Reflexiók
Blaskó Ágnes: A másodlagos szóbeliség és az
ikonikus forradalom Magyarországon c. témafelvető dolgozatára, előadására
[Barkóczy László], [Bácsván László], [Bodó Balázs], [F. Tóth Krisztina], [Fejes Edina], [Felföldi Barnabás], [Frazon Zsófia], [Gergely Erzsébet], [Kemenesi Zsuzsa], [László Mónika], [Magyar Vera], [Molnár Csilla], [Szekfű Balázs], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
A felsorolt kommunikációs médiumok
közül számomra egy kicsit hiányzott az Internet, mint médium, és mint az oktatás
egy olyan lehetséges (és sajnos távlati) eszköze, mely "egyesítheti"
a könyvet és az írásvetítőt vagy a képmagnót. Az, hogy ez hogyan alkalmazható
az oktatásban (itt nem a távoktatásra gondolok), talán egy külön esszét is megérdemelne,
de utalás szintjén mindenképpen itt lenne a helye.
Ha az informatikát mint az oktatás egy lehetséges segédeszközét tekintjük, talán
olyan problémákat is felvethetnénk, mint a szövegértés javítása számítógépes
szoftverek segítségével. Ugyanúgy, ahogy például a távoktatás, a rajztanítás,
a matematikatanítás már "felfedezett" dolognak számít.
[vissza]
"Hiszen ezen időszak perspektívájából már nyilvánvalónak tűnik, hogy
a kommunikációs eszközök meghatározzák gondolkodásunk szerkezetét, észlelésünk
mikéntjét, érzékeink közötti munkamegosztást"(4.o.) - Az én kérdésem
pedig az lenne e (McLuhan-t idéző) gondolttal kapcsolatban: Nem lehetséges,
hogy itt is inkább kölcsönhatásról van szó? Azaz arról, hogy a kommunikációs
eszközök bizonyos mértékig kifejezik egy adott társadalom adott korra jellemző
gondolkodásmódját, talán ezért is épp bizonyos eszközöket hozunk létre és nem
másokat, melyek közül egyesek tömegesen elterjednek, mások pedig nem.
Az ikonikus forradalom kapcsán jegyzed meg, hogy a képi kifejezésmód az egyszerit
fogalomra hozás nélkül képes felmutatni. Itt nem tudom megállni, hogy ne jöjjek
elő egyik kedvenc filmes témámmal az 1920-as évek francia "cinéma pur"
irányzatával. Man Ray, René Clair, Henri Chomette és még többen a tiszta film
megalkotását tűzték ki célul, amelyben nincs drámaiság (történet sincs), nincs
szövegszerűen, nyelvileg megragadható tartalom, csak tiszta (mozgóképi) vizualitás.
Végső soron le akarták választani a filmet az irodalomról, hogy ne szövegek
illusztrációja legyen, hanem önnálló nyelven kommunikáló alkotás.
[vissza]
A dolgozat igen releváns és aktuális
kérdést tett fel, a vállalkozás is ambiciózus, bár nem pontosan derül ki előle,
hogy hol és hogyan kívánja a szerző összekapcsolni az impresszív elméleti felkészültséget
és a gyakorlatot.
Kézenfekvő kutatási terület lehetne, de a kezdeti megemlítésén túl az nem kerül
mélyebben kifejtésre az oktatás, és azon belül a köz- és felsőoktatás. Ezek
elemzése abból a szempontból tűnik fontosnak, hogy a számítógép, illetve az
elektronikus szórakoztatás és kommunikáció egyéb eszközei a mobiltelefontól
a gameboy-on keresztül a megszokott televízióig, hogyan rendezik át az ismeretszerzés,
átadás, alkalmazás hagyományos kereteit nem csak a diákok, de az oktatók között
is.
Ezekben az években kerül be a felsőoktatási intézményekbe az a generáció, melynek
eszmélése egybe esik a műholdas televízió magyarországi megjelenésével és elterjedésével.
Nem csak Mazsola és Tádé, de a hétfői adásszünet, és a két állami televíziócsatorna
léte sem jelent számukra történelmi kuriózumnál többet.
