Reflexiók
Kardos Genovéva: A hír vonzásában élünk. A hírfeldolgozás összetett rendszere
- az emberi problémamegoldás összefüggésében c. témafelvető dolgozatára,
előadására
[Árendás Zsuzsa], [Barkóczy László], [Bácsván László], [Bodó Balázs], [F. Tóth Krisztina], [Felföldi Barnabás], [Frazon Zsófia], [Fülöp Zoltán], [Gergely Erzsébet], [László Mónika], [Magyar Vera], [Molnár Csilla], [Nemescsói Katalin], [Sándor Zsuzsa], [Szakács B. István Attila], [Szekfű Balázs], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
Bőséges szakirodalmi ismeretanyagot vonlutat fel a témafelvető, s tán pontosan ezért, vagy ezzel együtt olyan érzés támad az olvasóban, hogy szertefut a gondolatmenet, túl sokat akar elmondani a szerző. A helyében talán egy konkrét sajtóorgánum hírkezelése stratégiáit vizsgálnám, pontosan behatárolt időszakban, és ezen empirikus tapasztalatokat próbálnám valamely elméleti keretbe beilleszteni. És talán nem állnék meg a sokkoló híranyagoknál, hanem alposabban megnézném ,hogy azok milyen kontextusban, hir-közegben működnek. Továbbá, egy kicsit aktívabb befogadót képzelnék magam elé, mint amit ez a dolgozat sejtet- úgy tűnik, hogy a néző "torkán mindent le lehet nyomni, vagy mintha nem lenne egyáltalán kritikus a mai kor befogadója, Szerintem ez nem így van.
[vissza]
A téma alapvetően érdekes, de
néhány apró kiegészítést tennék hozzá. Az első fejezetben a hírnek, mint műfajnak
a meghatározása, talán nem a legpontosabb. A használt definíció tulajdonképpen
nem is az, nem ad egyértelmű választ arra a kérdésre, hogy mi a hír. Ennél
talán jobb megközelítés miszerint a hír = információ + hírérték + forgalomképesség.
Ebből már el lehet indulni afelé is, hogy mikor lehet az információból hír.
A második fejezetben ezt a leírást használva a hírre már könnyebben megérthető
miért tér el a bulvárlapok hírválasztása a többi lapétól: másképpen kezelik,
értelmezik a hírérték fogalmát. Az információ szűrésére vonatkozó vizsgálatokhoz
további jó elméleti alapot adhat Max Weber kapuőr elmélete, melyben részletesen
tárgyalja az újságíró felelősségét az információk feldolgozása során. Ezen
felelősség erkölcsi, etikai valamint törvényi alapokon kell, hogy nyugodjon.
A harmadik fejezetben említett objektivitás-vizsgálat talán egy külön disszertációt
is megérdemelne. Kezdve azzal, hogy az objektivitás már laptípusonként is
változást mutathat. De befolyásolhatja még a gyors információáramlás (semmiképpen
le nem maradni a konkurens lapok mögött), a témafelvetőben is említett reklámozók,
vagy akár a tulajdonosi szerkezet is (lásd Magyar Hírlap svájci befektetővel,
és Medgyesi Gusztáv glosszája a svájci tehénről).
A hírek sorrendje egy hírműsoron belül nem mindig csak a hírértéken múlhat.
Gyakran megfigyelhető, főleg az írott sajtóban, hogy ha egy adott sajtóorgánum
valamely politikai irányzatot preferálja, akkor a hírek sorrendje aszerint
változik, hogy pl. egy adott párt mit tart fontosnak. A választási időszakban
ez különösen megfigyelhető volt.
Az újságíró veszélyeztetettségének kérdése roppant érdekes téma. Az információk
gyűjtése, a hírek készítése az újságíró alapvető feladata. A szakmára aló
felkészülés során azonban szerintem a leendő újságírónak fel kell készülnie
arra, hogy a hírek gyűjtése esetenként kockázatos lehet. Érdekes lenne annak
vizsgálata, hogy mondjuk regionális napoknál, hány olyan újságírót ért már
olyan atrocitás (verés, tulajdonában bekövetkezett kár), mely a végzett munkája
alapos újragondolására késztette volna.
A kérdéseim a témafelvető esszével kapcsolatban:
A brutalitás mindig is megjelent a sajtóban. Szükséges-e ezt erre az időszakra
külön kiemelni?
