Reflexiók
Nemescsói Katalin: Kommunikáció és mobiltelefon
c. témafelvető dolgozatára, előadására
[Árendás Zsuzsa], [Barkóczy László], [Bácsván László], [Blaskó Ágnes], [Bódi Jenő], [Bodó Balázs], [Doboviczki Attila], [F. Tóth Krisztina], [Fejes Edina], [Frazon Zsófia], [Fülöp Zoltán], [Kardos Genovéva], [Kemenesi Zsuzsa], [László Mónika], [Magyar Vera], [Szekfű Balázs], [Tóth Benedek], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
A témafelvető nagyon messziről indít, amikor a komunikáció definiálása, a mobiltelefon történetének ismertetésével kezdi. Meglátásom szerint ezek a definiciók és leírások teljesen elhagyhatóak, illetve sokkal rövidebben, a kutatáshoz közvetlen relevanciával biró részeket kéne megőrizni. Nem értek továbbá egyet a szerző néhány alapkijelentésével illetve értékrendjével, amikor a mobil-kommunikáció előnyeit és hátrányait taglalja. Az sms-üzenetek "nyelvromboló" hatása számomra erősen megkérdőjelezendő. Elsősorban azért, mert egy dinamikus kultúrafelfogás szerint a kultúra, így a nyelvi is éppen változásaiban, alakulásában él. A dolgozat szerzője helyében nem vállalkoznék erkölcsi ítéletekre bizonyos formai-nyelvhasználati változások láttán - amúgy sem hiszem, hogy feladata lenne a társadalomkutatónak valamiféle nyelvőrként fellépni, maximum leírhat és elemezhet bizonyos társadalmi folyamatokat. Néhány rész-következtetéshez szólnék még hozzá. Azt állítja a szerző, hogy a mobiltelefon megnövekedett használata elidegenedéshez vezet, ugyanis csökken a személyes találkozások gyakorisága általa. Meglátásom szerint ez éppen fordítva van, azaz éppen a sokkal könnyebb és gyorsabb elérhetőség folytán megnőtt a személyközi kpacsoatok intenzitása, tehát ez a közvetett kommunikáció élénkítően hat a közvetlen személyközi kapcsolatokra is. Persze vitatkozni ezzel az állítással is lehet, ellenérveket hozni, ám csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy mint ahogy a mobil-jelenség is komplex, annak társadalmi hatásai, funkciói is sokfélék.
[vissza]
Véleményem szerint a mobiltelefonok
csak a kezdetekben szolgálták azt a célt ami a nevükben foglaltatik. Ma már
(és szerintem ez hatványozottan igaz lesz az elkövetkező időkre) a mobiltelefon
egy többfunkciós eszköz, mely funkciók közül talán nem is mindig a telefonálás
lehetősége a legfontosabb. Az esszé készítője jól körülhatárolja az általa
vizsgálni kívánt részterületet, mégis szerencsésebb lenne, ha a vizsgálatot
egy konkrét időszakhoz is kötné, hisz a telekommunikáció olyan gyorsan fejlődik,
hogy egy ilyen megkötés nélkül a későbbiekben joggal hiányozhat majd pl. az
mms, az smschat és más technológiák.
Ezzel párhuzamosan szükséges lehet az egyes mobil technológiák mélyebb megismerése
és bemutatása is. A szerző az sms-ek megváltozott nyelvezetének magyarázatát
abban látja, hogy 160 karakter terjedelemhez van kötve a küldő. Mára azonban
ez a korlát megszűnt, hiszen az újabb telefonok már támogatják a hosszú-sms-ek
(long sms) küldését. Ezeken felül a szöveges üzeneteket elláthatjuk képekkel,
hangfelvételekkel, és akár video-anyagokkal is. A tervezett vizsgálatoknak
ezeket nem biztos, hogy ki szabad hagynia.
A mobiltelefon használatának vizsgálata nagyon érdekes, talán érdemes lenne
kiegészíteni azzal, hogy a mobil szolgáltatók díjcsomagkülönbségei (kedvezményes
időszakok, ingyen sms stb.) befolyásolják-e a telefonhasználók telefonálási
szokásait.
[vissza]
A mobiltelefon pozitív és negatív velejáróit tárgyaló részben több megállapításod kissé meredeknek tűnik:
Az "SMS-függőség" kihangsúlyozása némiképp túlzásnak tűnik. Kétségtelen, hogy a mobiltelefon használata új keletű, és részben kívülről gerjesztett szükséglet, ám ettől még szükséglet, és mint ilyen alapja lehet egy függőségi viszonynak. Őseink még nem ismerték az elektromos áramot, de mi már valódi "áramfüggők" vagyunk, hisz alapvetőnek tekintett szükségleteink kielégítéséhez van szükségünk rá, és még megannyi dologra, melyeket a korábban nem is ismertek az emberek.