E generáció nevelésében, fejlődésében, szocializációjában, a különféle elektronikus
médiumok minden korábbinál erőteljesebben vannak jelen, hatásuk elemzése pedagógiai
szempontból csak most kezdődik (lásd irodalomjegyzék)
Mindeközben nem csak itthon, de a világ e problémának sokkal korábban kitett
helyein (MIT Media Lab) sincs meg az a módszertani, pedagógiai eszköztár, mellyel
a screenagerek eltérő szocializációs jellegzetességeit hatékonyan és megbízhatóan
kezelni lehetne. Így véleményem szerint a másodlagos szóbeliség egy évtizede
nyilvánvaló magyarországi hullámára adott válaszképtelenség nem történeti okokra
vezethető vissza. Nagyon ritkák azok az empirikus kutatások, melyek képesek
lennének megválaszolni olyan egyszerűnek tűnő kérdéseket, hogy mit tanul a gyerek,
miközben a számítógépével játszik? Egy hálózatban játszott civilizációépítő
szoftverben felhalmozott tőke hogyan, milyen módon konvertálható a valós világba?
Hiszen ha jobban megvizsgáljuk, nehezen tudjuk megkülönböztetni az elektronikus
oktatást, e-learninget, és az elektronikus eszközök használata során szerzett
tudást, hacsak úgy nem, hogy az egyikben legalább valami minimális képünk és
elképzelésünk van az átadandó tudásról. Azonban pont az alkalmazott médium nem
ismerete, újdonsága olyan mérvű bizonytalanságot visz a rendszerbe, melynek
köszönhetően gyakran az sem teljesen világos, hogy mi is az a tudás, aminek
az elsajátítását (az e-taneszköz tartalmán túl) mérni érdemes. Elektronikus
írástudás? A gépek kezelésében szerzett rutin? Az alkalmazások logikájának megismerése?
Jobb reflexek, vagy éppen az elektronikus tőzsde logikájának könnyebb felismerése?
Azt is látni kell tehát, hogy markánsan el kell egymástól különítenünk a központilag
összeállított iskolatévé ideológiailag és pedagógiailag is egyaránt szigorúan
determinált valóságát és a napjainkban mindenütt megtalálható elektronikus eszközök
által teremtett társadalmi-, média- és tudásteret.
A szöveg fogalmának újradefiniálását ugyanis e megváltozott környezetben kell
elvégeznünk. E feladat elvégzéséhez viszont az ongi, mcluhani alap túlságosan
tág és heterogén értelmezési keretet jelent , miközben relevánsnak tekinthető
diskurzusok hiányoznak a probléma sikeres feldolgozásához. Célszerűnek látszik
az eszköztár radikális bővítése.
Idevágó irodalomjavaslatok:
de Castell, Suzanne - Bryson, Mary - Jenson, Jennifer : "Object Lessons: Towards an Educational Theory of Technology." In First Monday, vol. 7., n. 1. (January 2002)
Csapó Benő: Az információtechnológia
szerepe a jól szervezett tudás kialakításában. Előadás. Informatika-Pedagógia-Internet
regionális konferencia, Pécs, 1999.
D.C. Engelbart: Augmenting
Human Intellect: A Conceptual Framework. Summary Report 94025. Stanford Research
Institute Menlo Park, California USA
Denning, P. J.: How
we will learn. In: Beyond Calculation - The next fifty years of computing. Copernicus
an Imprint of Springer-Verlag, New York, 1997.
Dertouzos, Michael:
What will be: how the new world of information will change our lives. - New
York : Harper Collins Publishers, 1998.
Forgó, S. - Hauser
Z. - Kis-Tóth L.: Médiainformatika. A multimédia oktatástechnológiája. Líceum
kiadó, Eger, 2001.
Hart, Ian: Deschooling
and the Web: Ivan Illich 30 years on. In: Education Media International, 2001/4.