Az újságírót ért erőszak minden esetben megváltoztatja viszonyulását az objektivitáshoz?
Nem szükséges-e ehhez pszichológia vizsgálat is?
[vissza]
Úgy tűnik, a hírek, illetve a hírek előállításának vizsgálatakor a bulvársajtó
volt a kiinduló pont, hiszen a hírérték szinte egyedüli forrásaként a szenzáció,
a rendkívüliség jelenik meg. pedig legalább ilyen lényeges dimenzió pl. az
érintettség, mint azt a százforintos kenyér általad is idézett példája mutatja
(4.o.).
A médiumok közti különbségek tárgyalásakor is kimarad legalább egy fontos
dimenzió. Azt írod: "A közszolgálatiság értelmében egy (kis befogadói
réteg érdeklődésére számot tartó) aprócska falu avatóünnepsége is hírértékű
lehet, az eseményről készült tudósítás a híradóba kerülhet." - nos, egyetlen
országot vizsgálva is érdemes lenne megkülönböztetni az országos és a helyi
médiumokat, hiszen a példában szereplő kis falu eseményei elsősorban helyi
sajtóban kaphatnak helyet, és itt nem a közszolgálati-kereskedelmi különbségen
van a hangsúly.
[vissza]
Kardos esszéjének
két legszembetűnőbb tulajdonsága az érdekes téma és a teljes nyelvi káosz.
Sajnos az előbbi megragadását, megértését alapvetően nehezíti meg ez utóbbi
tényező, így például ritkán derül ki, hogy a szerző kérdez-e valami vagy állít,
és ha állít, mit is állít valójában.
Ennek ellenére vizsgálatra érdemes felvetés lehet a hírszerkesztők, újságírók
szakmájukból következő eltérése a "normálistól", amennyiben sikerül
például rögzíteni a normális fogalmát, vagy megragadni az eltérés formáját.
Mert ami a pécsi bányászok esetében a szilikózis (foglalkozási ártalom), az
újságírók esetében a hírfüggés? az etikai normák torzulása? a freak-ek, emberi
roncsok és hullák iránt érzett beteges vonzódás? Esetleg (személyes tapasztalat)
a szerkesztőségben viselt mamuszokkal ápolt mély és megható érzelmi kapcsolat?
E kérdésekre nyilván fény derül majd a megkérdezett, ám nem tudni milyen szempontok
szerint válogatott interjúalanyok személyes beszámolóiból, ám az nem derül
majd ki, hogy az elhangzottak mennyiben relevánsak általánosan, és mennyiben
csak a Fókusz beteg újságírókról szóló különkiadásának háttéranyagához elég.
Ezzel kapcsolatban megjegyezném, hogy lehet ugyan Kotroczó Róberthez fordulni
az újságírói normákat illetően, de nem tárgyalni részletesen a BBC idevágó
szabályozását és gyakorlatát, több mint hiba.
Jót tenne a dolgozatnak, ha lenne nemzetközi kitekintés, már csak azért is,
hogy kiderüljön, teljesen elöntött-e már minket az médiaidiotizmus, és hamis
értékítélet miazmás hulláma, vagy felfedezhető az a trend, mely az "objektív
tájékoztatás" és a "szigorú etikai normák" HÉV-hullák érzékletes
leírásától és bemutatásától mentes világába mutat.
[vissza]
1.
Nem egészen értem, hogy a hír mint munkaeszköz mit jelent ebben az összefüggésben.
A hírgyártó munkaeszköze a technikai apparátus, amellyel dolgozik, munkájának
tárgya az információ, és ennek eredménye a hír. Hiszen a hír már a munkafolyamatnak,
amivel foglalkozol, a végpontja, nem pedig eleve meglévő eleme. A hír a hírfeldolgozó
munkatárs produktuma. Ha már itt tartunk, a hírfeldolgozó fogalmát is jó tisztázni.
Én úgy gondolom, itt a hírgyártókra gondolsz, akiknek információgyűjtő-és feldolgozó
tevékenysége révén jön létre a hír. Egy másik aspektusban viszont hírfeldolgozó
a hírfogyasztó is, a közönség, a befogadó, sőt, ő hírfeldolgozó igazán, hiszen
ő kapja készen a hírt, és neki azt vissza kell alakítania (egy spirális úton?)
a maga számára használható információvá, hogy a hír valamit érjen a számára.
