontológiailag a társadalmi struktúra és a társadalmi
folyamatok határán állna [4],
a szervezetekhez hasonlóan a mikro- és makrofolyamatokat kapcsolják össze, azonban
a szervezetekkel ellentétben egy alulról integrált társadalom modelljét jelenítik
meg [5]
A mozgalmak plurális és differenciált szektort alkotnak, létük nem válságjelenség,
a társadalom normális működéséhez tartozik. A mozgalmak ezen kívül egy sajátos
valóságot építenek fel, alternatívát kínálnak a hatalom és az intézményesedett
politika világmagyarázataihoz képest, sokszor valódi "osztályozási harcot"
(Bourdieu) folytatnak a társadalmi jelenségekkel kapcsolatos szemléletek megváltoztatása
érdekében.
A mozgalmak valójában átmeneti jelenségek, és elméletileg három lehetséges irányba
mozdulhatnak el. Vagy teljesül a cél amelyért az adott mozgalom létrejött, és
ez után okafogyottá válik működése, vagy különféle problémák miatt a cél elérése
nélkül szűnik meg működni. A harmadik út pedig az intézményesülés, ami a leggyakrabban
a párttá szerveződést jelenti. A mozgalmi állapot tartósan nem sokáig maradhat
fenn, a laza, spontán szerveződő kapcsolatok általában nem garantálják a hosszú
távú működést. Az anarchista csoportokra sem jellemző az időbeli tartósság,
az eszmék továbbélése mellett az egyes kezdeményezések csak átmeneti jellegűek.
A szervezeti lét sajátosságaitól teljesen mentes mozgalom természetesen legfeljebb
ideáltípusként gondolható el, a valós mozgalmaknak általában van egy szervezeti
aspektusuk is. Egy környezetvédő, vagy az emberi jogok érvényesítése érdekében
fellépő csoport sok esetben csak akkor tud hatékonyan képviselni egy-egy ügyet,
ha megfelelő szervezeti keretbe önti működését, vagy annak egy részét. Hiszen
a hatalommal, a hivatalosságokkal való érdemi érintkezés csak így lehetséges,
és a kötöttségekkel együtt jogosítványokat is szerezhetnek. Például egy egyesületi
formában működő jogvédő szervezet, mint törvényileg is szabályozott működésű,
bejegyzett csoportosulás, már helyet kaphat bizonyos testületekben, pályázhat
különféle támogatásokra, ám mindez nem feltétlen jelenti azt hogy belső működése
elvesztené informális jellegét, hierarchikussá és merevvé válna, vagy hogy a
spontán akciók ez által lehetetlenné válnának.
Ez a rugalmasság azért is fontos, mert az új társadalmi mozgalmak, miként az
anarchisták is, a proaktív mozgalmak közé tartoznak. (Manuel
Castells különbözteti meg a proaktív, azaz az emberi kapcsolatokat a legalapvetőbb
szintjükön átformálni akaró mozgalmakat a reaktívaktól, melyek a tardíció (Isten,
etnikum, család, lokalitás) nevébe védelmezik a fennálló berendezkedést. [6])
Az új társadalmi mozgalmak sajátosságaik egy jelentős részét az anarchista csoportoktól
örökölték, és nem csak a szerveződési elveket, hanem értékeik egy bizonyos hányadát
is. (A legfontosabb, vagyis az uralomnélküliség azonban az új mozgalmak számára
már nem mindenek felett álló érték, és plánae nem cél, mint az anarchistáknál.)
Az új mozgalmak azonban életképesebbnek bizonyultak. Kicsit sarkítva a kérdést
azt is mondhatjuk, hogy ők jelentik az adekvát választ az új társadalom kihívásaira,
hiszen a klasszikus anarchizmus még a hagyományos ipari társadalom, a kapitalizmus
egy korábbi formája ellenében jött létre. Ha pedig a posztindusztrialitás több
puszta szónál, akkor a megváltozott helyzetre megváltozott módon kell reagálni.
Az új mozgalmak már a nagy ábrándokkal való leszámolás után alakultak ki (vö.
a nagy elbeszélések vége), sokkal gyakorlatiasabbak, sokkal
inkább a mindennapi élet talaján állók, mint az anarchisták. Ám önképük szerint
továbbra is szemben állnak multinacionális tőke kezében összpontosuló hatalommal,
és a társadalmi egyenlőtlenségekkel, a szolidaritás hiányával. [7]
Az anarchizmus értkrendszere Magyarországon is több, mint száz éve jelent meg,
és diszkontinuitása ellenére is fontos hatást gyakorolt a rendszerváltás időszakában
születő mozgalmakra.
2. A magyar anarchista hagyomány
A hazai anarchista elmélet és mozgalom a XIX, század utolsó negyedétől követhető nyomon. Bozóki András 1986-ban [8] négy szakaszt különített el a magyar anarchizmus történetében:
Az első szakasz 1880-84 közöttre tehető, amikor a szociáldemokrata Általános Munkáspárt egyfajta belső ellenzékeként jön létre egy radikális szocialista csoport, amely kapcsoltaba kerül Johann Most-tal is. A radikális elveket hirdető, az anarchizmus felé húzó vezetőket (köztük Szalay Andrást) kizárják a pártból, akik ekkor megalakítják az illegalitásba működő, akcionalista radikális munkáspártot, és 1883-tól megjelenik lapjuk is, a Népakarat.
A második szakasz Schmitt Jenő Henrik fellépéséhez köthető, aki a vallási alapon erőszaknélküliséget hirdető lapját az Állam nélkül-t, 1897-99 között adja ki.
A harmadik szakasz központi figurája Gróf Batthyány Ervin (lapjai a Testvériség (1906) és a Társadalmi Forradalom (1907-11)), aki kezdetben egy kropotkini ihletésű kommunista anarchizmust hirdet, míg pl. Szabó Ervin az anarcho-szindikalizmushoz állt közel. Batthyány az anarchisták és szocialisták összefogásának szükségességéről beszél, és az ugrásszerű forradalommal szemben a folyamatos ellenállás fontosságát hangsúlyozza.
A negyedik szakasz a Tanácsköztársaság alatt működő Budapesti Anarchista Csoport tevékenységéhez kapcsolható. A Krausz Károly vezetésével működő BACs-on belül többféle irányzat volt jelen, a radikálisan tekintélyellenes felfogástól a fennálló rend baloldali kritikájáig, és rövid fennállásával e társaság jelentette a magyar anarchizmus végét is, legalább is hosszú évtizedekre.
E
négyes korszakolás mellett a Bozóki - Sükösd szerzőpáros egy másik, ötös felosztást
is leír 1994-es művében, ahol már nem egymás után következő korszakokról, hanem
az anarchizmus jelentkezésének hullámairól beszélnek, amelyek időben átfedhették
egymást. [9]
Itt is a radikális munkáspárt 1880-as évek folyamán kifejtett tevékenysége jelenti
az első szakaszt, pontosabban hullámot, a másodikban viszont Schmitt Jenő Henrik
mellett már az alföldi millenáris, agrárszocialista mozgalmak is megjelennek.
A harmadik és negyedik szakasz mellett külön jelzik a Kassák Lajos vagy Szittya
Emil nevével fémjelzett politikai és művészeti avantgardizmus összefüggéseit,
illetve a "moralista forradalmárok" mozgalmát.
Ezen öt hullám mellé természetesen felsorolhatjuk hatodiknak a rendszerváltás
hajnalán újjáéledő anarchista szerveződéseket , hiszen az 1919-ben megszakadó
hagyomány valójában csak az 1980-as évek végétől támad fel újra, ekkortól jelennek
meg a frissen szerveződő csoportok, újonnan alapított kiadványok. (És itt most
tekintsünk el a két világháború közötti időszak, illetve az államszocializmus
azon művészeti és tudományos produktumaitól, amelyekben az anarchista gondolat,
társadalom- és emberkép nyíltabb vagy szublimáltabb formában megjelenik.)