Komenczi Bertalan:
On-line. Az információs társadalom és az oktatás. Új Pedagógiai Szemle, 1997/7-8
Licklider, J. C. R.:
"Man-Computer Symbiosis" IRE Transactions on Human Factors in Electronics,
Volume HFE-1, pages 4-11, March 1960. On-line: http://memex.org/licklider.html
Nyíri Kristóf: A gondolkodás
képelmélete. In: Mobil információs társadalom. Szerk: Nyíri Kristóf. - Budapest
: MTA Filozófiai Kutatóintézete, 2001. http://www.uniworld.hu/nyíri/ELTE_2000_conf/tlk.htm
Papert, S: Mindstorms.
Children, Computers and Powerful Ideas. York: Basic Books. 1980.
Papert, S: The Children's
Machine: Rethinking School in the Age of the Computer. N. York: Basic Books.
1993.
Papert, Seymopur: Learning
through Building and Exploring. Multimedia Today Interview, 1996/A
Papert, Seymour: Obsolete
Skill Set: The 3 Rs. Literacy and Letteracy in the Media Ages. http://nswt.tuwien.ac.at:8000/info-boat/papert-3rs.html
Papert, Seymour: The
Connected Family. Bridging the Digital Generation Gap. Atlanta: Longstreet Publishing,
1996
Pléh Csaba: A kognitív architektúra módosulásai és a mai információtechnológia. - In: Mobil információs társadalom. Szerk: Nyíri Kristóf. - Budapest : MTA Filozófiai Kutatóintézete, 2001
[vissza]
1.
Azt gondolom, érdemes jobban utánagondolni annak a kijelentésnek, miszerint
a kommunikációs eszközök fejlődése meglévő kérdésekre adott válaszokat jelent.
Vannak ettől eltérő elméletek is, például a Griffin-könyv is említ ilyeneket.
A technikai-kommunikációs eszközök legalább annyira kérdések maguk is, mint
válaszok, és neked érdemes mérlegelned ezeket az értelmezési módokat, mielőtt
elkötelezed magadat egyik vagy másik mellett (hiszen tudnod kell, hogy neked
miért jobb egyik, mint a másik).
2. Az új technológiákra adott reakciókat
érdemes volna csoportokra osztani, és a nem elég gyors kitételt csak azokra
alkalmazni, amelyekre az valóban érvényes. Hiszen a piac, a kereskedelem, a
reklám - és ezek folyományaként maga a tömegkommunikáció és a fogyasztás reakcióidejére
Magyarországon sem lehet panaszkodni :)
3. Az oktatásról festett kívánatos kép meglehetősen
idealisztikusnak tűnik nekem. Az ebből levezetett paradox helyzet viszont nem
magyar sajátosság, hanem jóformán világszintűnek tekinthető: elegendő elolvasni
például néhány elemzést az amerikai nethasználati szokásokról, hogy lássuk:
ez ott is generációs kérdés (is). Az oktatás kívánatos helyzete viszont nem
biztos, hogy realisztikus elvárás, egyszerűen azért, mert maga a képzés (benne
a pedagógusképzéssel) más rendszerű, és gyökeres átalakításra szorulna ahhoz,
hogy rugalmasabb és a változásokat gyorsabban követő lehessen (ebben természetesen
benne van az egyetemek/főiskolák általános helyzete, a pedagógiáról vallott
felfogások, valamint maga a képzési idő és a jelenlétre építő képzési forma
is - ezenfelül pedig egy sereg más tényező, amelyeket szisztematikusan kell
rendszerbe állítani, ha a témádban releváns ez a megközelítés, vagyis az oktatásról
van mondanivalód.
4. A hagyományos írott szövegtől való közlési
forma dominanciájának növekedése nem újkeletű jelenség: ez a forma a mimetikus
művészetektől fogva folyamatosan jelen van a populáris kultúrában, a népszórakoztatásban,
sőt, az írni-olvasni tudás tömeges elterjedése előtt ez (az audiovizuális forma!)
számított dominánsnak A folyamat újabb kori hulláma pedig a rádió-televízió-képregény
hármasságban már határozottan és markánsan jelen van. A szövegértés romlása
első megközelítésben például Magyarországon legalább annyira köthető a televíziós-rádiós
csatornák számának hirtelen megnövekedéséhez, mint a legújabb kommunikációs
technológiák elterjedéséhez.