A telefon néha túlzónak tűnő használata értelmezhető úgy is, mint a mások felé közvetlen elérést biztosító kommunikációs csatorna "karbantartására" irányuló tevékenység, amely végső soron akár az interperszonális kapcsolatok fenntartásának egyik eszközeként is felfogható.
A mobiltelefon ma már talán nem státusszimbólum, bár korábban az volt, az ifjúsági szubkultúrákban inkább egyfajta státuszjelző lehet, a csoporthoz való tartozás "követelményeinek" való megfelelést jelezve.
A mobiltársadalom
és nyelvhasználat fejezetben leírtakkal már többen is vitába szálltak, én
sem tudok sokat hozzátenni:
Ez esetben (is) kevéssé tűnik termékenynek a nyelvhez normatív módon viszonyulni.
Az SMS-ek nem feltétlenül rongálják a nyelvet, pusztán korlátaik okán "kiprovokálják"
az írás kreatív használatát, ez pedig akár a nyelv gazdagodásának is tekinthető.
Egy szubkultúra nyelvhasználatát meg nem a köznyelvi standarddal célszerű
összevetni, inkább azt érdemes vizsgálni, hogy az üzenet betölti-e a szerepét.
[vissza]
1.)
Az írásod első hat oldalán axiómaként, reflektálatlanul veszel fel meghatározásokat,
deffiníciókat a kommunikáció mibenlétéről. Ha a dolgozatban nem akarod kérdésessé
tenni ezeket a pontokat, megfontolandó, hogy egyáltalán érdemes -e ilyen hangsúllyal
szerepeltetni őket. Így ugyanis a dolgozat eleje tankönyvszerű, hiszen ex
katedra kijelentésekkel dolgozik. Szerintem az ilyesfajta megállapításokat
- ha annyira kézenfekvőek - egyszerűen használja az ember, ha nem, akkor pontosan
megmondja, hogy milyen nézőpontból állják meg a helyüket.
2.) A mobiltelefonról szóló részben szerintem
határozottan ketté kellene választani az sms használatot és a beszélgetést.
A nyelvi egyszerűsödés valószínűleg a telefon mindkét típusú használatában
megjelenik. E tény megállapításán túl rákérdeznék arra, hogy milyen valós
érvek hozhatók fel e folyamat megállításának szükségessége mellett. Fogalmam
sincs, csak azt tudom, hogy amiket eddig olvastam a témában, mind valami hamis
érzelgősségből születő érvek voltak. (Ú.m.: "sorvad a mi gyönyörű, gazdag
anyanyelvünk")
Szintén a nyelvnél maradva, érdemes lehet vizsgálni a mobiltelefon mindkét
használatában megjelenő formulákat. Az sms esetében szerintem nem kikerülhető
az írott és a beszélt nyelv keverékének megjelenése. A példáid jelentős része
is azt mutatja, hogy bár írott műfajról van szó, a hagyományos levélnél sokkal
jelentősebben hordozza magán a szóbeliség jegyeit. (Ehhez esetleg:
Bódi Zoltán: Internetes kommunikáció - beszédkommunikáció. In: Gósy Mária
szerk., Beszédkutatás '98. Beszéd, spontán beszéd, beszédkommunikáció. MTA
Nyelvtudományi Intézete, Bp., 1998. )
3.) Végül izgalmas kérdésnek tartom, hogy
a telefon mobilságából adódóan mennyi félreértés születik. Azaz nem lehetséges-e,
hogy minden gyorsaság, energiabefektetés-csökkentés ellenére, a kommunikáció
eddig meglévő, szükséges elemei hiányának okán (nem tudom, a másikat milyen
szituációban érte a hívásom, beszélhet-e, vagy csak engem akar lerázni stb…)
több félreértés születik. Ha nem, kérdéses, hogy miért nem. Ha igen, akkor
nem lehetséges-e, hogy többször szorulunk magyarázkodásra, mint kommunikáció
bármely eddigi formájában. Esetleg a nyelv szupraszegmentális elemeivel képesek
vagyunk az aktuális szituációt sokkal kifinomultabban érzékeltetni, mint valaha?
Ennek a kérdésnek a megközelítéséhez talán érdemes lenne bizonyos kommunikációs
elméletek a mobiltelefon használatában való teljesülését vizsgálni (pl: Grice,
Sperber - Wilson) Azaz az elméletek helyénvalóságát ellenőrizni.