A hazai anarchizmus legújabb korszaka 1988 őszétől, az Autonómia Csoport létrejöttétől
datálható. Az Eötvös-klubban megalakuló szervezet nevében még nem használta
az anarchista kifejezést, ám szellemiségében legalább olyan közelt állt hozzá,
mint a később, épp az ACs egyik utódjaként 1990-ben létrejött Budapesti Anarchista
Csoport, amely alapítói a névválasztással tudatosan vállalták fel a hét évtizeddel
korábban megszakadd tradíció felelevenítését, és korszerű folytatását.
Az Autonómia Csoporton belül is eleve több irányzat volt jelen, ráadásul a Csoport
tagjai az akkoriban formálódó pártokhoz is sok esetben kötődtek. Az ökologisták,
szindikalisták, punkok közötti törésvonalak miatt e szerveződés nem volt hosszú
életű, 1990 tavaszán beszüntette tevékenységét. Utódjakén létrejött a GEO egyesület,
az ökologista gondolat híveiből, a NAP Anarcho-Punk Csoport a fővárosi punk
szubkultúra köré szerveződve, illetve a már említett BACs.
1994-ben jött létre a Budapesti Autonóm Társulás (BAT), amely 1998-ig, vagy
1999-ig működött. A megszűnés dátuma azért bizonytalan, mert a csoport internetes
honlapján 1998 novembere szerepel (ekkor jelent meg lapjuk a Szabad Alternatíva
utolsó száma), ugyankkor az Anarchoid '99 januári első száma is, mint a BAT
online kiadványa szerepel. A BAT-tal természetesen nem ért véget a hazai anarchizmus
története, ma is léteznek hazai anarchista kezdeményezések, ám működésük a köz
számára szinte észrevehetetlen. A BAT, legalább is a fővárosban még többé-kevébé
"látható" volt, az érdeklődőknek volt esélyük, hogy a kapcsolatba
kerülhessenek a mozgalommal. Mamár ez
nagységrendekkel nehezebb lehet. Bár az interneten több orgánum és is jelen
van (pl. Fakk - rendszertelenül megjelenő anarchista hírlevél, www.extra.hu/fakk),
és néhány csoport is elérhető, igazi anarchista mozgalomról nem igazán beszélhetünk.
A Szabad Anarchista Közösség honlapján [10]
is leginkább kiáltványszerű szövegek, és az anarchizmus lényegét összefoglaló
ismeretterjesztő írások találhatók, a mozgalom felépítéséről és akcióikról azonban
gyakorlatilag semmi. Így könnyen elképzelhető, hogy e csoport leginkább csak
virtuálisan létezik, hiszen akcióknak egyelőre nincs nyoma, ám ez oersze nem
zárja ki, hogy lennének akciók.
A szórványos anarchista kezdeményezések összefogásával az A-Háló vagyis az Aktivista
Hálózat is próbálkozni látszik, amely a különféle, nem feltétlen anarchista
ihletésű mozgalmak tevékenységét kívánja összehangolni azon pontokon, ahol az
együttműködés egyáltalán elképzelhető. Az
1999 októberében alakult A-Háló találkozóin rész vettek többek között a Fehér
Kereszt Állatvédő Liga, a NaNe (Nők a Nőkért az Erőszak Ellen), a BAL (Baloldali
Alternatíva), a Humanista Mozgalom, a TÉT (Társadalmi Érdekegyeztető Tanács),
a Rainbow hippi-mozgalom és az elején a BAT képviselői is. Ezen kívül kapcsolatban
áll még a Hadkötelezettséget Ellenzők Ligájával, a Levegő Munkacsoporttal és
a FAUNA állatvédő egyesülettel is. [11]
A Háló résztvevőinek vannak közös értékei, elsősorban a pénz és a hatalom, mint
kizárólagos értékek köré kiépülő világméretű rendszerek elleni lokális küzdelmet
tekintik feladatuknak, ebben az anarchistákkal is közösséget vállalhatnának,
ha lennének számottevő anarchista csoportok. A résztvevők közül persze több
mozgalom is magáénak vall egyes anarchista értékeket, de az anarchizmust magát
nem. A Humanista Mozgalom (amely egy, az 1960-as végén, Mario Rodriguez Cobos,
argentin író és gondolkodó által alapított nemzetközi mozgalom hazai "leágazása")
programjában például összekapcsolja a demokrácia és az állammentesség fogalmait.
Állammentesség alatt azonban csak az állam minimalizálásának radikális liberális
programját értik a szöveg írói (vagy írója), amikor például a képviselők visszahívását,
vagy a népszavazás és a lakossági vétő kiterjedtebb alkalmazását tekintik kívánatosnak.
Itt tehát nem államellenességről, csak az állam radikális megreformálásáról
van szó. A Hálóban már csak egyes anarchista értékek vannak jelen, az anarchisták
maguk -úgy tűnik- nem.
Az újjászülető mozgalmak a kibontakozó rendszerváltásban egy nagy társadalmi
kísérlet lehetőségét látták. Lehetőséget arra, hogy a szocializmusnak nevezett
rendszerből ne a kapitalizmus felé induljon el a társadalmi átalakulás, hanem
a kölcsönösség és szolidaritás elvé alapuló, uralommentes, vagy legalább is
az uralmat minimalizáló berendezkedés irányába. Ez nem sikerült, az anarchista
utópia a kelet-európai átalakulásban is csak utópia maradt, a magyar anarchista
mozgalom pedig képtelen volt kitörni az elszigeteltségből, sőt a kilencvenes
évek elején még meglévő, bár távolról sem jelentős "társadalmi láthatóságát"
is elveszítette. Ahogy egy mozgalmár 1998-ban
megjegyezte: " Legalább is szerintem Magyarországon ma nem igazán létezik
egy anarchista kultúra, én viszont szeretném ha lenne. (...) Levelezéseink során
sok-sok olyan embert ismertünk meg, akiknek frappáns ötletei és javaslatai és
gondolatai voltak az anarchizmussal és a világ működésével kapcsolatban. De
valamiért csak tizedannyi valóban aktív emberhez volt szerencsénk." [12]
Magyarországon, Nyugat-Európával ellentétben nem váltak igazán elterjedtté az
anarchista elvek mindennapi megélését lehetővé tevő formák, a különféle kommuna-jellegű
csoportoktól az alternatív szubkultúrákig, így autonómok és a házfoglalók gyakorlatilag
nincsenek, és a punk szubkultúra sem tudott igazán megizmosodni. bacsvanlcikk2visszlab
A nyolcvanas évek félig-meddig illegalitásban
működő alkotói a rendszerváltás után nem tudtak jelentősebb kulturális tényezővé
válni. Pedig épp a nyolcvanas évek elején fonódott össze az underground (tehát
nem csak a punk) művészet és az anarchista eszmerendszer, a különféle, elsősorban
zenei szubkultúrák a fiatalok számára egyszerre jelenthették a lázadás és a
kivonulás lehetőségét. [13]
A kilencvenes évekre azonban talajt vesztett az underground, hiszen - és ez
a punkra különösen igaz - létrejöttében eleve fontos szerepet játszott egy totális,
vagy legalább is totalitásra törekvő hatalom észlelése. A
jövőkép elutasítása, a destrukció hangsúlyozása pedig részben, az erre adott
reflexióként is értelmezhető. [14]
Ahhoz persze, hogy a punk tagadása vonzó legyen az egyén számára nem kell feltétlen
diktatúra, a társadalmi egyenlőtlenség szülte kilátástalan helyzetek is érzékennyé
tehetnek valakit radikális szubkultúrák irányában. A hatalom tiltása ugyanakkor
biztosan erősíti az ilyen üzenetek hatását, ez pedig mégis csak a diktatúrákra
jellemző.