5. Adalék: az internet például még mindig
dominánsan írottszöveg-alapú, azaz egy, ugyan eltérő formában, megköveteli a
szövegértésnek egy adott módját és szintjét (kétségtelenül nem ugyanazt, mint
egy orosz realista nagyregény).
6. Adalék 2: Magyarországon az internet
nagyarányú elterjedése körülbelül egybeesett az első országos magyar kereskedelmi
televíziós csatornák megjelenésével.
7. Azt hiszem, jó volna kiválasztanod egy
meghatározott jelenségkört, azaz az ikonikus üzenetek egy domináns formáját,
mivel a történeti áttekintéssel együtt egy általános áttekintés könnyen csúszik
felületességbe.
[vissza]
Említetted az előadásodon, hogy 15 éves korodig nem néztél TV-t, erre vezetted vissza azt, hogy nem érted meg könnyen a filmeket. Összefüggésben van-e ez azzal - ahogy én kivettem, ahogy te látod -, hogy a rendelkezésre álló, kéznél lévő kommunikációs technológia egyenesen maga után vonja ennek adekvát használatát is, vagyis hogy a tizenévesek, csupán azért, mert van Internet, tudják is azt használni.
Ha ez a következtetésed, tehát hogy a technológia jelenléte jelenti egyben a technológia adekvát használatára való képesség (?) meglétét is, akkor miért történik meg, hogy a tizenévesek úgy használják az Internetet, mint egy hagyományos könyvet?
Ha nem ez a következtetésed, akkor talán felvethető, hogy az oktatás úgy alakulhatna át, hogy ahelyett, hogy "megmondja a tutit", a hogyanra fókuszál, az eszközök használatát, az Internet alkalmazását és az ennek következtében létrejövő új megoldási lehetőségeket nyújtja a diákoknak.
[vissza]
Úgy
gondolom, hogy Ágnes témafelvető esszéje több szempontból is tanulságokkal szolgálhat
számunkra, ezek a tanulságok pedig kivétel nélkül annak erényeiből fakadnak.
Az egyik fontos erénye ennek a szövegnek, hogy - a honi iskolahelyzetről írottakat
leszámítva - nagyon összeszedett és következetes.
A másik erénye - és ez nyilván összefügg az előzővel -, hogy kellően céltudatos
és átgondolt abban a tekintetben, hogy mit akar a kutatás tárgyává tenni, illetve
milyen eredményeket remél. A témafelvetőből én nem azt olvastam ki, hogy Ágnes
az elméletek újragondolására, módosítására vagy finomítására törekedne. Sokkal
inkább egy korszak művészi teljesítményeinek újragondolása, új szemszögből való
értelmezése a célja. Friss szemmel ránézni már 'jól ismert' teljesítményekre,
folyamatokra, tényekre.
Számomra úgy tűnik, hogy Ágnes azt is tisztán látja, milyen elméleti diskurzus
használható leginkább kutatási eredményeinek értelmezéseihez. Hogy pontosabb
legyek, láthatóan a torontói iskolához, ill. Ongtól és Havelocktól eredeztethető,
magyar részről pedig Balogh úttörő munkálkodásához kapcsolódó kommunikációelméleti
diskurzus inspirálta őt a kutatás tudományos problémáinak megfogalmazásában.
Ez a diskurzus mára igen kiterjedt és interdiszciplináris, mégis egészen jól
körülhatárolható.
Az a perspektíva, amit Ágnes választott magának, kétségtelenül erős szálakkal
kötődik több diszciplínához: a filozófiához (ontológia, retorika stb.), a technikatörténethez,
a művészettörténet és -elmélethez, a kultúraelmélethez és így tovább. Mindezekkel
együtt mégis karakteresen kommunikációelméleti a megközelítés, mert a kifejezés,
a közlés eszközének (a médiumnak és a médium használatainak) a világ érzékelésére,
a gondolkodásra, a világnézetre gyakorolt hatásait szeretné kimutatni. Kulcsszavai:
ikonikus forradalom, másodlagos szóbeliség, kommunikációtechnológia, textus,
hipertext és hipermédium.
