Reflexiók
Szabó
Dániel: A tömegkommunikáció szerepe a társadalmi integrációban
c.
témafelvető dolgozatára, előadására
[Bácsván László], [Bodó Balázs], [Fejes Edina], [Fülöp Zoltán], [Kardos Genovéva], [Vályi Gábor]
A kultúrakutatásban, kultúraszociológiában már egy ideje létezik egy közhely,
mégpedig hogy a kultúrafogyasztás (és ezen belül a médiafogyasztás) egyre kevésbé
köthető az osztály- vagy réteghelyzethez (lásd Daniel Bell), a kemény változókkal
leírható státuszból problematikus a kulturális státuszra, a kultúrafogyasztás
sajátosságaira következtetni. Hogy ez ma, Magyarországon hogy néz ki, azt persze
leginkább empirikus vizsgálatokkal lehetne körbelőni, de érdemi következtetések
levonásához valamit mondani kell a társadalom szerkezetéről, leginkább a rétegződéséről
általában is.
Habermas kapcsán: rendszer és életvilág viszonyával kapcsolatban (azaz hogy
a rendszer gyarmatosítani igyekszik az életvilágot) létezik a jeles szerzőétől
igencsak eltérő megközelítés is, Richard Sennet például épp fordítva gondolja.
Róla Bódi Jenő kolléga írt egy keveset, ez olvasható a Bevezetés a humán kommunikáció….
c. kurzusnál.
Az értékekkel kapcsolatban azt írod: "…Ezek alapján úgy tűnik, mintha az
értékek sokkal inkább az egyénhez kapcsolódnának, és a társadalom egészének
szerepe bennük háttérbe szorulna." Ugyanakkor az értékvonatkoztatások legindividuálisabb
eseteinél sem tekinthetünk el az adott társadalomban elterjedt értékektől, hisz
szocializációnknál fogva mégis csak azokhoz képest konstruálhatunk sajátos értékeket,
viszonyulásokat. valamihez képest lehetünk egyediek.
[vissza]
A dolgozat kitűnő felvezetésével, és megalapozott kérdésfelvetésével való vita helyett csupán egyetlen bekezdéshez szeretnék hozzászólni. Ez a bekezdés pedig a következő:
"A rendszer folyamatosan kelti az információhiány érzetét az egyénben, aki így mindinkább szükségét érzi az információpótlásnak. Ez a fajta szükséglet-kielégítés válik cselekvéseinek fő motívumává, minden lépésnek értékét az adja meg, hogy mennyi információt tud vele szerezni, anélkül, hogy a legkevesebb információt osztaná meg környezetével. Ily módon szert tehet információtöbbletre, ezzel újabb hiányérzetet kelthet környezetében, amely aktuális értékét növeli a rendszerben. Mindehhez a nyilvánosság és a tömegkommunikáció szolgál eszközéül. Azok a tagok lesznek a rendszerben a legértékesebbek, akik a legsikeresebben keltik a többiekben azt az illúziót, hogy valami különleges, mások által nem ismert információval rendelkeznek. Ok azok, akik "valamit tudnak"! Ez a rendszer a tudás alapú, információs társadalom."
Meglátásom szerint a fenti bekezdéssel
Szabó pontatlanul és félrevezető módon írja le a tudás alapú, információs társadalmat,
több okból is.
A TV2 kereskedelmi televízió egyik bulvárműsora hónapokon keresztül hirdette
magát a következő szlogennel: "Hogy legyen miről beszélned…" E szlogen
pontosan írja le azt a szituációt, amiről Szabó Dániel beszél, mégpedig az információk
terén keltett hamis hiányt, ezen keresztül a mesterséges szükségleteket, a jól
informáltsághoz kapcsolni kívánt pozitív értéket, illetve azt a szándékot, hogy
az adott közlő e területen autoritásként kíván fellépni. E mondat - mely szerint
csak ha minket nézel, leszel képes bennmaradni hagyományos személyközi kapcsolataidban
azáltal, hogy be tudsz kapcsolódni egy beszélgetésbe, ne adj isten te magad
tudod segítségünkkel tematizálni kommunikációdat, s ha a többiek olyan szerencsétlenek,
hogy esetleg nem néznek minket veled együtt, akkor fölébük is keveredhetsz ezáltal
- sok olyan premisszára épít, s ezekkel operál Szabó is, melyek nem feltétlenül
igazak, vagy csak speciális körülmények esetén.