Az új társadalmi mozgalmaknak tehát nem volt igazi mozgósító erejük, mint ahogy
máig se nagyon van, e mögött pedig sokféle különböző okot sejthetünk.
Elsőként kell említeni a szélesebb társadalmi bázis hiányát. Az anarchizmus
történetében feltűnő mozgalmak a munkásságon belül nem elsősorban a végletekig
specializált, nagyipari körülmények között dolgozó munkásságra, hanem inkább
a kisüzemek szakmunkásaira, a kisiparosokra, a kispolgári rétegekre építettek,
illetve rurális jellegű mozgalmak a mezőgazdasági munkásságra és kisbirtokos
parasztságra. Ezeken kívül az értelmiség, és nem ritkán az arisztokrácia képviselői
is fontos szerepet játszottak az eszme illetve a mozgalom történetében, de számottevő
sikereket az alsóbb, és szélesebb rétegek támogatása nélkül nem tudott elérni
az anarchizmus. Az újjáéledő hazai szervezkedésekből épp ez a "hátszél"
hiányzott, így jobbára megmaradtak radikális értelmiségi kluboknak, ahol a helyzeténél
fogva is kötetlenebb egyetemi és főiskolai diákság volt a vezető erő. Eközben
a fiatal munkások, vagy a szakmunkásképzősök csak a mozgalmak perifériáin kaptak
helyett, ezért kötődésük sem volt olyan szoros, mint a kulcsszerepet játszó
értelmiségieknek. Pedig a szakmunkásképző iskolákból jövő anarcho-punk fiatalok
jelentős részét alkották az anarchista csoportoknak, ám úgy látszik nem sikerült
igazi egységet alkotniuk az "élcsapat" jelleget öltő értelmiségiekkel.
Az Autonómia Csoportban is jelen volt egy anarcho-szindikalista irányvonal,
sőt később a Budapesti Anarchista Csoportban is, ám ezek nem tudtak megerősödni,
a munkásság a résztvevők minden törekvése ellenére messze volt a fiatal anarchistáktól.
A jelentősebb társadalmi bázis hiányában szerepet játszhatott az anarchista
tradíció diszkontinuitása is. Az 1919 után eltűnő mozgalmat újjáéleszteni "papírból"
sokkal nehezebb volt, mint egy működő hagyományt tovább vinni, hiszen az anarchizmusnak
organikusan nem jöhetett létre egy modern, az aktuális társadalmi viszonyokra
reflektáló hazai változata. Így a korszerű megoldásokat eleve külföldről kellett
importálni. Értelmiségi bázisa nyomán ugyanis a frissen szerveződő anarchista
csoportok rendelkeztek külföldi (német, francia, brit stb.) kapcsolatokkal,
ami elsősorban információk, kiadványok áramlását jelentette. Az Anarchista Újság
és a Szabad Alternatíva számaiban is tetten érhetők a nyugati anarchista lapokban
megjelent cikkek fordításai, adaptációi. (A külföldi kiadványokhoz, pl. a Pjotr
Kropotkin által alapított angol Freedom-hoz hasonló tematikával jelentkeztek
a hazai lapok is. Jelen voltak bennük az aktuális eseményekre adott reflexiók,
az anarchista elmélettel általában foglalkozó, "alapkurzus" jellegű
cikkek, és az anarchizmus történetét feldolgozó írások, mert a hagyomány tudatosítása
nyugaton is alapvető fontosságú.) A hazai aktivisták is lényeges kérdésnek tekintették
a nemzetközi és a különösen a magyar anarchizmus történetének megismertetését,
ám mint azt az egyik ex-anarchista egy interjú során megfogalmazta: "...ezeket
legtöbbször nemigen tudtuk hová tenni, voltak ezek a múlt századi pasasok érdekesek
voltak, fontos dolgokat mondtak persze, de egy egész más világból jöttek."
A sok évtizedes kihagyás az anarchizmussal kapcsolatos társadalmi reprezentációkat
is befolyásolta, az anarchizmust a terrorizmussal összemosó százéves elképzelések
nagyobb esélyt kaptak általa. Anarchia és káosz, anarchizmus és terrorizmus
azonosítása még azokban az országokban is általánosnak mondható, ahol az anarchista
hagyomány töretlen. Ebben nem kis szerepe lehet az utóbbi évek "globalizációellenes"
tiltakozásainak, illetve az abban résztvevő, a sajtó által anarhistaként azonosított
radikálisoknak.
A hazai anarchista csoportok ráadásul viszonylagos elszigeteltségben működtek.
Kapcsolatban álltak ugyan több, elsősorban fővárosi, alternatív mozgalommal,
sőt a kezdetekkor az alakulóban lévő pártokkal is, országos anarchista hálózat
minden ilyen irányú törekvés ellenére sem tudott kialakulni. Az anarchista csoportok,
legalább is azok, amelyek észrevehetővé váltak, Budapesten működtek, és nem
igen találtak kapcsolatot a szórványosan vidéken is jelentkező kezdeményezésekkel.
Ezen kívül nem lehet figyelmen kívül hagyni azt sem, hogy egy mozgalom hosszabb
távon csak akkor képes működni, ha ennek materiális feltételei is biztosítva
vannak. Mint azt már korábban is megjegyeztük, az anarchisták ebből a szempontból
általában eleve hátrányosabb helyzetben vannak az egyéb mozgalmaknál, Magyarországon
pedig a fentebb leírtak miatt ez különösen igaz lehet. Annak pedig, hogy értelmiségi
szubkultúra jellegéből nem igen tudott kitörni, az alapvetően intellektuális
megközelítésen túl, szerepe lehet annak is, hogy a társadalmi munkamegosztásban
elfoglalt pozíciójánál fogva a főiskolai és egyetemi diákság volt abban a helyzetben,
hogy rendelkezett megfelelő függetlenséggel és szabad idővel a közvetlen hasznot
nem hozó mozgalmi tevékenységhez. (Ugyanakkor közvetett hasznot hozhatott az
aktivista-lét, hiszen a megszerzett tapasztalatok és a kiépült kapcsolatrendszer
sokak számára hasznosítható volt más mozgalmakban is.)
E ponton mindenképpen fel kel vetnünk
egy másik kérdést is, az anarchizmus eleve adott "szervezet.képtelenségét".
Bozóki András és Sükösd Miklós egy tanulmányukban [15]
felvázolják a mozgalmi fejlődés három fázisát, azaz az ideológiai, szervezeti
és hatalmi állapot modelljét, amely segíthet megmagyarázni azt, hogy
az új társadalmi mozgalmak miért bizonyultak sikeresebbnek és tartósabbnak anarchista
társaiknál. Az anarchizmus egyik alapvető dilemmája ugyanis éppen az, hogy az
ideológiai szinten megfogalmazott uralomellenesség sokszor a gyakorlati cselekvés
gátjává vált.
Ha az anarchisták szervezeteket hoznak létre, hogy segítségükkel kilépjenek
a politika színterére, és harcba szálljanak elveikért, akkor hallgatólagosan
máris elfogadják az állam által vezérelt társadalom játékszabályait, vagyis
azt ami ellen küzdeni szándékoznak. Mivel
a társadalmi berendezkedés egészével van bajuk, kérdéses, hogy elfogadhatják-e
az eleve rossznak talált játékszabályokat. [16]
A válasz sokszor nemleges, és így nem léphetnek túl az ideológiai állapoton,
vagy ha mégis csak elveik részleges felfüggesztésével, ami legalább is komoly
akadálya lehet annak, hogy a valódi változásokban központi szerepet játszanak.