A továbbiakban egy kiegészítésem és egy kérdésem volna. Kezdem azzal, hogy a
4. jegyzetpontban írottakkal csak részlegesen értek egyet. Nincs ugyan kifejtve,
hogy mit értsünk pontosan az "amerikanizálódás veszélyein", amit a
XX. sz. elején időlegesen "sikerült elkerülni". Azonban szeretném
Ágnest emlékeztetni arra, hogy a kereskedelmi plakátok alkotóinak jórésze sok
esetben követett már abban az időszakban is amerikai vagy más külhoni mintákat,
csak meg kell nézni az idevágó albumokat. A másik, amit fel szeretnék idézni,
hogy az akkori idők "óriásplakátjai" a moziépületek elején terpeszkedő
hatalmas, kézzel festett képek voltak (jelenetek a filmekből stb.) - olyanok,
amikre még a '80-as években is volt példa Magyarországon, mára viszont kiveszőben
vannak. Ezek a képek (biztosan van pontos megnevezése, de ezt sajnos nem ismerem)
ugyanannyira az utcaképhez tartoztak, mint ma az óriásplakátok, és egyértelműen
hollywoodi mintákat követtek - szinte megszólalásig hasonlók díszítették a kor
amerikai mozi-épületeinek homlokzatait, és ez a formanyelv él tovább a mai amerikai
filmek plakátjain és a videókazetták borítóképein; sőt, állítom, hogy a filmeket
beharangozó reklámklipek vizuális világára is hatottak (és viszont).
Talán Ágnes meg tudná válaszolni azt a kérdésemet, ami már régebben megfogant
bennem, de most újra eszembe ötlött, hogy miért nem alakult ki hazánkban egy
olyan erős képregény-kultúra, ami az USA-ban vagy Európán belül Franciaországban
és Belgiumban. Valami megmozdult nálunk a rendszerváltozás után, de úgy tűnik,
megint nem volt elég ereje a kezdeményezéseknek. Most már a Füles- és Pajtás-képregények
sincsenek…igaz, van Kretén és Pécsi Est, Metro. (Jellemző, hogy még mostanság
is azon ügyködnek a magyar képregénytervezők, hogy milyen hangutánzó szavakat
alkossanak és honosítsanak meg a magyar vagy a külföldről átvett képregények
számára, miközben pl. a belgák már évtizedekkel ezelőtt magasművészeti szintre
emelték ezt a műfajt, és számtalan változatban és színvonalon létezik.) Lehet,
hogy a kultúránk "nem preferálja" a "képregényszerű gondolkodást",
hogy a gondolatnak ilyesfajta képbe, szövegbe öntése nehézkessé teszi számunkra
a dekódolást? Nem hiszem, hogy ezek egyszerűen megválaszolható kérdések, de
talán érdemes ennek a médiumnak a honi sikertelenségén is elgondolkodni.
[vissza]
Lézetik Mo-on, vagy
bárhol máshol olyan, hogy "oktatás" mint egységesen leírható rendszer?
De ez a fogalmazásmód végigvonul az egész szövegen: a diákság, a tanárok, a
"társadalom összes többi tagja".
Ez a fogalmazási (és feltehetően megközelítési) mód nemhogy nem világít rá semmilyen
problémára, de olyan "általános" következtetésekhez vezet, aminek
semmi köze nem lesz a feltárni kívánt kérdésekhez.
A következő mondat valóságtartalmát pedig is erősen vitatnám: "a tanár
a tanítási folyamatban tudományos elofeltevésként még nem muködtetheti a tudomány
eredményeit, másrészt mert hétköznapi szinten sincs birtokában a nyelvnek."
Véleményem szerint a felvázolt kutatási keret bőven meghaladja egy disszertáció keretét. Talán praktikusabb volna egy elméletileg és (elsősorban) módszertanilag jól megfogható részt kiválasztani, ahol a vizsgálatok kellő mélységben elvégezhetőek, és az eredmények egy rétegzett képet vázolnak fel. Ha időben, térben és társadalmi szinten is ilyen tág kereteket hagy a szerző, akkor (a témafelvető szemléletéből következtethetően) túlságosan általános következtetésekre juthat.
[vissza]
1.