A Szabó által leírt, és a TV2 segítségével bulvárosított mondat ugyanis csak a következő feltételek teljesülése esetén állja meg a helyét:
az adott rendszerben (társadalomban) az elérhető információk köre és típusa erősen korlátozott, vélhetőleg az ellenőrzésből és a disztribúciós csatornák jellegéből fakadóan; az adott rendszert információs deficit jellemzi,
az elérhető információk köre véges, jórészt megismerhető; kevés szerencsés által mélyebben elsajátítható mint mások számára,
az információk monopolizálhatók, az érték ebben, és nem a differenciálódott tudások kooperációjában rejlik, (részben azért, mert)
az információk közvetítése, elosztása kis számú, központi, erősen centralizát, one-to many tömegkommunikációs csatornán keresztül történik.
Ha alaposan végiggondoljuk, akkor
szembetűnő lesz a fenti feltételek és a 89 előtti korlátozott nyilvánossággal
jellemezhető keményebb vagy puhább kommunista rendszerek információs környezete
közötti hasonlóság. (Csak részben foglalkozik e kérdéssel, de érdemes megemlíteni
Beringer: The Control Revolution c. munkáját)
Látni kell azonban, hogy a fenti feltételek '89 után még az átalakuló Közép-Kelet
európai térségben is egyre kevésbé teljesülnek. A médiatörvények elfogadását
követő földi sugárzású rádiós és televíziós frekvenciaosztás azok szűkössége
okán ugyan nem hozott radikális változást, hiszen ma nem kettő, hanem (bámulat!)
három földi televízió csatornát láthatunk, de az ország adott településén fogható
rádióadások száma már jelentősebb változást mutat. A kábeles és műholdas műsorszórás
ezzel szemben radikális változást hozott a rendelkezésre álló információforrások
számában, ahogy a nyomtatott sajtótermékek piacán is jelentősen nőtt a választási
lehetőség.
Mindezzel párhuzamosan meglátásom szerint változott társadalmi aktorok (állami,
társadalmi, gazdasági szervezetek, médiák, egyének) tájékoztatási- és információpolitikai
struktúrája is, amennyiben a korábban központilag ellenőrzött és tematizált,
hagyományos tömegkommunikációs csatornák "bemeneti oldalához" jóval
könnyebb a hozzáférés (E témában: Jon Dovey: Freakshow: First Person Media and
Factual Television, mely a nézők mainstream broadcast médiabeli megjelenését
vizsgálja). Változásként értékelhető az a tény is, hogy sok olyan aktor, ágens
jelent meg a kommunikációs térben, amely nem az információk visszatartásában,
az információk szűkösségének fenntartásában érdekelt, hanem ennek pontosan az
ellenkezőjében, - azaz nem problémamentes vállalkozás az információk hozzáférési
szintjei mentén hierarchiákat felállítani.
Mindezek a változások pedig átvezetnek minket egy olyan rendszerbe, ahol az
információk kínálata meghaladja a keresletet, s így az információtöbblet birtoklása
önmagában és általános jelleggel már nem érték. Ha ebben a környezetben
értéket szeretnénk találni, akkor az éppen a differenciálódásban és kooperációban
lesz lehetséges, azaz az információs túlkínálat adottságai közt a megnövekedett
mennyiségű információk keresésében, csoportosításában, szűrésében, szűkebb területeken
zajló feldolgozásában, egy adott részterület minél alaposabb ismeretében, és
e tudás megosztásában. Nincs többé egyetlen információs hierarchia, hanem
különböző területeken kiépülő hierarchiák vannak, így viszont az érték a kooperációra,
a különböző információ és érték hierarchiák tagjainak kommunikációjára helyeződik,
ez pedig ellent mond annak, amit Szabó állít, mely szerint "minden lépésnek
értékét az adja meg, hogy mennyi információt tud vele [az információpótlással]
szerezni, anélkül, hogy a legkevesebb információt osztaná meg környezetével."
A kooperáció és információmegosztás egy másik formája figyelhető meg egy demokratikus
keretek között berendezett társadalom a ön- és közellenőrző mechanizmusaiban
és folyamatiban. A helyi és nemzetközi NGO-k, a civil szféra információ gyűjtő
és elosztó szerepe kulcsfontosságú a teljes rendszer működése szempontjából,
s szintén nem az információs hiányra, monopóliumra, hanem ezek lebontására épít.