Azonban az anarchista álláspont szerint a társadalmi rend létezhet politikai
rend nélkül is, azaz az integrációs funkciót a politikai szféra, az állam nélkül
is megvalósulhat. A politikában való részvétel már csak ezért sem "élet-halál"
kérdése, és azért sem, mert a változást leggyakrabban valamilyen forradalmi
megoldás keretében képzelik el.
A szervezeti állapottal - a fenti szempontból nézve - van egy másik probléma
is. Ha egy anarchista mozgalom, kilépve a leginkább ideológiailag dominált állapotból,
a politikai terepen kezd el szervezkedni (és ezzel természetesen kérdésessé
teszi saját anarchista voltát), akkor a sikerességhez elengedhetetlenné válik
az, hogy az addigi "laza", mozgalmi struktúrát egy összefogottabb,
szervezetibb jellegű formával váltsa fel. Vagyis az ideológia érdekei helyett
a szervezet érdekei határozzák meg a működést, az üzenet helyett a siker szabályszerűségeihez
kell alkalmazkodni. Ez pedig azt jelenti, hogy definiálni kell egyfajta munkamegosztást,
ki kell jelölni egyes személyeket bizonyos pozíciók betöltésére, és egyáltalán,
hierarchikus struktúrát kell létrehozni. Mert bármilyen "lapos" is
a szervezet, a helyi vagy országos politika színpadán szükség van az adott csoportot
megjelenítő reprezentánsokra, ez pedig már bárki számára alapvető megkülönböztetést
jelenthet, és nem csak kifelé. Így viszont kikerülhetetlenné válik a hatalmi
viszonyok megjelenése, ami persze eleve konfliktusforrás lehet, ám ezen túl
a mozgalomtól a szervezet felé vezető átmeneti szakaszban az erőforrások kérdésével
is szembe kell nézni.
A különféle mozgalmak számára ugyanis kulcskérdés lehet, hogy az intézményesülés
útján haladva milyen, a működéshez elengedhetetlen erőforrásokra számíthatnak.
Mert egy idő után már egyre kevésbé lehet az egyéni áldozatokra építeni, a mozgalom
túlnő az egyéneken, fenntartása pedig már komolyabb, és szervezettebb erőforrásokat
igényel, a részvevőktől pedig egyre több időt és energiát, márpedig a működés
materiális feltételei az anarchisták számára nehezebben elérhetők. Egy, a társadalom
berendezkedését alapjaiban támadó anarchista csoport nemigen számíthat túl sok
anyagi forrásra, a kapitalista demokrácia nyertesei, - akik e források jelentős
része fölött rendelkeznek - nem érdekeltek a rendszerellenes aktivisták támogatásában.
(A rendszer keretin belül múködő. egytémájó mozgalamak ezért is vannak kedvezőbb
helyzetben.)
Abban, hogy az anarchizmus nem tudott igazán gyökeret ereszteni a posztkommunista
korszakban, minden bizonnyal szerepe lehetett annak is, hogy a kontinentális
anarchizmus erősen kötődött a baloldali hagyományhoz, a rendszerváltás idején
pedig a baloldal pozíciói (függetlenül az államszocializmus és a baloldaliság
tényleges különbségétől), ha átmenetileg is, de jelentősen meggyengültek. Ezen
kívül hátrányt jelentett, hogy a gyorsan pártosodó közéletben nem sok hely maradt
egy, hagyományos uralmi viszonyokat elutasító kezdeményezésnek, az anarchistákat
a legtöbben hajlamosak voltak destabilizáló tényezőnek tekinteni, miközben a
politikai-hatalmi stabilitás fontos értékként jelent meg. Ráadásul egy kapitalista
átmenet elején járó társadalom, amely a kapitalizmust a jóléttel, a nyugatihoz
hasonló életszínvonallal azonosította, nem túl nagy fogadókészséget mutatott
egy radikálisan kapitalizmus-ellenes mondanivalóra. A stabilitás-kritérium azért
is lényeges elem, mert a hazai anarchizmus legújabb történetében két szakasz
biztosan elkülöníthető. Az első a pártállam lebontásának ideje, amikor az anarchisták
pozitív szereplőként jelenhettek meg az újjászerveződő politikai térben, ekkor
még a FIDESZ keretein belül is volt helye az anarchizmusnak, az anarchistáknak.
Ám később az építkezés, a pártososdás idején már minden, az intézményesedés
útját járó politikai csoportosulás számára egyre kényelmetlenebbé kezdtek válni
az anarchisták, akik nem voltak beilleszthetők a kialakuló politikai játéktér
keretei közé. Az anarchizmus helyzet hozta "felfutása" ezzel lényegében
véget ért, a rendszerellenesség a többség számára egyre kevésbé volt elfogadható.
3. Új társadalmi mozgalmak Magyarországon
Az 1980-as évekig hazánkban legfeljebb
kvázi- vagy pszeudomozgalmakról lehetett beszélni, a mozgalmi szektor igazi
fejlődését gátolta a diktatórikus hatalmi berendezkedés, amely nem tűrt meg
alternatívákat megfogalmazó, konkurens kezdeményezéseket. A politikai mozgalmak
mellett az egyéb civil kezdeményezések is nem kívánatosnak minősültek a hatalom
szemében, hiszen a centralizált, (párt)államelvű berendezkedés logikájával alapvetően
ellentétes volt az alulról jövő kezdeményezések támogatása, de még tűrése is.
Az új társadalmi mozgalmak kialakulását gátolta továbbá az is, hogy hiányzott
az a posztmateriális értékeket hordozó középosztály, amely valódi bázisuk lehetett
volna. Magyarországon nem lehetett "hiány
utáni" társadalomról beszélni, a szocialista gazdaságra épp a krónikus
hiány volt jellemző. [17]
A hiánygazdaságban pedig pont a materiális értékek lehettek elsődlegesek a társadalom
széles rétegei számára, a fogyasztási javaknak az igényekhez képest szűkös volta
a posztmateriális értékek kialakulása ellen hatott. Ezzel együtt persze egyre
elodázhatatlanabbul jelentkeztek azok a kérdések, melyekre reagálni kellett,
legszembetűnőbben a környezetvédelem területén, nem véletlen tehát, hogy az
ökológiai mozgalmak az elsők között jelentkeztek hazánkban. A hazai ökológiai
mozgalom a hasonlóságok mellett azonban némi eltéréseket is mutatott a nyugati
mintákhoz képest. Az egykori NSZK-ban
legalább három altípus volt elkülöníthető: az atomenergia-ellenes mozgalom,
a helyi környezetvédő tiltakozások, illetve az alternatív életforma-mozgalmak
különböző fajtái. [18]
Nálunk e háromból az atomenergia-ellenes tiltakozások egészen a közelmúltig
szinte teljesen hiányoztak, és az energiapolitikai konfliktusokat a békemozgalommal
összekapcsoló "ökopax" jellegű kezdeményezések sem jelentek meg.
A környezetvédelem nem vált központi kérdéssé, az ilyen jellegű mozgalmak is
legtöbbször megmaradtak egy szűk értelmiségi körön belül.
Az egyik legjelentősebb hazai 'esernyőszervezet', a Levegő Munkacsoport is az
ELTE Természetvédő Klub, a BME Zöld Kör és az Eszperantista Természetvédők együttműködéséből
jött létre 1988-ban.[19]
Számottevő sikereket csak ritkán és lokálisan
értek el, és bár az 1999-ben már 71 tagszervezett tömörítő LM gyakran próbálja
hallatni hangját országos jelentőségű ügyekben is, komoly befolyásra nem sikerült
szert tenniük. [20]
Elsöprő erejű tömegmozgalmak megjelenése persze nem is volt várható, mivel a
politikai térben (ahol a változtatás igénye talán a legnagyobbra nőtt az 1980-as
évek végére) is igazából csak az értelmiségi elitek egymás közötti diskurzusa
volt a meghatározó. Az átmenet egészét a társadalom nagy részének látszólagos
passzivitása kísérte végig, miközben helyi szinten számtalan civil kezdeményezés
indult útjára. A pártosodás azonban ezek nagy részét is maga alá gyűrte, a lokálisan
megjelenő közéleti aktivitást jelentős hányadát a formálódó pártok kanalizálták.