[vissza]
Szerintem a szöveg
tele van olyan első hallásra világos evidenciákkal, amelyeket, ha jobban belegondolok,
nem értek. Mi az, hogy a mobil eszköz vagy társ? Vagy: "helytelen és
nem megfelelő használat esetén a mobiltelefon káros lehet az egészségre"?
Aztán, mi is a függőség?
Nem értem, hogyan jön a képbe a politikai tartalmú kampányüzenetek vizsgálata?
Másrészt szerintem az esszé -- a normatív megállapításokra való hajlama mellett
-- helyenként publicisztikus. ("Ekkor születnek meg azok a felesleges
aggodalmak, az olyasfajta kimondott kérdések, mint például a "Már nem
szeretsz?", és ezek teszik tönkre legkönnyebben a harmónia pillanatait.")
[vissza]
A szerző felvonultatja a teljes
kommunikációelméleti túlélőkészletet, hogy aztán ne használja semmire. Pedig
a nyilvánvalóra való rákérdezés sokszor sokkal izgalmasabb, mint prekoncepciók
folyamatos ismételgetése. Sok inspirációt nyerhet Nemescsói Howard Rheingold
nem olyan régen megjelent "Smart Mobs" című könyvéből, melynek részletes
ismertetése helyett csupán két szempontot idéznék:
1. a mobiltelefon és a virtuális tér:
japán fiatalok mobilhaszálati szokásait elemezve arra derült fény, hogy a
magas népsűrűség, és a privát terek hiánya miatt a fiatal generáció a mobiltelefonok
által létrehozott virtuális térbe terjeszkedve biztosítja magának az társadalmon,
iskolán, családon kívüli privát teret. A svédországi hasonló generáció viszont
épp a hatalmas földrajzi távolságokat és az alacsony népsűrűség okozta elszigeteltséget
hidalja át ezzel az eszközzel. A mobiltelefon és a tér tehát nem csak azáltal
kapcsolódhat össze, hogy nem kell a használatához leülni (pedig érdekes ez
a megfigyelés is), hanem azáltal is, hogy mint minden rendes média, önálló
"mediascape" létrejöttét is eredményezi.
2. mobiltelefon és a raj intelligencia:
a folyamatos elérhetőség, a magas mobilitási és adaptációs faktor, a pontosan
rögzített tervek hiányához vezet, az in situ meghozott döntések irányába vezeti
el a mobilkommunikálókat. A képlékenység és tervezetlenség azonban ritkán
vezet káoszhoz, hiszen a tagok a folyamatos kommunikáció segítségével képesek
önmaguk szervezésére, irányítására. Nincs, vagy jelentősen csökkent az olyan
központi információs csomópontok szerepe, mint a nyolcvanas évek "Moszkva
tere". A méhrajokhoz, hangyabolyokhoz hasonló, un. emergens viselkedés
a mobiltelefonok használatának egyenes következménye, ám erről minimális szó
esik a dolgozatban.
2.+1. mélységesen nem tudok egyetérteni
Nemescsói nyelvvel kapcsolatos hol pesszimista hol optimista megállapításaival.
Nem kívánnék e helyütt a technológiai determinizmus hibájába esni avval, hogy
a technológiai váltásoknak bizony minden esetben van nyelvi konzekvenciájuk
is- ahogy egyébként az a helyes ha a nyelv képes követni a világ változásait.
A weben olvasható szerelmes smsek ismeretében csupán azt javaslom, várjunk
még az értékeléssel, és a magyartanárok kaszára, kapára hívásával (http://www.telcsi.hu/index_777.php?param=szerelmessms&prefix=KP).
[vissza]
A mobil-kommunikáció egy jól
specifikálható szegmense képezi a dolgozat tárgyát, tehát ez azt is jelenti,
hogy a dolgozatban taglalt 2. fejezet nem szűkíthető le csupán a mobiltelefon
és annak használatára vonatkozó történeti-rendszertani leírásokra. A szerző
egy általános - szimbolikus - kommunikáció-fogalomból és a személyközi kommunikáció
típusaiból kiindulva a telefont mint technikai eszközt és ennek a használata
által kommunikáció állapotában bekövetkező lehetséges állapotváltozásokat
veszi sorra. A vizsgálandó kérdések közt szerepelnek kulturális-társadalmi
fogyasztói-felhasználói szokások, melynek vizsgálatával igyekszik propozícióit
megfeleltetni a kapott eredményeknek.