2. Nem egészen világos a számomra, hogy
voltaképpen mi lesz a disszertáció fő kérdése: a hírgyártás folyamatának szelekciója
(miből és hogyan lesz a hír?), vagy egy szűkebb kérdés: hogyan befolyásolja
a hírgyártó és annak hírgyártói szerepe (és az abból következő esetleges személyiségváltozások)
a hír megalkotását? Nekem ez utóbbi egyébként jóval izgalmasabbnak tűnik. Ebben
az esetben azonban a vizsgálódás nagymértékben pszichológiai jellegű kell hogy
legyen, hiszen noha a dolgozatból úgy tűnik: már-már közhely, hogy a hírgyártásban
való intenzív részvétel személyiségváltozást okoz, ezt axiomatikus kijelentésként
elfogadni talán kissé elhamarkodott lenne. Azaz ezt a tételt bizonyítani kell,
és csak azután lehet azzal foglalkozni, hogy ez mint tényező hogyan befolyásolja
a hírgyártás folyamatát.
3. A hírérték gyakorlatias vizsgálatát jó
ötletnek gondolom, de vigyáznod kell, hogy ne akarj nagyon általános érvényű
következtetésekre jutni ezzel kapcsolatban. Ugyanis te magad is írod, hogy a
különböző hírközlő orgánumokban ugyanazon hír hírértéke nagyon különböző lehet!
Azt gondolom, hogy már az elején érdemes specializált vizsgálódást folytatnod,
azaz egy adott szempont szerint különböző hírközlőorgánum-típusokat kijelölnöd,
és a hírérték-dimenziót külön-külön vizsgálnod ezekben. Ebből egy nagyon jól
használható hírérték-tipológia állítható össze, ami a hír sokrétű fogalmának
meghatározásához is közelebb vihet.
4. Az objektivitás-norma kérdéseihez mindenképpen
érdemes volna Angelusz Róbert írásait olvasnod, hiszen ő több munkájában is
tárgyalja ezt, mint a nyilvánosság elemét. Például A láthatóság görbe tükrei
című kötetet, vagy A nyilvánosság rendszerváltása című könyvben (szerkesztette:
Vásárhelyi Mária - Halmai Gábor) Az újságírói objektivitás esélyei című Angelusz-tanulmányt
valószínűleg tudod majd használni.
5. A hírkezelés mechanizmusában érdekes
kérdés lehet még a fikcionalitás, a történet, a sztori bevonódása a hírműfajba,
a történetként megalkotott hírek kérdése (és aránya, mert nyilván ki fog derülni,
hogy vannak-e ezek annyian, hogy érdemes legyen külön vizsgálni őket), amely
adott esetben a befogadó emlékezetében összefonhatja egymással az ugyanazon
médiumból fogott híreket és az azonos témában készült fikciós médiaközleményeket
- egy-egy adott információemlék eredetét esetleg bizonytalanná téve ("a
Híradóban hallottam ezt, vagy abban a háborús filmben?").
[vissza]
Kedves Genovéva, a témafelvetődben olyan sok lehetőséget megcsillantasz, hogy nem is tudom igazán eldönteni: mi is a kutatásod voltaképpeni célja.
Feltérképeznéd az újságíró, a hírszerkesztő egyéniségét? Megtudnád, hogy milyen jellemző személyiségjegyeket alakítanak ki ezek a munkák?
Vagy megismernéd, hogy a hírérték gyakorlatban elismert kritériumaira mi van alakító hatással ki az egyes médiumoknál? Hogy maga a technológiai környezet (televízió, rádió, sajtó, Internet) van-e a hírérték kritériumainak kialakítására a legerősebb hatással vagy a médium jellege, piaci céljai (bulvársajtó, politikai sajtó stb.)?
Vagy a hírtermeléssel kapcsolatos etikai problémák érdekelnek? A deklarált, írásban rögzített etikai normákat szembesítenéd a mindennapi újságírói, hírszerkesztőségi gyakorlattal?
Netán azt akarod megismerni, hogy a hír(ek) hírszerkesztőségi kritériumai találkoznak-e a befogadók igényeivel, és ha igen, akkor mekkora felületen?