Így egy sajátos, politikai szervezetek
által uralt "tárgyalásos forradalom" bontakozott ki, ahol az ellenzéki
és a hatalmi oldalon álló értelmiség elitje egyezett ki egymással, bizonyos
sarkalatos kérdésekben, a békés átmenetet biztosítandó. [21]
A rendszerváltásig a civil társadalom és mozgalmai nem abban a szerepben működtek,
amely a nyugati társadalmakban megszokott, azaz nem egyszerűen a privát cselekvések,
illetve az uralommentes kommunikáció terepei voltak, hanem a egyben a társadalmi
önvédelem eszközei is a monolitikus túlhatalommal szemben. [22]
Ez viszont némileg behatárolta mozgásterüket is
Az 1980-as években, a hivatalos pszeudomozgalmak válságakor megjelenik Magyarországon
az ökológiai és a békemozgalom is, e mellett pedig lényegessé válik a diákmozgalom,
valamint kialakulnak bizonyos önsegélyező és alternatív életformacsoportok,
szubkultúrák. Hiányoztak azonban az autonómok
és a házfoglalók különféle mozgalmai (amelyek nyugaton jelentős szegmensét képezik
a mozgalmi szektornak), és ekkor még a feminizmus sem volt jelen a hazai palettán.
[23] A
környezetvédő kezdeményezések közül az 1980-as években a bős-nagymarosi erőmű-építkezés
ellen fellépő Duna-mozgalom, amely 1988
után már sokkal szabadabban és a nyilvánosság számára is láthatóan működhetett.
Az általa generált tiltakozás hatására az építkezést végül leállították, ám
e mozgalom hatására sem alakult ki a hazai ökológiai kezdeményezések integrációja.
[24] Pedig
éppen a Duna-mozgalom legutóbbi fejezetét jelentő Duna-Charta érte el legjelentősebb
sikert a civil kezdeményezések közül. Az
1998 februári tüntetésük után az akkor kormánypárt SZDSZ bejelenti a kormányon
belüli vétót vízlépcső-ügyben, a választások után pedig a Fidesz (amelynek 1994-ig
működött a Zöld Frakciója) kormányra kerülve leállíttatja az építkezést. [25]
De talán a "Dunaszaurusz" ügye is azért kaphatott akkora nyilvánosságot,
mert a vízlépcsővel kapcsolatos küzdelmek a politika terepén is zajlottak, sőt
az idő előrehaladtával egyre kevésbé tűnt szakmainak, a környezetvédelem és
energiagazdálkodás kérdései körül forgónak a vita.
Az ökológiai mozgalmakhoz hasonlóan a feminista kezdeményezések sem tudtak igazán
gyökeret ereszteni a magyar társadalomban. Pedig a rendszerváltás környékén
szerveződő pártok majd mindegyikének volt női tagozata. Az egyik első szerveződés,
az MDF keretében működő Nőfórum már 1987-ben létrejött, ám a többi női tagozathoz
hasonlóan hamar elszürkült. A pártállam
Nőszövetségének utóda, a Magyar Nők Szövetsége is hiába rendelkezett 42 tagszervezettel
az induláskor, elfogadottsága csekély volt, az 1990-ben alakult feminista hálózat
pedig nem volt képes szűk értelmiségi csoportból valódi, szélesebb bázisú mozgalommá
válni. [26]
Ma Magyarországon nincs igazi feminista
mozgalom, és Lévai Katalin szerint egyelőre nincs is esély rá, hogy legyen.
[27] A
Nőszemély megszűnése óta nincs önálló orgánuma a feminizmusnak, hiányzik a női
szolidaritás, valamint a tudomány és az oktatás sem vesz tudomást a feministákról,
illetve a feminista nézőpontról. A jelentős politikai és társadalmi változások
egyelőre érintetlenül hagyták a férfiuralom hagyományos struktúráit.
Szabó Máté a spontán társadalmi kezdeményezések
szerkezet- és orientációs változásainak három hullámát különíti el. [28]
Álláspontja szerint a hatvanas évektől a kulturális, a hetvenes évek második
felétől a gazdasági, a nyolcvanas évek elejétől pedig a politikai szféra áll
az autonómiatörekvések középpontjában. A politika aspektus dominanciája természetesen
érthető, hiszen az antidemokratikus politikai berendezkedés lebontása volt az
elsődleges cél, ám az új társadalmi mozgalmak a politikai intézményrendszer
átalakítása után sem tudtak jelentős súlyra szert tenni. Ebben szerepe lehetett
a mozgalmak között együttműködés nem megfelelő szintjének, a társadalom újrapolitizálódásának,
illetve a civil társadalom kialakulatlanságának.
Magyarországon az újonnan létrejövő mozgalmak nem voltak képesek egységesen
fellépni, és az A-Hálóhoz hasonló kezdeményezések ellenére igazából ma sem képesek.
Az 1980-as években a társadalmi, politikai struktúrára monopolisztikusság és
a centralizáltság volt jellemző. Ez azt eredményezte, hogy a nonkonform tiltakozások
is a elsősorban a fővároshoz kötődtek, legfeljebb még néhány egyetemi városban
(Pécsen, Szegeden) voltak jelen. Így az anarchistákhoz hasonlóan az új mozgalmak
aktivistái sem tudtak egy valódi, decentralizált hálózatot kialakítani, amely
pedig szükséges ahhoz, hogy a felhalmozott (szimbolikus és materiális) tőkéket
hosszú távon és eredményesen lehessen működtetni.
A mozgalmak, bár a hatalomtól akartak
valamit, nem szerveződtek meg politikailag, nem váltak pártjellegű szervezetekké.
Márpedig a rendszerváltás idején a politikai mozgalmaknak számíthattak igazán
jelentős támogatottságra, hiszen az autokratikus diktatúrából a demokráciába
való átmenet során, a társadalom depolitizálódásának és átpolitizálódásának
folyamatai párhuzamosan zajlottak. [29]
Eltűnőben volt a pártállam minden területre kiterjedő átpolitizáltsága, miközben
egy új, az egyéni döntések relevanciájára épülő plurális politikai rendszer
kiépítése zajlott. A különféle társadalmi érdekek megjelenítésének nem csak
elsődleges, de szinte kizárólagos terévé vált a politika, az átmenet elsősorban
a politika terepén zajlott, annak a bizonyos "tárgyalásos forradalom"-nak
a keretében. Ebbe a diskurzusba az új mozgalmi kezdeményezések, az ehhez szükséges
együttműködés híján, nemigen tudtak bekapcsolódni. A hazai környezetvédőket,
úgy tűnik, eleve nem fenyegette a nyugatnémet zöldek dilemmája, a realista és
fundamentalista irányzatok közötti választás kényszere. Zöld párt szervezésére
többféle kísérlet is történt, számottevő eredményt azonban eddig egyetlen ilyen
kezdeményezés sem tudott elérni.