Írod: a mai oktatáspolitika "gazdasági, politikai, érzelmi okok miatt (…)
felszíni megoldási kísérleteket folytat". Mire gondolsz, amikor e megoldási
kísérletekről beszélsz? Szívesen olvastam volna egy-két példát.
2. Említed, hogy a kommunikációs eszközök
elterjedése által előidézett forradalom "Magyarországon igen sokat ígérő
szellemi közegben zajlott, zajlik", ugyanakkor a magyar szakemberek - jóllehet
(részben (?)) határokon túl - nemzetközi viszonylatban a másodlagos szóbeliség
élvonalbeli kutatói. Némi paradoxont érzékelek, és ebből adódik kérdésem is:
miként lehetséges, hogy Magyarországon ilyen szellemi fogadtatása volt és van
e forradalomnak, miközben az oktatásban a tanár generáció lemaradt, "hátul
kullog" a diákok generációjához képest?
3. A XX. század elején megindul a könyv
fogalmának átértékelődése, melynek végpontja az a mozzanat, hogy "a látáson
túl egyéb érzékszervekre hatni kívánó kiadványok, vagy a non-lineáris organizációjú
regények (...) állnak". Ezt pillanatnyilag végpontnak látjuk, de kérdés,
hogy valóban végpont-e.
4. Igen részletesen tárgyalod a kép és szó
kapcsolatát a magyar tömegkommunikációban, annak kezdeteitől. Úgy vélem azonban,
hogy ez a vonulat nem illeszkedik szervesen a bevezető gondolatokhoz, mely a
ma jellemző kommunikációs kultúrát - azaz a fiatal és idősebb generációk közötti
jellegzetes lépéstartási hiányosságot - taglalja.
A kép és szó kapcsolatának első mozzanataitól részletesen ismertetett történetiség
tárul elénk, amely valóban kellő alátámasztása a későbbiekben felvázoltaknak.
De - éppen ebben látok némi sántítást: ahhoz képest, hogy a kutatandó területhez
a plakát alakulásának mikéntje csak egy bevezető tanulmány kíván lenni, túlságosan
részletes ennek taglalása, miközben - ehhez képest - a kutatandó probléma éppen
csak vázlatosan jelenik meg. Célszerű lett volna tehát jobban körüljárni a vizsgálandó
kérdést, így ugyanis - a plakátkultúra taglalásának fényében - fényében nem
tud kellően 'meggyőzni' a kérdésfeltevés jogosságáról, jóllehet, a kérdésfelvetés
"indoklása"igen részletes, kimerítő.
Tehát:
(1) Ha a téma az, ami a megjelölésben áll, akkor szűkítendő, azaz
fölösleges a témafelvető eleje.
(2) Ha a téma az említett kommunikációs
forradalom máig ható történeti vizsgálata, akkor elhagyható a plakát
történetének részletes leírása, és csak a jelenre koncentráltan célszerű gondolkodni.
A vizsgálandó kérdés feltétlenül szűkítendő, ugyanis a 'bevezető tanulmány'
mércéjének részletességével tekintve a kutatási tervben leírtak teljességét,
inkább egy életmű, semmint egy disszertáció körvonalai feltételezhetőek.
[vissza]
Grandiózus vállalkozás
témádat úgy kidolgozni, hogy a litográfiától a hypertextig feldolgozd a szakirodalmat.
Nyíri Kristóf, Petőfi S. János, Ivins munkái után újszerűen hat ennek a keresztmetszetnek
a bemutatása.
Talán érdekes lehet számodra, a Miskolci Galéria 1998-ban adta ki Modern
Magyar Litográfia 1890-1930-ig terjedő időszakról készült könyvet, Baykai
Éva szerkesztésében. (A magyar sokszorosító grafika száz éve sorozat). Én most
jutottam hozzá Pesten, az Arte Galériában, a Ferenczy u. 14-ben.
Egy szubjektív megjegyzésem lenne, inkább csak megérzés. Tapasztalataim szerint
számos irodalom foglalkozik azzal, hogy kép és szöveg egyidejű jelenlétekor
melyiket értelmezzük előbb. Én azt gondolom, ebbe az útvesztőbe nem érdemes
belemenni.