Azt gondolom, hogy
tisztáznod kellene magadban is, hogy mi az a rendező elv, amely irányt mutat
a kutatási kérdések megfogalmazásában, és amely rendező elv (középponti tudományos
probléma) majd a kapott eredményeidet is segít elrendezni, elemezni és egy koherens
gondolatmenetbe illeszteni.
Véleményem szerint, egy egyedül "elkövetett" kutatásnál nem érdemes
túl széles merítéssel dolgozni, tehát olyan problémát megfogalmazni, amely mind
a hírtermelők, mind a hírfogyasztók sokszempontú, összetett vizsgálatát megkívánja.
Ha én a helyedben mégis így döntenék, akkor az egyik oldal vizsgálatát hangsúlyosabbá,
árnyaltabbá tenném, és a másikat az első fényében (a vele kapcsolatban felmerülő
kérdések némelyikének kapcsán), csak elnagyoltabban vizsgálnám.
[vissza]
Az esszé tartalmi előre
menetele egy kicsit "csapongó", ami nehezíti a kifejtett témák összefüggéseinek
áttekintését. Nyilvánvalóan a tágabb téma nagyon szerteágazó, a rendszerező
áttekintés
A szövegben nagyon sok "ez így és így van" állítás, és költőire sikerült
kérdéssor található, ami tovább erősíti az olvasóban (legalábbis bennem) azt
a bizonytalanságot, hogy a szerző sincs egészen tisztában azzal, hogy pontosan
mi is a részterület, amivel foglalkozni akar, és hogy ez milyen viszonyban van
a tágabb társadalmi, politikai stb. kontextussal.
Egyrészt úgy tűnik, hogy a szerző valamiféle definíciós kísérletet kíván
megvalósítani gyakorlati példák alapján, de emellett a riporteri szerep
vizsgálata is legalább ilyen hangsúllyal szerepel, de a hírekkel kiváltott hatás
is a kutatási keretek között szerepel (de emellett több kisebb részegység is
felsorolható: etikai kérdések, közszolgálatiság, kereskedelmi tv, stb.). Viszont
ez a három részterület (legalábbis az esszé kontextusában) csak nagyon laza
kapcsolatban van egymással, elméleti, módszertani és tk. praktikus szinten is.
Tehát a szerzőnek mindenféleképpen fontos lenne ezeknek a területeknek a pontos
meghatározásán túl az összefüggésekre (ha vannak) koncentrálni, vagy egy elméleti
szálat keresni, esetleg kiválasztani ezek közül egyet, amivel részletesebben
foglalkozni kíván.
A felhasznált szakirodalmat pedig a kutatás kezdeti a szakaszához képest is
rendkívül hiányosnak gondolom - főleg, ha már egy elkészült szakdolgozat továbbviteléről
van szó.
[vissza]
Minekután - botor módon - a reflexiókat is elolvastam az írás előtt, így nem véletlenül érzem úgy: "mindent megírtak mások". Inkább ajánlanék hát, olvasásra: tavaly jelent meg Császi Lajos: A média rítusai című könyve, amely hosszan vizsgálja a médiában megjelenő tematizált erőszakot. Érdemes kezdeni az utolsó fejezettel, amely a WTC lerombolása után megjelenő vicceket tanulmányozza - talán éppen azért, mert egy viszonylag kis témából is kerek tanulmányt írt a szerző (és ezzel finoman arra a már többször elhangzott kritikára utalok, hogy érdemes lenne valahogy csökkenteni a kutatási corpust).
[vissza]
1.
Jól értem-e azt, hogy a hír tekintetében - hír alakítása, hírfolyam, annak bemutatása
- három kategóriája van: a politikai lap, a bulvárlap, illetve a Magyar Távirati
Iroda (mint hírrostáló és alakító intézmény)? Avagy nincs ilyen felosztás, nem
lehet ilyen jellegű kategorizációt tenni?
2. A kutatásod harmadik szakaszában az ember
és az újságíró szakma kapcsolatát tervezed vizsgálat alá vonni. E tekintetben
kérdőíveket szeretnél kitöltetni, és ezeket elemezni. Úgy vélem, hogy néhány
interjú igen hasznos lehet e kérdéskör felgöngyölítésében. Talán hasznosabb
is, mint a kérdőív, hiszen egy beszélgetés során előjönnek olyan gondolatok,
amely egy kérdőív sematikus, és gyors igényű kitöltésénél aligha; érzelmi kérdéseket
- hogyan éli meg egy újságíró azt, hogy ő ír, valamint, hogy mit hogyan írhat
le - inkább személyes beszélgetések tudnak feltárni.