Állításom szerint tehát még egy fiatal, posztkommunista társadalomban (mint
extrém példa) is hamar és markánsan megjelenik az információk megosztása, mint
a cselekvést strukturáló önérdek, nem beszélve a komolyabb indusztriális és
posztindusztriális múlttal bíró rendszerekről.
És akkor még egy szóval sem említettük az internetmédia hagyományos tömegkommunikációs
eszközöktől és információdisztribúciós csatornáktól eltérő jellegzetességeit.
Ezen eltérések közül a legfontosabb talán az, hogy szemben a rádióval és a televízióval
az internet many-to many kommunikációs csatorna, mely minden olvasót a közlés
jogával és lehetőségével ruház fel. A szűkösség helyett itt is inkább a túlkínálattal
és a túlkínálat okozta problémákkal (keresés, szűrés, ajánlás) találkozhatunk.
Az információk, kulturális javak termelésének és elosztásának e poszt-fordista
rendszerében az érték az információk mindenütt jelen levőségéhez, könnyű, kényelmes
elérhetőségéhez, illetve a tömeges jelenlét és a kommunikáció hálózati hatásaihoz
kötődik. "A piacok beszélgetések. […] A behálózott piacon az emberek rádöbbentek,
hogy sokkal több információt és támogatást remélhetnek egymástól, mint az eladóktól."
- így kezdődik a Cluetrain Manifesto, mely az információs- és tudástársadalom
új politikai gazdaságtanának legfőbb állításait gyűjti össze egy kiáltványba
(http://www.cluetrain.com/).
Mindezek alapján a szememben legalábbis kétséges, hogy elfogadható-e Szabó Dánielnek
az a feltételezése, mely szerint "ebben a társadalomban tehát a rétegződés
elsődleges meghatározó dimenziója az információkkal való rendelkezés, illetve
az információkhoz való hozzáférés képessége."
E kérdés azonban sokkal, de sokkal komolyabb és fontosabb annál, minthogy két-három
oldalban felsorakoztatott érvekkel el kellene vagy lehetne azt dönteni. Komoly
és égető kérdés, mégpedig amiatt, amit a szakirodalom "digital divide"
problémájaként ismer, azaz a hálózathoz hozzáférők és az abból kimaradók között
megnyíló - gazdaági, kulturális, társadalmi- szakadékot, mely új törésvonalak
mentés osztja haladókra és lemaradókra, centrumra és perifériára a nem csak
az egyes társadalmakat, hanem a globális közösségen belül a nemzeteket is. E
témakörben a kauzalitás irányának megállapítása helyett a konkrét cselekvési
tervek, policy javaslatok szintjén fogalmazódik meg az igény arra, hogy az esélyek
egyenlőségét az infokommunikációs hálózatokhoz való hozzáférés szintjén biztosítani
kell. A miértről tehát már alig esik szó, sokkal inkább a hogyan kérdés megválaszolása
köti le a figyelmet. Meggyőződésem, hogy a Szabó Dániel által felvetett kérdések
megválaszolása segít megválaszolni olyan dilemmákat, melyek megkerülhetetlenek
és arról szólnak, hogy nem tudni mi a fontosabb, a hálózathoz való fizikai hozzáférés
biztosítása, a megfelelő hálózaton keresztül elérhető szolgáltatások és tartalmak,
a hálózatba kapcsolat száma, és az ezzel összefüggő hálózati hatás, vagy az
infokommunikációs technológiák társadalmi beágyazottságát alapvetően befolyásoló
hagyományos kommunikációs csatornák, és az ezeken zajló történések.
Remélem hogy sikerül a jövőben közelebbről
is megismerkedni a szerzővel és kutatásának részleteivel.
[vissza]
Egy kicsit különválik szerintem az elméleti bevezető és a kutatás. Pl. az értékek és attitűdök hogyan kapcsolódnak a médiafogyasztás társadalomban elfoglalt helyet megváltoztató aspektusához. A csoportba soroláshoz egyébként ajánlom a szociális kategorizáció irodalmát, amely az önbesorolás érzelmeket mozgósító identitásmeghatározó és érzelemmentes kategorizációs folyamatait különíti el.