A szerző amellett, hogy igyekszik meggyőzni bennünket a kutatásához szükséges
kommunikáció fogalom magas szintű, elmélyült ismeretéről, ugyanakkor a nyelv
és a társadalmi kommunikáció tekintetében kételyeket hagy: kérdései ennek
megfelelően kevésbé lényegretörőek. A magam részéről mindenféleképp ajánlom
figyelmébe a beszédaktus elméletet (pl. Pléh-Síklaki-Terestyéni: Nyelv-kommunikáció-cselekvés
c. tanulmánykötete), vagy éppen a beszédaktusokra épülő habermasi kommunikatív
cselekvéselméletet, melyek tanulmányozása már csak módszertani okoból is kihagyhatatlan.
Ezzel együtt sem teljesen világos számomra a empíria tartalma. Nem világos,
hogy a mobiltelefon perszonalizációjával együtt/párhuzamosan kialakuló nyelvi
redukciót vagy éppen az SMS-t mint (1) nyelvi klónokat/mutánsokat kívánja
vizsgálni (annak társadalmi-kulturális-nyelvi interpretációit nyújtva) és/vagy
(2) a mobiltelefon társadalmi-kulturális használatának valamiféle statisztikai,
szociográfiai-antropológiai tanulmányozására vállalkozik.
[vissza]
1.
A bevezetőben említett hatások már megjelennek a vezetékes telefonnál is, mindenképpen
vigyáznod kell arra, hogy szigorúan külön tartsd egymástól a telefonálás és
a moblitelefónia interperszonális kommunikációra gyakorolt hatását! Illetve
az emotikonok révén becsúszik az internetes levelezés világa is, ami - ebben
a vonatkozásban legalábbis - igen hasonlatos az sms-nyelvhez! Azt gondolom,
külön vizsgálat lenne a különbségek és az azonosságok feltérképezése: miben
hasonló és miben más az emailek nyelve, mint az sms-é? Nem beszélve arról, hogy
az emoticon mai tudomásunk szerint NEM mobiltelefon-találmány, és az interneten
fellelhető emoticon-gyűjtemények mára jóformán önálló szótárakká duzzadtak.
2. A mobiltelefonálással összefüggő interperszonális
kommunikációs változásoknak nem biztos, hogy a mobiltelefon a(z egyedüli) kiváltó
oka! A kommunikációs technológiák nem csupán egyoldalúan hatnak, hanem beilleszkednek
egy társadalmi-kulturális közegbe, és abban maguk is különböző hatásoknak vannak
kitéve, adott esetben változnak (l. a mobiltelefon esetében a méretcsökkenést,
az internetezésre vagy internetkapcsolatra is szolgáló készülékeket - ez egyébként
szintén jelzi, hogy nemigen lehet elválasztani egymástól a kettőt - , a fülhallgatós
megoldásokat stb.).
3. Használatodban számomra összemosódik
az interperszonális (személyközi) és a szemtől-szembeni kommunikáció fogalma.
Noha beszélsz közvetlen és közvetett kommunikációról is, természetesen létezik
közvetett interperszonális kommunikáció is. A közvetlen jelenlét csupán a fece-to-face
helyzetek feltétele (az is a közvetített kommunikáció megjelenéséig), ugyanakkor
viszont MINDEN kommunikációs helyzetben érzékszerveinkkel veszünk részt, hiszen
másképpen nem is tudnánk (az információ, a jel vételének feltétele ez, mivel
a jelek mindig csatornán jönnek, ami érzékszervi modalitás!).
4. Azt gondolom, hogy pl. a mobilhasználat
nyelvét nem lehet minősíteni a kutatói perspektívából, azaz nem lehet pl. "minősíthetetlennek"
nevezni a stílust. A kutatói perspektíva nem erről szól, nem dolgod megfogalmazni,
hogy neked/a magyartanároknak/nyelvművelőknek/stb. tetszik vagy nem tetszik
az adott nyelvezet (egyébként nekem sem tetszik, de ez nem tartozik ide). Ebben
a vonatkozásban érdemes lenne Dr. Szépe György egy-egy, a jelenlegi magyar nyelvhasználatot
érintő kijelentését, nyilatkozatát (elég sokat nyilatkoztatják a napi sajtóban),
vagy akár írását olvasnod. Mint nyelvészprofesszor, Szépe egy, a nyelvművelői
nézőponttól meglehetősen távoli álláspontot képvisel ebben a kérdésben.
5. Érdekes lenne a mobiltelefon-használat
dimenzióit hosszab távú vizsgálattal is felderíteni, pl. a vizsgálat ideje alatt
egyetemistává felnőtt középiskolásoknál, vagy még tovább (de ez már nem férne
bele a disszertációs vizsgálódás idejébe). Emellett érdemes átgondolni a választott
vizsgálati kategóriákat. Hiszen emlegetsz olyan fiatalokat is, akik nem járnak
egyetemre. Illetve a felnőtt generációban nem biztos, hogy szerencsés (csak)
az üzletember kategóriát kiemelni. Ez a kategória magában is meglehetősen körvonalazatlan:
ugyanúgy magába foglalhatja a kisvállalkozót, mint a multinacionális cég vezérigazgatóját,
sőt foglalkozási kategóriák sokaságát (ki inkább üzletember, a biztosítási bróker
vagy a kommunikációs tanácsadó?). Ezeknél a mobilhasználat egészen más is lehet.