3. A kutatás teljessége szempontjából -
úgy vélem - fontosak lehetnek a tartalomelemző vizsgálatok, pl. a hírműsoroké.
Az, hogy miként látnak egy intézményrendszert a benne lévő közreműködők, illetve
a külső befogadók, némileg szubjektív látásmódot eredményez. Befogadóként ugyanis
az egyén annyival szembesül, amennyi eljut hozzá a hírcsatornákon keresztül,
nem ismeri tehát az egészet, amiből a rész előtte úgy jelenik meg, mint egész
- ez azonban egy szubjektív egész. A kutatásnak érdekes aspektusát szolgálhatja
egy olyan irányú kiterjesztés, ami azzal foglalkozik, hogy a napi 24 órás hírdömpingből
mi az, ami eljut a befogadóhoz, és ezen jellemzők miként alakulnak a különböző
csatornákon. Érdekes lehet a szubjektivitás és objektivitás összemérése.
4. Úgy gondolom, fontos lehet a külföldi
vonatkozó szakirodalom áttanulmányozása, még abban az esetben is, ha kifejezetten
a mai magyar sajtó-valóság, és ható erőinek, alakító tényezőinek feltárása a
cél.
5. Módszerként feltétlenül javaslom a napirend-megállapító
hatás (másként: tematizáció, témameghatározás, agenda setting), mint tömegkommunikációs
elmélet áttanulmányozását. Nagyon sok releváns gondolatot tartalmaz, melyet
igen jól tudnál hasznosítani kutatásodban.
[vissza]
1.
Ha jól értettem, azt kivánod vizsgálni, hogyan szelektálódnak a hírek a különféle
médiumokban, mi jelenik meg pl a nyomtatásban. De már egy szerkesztő is szelektált
hiranyagot kap, nem? Hogyan kezeled az szelekció különféle szintjeit?
2. Hogyan definiálod a hír fogalmát?
[vissza]
Biztos, hogy média
hírközlési módjainak kutatásához megfelelő és elegendő a mélyinterjúzás? A harmadik
szakasz kutatási tárgyával és módszerével kapcsolatban felvetődhet ugyanez.
Számomra egy kissé túl intuitív a dolgozat, sokat jelentene egy kis lexikális
feltöltöttség (ez a 2. kutatási szakaszban van jelölve, de nem kézenfekvőbb
az előtanulás?).
Nem hagynám számításon kívül Barthes "Napi hír struktúrájá"-t.
Ha jól emlékszem, néhány éve Andok Mónika is valami hasonló (hír-es; hír és
címeik?) témakörben kutatott, biztos szívesen segítene itt-ott.
[vissza]
A hírfeldolgozás összetett rendszere
az emberi problémamegoldás összefüggésében - ahogy ez az alcím is jelzi,
igen összetett problémakör tárgyalását vállalta a szerző doktori munkájában
és ennek rövidebb összefoglalását témafelvetőjében. A fejezetcímek ígéretesnek
tűnnek: A hír sajtóműfajként, Az intézményrendszeri hírfelhasználás stb.
Azonban a szöveget olvasva csalódást éreztem. Az valóban igaz, hogy a hír nehezen
definiálható fogalom, különböző a médiák hozzáállása a hírközvetítéshez, és
sokféle a befogadói igény is, de ennek ellenére mégis hiányzik az írásból a
felvetések mellett az a bizonyos határozott irány, amely mentén kutatni akar
a szerző és a koncepció is homályos, pontosan milyen kommunikációs felfogás(ok)
hasznosíthatók itt (társadalmi?, kultivációs?) Kik közötti kommunikációt kíván
vizsgálni: sajtó intézményrendszere és hírfeldolgozó újságíró, az újságíró és
a hír viszonya, a média és a befogadó igényei, hír és médiafelhasználás, ember
és újságírószakma ? Ez már csak azért is fontos lenne, hiszen nem futó ötletről
van nála szó, ahogy a szövegből kiderül, K.G. már egy szakdolgozatot szentelt
a témának.
A felvetések is túlságosan kötődnek az újságírás napi gyakorlatához, az idézett
"elvek" is a napi használatra szolgáló praktikus utasítások, nem látszik,
hogyan lehetne az igazán érdekes téma, a mozgató mechanizmus közelébe kerülni.