A magam részéről fotográfia és szöveg kapcsolatával foglalkozom. Van egy pillanat,
amikor kép és szöveg úgy találkozik, hogy a legmesszebbmenőkig azonosulnak,
ez lenne az, ami engem igazán foglalkoztat. Amennyiben bármiben tudok segíteni,
kérlek keress meg.
Végül egy idézet, ajándékként: "Gondolatokat írni a síkban megidézett négy
dimenzióba, úgy, hogy azok - az írásjelek vagy a képek - impulzusokat adnak
át egymásnak apró detonációkban, előre-hátra" (Karátson Gábor: Képek és
betűk)
[vissza]
1.
A szövegértés romlását mennyiben kötöd csak az ikonikus forradalommal és televiziózással?
2. Az oktatásba a televízió nem tudott betörni.
Mit gondolsz erről? Vajon az Internet sikeresebb lesz?
[vissza]
Mivel egy szimbolikus
- nyelvi - közegben mozogsz, szerintem az oktatás mindenképp jó példa. Már csak
azért is, mivel a tanulás javítja, bővíti a szervezet túléléshez, problémamegoldáshoz
szükséges eredendő adottságát, készletét, esélyeit - így, mondhatni az egyik
legfontosabb adaptációs "eszköz." (Érdemes számításba venni a komplex
tanulás és kommunikáció kapcsolatát - és nem csupán a klasszikus értelmezések
alapján. Ha jól tudom, az OECD Pisa programjának a "Learn for life!"
a jelmondata, s azt vizsgálja, vajon megfelelően felkészültek-e a fiatalok a
jövő kihívásaira.)
Más részről, azért sem érdemes lemondanod az iskolai vizsgálódásokról, mivel
az empirikus kutatást valamelyest megkönnyítené ez a számodra "közelebbi"
terep.
Néhány kérdésen már én is rágódom egy ideje, pl:
Ha a jelrendszerben lévő jelek szakállas meghatározását vesszük alapul - azaz,
hogy a jel bizonyos vonatkozásban valami helyett áll, - nem lehetséges-e az,
hogy a "nem értők" (általad is) meghatározatlan táborában egyesek
nem (pusztán) a jelet nem értik de a "valami"-t (világ?, eset?, probléma?)
sem?
Állandóan kommunikációban vagyunk a tapasztalatainkkal (amúgy Borges-osan),
melyek manapság bár igen széles spektrumúak, mégis talán manapság meglehetősen
"second hand"-ek (mind közvetettségüket, mind előéletüket tekintve).
Ezért is izgalmas, és úttörő lehet a kutatásod, különösen a megfelelő szűkítések
és pontosítások után. (Pl. mi a terep, mi a tárgy? Szöveg alatt egy bármely
nyelvi megnyilatkozást értesz. Nem túl nagy vizsgálódási kör ez?)
Óvakodj a leselkedő normatíváktól, nem biztos, hogy akkor érnek véget Posthumus
szenvedései, ha a hatalmas öreg cédrus lemetszett ágait visszaillesztik a törzshöz.
[vissza]
Ágnes doktori dolgozatában a szöveg
fogalmának a kommunikációelméleti találmányok hatására alakuló történeti változását
akarja majd vizsgálni, különös tekintettel a magyarországi fejleményekre. Szerinte
a kommunikációs eszközök kihatnak a gondolkodás és a kommunikáció szerkezetének,
és főként minőségének alakulására. A szerző szerint e kérdéskör (hazai) aktualitását
a PISA-felmérés eredményei, pontosabban a hazai diákság gyenge teljesítménye
is bizonyítja. Ágnes koncepciója szakirodalomból vett tézisekkel jól alá van
támasztva, de több aktuális vonatkozás értelmezésekor hiány illetve ellentmondás
tapasztalható. Ilyen például az előbb említett nemzetközi felmérés eredményeire
való hivatkozás, miközben nem sokkal előtte azt írja, a diákság az új kommunikációs
eszközök követelte nyelvet anyanyelvként beszéli, miközben tanáraik még csak
tanulják azt. Ha ez így igaz lenne, akkor miért a gyenge eredmény a PISA-tesztben?