Emellett a felnőtt társadalomban mára már általánossá vált a mobilhasználat.
Az "üzletemberen" kívül mobilt használ a kórházi ápolónő, az orvos,
a fodrász éppúgy, mint a gyermekével otthon lévő kismama. És egészen biztosan
nem egyformán.
[vissza]
1. Van egy érdekes ellentét a mindenhol-elérhetőséggel kapcsolatban: pl. azt gondoljuk, hogy a mobillal jobban tudjuk "ellenőrizni" a másikat, miközben - éppen a tér-idő korlátok fellazulása miatt - az ellenőrzés kicsúszik a lehetőségek közül.
2. Miért van az, hogy az emberek a hagyományos levélben nem használnak emotikonokat? Az SMS kevésbé vagy jobban hasonlít az élőbeszédre?
3. A mobilhasználaton keresztül fellazulnak a csoporttagsági viszonyok is, sokkal könnyebb kiszakadni az aktuális csoportból és "virtuálisan" csatlakozni egy másik csoporthoz a mobil segítségével.
4. Mostanában a MATÁV készített egy olyan reklámot, amiben az a lényeg, hogy a fontos beszélgetéseket az ember otthon, nyugodt körülmnyek között, vonalas telefonon intézi. Erre is rá lehet kérdezni a vizsgálatban.
[vissza]
Nem látom az összefüggést
az esszé két része között: a kommunikáció (mint olyan) fogalom körüli nagyon
felületes "összefoglaló" és azt azt követő, leginkább a telefonkészülékre
és használatára vonatkozó részek között (azon túl, hogy nyilván a telefon segítségével
kommunikálunk).
Milyen módon gondolja a szerző megvalósíthatónak a kutatást? Ténylegesen meg
lehet-e állapítani néhány (egyébként előre is sejthető) általánosságon túl valamit
egy egész társadalomra vonatkozóan? Nem jobb e (csak feltételezés) egy jól meghatározott
célcsoportot választani, és a kérdőíves felmérés helyett valamiféle mélyfúró
vizsgálatot végezni, ahol sokkal inkább megjelennek a személyes tényezők, az
egyéni használati módok, szokások, attitűdök? Talán az sms mint a modern kor
pestise megközelítés ezzel egy kicsit finomítható lenne?!
Egyébként a résztvevő megfigyelés nem egyenlő az emberek megfigyelésével, és
a megfigyelt adatok lejegyzésével. A "résztvevő" terepkutatás antropológiai/etnográfiai
módszere ennél sokkal összetettebb módszer, viszont ez visszacsatol ahhoz a
felvetésemhez, hogy a választott kisebb célcsoport megfigyelése, és az empirikus
kutatómunka kérdőíves felmérésből való kilépésre. (A kvalitatív társadalomtudományi
módszerekről Feschmidt Margit tartott egy két éve kurzust a program keretében,
az ehhez tartozó olvasmánylista jó kiinduló pontot adhat a kutatás módszertani
alapvetéséhez.)
Tulajdonképpen sok jó apró ötlet is van a tervezett kutatásban, de a szöveg
(ebben az állapotában) inkább a már egyébként is közismert általánosságok felsorolása,
sem elméletben, sem módszertanban nem lép ki ezekből a "körbenjárásokból".
[vissza]
A dolgozat (többek között) foglalkozik a nyelv "romlásával": a szerző
egyértelműen negatívnak ítéli a mobilosok SMS-eken keresztüli nyelvhasználatát,
és úgy látja: "okkal félnek a magyartanárok, a nyelvészek, a nyelvápolók,
a nyelv sorvadásától". Nos, véleményem szerint ilyenről szó sincs: a nyelv
nem valamilyen mozdulatlan és mozdíthatatlan szentség, hanem folyamatosan alakuló,
változó közeg. A beszélők minden egyes használattal újrateremtik a nyelvet,
új fogalmakat alkotnak, új értelmezéseket állítanak fel. A gazdaságosság, ami
az SMS-írásokat jellemzi, egyáltalán nem biztos, hogy negatívum: éppen annyi
érvet lehet mellette hozni, mint ellene. (pontosabban, lényegre törőbben tanul
meg fogalmazni az írója, logikusabban gondolkodik, stb.)
a dolgozat végén, a tervek között említődik meg egy roppant érdekes részterület:
ez pedig a politika megjelenése a mobilvilágban. Úgy vélem, az elmúlt választás
világosan bebizonyította: érdemes ezt a kis (vagy legalábbis kicsinek tűnő)
aspketust komolyabban megvizsgálni - ha úgy tetszik, éppen nyelvhasználat szempontjából.