Pedig az ilyen típusú mozgalamak, metamorfózisukkal párhuzamosan akár egészen
a hatalmi állapotig menetelhetnek (ahogy a nyugatnémet zöldek), hiszen esetükben
a szorosabb szerveződés és a politikai szerepvállalás nem jelent feltétlenül
problémát. Egy-egy téma képviseletéhez ugyanis eleve a politika szereplőivel
kell konfrontálódniuk, vagy valamiféle interakcióba kerülniük. És mivel nem
a fennálló rend egészét kérdőjelezik meg, nem szükségszerű a konfliktus céljaik
és eszközeik között. Ahogy Luc Ferry az
ökologistákkal kapcsolatban megfogalmazta: "Az ökológia lassanként kibékül
az állammal, mert az minisztériumokat hoz létre a számára. Mindinkább elfogadja
a demokráciát, hiszen lehetővé teszi az erőszak nélküli változtatásokat. Végül
pedig beépül a piacba, amely teljes természetességgel alkalmazkodik a fogyasztók
újabb igényeihez." [30]
Egy parlamenti tényezővé váló zöld párt már hatalmi üzemként (is) működik, miközben
a mozgalmi szektorban mások töltik be a nyomában támadt űrt. Csakhogy nálunk
az e mozgalmak által képviselt értékek nem válhattak még általánosan elterjedtté,
hisz mint már említettük, a társadalom kiterjedt csoportjai épp a fogyasztói
társadalom eljövetelére vártak.
A magyar mozgalmi szektor csekély erejében
lényeges szerepet játszott a civil társadalom kialakulatlansága is. A rendszerváltáskor
nem állt készen egy átfogó civil hálózat, bár egyes elszigetelt kezdeményezések
a diktatúra legagreszívabb szakaszait is átvészelhették. [31]
A kulcsszó azonban az elszigeteltség és a töredékesség. Magyarországon az 1980-as
évek végéig, a demokratikus ellenzék és bizonyos alternatívnak nevezett mozgalmak,
illetve szubkultúrák kivételével, csak "hivatalos", a politikával
átitatott álmozgalmak léteztek, létezhettek. A hatalomtól független, erős és
együttműködő civil szféráról nem lehet beszélni, ennek létét a hatalom nem is
tűrte volna meg. Így viszont a demokrácia intézményrendszerének kiépítésekor
a "civilek" eleve hátránnyal indultak, a közérdekű kérdésekről való
beszéd szinte az intézményesült politika, a pártok privilégiumává vált.
A rendszerváltás után, a politikai tiltakozások szerepe is fokozatosan csökken,
pedig ezek igen fontosak a civil társadalom kiépülése szempontjából. Az
1990 körül tapasztalható eufórikus, lázas hangulat, és az ezzel járó fokozottabb
közéleti aktivitás után gyorsan nő a kiábrándultság, elsősorban azért, mert
a legtöbben a képviseleti demokrácia létéből immanensen nem következő dolgokat
(főleg a jólétet) is várták az új hatalmi berendezkedéstől. [32]
A rendszerváltás után a tiltakozás két jelentős példája említhető. Az
egyik az 1990 októberében kibontakozó taxisblokád, illetve az 1991 őszén induló,
és az év decemberére mozgalommá szerveződő Demokratikus Charta. [33]
A későbbiekben a tiltakozások viszont
sokkal kevésbé voltak jelentősek, Nyugat-Európához képest kisebb számban, és
kevésbé spontán módon jelentkeznek, és elsősorban gazdasági-hatalmi konfliktusokhoz
kapcsolódnak. [34]
A pártállammal szembeni tiltakozó mozgalmak a rendszerváltás után vagy intézményesednek
(pl. Szabad Kezdeményezések Hálózata
SZDSZ), vagy pedig marginalizálódnak, mozgalmi lét középútja nem bizonyult tartósan
járhatónak.
4. Az anarchista kapcsolat
Az anarchizmus és az új társadalmi
mozgalmak viszonya is más Magyarországon, mint Nyugat-Európában, vagy a tengerentúlon.
Míg tőlünk nyugatra az új mozgalmak elsősorban (ám nem kizárólagosan) "követő"
jellegűek, addig nálunk szinte egyszerre tűntek fel. Természetesen ez leegyszerűsítés,
hiszen az anarchisták és egyéb aktivisták együttműködése, illetve mozgalmaik
párhuzamos pályája nyugaton is sok esetbe tetten érhető, ám itthon eleve hiányzott
az anarchizmus élő hagyománya. Így az anarchisták az újonnan létrejövő politikai
és egyéb, alulról szerveződő mozgalmakkal párhuzamosan léptek fel, ennek következtében
a szerveződési elvek, a tiltakozás módjai is közel ugyanabban az időszakban
alakultak ki. Eszméikkel is egyidejűleg, egymással sok ponton együttműködve
jelentek meg, az egyidejűség pedig eleve növeli az egymásra hatás valószínűségét.
Az új mozgalmak számára itthon is fontos vonatkozási pont volt 1968, ám nálunk
ez az évszám nem az utópiák idejét, hanem a létező rendszer reformjának kísérletét
jelenti.
Az új társadalmi mozgalmak ugyanakkor
hazánkban is jelentős mértékben átitatódtak az anarchizmus értékeivel, ők jelentették
a termékeny talajt az anarchista gondolatok "magjai" számára. Közösek
lehetnek a célok, az stratégiák és a szervezeti modellek. [35].
Az új mozgalmak céljai közt is szerepelhet az uralomnélküliség, ám nem csak
makroszinten, hanem a privát szférában is, hiszen például a feminista diskurzusban
az uralom kérdése a nemek közti viszony egyik fő aspektusaként jelenik meg.
Mindkét mozgalomtípus célja végső soron
egyfajta alulról integrált társadalom, amelyet nem a felülről jövő állami erőszak,
hanem a spontán önszerveződés tart össze. [36]
Minden mozgalom elutasítja az erőszakot, a nagy forradalom helyett a kis lépések
stratégiája jellemző rájuk, ami esetleg politikai szerepvállalást is jelenthet,
ez pedig nemcsak az ökologistákra, vagy a békemozgalmakra jellemző, de a modern
anarchizmus jelentős részére is, hisz a terrorizmus már rég a múlté. Az anarchisták
ugyanakkor távolságot tartanak a politikától, gyanúsan tekintenek mindenre,
ami politikai.
Ezen kívül a szerveződés módja is hasonló, a bázisdemokratikus elvek közösek,
a minimális szabályozottság és tekintély elvei határozzák meg működésüket. Legfeljebb
az új mozgalmak számára kisebb problémát jelent a politikai szerepvállalás,
és az ezzel járó intézményesedés. Ami
természetesen nem jelenti azt, hogy ez a probléma nem létezik, a társadalmi
mozgalmaknak, mint minden csoportosulásnak, túl kell esnie a belső hatalmi konfliktusokon,
ahogy azt Ottmar Rammstedt is megállapítja. [37]
Az anarchizmus és az új társadalmi mozgalmak közös sajátosságai mögött egy közös
emberkép húzódik meg. Az embert eredendően jónak tekintik, akit csak a társadalmi
kényszerek tehetnek rosszá, mert szembefordítják másokkal, így saját természetével,
sőt a természettel is. A hatalom azonban természetellenes, és végső soron
mind a feministák, mind a zöldek, illetve az anarchisták is egy természetes
állapothoz való visszatérést hirdetnek meg, ahol az emberek harmóniában élhetnek
egymással és környezetükkel, és nem léteznek a társadalmi eredetű alávetettségek
az állam és polgár, a férfi és nő, vagy a gazdasági és a környezet érdeke között.