[vissza]
A kérdésfeltevés ("mennyiben határozza meg a társadalmi státusz a médiafogyasztást, illetve megfordítva, hogy maga a médiafogyasztás mennyiben befolyásolja valakinek a társadalmi struktúrában elfoglalt helyét") helyénvalóságát és időszerűségét nehéz lenne vitatni. A szakirodalom feldolgozottsága, a korábbi kutatások ismerete szintén a dolgozat javára írandó. De: a munka véleményem szerint akkor fordul át, amikor a szerző az értékekről kezd írni, elsősorban Heller Ágnesre támaszkodva. Úgy vélem ugyanis, hogy meglehetősen ingoványos ez a terület: amíg a korábbi fejezetekben egy kvázi-kézzelfogható alapokat kaptunk, addig itt a szerző a befogadói - és ezáltal szinte megragadhatatlan - gondolkodás, tapasztalás mentén folytatja a kutakodást. Meglátásom szerint azonban ezzel a dolgozat korábban felépített koherenciája szakadozni látszik - hozzátéve, hogy maga a fejezet szemmel láthatóan végiggondolt, és karakteres jegyeket mutat fel a szerző "érték-képéről".
[vissza]
Az esszé mögött jelentős ismeretanyag
áll, és tartalmi vonulata is jól nyomon követhető. Szabó Dániel dolgozatában
vázolja az integráció, a nyilvánosság, a közvélemény, az értékek világát, az
értékek megnyilvánulási formáit és végül az új társadalmi rendszert, kitérve
benne az információ birtoklására, annak hiányára és pótlására, magára a tudás
alapú információs társadalomra.
Aktuális és érdekes, de rendkívül összetett témát választott a szerző vizsgálati
tárgyának, de az empirikus kutatómunka megmutathatja a kutatás voltaképpeni
célját.
A befogadó sokféleségét érinti a szerző az esszében. Ezzel párhuzamosan lehet,
hogy érdemes a befogadón kívül, a média kínálatára is kitérni. Hiszen, elméletileg
a sávok felosztása, a műsorkínálat igazodik a médiafogyasztó ízléséhez. (Ehhez
kapcsolódva javasolok háttéranyagot, hátha tudod használni: egy hosszabb távú,
monitor jellegű kutatássorozatot végeztek az MTA-ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoportjának
szakemberei az ORTT-vel, hazánk televíziós műsorkínálatáról, annak jellemzőiről
1985-2002 között, amely részleteiben megtalálható Jel-Kép folyóirat 2002/1.
számában, Terestyéni Tamás: A magyarországi televíziós műsorkínálat 2001-ben,
és folytatása a Jel-Kép 2003/1.számában.)
[vissza]
A dolgozat tömegkommunikáció társadalmi kontektusban történő vizsgálatához szükséges szociológiai elméletek széles eszköztárát vonultatja fel, logikusan egymásra épülő, jól struktúrált formában. A bevezetésben megfogalmazott kutatási kérdés megválaszolásához azonban mindenképpen szüksége lesz majd
1. a média-elméletek (különös hangsúllyal a befogadás vizsgálatok) terén elmúlt 30 évben elért eredmények feldolgozására (javaslom: David Morely: Television Audiences and cultural Studies), illetve
2. a kultúraszociológia (a témában Wessely Anna szerkesztésében jelent meg azonos című kötet) társadalmi rétegződéssel foglalkozó elméleteivel, főként a "miliő kutatás" eredményeire. (Ezzel kapcsolatban lásd a következő tudományos kerekasztal beszélgetést http://tek.bke.hu/tek20/szociologia.html)
A jól felépített és megalapozott dolgozat ellenére a szerző kérdésfeltevését még így is túl tágnak látom, a dolgozat végén bemutatott módszertant pedig kivitelezhetetlennek. A dolgozat végén a szerző kitér a hálózati és mobilkommunikációs eszközök hatásaira, miközben a dolgozat címe és kérdésfeltevése alapján ezek nem képezik vizsgálata tárgyát. Bár a médiafogyasztás és az ezzel összefüggő szocializációs folyamat kétségtelenül valamilyen kölcsönhatásban van a társadalomban elfoglalt/ható pozícióval, a személyes kapcsolatháló teljes szem elől vesztése a valóságtól nagy mértékben elrugaszkodott, nehezen verifikálható dolgozathoz vezethet.
[vissza]