[vissza]
Nemescsói Katalin dolgozata
átfogó összegzést ad a kommunikáció és mobiltelefon életünket alakító kapcsolatáról.
Témafelvetője jól megmutatja tervezett kutatásának irányvonalát.
1. A kutatási tervében hangsúlyosan kvantitatív
módszerként, a standardizált, önkitöltős kérdőíves kérdezést jelöli meg, amely
véleményem szerint valóban célravezető lehet, és eredményes kutatást hozhat.
A mintavételnél, illetve a rétegzett kiválasztásnál talán érdemes külön kategóriaként
vizsgálni az iskolai végzettségség szerinti megosztást.
2. A kutatás tárgyából talán nem érdemes
kihagyni a mobiltelefonálás szabályozásának kérdéskörét sem. Mint olvasható
a dolgozatban "egy levélre adott válasz mindig késleltetett reakciót feltételez".
A mobiltelefon pedig túlzottan is gyors válaszreakciót kíván meg, "a tér
és az idő relativizálódik" a mobilhívás pedig valóban mintegy kiemeli a
beszélőt addigi helyzetéből és egy más világba helyezi. Jó példa erre: ha a
főorvos a műtét idejére sem kapcsolja ki maroktelefonját, és ha az a beavatkozás
ideje alatt megcsörren, mintha mi sem történt volna, megszakítja a műtétet,
míg a hívást lebonyolítja. (Az utóbbi időben több sajtóorgánum foglalkozott
e-kérdéskörrel, mert az orvostársadalomban e-példa nem számít szélsőséges esetnek.)
Kérdés: Miként alakul a telefonálási kultúra (ösztönösen kialakul, tanítható,
eltanulható, szabályozásra szorul) a társadalmi konfliktusok kontextusában?
Igényel-e szabályozást életünk elválaszthatatlan kommunikációs eszköze a mobiltelefon
használat? (pl.: Orvosoknak intézményi rendeletben kellene tiltani a műtét közbeni
hívást?)
3. A témafelvető a mobiltelefon pozitívumai
és negatív velejárói fejezetében olvasható, hogy a mobil, mint a társat, partnert
ellenőrző eszköz is tekinthető, és kapcsolati konfliktusok forrása lehet.
A szülő- és gyermek kapcsolatának tekintetében talán érdemes megnézni: miként
alakíthatja a mobiltelefon a családi kapcsolatokat, az őszinteség esetleg könnyebben
megy-e mobiltelefonon. Hiszen, SMS-ben - éppen a non-verbális magatartás hiánya
miatt - lehet, hogy olyan személyes információt is megoszt a gyermek szülőjével,
amit személyesen talán nem merne.
4. A kutatás ígéretes pontjának látszik
a mobiltársadalom és a nyelvhasználat vizsgálata. Egyetértek azzal a megfogalmazással:
a "mobiltelefon használata lazábbá teszi a köznyelvi használatot, és "csökkenti
a ma emberének már így is jelentős mértékben redukált szókincsét". A helyesírás
torzulása tekintetben talán az is befolyásoló tényezőként léphet fel, hogy levélírásnál
nagyobb a valószínűsége annak, hogy kétely esetén felüti a helyesírási kézikönyvet
az üzenetküldő, mintha csupán SMS-t ír és küld a mobiltelefon kommunikációs
technikáján.
[vissza]
Mi a véleményed arról, hogy a mai magyar társadalom befogadóképességének hol lehet a határa? Mennyire lehet ezt a robbanásszerű érdeklődést fokozni a kép illetve videó üzenetek lehetőségével? Egy amerikai napilapot lapozgatva úgy éreztem, értelmetlen lenne egy UMTS hirdetést Magyarországon szinte egész oldalon leközölni, "Because life is too short" figyelmeztető lövéssel. A tárgy birtoklása presztizskérdés, interperszonális kapcsolatainkra gyakorolt hatása elismert, de folyamatos fejlesztése komoly anyagi áldozatokat követel. A kapcsolatfelvétel és kapcsolattartás elégséges feltétele lehet a kizárólag beszélgetésre alkalmas készülék is.
[vissza]
1.
Mobilhasználat esetén érdemes vizsgálni a kommunikáció költségeit is, hiszen
azok komolyan befolyásolhatják a használati módokat!