Az alávetettség Hobbes szerint természetes
(az emberi természet sajátosságai miatt alakul ki), természetellenességének
kinyilvánításához el kell vetni az antropológiai pesszimizmust, és Hobbes helyett
[38] Rousseau
álláspontjára helyezkedni, aki a szabadságot tartotta természetes állapotnak,
és az ember elidegeníthetetlen jogának. [39]
Az új társadalmi mozgalmak fontosságát, és az anarchizmussal való szellemi rokonságát
a jelen anarchistái is elismerik, az Anarchoid
című internetes kiadványban is ezt olvashatjuk: "E múlt században gyökerező
irányzatok (az anarchizmus irányzatai - B.L.) mellett új jelenség az
ökológiai mozgalmak, a békemozgalmak és az újfeminizmus egyes irányzatainak
kifejezetten erőszakmentes, anarchista szellemisége, amely a természet felett
gyakorolt erőszakot bírálva, az élet védelme érdekében nem-erőszakos technológiák
alkalmazását, a nemzetközi viszonyok erőszakmentes konfliktusmegoldását, illetve
a patriarchális férfierőszak megszűnését kívánja elérni." [40]
A korábban már említett anarchista kezdeményezések mellett az anarchisták jelen
voltak több politikai és civil mozgalomban is. A
politikai szerveződések közül a FIDESZ, az SZDSZ, a Magyar Zöld Párt és a Krassó
György-féle Magyar Október Párt említhető meg, [41]
az új társadalmi mozgalmak közül pedig többek között a Feminista Hálózat, a
Levegő Munkacsoport vagy a különféle életmód-mozgalmak, például a szentesi Vega-kör.
Az anarchisták jelenléte a különféle politikai szerveződésekben nem volt igazán
hangsúlyos, hiszen számukra nem egy párt jelenti a köz javára végzett tevékenység
adekvát terepét, és a rendszerváltó pártok polgári demokráciát követelő programjaiba
is nehéz lett volna beilleszteni az anarchista értékek képviseletét. Az
új társadalmi mozgalmak értékei és céljai azonban már a pártprogramokban is
megjelentek, jó példa erre a FIDESZ 1988-as keltezésű tervezete, amelyben külön
fejezetet szentelnek a környezetvédelmi és a békepolitikának. [42]
(Ekkoriban még nem védelmi- vagy katonapolitikáról volt szó, hiszen a FIDESZ
hosszú távon a teljes demilitarizálás mellett állt ki.)
A az anarchisták és más mozgalmak között személyi kapcsolatok is szövődtek.
Többen tagjai voltak a később párttá váló politikai mozgalmaknak, illetve az
anarchizmus mozgalmi "lecsengése" után különféle csoportosulásoknak.
A fővárosi anarchista csoportok egykori tagjai ma megtalálhatók a Társaság a
Szabadságjogokért, a Magyar Helsinki Bizottság, A Habeas Corpus Munkacsoport,
az Alba Kör és még számos mozgalom aktivistái között, nem ritkán a vezetők között.
A korábbi anarchisták más mozgalmakban való részvétele, miként az anarchista
csoportok elhalása, megváltozott élethelyzetükkel is magyarázható. Az Autonómia
Csoport vagy a BACs tagságának gerincét elsősorban egyetemisták és főiskolások
alkották (bár természetesen nem csak belőlük álltak a csoportok), akik helyzetüknél
fogva rendelkeztek a megfelelő anyagi háttérrel és a szükséges szabadidővel.
Tanulmányaik befejezése után azonban a minimális erőforrásokkal működő csoportok
aktivistáinak sokkal kevesebb lehetőségük maradt a mozgalom működtetésére, a
saját egzisztencia megteremtése sok időt és energiát emésztett fel. Utánpótlásuk
ugyanakkor nem volt, a rendszerváltás pezsgésének elmúlása után a diákság számára
is más értékek váltak fontossá. A fogyasztói társadalmat egyre természetesebbnek
érző fiataloknak az anarchizmus csak egy távoli, egzotikus ideológia volt, a
szolidaritás helyett a verseny, a forradalom helyett a meglévő kereteken belül
tervezett jövő vált fontossá.
A mozgalom működése során a civil szférával kialakított kapcsolatok viszont
a későbbiekben is hasznosak bizonyulhattak. Az addigi anarchisták az általuk
is létrehozott mozgalmi szektor más területein találhattak olyan pozíciót, amely
az értékeikkel való szembefordulás nélkül biztosította számukra a megélhetést.
Ám átütő sikert az új társadalmi mozgalmak sem tudtak elérni.
Korábban nem voltak igazi mozgalmak, mert
nem lehettek, és a paternalista hatalom infantilizálta a társadalmat [43],
ettől az örökségtől pedig hosszabb ideig tart megszabadulni. Másfelől a nyugati
mozgalmak egy olyan helyzetre reagálva jöttek létre, amely nálunk még csak alakulóban
van. A fogyasztói társadalom eljövetelére vágyó rétegek nem voltak fogékonyak
a fogyasztói társadalom eszméjével szemben álló csoportok üzeneteire, itt is
az volt a helyzet tehát, mint a baloldali anarchisták esetében. A féloldalas
modernizáció és a hiánygazdaság világa után a kapitalizmus jelent meg megoldásként,
a jóléti társadalom szükséges (és sokak szemében elégséges) feltételeként. A
mozgalmak így egy olyan dolog ellen hirdettek harcot, amelyhez a többség pozitív
várakozásokat kapcsolt, így nem tudtak kitörni marginális helyzetükből. Ez változásokban
történelmi lehetőséget látó anarchistákra fokozottan igaz.
Az anarchista és egyéb mozgalmak relatív kudarcában szerepe lehetett annak is,
hogy ezek a kezdeményezések csak elvétve tudtak megjelenni a szélesebb nyilvánosság
előtt, a társadalom jelentős része számára láthatatlanok maradtak. Erőforrások
híján pedig nem volt reális esélyük a nyilvánosság alternatív fórumainak kialakítására.
Mint már említettem, az anarchisták is csak a korábbi rendszer lebontásának
szakaszában jelenhettek meg pozitív szereplőkként a többség szemében, és ez
- ha kisebb mértékben is - egyes ökológiai és más mozgalmakra is igaz. Nem
véletlen hogy éppen a Duna-Mozgalom érhetett el relatíve jelentős sikereket
és komolyabb ismertséget, hiszen a nyolcvanas évek második felében a Bős-Nagymaros
beruházás elleni tiltakozás a szocialistának nevezett rendszer elleni tiltakozás
is volt, hiszen összekapcsolódott például a népszavazás lehetőségéről folyó
vitával. [44]
A kilencvenes években is csak hazai és nemzetközi politikai kérdésként került
újra a nyilvánosság elé a vízlépcsőügy.
Az értékek hasonlóak voltak, az anarchisták, ökologisták, feministák, antimilitaristák
számtalan kérdésben működtek együtt, ám a módszerekben már mutatkoznak különbségek.
Az új társadalmi mozgalmak is éltek a tiltakozás közvetlen módszereivel, vagyis
a különféle demonstrációkkal happeningekkel, ám számukra olyan eszközök is rendelkezésre
állnak, amelyeket az anarchisták elvből elutasítanak. Ilyen az aláírásgyűjtés,
a lobbizás, vagy a polgári peres eljárások kezdeményezése, vagyis a hatalmat
közvetett módon legitimáló aktusok. A
különböző csoportok kiadványai alapján úgy tűnik, hogy a kapcsolatok az anarchisták
számára voltak lényegesebbek, legalább is feminista, antimilitarista és főleg
ökológiai mozgalmak hírei, akciói nagy teret kaptak az anarchista orgánumokban,
[45] míg
ez fordítva már távolról sem igaz.
Ennek oka az lehet, hogy míg az anarchisták
számára elfogadhatók és fontosak az új társadalmi mozgalmak által képviselt
értékek, addig a "rendszer" keretein belül mozgó aktivisták szemében
könnyen lehettek szalonképtelenek az állami "fasizmusról" szóló szlogenek.