Hogy az "oktatás nem segíti hozzá tudása értő felhasználásához", nem
tűnik meggyőző magyarázatnak, főleg ha a diákok új típusú kommunikációs kompetenciáját
elfogadjuk.
Ehhez is kapcsolódik a második kérdésem, hogy ha az új típusú kommunikációs
eszköz egyikének a számítógépet (és az internetet stb.) tekintjük, valóban a
másodlagos szóbeliség új hordozóját kell-e látnunk benne? A számítógépen generált
és az interneten is uralkodó szöveg ugyanúgy lineárisan szerveződik, mint a
"hagyományos", papírra nyomtatott, elég csak ráklikkelni bármilyen
linkre. Ha a linearitás meghaladását az olvasási stratégiára értjük, úgy sincs
különbség, hiszen ki írja elő nekem, hogy Homérosz műveit az első oldalon kezdjem
és az utolsón fejezzem be? Sőt, még a hipertextualitás is megvan a hagyományos
olvasásban, csak nem a gép memóriájában őrzik, hanem az olvasó fejében.
Harmadik kérdésem pedig arra vonatkozik, melyek ezek az új típusú kommunikációs
eszközök, amelyek "valóságtapasztalatunk egyre kifinomultabb, pontosabb
közlését úgy teszik lehetővé térbeli és időbeli korlátozottság nélkül, hogy
nem kizárólag verbális nyelvi jelekkel kommunikálnak." Mire gondoljunk?
Számítógép? MMS-küldésre alkalmas mobiltelefon? DVD-lemez? Véleményem szerint
ezek más-más kommunikációs stratégiát követelnek, más-más igényekre születtek,
és nem is biztos, hogy mindegyik lehetővé teszi a "valóságtapasztalat egyre
kifinomultabb, pontosabb közlését", ld. Virtualitás, szimulakrum stb.
További javasolt irodalom a témához: Paul Virilio: Az eltűnés esztétikája
[vissza]
1.
A másodlagos szóbeliség hatását érdemes volna leszűkíteni esetleg egy területre,
mint az oktatás vagy a reklámok?
2. Érdemes volna-e kiválasztani egy jellegzetes
típusát az ikonikus üzeneteknek és azok hatásait vizsgálni?
[vissza]
A tudás rögzítésének és átadásának technológiái alapjaiban befolyásolják egy társadalom működését, kultúrájának alakulását. Blaskó Ágnes dolgozatát egyszerre jellemzi az elméleti háttér példás ismerete és logikus bemutatása, valamint a nyelvi igényesség. Az ígéretes esszé után a kutatási terv tanácstalanságról árulkodik, és inkább mélyet merít, minthogy megragadna egyetlen részterület és belátható időszakot, amin jól demonstrálhatná a másodlagos szóbeliség térnyerését. Az elmúlt 100-150 év különböző kulturális területein, eltérő célokkal született szövegek feldolgozása majdnem hogy lehetetlen, vagy legalábbis több emberöltőt igénylő vállalkozás.
Érdemes lenne egy vagy néhány olyan funkcionális területet (például a köztéri reklámokat, a lakosság nyilvántartását szolgáló adatlapokat, használati utasításokat, tananyagokat, szórakoztató/ponyva jellegű kulturális tartalmakat) kiválasztani, ahol végigkísérhető a szövegek átalakulása. Megint másik módszer az egy szűkebb (technológiai válthoz köthető 20-30 éves periódus) időszak kiválasztása, ahol az átállás párhuzaimai követhetőek lennének több, eltérő funkcionalitású szövegen.
[vissza]
Nem lehetséges, hogy
az oktatás lassú kullogása mögött az is áll, hogy nincs egy (legalább) többségében
elfogadott aktuális tudás koncepciónk?
Dessewffy ("Mindennap új varázslat" In: A kocka el van veszve)
idéz egy amerikai kutatást, mely szerint a rendszeresen internetező amerikai
gyerekeknek jelentősen csökken a fókuszálló és koncentráló képessége (nem
tudom, hogy ilyet mértek-e a PISA-ban), tehát a multimédiás kifejezésmód nemcsak
az üzenetek struktúráját, hanem a befogadók élményvilágát és tapasztalati
univerzumát is lényegesen átalakítja.
[vissza]