2. Mobil telefonhasználat sok esetben tünete,
és nem pedig oka bizonyos negativ v pozitiv jelenségeknek, ezeket felerősiti,
pl az előadásodban említett hazatelefonáló gyerek esete. Ezeket érdemes lenne
külön választani.
[vissza]
Számba vehetőek pszichés
vonatkozásokat, hogy hogyan változtak a lehetőségekkel az igények, vagyis pl.
hogyan nőtt a másik kontrollásására való igény a mobilon való elérés lehetőségével.
Háttértudás, forma és a megértés, nyelvhasználat szerepének elemzése előrelendíthetné
a kutatást. Nem hinném, hogy az sms használata önmagában véve visszafejleszti
a nyelvhasználatot. Annál is inkább, mivel sokszor sokkal profánabb, gyakorlati
szempontok érvényesülnek az üzenetek megjelentetésében, pl. hely (karakter)
és idő (esetleg energia) hiány. Az előadásodon is bemutatott néhány példa inkább
arról tanúskodott, hogy színesítik, tágítják - épp szoros határaik révén - a
nyelvi kifejezés eszközeit. Talán sokat segítene, ha a funkció és a gyakorlatiasság
szempontjait jobban figyelembe vennéd.
A holisztikus módszerű megközelítés egyik problémája a meglehetősen modellszerű
gondolkodásmód, bár kétségtelenül jól alkalmazható a teljesen különböző (és
nagy tömegű) információk egységes egésszé rendezésére. Azért ha a kulturális
antropológia módszereit szeretnéd alkalmazni, kicsit jobban kellene nyitnod,
ugyanis a kulturális antropológiai kutatás, sőt a terepkutatás sem teljesen
egyenlő a résztvevő megfigyeléssel. (Különös tekintettel kell lenned továbbá
az émikus megfigyelői státuszodra - amennyiben, nyilván, neked is van mobiltelefonod.)
[vissza]
1.
Az SMS-ről azt állítod, hogy visszaveti a nyelvhasználatot. Ezzel kapcsolatban
olvasd el esetleg a korlátozott és kidolgozott kódokról Bernstein tanulmányát.
2. Érdemes az SMS nyelvhasználatáról Sándor
Klára tanulmányát a Nyiri Kristóf féle mobilos kötetetek másodikában. Tulajdonképpen
javaslom, h mindhárom kötetet tanulmányozd át.
[vissza]
1.
A szerző kommunikációelméleti összefoglalása az én számomra nem túl meggyőző,
mintha nem lenne tisztában vele, hogy forrásai adott esetben nem feltétlenül
egyazon elméleti alapállásúak. Vagyis: attól, hogy mindezen hivatkozott szövegek
"kommunikációelmélet" címszó alatt jelentek meg, azt gondolom, nem
lehet reflektálatlanul egymásra dobálni egyes elemeiket; illetve lehet, csak
nem biztos, hogy van értelme. [Az is lehet persze, hogy nagyon tévedek.] De
volna egy apró konkrét kérdésem is: hogyan értsük a "kommunikációnak tekintünk
minden, rendszerek közötti információcserét" - definíció úgy gondolom,
hangsúlyos "rendszer" rerminusát? Én például ismerek olyan rendszerfelfogást,
amely szerint ez tökéletesen értelmetlen kijelentés. [Lásd a Luhmann-ismertetőmet.]
2. "Okkal félnek a magyartanárok, a
nyelvészek, a nyelvápolók, a nyelv sorvadásától" - Ezen idézet tanúsága
szerint a szerző abban a szerintem nagyon fontos kérdésben, hogy a nyelv
fejlődik vagy változik, egyértelműen a fejlődés-felfogás mellett
foglal állást. Ez pedig szerintem nehezen békíthető ki néhány, az elméleti részben
idézett kommunikációfelfogásbeli nézet előfeltételeivel. Szerintem. De lehet,
hogy megint tévedek. Mindenesetre azt gondolom, jó lenne explikálni az ebbéli
nézetet, ha már így megemlíttetett.
3. A kérdőívvel kapcsolatban: miért pont
ezt a három "réteget" [szerintem ezek nem rétegek, hanem társadalmi
csoportok, a réteg, ha nem értem félre a szociológia általános szóhasználatát,
egy kissé más kategória.] kérdezte meg a szerző? Milyen mintavételi eljárást
használt? Mekkora mintát? Stb; ezek explikálása nélkül szerintem nem túl sok
értelme van egy kérdőíves vizsgálatnak [A Babbie-könyv vonatkozó részének felmondása
a dolgozat végén pedig fölöslegesnek tűnik nekem; a "résztvevő megfigyelés"
címszó alatt írottakat pedig talán többször is átgondolnám a szerző helyében.]