Hiányolom a kereskedelmi és a közszolgálati médiák markánsabb elválasztását,
még ha a magyarországi napi gyakorlat kétségessé teszi is ezt, ha lemondunk
a közszolgálatiság "elvéről", esélyünk sem lesz rá, hogy valaha megvalósul.
Nagyon rövid az a lista, amely a felhasznált szakirodalmat tartalmazza - jó
lenne ezt bővíteni alaposabb elemző művekkel.
Szerintem nem mellékes az sem, milyen a szöveg kidolgozottsága. Itt zavaró a
sok hiba ("szabályzatok fogjai"), sok mondatról nem lehet eldönteni,
kérdez-e vagy kijelent, és vannak értelmetlen mondatok is: "A pályaalkalmasság
a hírközlésben mint a sikeres életpálya kritériuma, képlékenyen mozog az újságírói
mezőben."
Úgy gondolom, nagyon érdekes a felvetett téma, de a megközelítés kommunikációs
szempontjait hangsúlyosabbá kell tenni, és mélyebb elemzések szükségesek a hír
mechanizmusának feltárásához, hiszen arról sem szabad elfeledkezni, a média
nem csupán szakma, hanem jó üzlet is.
[vissza]
A hírek tartalmi kutatása
szerintem is nagyon aktuális, és fontos téma.
Azonban én úgy gondolom, hogy amikor magát az újságírót vizsgálod - kutatásod
második szakaszában - akkor ne csak az általad felsorolt tényezőket vedd figyelembe,
hanem nézd meg azt is, hogy az amerikai "akciófilmek" hogyan hatnak
a hírkészítésre!
Létezhet-e és létezik-e verseny a valóság és a fikció tálalása között?
[vissza]
úgy látom, a dolgozatban a szerző egy lényegében tranzaktív kommunikációs folyamatot, avagy jelenséget kíván vizsgálni;
nem nyilvánvaló azonban, hogy figyelme milyen szempontból irányul a hírközlés témájára:
a hírfeldolgozó újságíró tevékenységét, a hírt magát (kialakulását, egy esemény hírré válásának okait, …), az újságolvasói befogadói aspektust, netalán a folyamat-jelleget vagy éppenséggel a hírközlésre ható teljes viszonyrendszert
gondolja előtérbe állítani és így a témához való viszonyulási alapként kezelni;
nagyon jónak tartom a szerzőnek az esszében máris megmutatkozó összetett gondolkodását, mert a hírközlés egyes elemeit, pl. a hírfeldolgozó újságíró tevékenységét (avagy az üzenet létrehozóját) a rá ható összes "környezeti" tényező viszonyrendszerében értelmezi;
ehhez kapcsolódóan ajánlom a környezeti tényezőket, illetve az ily módon kapcsolatba kerülő elemeket erőhatások rendszereként értelmezni, ahol az erőhatások feltérképezése társadalomszociológiai (sőt: -pszichológiai) aspektusból korfestő szereppel is bírna;
(vagyis a dolgozat olyan értékeket hordoz, amelyek alapján a nézőpont karakteresítésével képes lesz átfogó és egyúttal összefüggésektől áthatott kutatási eredményt produkálni - lett légyen a szemlélés iránya és vizsgálati mód bármilyen jellegű is a kommunikáció keretein belül; gratulálok).
[vissza]
Mert én azt gondolom,
hogy a hírnek valamilyen felhasználható, hasznosítható eleme is kell legyen
(pl. drágul a cigaretta, következésképp bevásárolok, hogy enyhítsem azonnali
hatását), az erőszaknak nincs ilyen hatása, hacsak az nem, hogy nem fogok kijárni
az utcára, ez abszurd.
A meglátásom az, hogy egyrészt lehet ez egy önmagára (médiumra) mutató gesztus,
talán figyelemfelkeltés.
Másrészt lehet ez egy olyan diskurzusnak része, amely a normalitást erősíti,
vagyis az erőszak mint a normán kívüliség megjelenítése erősíthet normakövető
mintákat, s ez lenne ami szükséglet szintjén megjelenik az erőszak hírekben
való megjelenítésében.
[vissza]
1.
Érdemes lehet kitérni a hírgyártás, mint média technicizálódásának folyamatára,
a műhelyek működésére.