[46] Más
szóval az anarchizmus radikalizmusa, a mindenfajta kompromisszum elutasítása
nem illeszkedett a többi mozgalom elképzeléseibe. Nem
véletlen tehát, hogy a témával foglakozók közül elsősorban azok hangsúlyozzák
az új társadalmi mozgalmak és az anarchizmus kapcsolatát, akik az anarchizmus
felől közelítenek a kérdéshez, és az anarchista értékeket keresik a mozgalmi
szektor más területein. [47]
Azok a kutatók azonban, akik az új mozgalmakkal
foglalkoznak, már sokkal ritkábban említik az anarchista hatást, akkor is leginkább
a nyugati mozgalmak és 1968 kapcsolatának említésekor. [48]
Az anarchisták és az új társadalmi mozgalmak
tehát tartották a kapcsolatot, közös akciókat szerveztek, [49]
és a rendszerváltás átmeneti időszakában gyakran az újonnan létrejövő pártoktól
sem tartották magukat távol. Az anarchizmus fontos volt a többi mozgalom egyes
képviselőinek politikai szocializációjában is. Amint azonban kiépült a demokratikus
intézményrendszer, és ezzel párhuzamosan a csekély erejű, de legalább létező
mozgalmi szektor, az anarchizmusnak nem maradt túl nagy terep, és lényegében
lezárult a nagy változás korszaka. Ezzel pedig az érzékelhető alá csökkent az
anarchista eszmék gyakorlati kipróbálásának valószínűsége, ám az új társadalmi
mozgalmak "küldetése" lényegében csak ekkor kezdődött.
Jegyzetek:
[1] Bozóki András - Seres
László - Sükösd Miklós: Anarchizmus tegnap és ma. Az anarchizmustól az alternatív
mozgalmakig. = In: Anarchizmus ma (T-Twins, 1994) 14.p. [vissza]
[2] Lányi András: Együttéléstan = (Liget Műhely Alapítvány, 1999) 15-16.p. [vissza]
[3] Bossányi Katalin: Szólampróba - beszélgetések az alternatív mozgalmakról
= (Láng Kiadó, 1989) [vissza]
[4] Szabó Máté: A társadalmi mozgalmak szerepe a demokratikus politikai rendszer
intézményesedésének folyamatában Magyarországon = (Szociológiai Szemle, 1994/3)
[vissza]
[5] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = (Gondolat, 1993) 37-41.p.
[vissza]
[6] Manuel Castells: The Information Age (vol. II. The Power of Identity) =
(Blackwell Publishers, Oxford, 1997) [vissza]
[7] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi
története. = (Cserépfalvi, 1994) 209.p. [vissza]
[8] Bozóki András: Utak az anarchizmus felé = In: Anarchizmus és rendezőelvek.
(a MPTT Évkönyve, 1986) 169-170.p. [vissza]
[9] Bozóki András-Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi története
= 8.p. [vissza]
[10] www.geocities.com/rain
forest/vines/8671/ [vissza]
[11] Az A-Háló honlapja: www.extra.hu/ahalo
[vissza]
[12] Veszélyben a Szabad Alternatíva! (ismeretlen szerző) = (Szabad Alternatíva
1998. október) [vissza]
[13] Apor Péter: Századvégi utóirat anarchizmusról és rockzenéről = (Valóság,
1994/3) [vissza]
[14] Rácz József: Ős-szkinhedek? = In: Ifjúsági (szub)kultúrák, intézmények,
devianciák (Scientia Humana, 1998) 90.p. [vissza]
[15] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus társadalomfilozófiája és
mai öröksége = In: Anarchizmus (Századvég, 1991) 455.p. [vissza]
[16] Robert Paul Wolff: Autonómia és autoritás konfliktusa = In: Modern politikai
filozófia (szerk. Huoranszki Ferenc, Osiris, 1998) 137-140.p. [vissza]
[17] Kornai János: A hiány magyarázó elméletéről = (Közgazdasági Szemle, 1985/2)
[vissza]
[18] Szabó Máté: Társadalmi mozgalom és politikai változás - a zöldek = (kiadó
nincs jelölve, 1992) 128-129.p. [vissza]
[19] Musza István: A Levegő Munkacsoport = In: Környezetvédelmi civil kezdeményezések
Magyarországon (Villányi Úti Könyvek, 1999) [vissza]
[20] Musza István: u.o. [vissza]
[21] Bozóki András: Demokraták a demokrácia ellen? = In: Konfrontáció és konszenzus
(Savaria University Press, 1995) 191.p. [vissza]
[22] Bozóki András: Civil társadalom és polgárosodás = In: Konfrontáció és konszenzus.
207-209.p. [vissza]
[23] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 8.p. [vissza]
[24] Szabó Máté: Társadalmi mozgalom és politikai változás - a zöldek = (kiadó
nincs jelölve, 1992) 131.p. [vissza]
[25] Mándi Tibor: A Duna Charta = In: Környezetvédelmi civil kezdeményezések
Magyarországon [vissza]
[26] Neményi Mária: Miért nincs Magyarországon nőmozgalom? = In: Férfiuralom
(szerk. Hadas Miklós, Replika Kör, 1994) [vissza]
[27] Lévai Katalin: A nő szerint a világ = (Osiris, 2000) 151.p. [vissza]
[28] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 51.p. [vissza]
[29] Miszlivetz Ferenc: A kelet-közép-európai átmenetek paradoxonai = In. A
lehetséges határainak újrafogalmazása (Savaria University Press, 1993) 165-166.p.
[vissza]
[30] Luc Ferry: Új rend: Az ökológia = (Európa, 1994) 297.p. [vissza]
[31] Miszlivetz Ferenc: i.m. 166.p. [vissza]
[32] Fricz Tamás A politikai demokrácia problémái Magyarországon = (Valóság,
1996/6) [vissza]
[33] Bozóki András: Demokraták a demokrácia ellen? = 191.p. [vissza]
[34] Szabó Máté: Politikai tiltakozás, mint az új politikai kultúra eleme: Magyarország,
Szlovénia, Szlovákia = (Szociológiai Szemle, 1995/3) [vissza]
[35] Szabó Máté: Az anarchista tradíciók és az új társadalmi mozgalmak = In:
Anarchizmus és rendezőelvek (MPTT Évkönyve, 1986) 209-210.p. [vissza]
[36] Szabó Máté: Alternatív mozgalmak Magyarországon = 37-41.p. [vissza]
[37] Szabó Máté: u.o. 24-25.p. [vissza]
[38] Lásd: Thomas Hobbes: Leviatán, vagy az egyházi és világi állam anyag, formája
és hatalma = (Magyar Helikon, 1970) [vissza]
[39] Nyíri Tamás: A filozófiai gondolkodás fejlődése = (Szent István Társulat,
1993) 263.p. [vissza]
[40] Az anarchizmus irányzatai (ismeretlen szerző) = Anarchoid 1. (www.hszk.bme.hu/~s8618var/ujsag/choid1)
[vissza]
[41] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi
története = 161.p. [vissza]
[42] Magyarország Politikai Évkönyve, 1988 = (szerk. Kurtán Sándor, Sándor Péter,
Vass László, R-Forma Kiadói Kft., 1989) 713-730.p. [vissza]
[43] Neményi Mária: i.m. [vissza]
[44] Magyarország Politikai Évkönyve, 1988 = 676-686.p. [vissza]
[45] Lásd az Anarchista Újság vagy a Szabad Alternatíva bármelyik számát. [vissza]
[46] Szabad Alternatíva = (1998. Október) [vissza]
[47] Bozóki András - Seres László - Sükösd Miklós: Anarchizmus tegnap és ma
- az anarchizmustól az alternatív mozgalmakig = In: Anarchizmus ma (T-Twins,
1994) [vissza]
[48] Pl. Luc Ferry: i.m. 295-297.p. [vissza]
[49] Bozóki András - Sükösd Miklós: Az anarchizmus elmélete és magyarországi
története = 160-163.p. [vissza]