A "kiértékelés" egyébként szerintem túlságosan elnagyolt.
Mindazonáltal a 2005. tavaszi félévvel záródó ütemterv végrehajtásához sok sikert és jó munkát kívánok a szerzőnek.
[vissza]
A dolgozat bevezetésében
Katalin definiálja a mobiltelefon használatra épülő kutatás három potenciális
irányát:
a fiatalok által kialakított, sajátos sms-nyelv vizsgálata
a verbalitás átalakulása (Nem látom, hogy a mobiltelefon zajló kommunikáció
bármennyiben különbözne a vonalas telefonon zajló kommunikációtól)
a tér és idő relativizálódásának hatása a személyközi kapcsolatokra.
Dolgozatában gyakran
tesz nagyon magabiztosan (néha egymással is szöges ellentétben álló) vitatható
kijelentéseket. Ilyenek például az állandóan visszatérő az sms nyelvromboló
hatását taglaló megállapításai, amit egy helyen helyesen visszavon (elismerve,
hogy az így keletkező új nyelvi formák gazdagítják a nyelvet, amellett, hogy
kiszorítanak (??) régebbi formákat). Az ezzel kapcsolatos, néha már programbeszéd
ízű (pl: a magyar tanároknak feladata ezt a nyelvpusztulást megakadályozni),
normatív megállapításokkal zsúfolt bekezdések egyáltalán nem illenek tudományos
szövegbe.
Hasonlóképpen, sokszor von le az általa ismertetett kutatási adatokból nyilvánvalóan
hibás következtetéseket, ami ismét kritikai távolságtartás hiányára utal. A
gimnazisták nem azért ragaszkodnak mobiltelefonjukhoz, mert "bennük lakozik
a saját tárgy iránti szenvedély", hiszen nem hörcsögök, vagy szarkák, hanem
azért, mert ez teremt számukra a szülők által nem, vagy csak korlátozottan ellenőrizhető
kommunikációs lehetőséget, s így függetlenedésük fontos eszköze [1]. Hasonlóan
nyilvánvaló tévedés az egyetemisták eltérő (kevesebb sms / több beszélgetés)
használati szerkezete kapcsán az "érettségre" hivatkozni: az egyetemisták
egyrészt általában több pénzt tudnak telekommunikációra fordítani, s így az
olcsó sms mellett többet tudnak beszélgetni, másrészt a fiatalabbak számára
természetesebb az sms küldés (már ebbe szocializálódtak bele), míg az idősebbek
számára ez nehézkesebbnek, idegenebbnek tűnhet.
A kutatási kérdés pontos definiálása után jó megoldásnak tűnhet mind a kérdőíves,
mind a résztvevő-megfigyelés módszere [2], az eredmények magyarázatánál azonban
több óvatoságra intenék (amit az interjú alanyok mondanak, az például nem feltétlenül
fedi a a valóságot. Amit elhallgatnak, szándékosan vagy öntudatlanul is letagadnak
- lásd például a Katalin által vizsgált üzletembereket, akik azt állították,
hogy a telefon nincsen hatással interperszonális kapcsolataikra -, gyakran éppen
olyan sokat elárul, mint amit elmondanak.).
Jegyzetek:
[1] Legalábbis a hasonló eredmények alapján ezt a számomra sokkal hihetőbb következtetést
vonják le a Howard Rheingold (Rheingold, H. (2002) Smart mobs, Perseus.) által
idézett mobilkutatók.
[2] Ami Katalin állításával szemben nem csak az antropológia sajátja, hiszen
már a huszadik század első felében alkalmazták a Chicago-i iskola szociológusai.
[vissza]
Biztos, hogy az interperszonális
kapcsolatok szimmetriájára csupán a résztvevők társadalmi helyzete van befolyással?
Például az érdekérvényesítés (szándéka) nem képez-e egyenlőtlen helyzeteket
pl. az a puszta tény, hogy A szeretne valamit B-től, nem strukturálja-e azonmód
A és B viszonyát akár hierarchikusan?
Nem lényeges kérdés, csak engem érdekelne az, hogy mit értesz azon, hogy a nemi
szerepeinket mindig magunkon viseljük? Mit tekintesz például állandóan jelenlévő
női szerepnek?
Néhány szempont a kérdőívhez:
A 10. kérdés kerüljön a 2. helyre.
A kérdés feltevésekor az egész valóságot le kell fedni, kerüljük a sugalmazó
és duplacsövű kérdéseket!
Érdemes, miért, hogyan, stb. kérdőszókkal serkenteni a kvalitatív jellegű válaszadást.
Ha már csoportosan töltetnéd ki a kérdőívet, miért nem alkalmazol csoportos
interjú technikát?
[vissza]