2. hogyan lehet megkülönböztetni a generált
híreket (pr közlemények, Való Világ, Big Brother "nyomatott" híre
vagy a politikusok telefonjai) az "igazi" hírektől? Vajon mi lehet
"igazi' hír?
[vissza]
Az objektivitás ethoszát
hangoztató hírgyártást befolyásoló tényezőket jól méri fel Kardos Genovéva:
a sajtópiac politikai gazdaságtana (pl: a vér-velő-rettegés a legjobban eladható,
így az ilyen jellegű hírek könnyebben megjelennek, mint a társadalmi problémákat
mélyen, de érdektelen feltáró hírek);
az egyes intézmények etikai szabályai (mint korlátozó és egyben irányadó tényezők);
a nagy tömegben fogyasztott és gyártott hírek pszichológiai hatásai az egyes
újságírókra (torzult valóságpercepció).
Ugyanakkor témafelvető esszéje:
bosszantóan önismétlő;
mind nyelvezetében, mind megközelítésében inkább a bulvársajtó stílusát követi
(túl sok hatásvadász vagy horrorisztikus, az olvasó sokkolását célzó grafikus
leírás, kevés analízis, szinte zéró elmélet, konkrét hivtkozások helyett "számos
elismert szakember");
A kutatás témája mindenesetre érdekfeszítő, és a kutatási módszertan is alkalmas
értékes eredmények felszínrehozására. Genovéva íráskészségének hiányosságai
viszonylag egyszerűen: sok tudományos, elméleti szöveg olvasásával és írásgyakorlatokkal
pótolhatóak, hiszen mindez pusztán stilisztika, retorika és szerkesztés.
A módszertan szerintem a téma kidolgozásának szempontjából hasznosan bővíthető
lenne a résztvevő-megfigyeléssel. Azaz, ha egy hírgyártó szervezet működését
nem csak kívülről - dokumentumokból, formális interjúkból, szabályzatokból és
az általa gyártott hírekből - ismertetné meg, hanem belülről, a saját bőrén
szerzett tapasztalatokat integrálva, hitelesebb lehetne a dolgozat.
[vissza]
Kitérsz arra, hogy
vizsgálnád, miképpen tesz a média aziránt, hogy kiszolgálja olvasói, nézői elvárásait.
S egyáltalában, a média azt nyújtja-e, amit a célcsoport hallani, látni, olvasni
akar? Kvalitatív kutatóként számtalan újságot és televíziós műsort teszteltem
azzal a céllal, hogy alkotói megismerjék a (leendő) célközönség véleményét a
termékkel kapcsolatban. Napilapok csakúgy, mint hírműsorok is készítettnek hasonló
kutatásokat. Ezért érdemes lenne a vizsgált médiumok közül tanulmányozni némelyik
tesztelését, ahol ez hozzáférhető. Árulkodó a belső hatalmi viszonyokra az is,
hogy a kutatásokat a szerkesztőség, a marketing- vagy esetleg a kiadó piackutató
részlege rendeli-e meg. Gyakori, hogy ezek a csoportok ellentétes érdekeltségűek.
Másfelől azonban, ahhoz hogy összevetésed megvalósulhasson, tudnod kell, hogy
mik a befogadók "valós igényei". Ezek feltérképezésének mikéntjére
a dolgozat nem tér ki, holott ez egy igencsak problematikus terület. Mérhető,
vizsgálható például a már meglévő orgánumokkal kapcsolatos befogadói attitűd.
Összeállíttatható - kvalitatív kutatás esetén - ideális hírműsor, híroldal.
De nehezen tesztelhető egy - a jelenlegitől jelentősen eltérő, mondjuk dominánsan
pozitív híreket tartalmazó - alternatív hírműsor, híroldal valós fogadtatása,
használata.
A hír és reklám közötti határvonal nem olyan éles a média világának gyakorlatában.
Nem ritkán nehéz tetten érni az ügyesen álcázott PR cikkeket, szövegeket, híreket.
Számos információ azért válik hírré, mert az újságíró/ szerkesztő beteszi a
lapba vagy műsorba. És a motivációk között az egyéni (akár anyagi) érdekeltség
is szerepet játszhat, sőt játszik is. Erről nehéz lesz publikálható információt
szerezni, noha jelentősége nem elhanyagolható.
[vissza]