Reflexiók
Barkóczy László: A globalizáció és az Internet kapcsolatrendszere a mai magyar
társadalomban c. dolgozatára, előadására
[Árendás Zsuzsa], [Bácsván László], [Bodó Balázs], [F. Tóth Krisztina], [Frazon Zsófia], [Fülöp Zoltán], [Gergely Erzsébet], [Kemenesi Zsuzsa], [László Mónika], [Magyar Vera], [Molnár Csilla], [Nemescsói Katalin], [Szekfű Balázs], [Tóth Benedek], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
Két alapvető hiányosságot
látok Barkóvzy László dolgozatában - egyrészt nagyon homályos globalizáció-fogalmat/akat
használ, annak ellenére, hogy többször is nekifut a definiálásnak, érzi fontosságát,
ám az a benyomásom, hogy nem igazán sikerül rendet teremteni ezügyben. Másrészt,
egy nagyon esszencialista kutúra-felfogással dolgozik, ami nem hiszem hogy a
dolgozat, illetve az operatív kérdésfeltevések javára válna. Nézzük az első
problémát. Igy fogalmaz: "A társadalom részéről a legtöbb támadás a
globális gazdasági törekvéseket, illetve az önálló kulturális identitásokat
eltuntető folyamatokat éri", vagy "További probléma, hogy egy
előrehaladott globalizációs folyamatnál, ahol és amikor az információ gyorsan
áramlik, és minden nemzet azonos típusú információja egyenértékű, az egyes nemzetek
kultúrái olyannyira összemosódnak, hogy a nemzeti identitástudat teljesen lecsökken,
sőt egyes, talán kissé utópisztikus vélekedések szerint később a nemzet mint
fogalom értelmét veszti".
Tudomásom szerint, bár kétségetlen, hogy heves viták zajlanak e kérdéskörben,
de egyre inkább az az álláspont látszik beigazolódni, s ennek számtalan elméleti
háttere, szakirodalma lelhető fel, hogy a várakozásokkal ellentétben igenis
a nemzetállam marad, s a globalizáció "kettősségét" jelzi éppen a
helyi, lokális identitások megerősödése a számos egységesülési folyamat mellett
(!). Azt hiszem, érdemes lenne belepillantani a szakirodalom e részébe is. Vannak
szövegrészek, ahol a szerző is valami hasonló álláspont fel hajlik, például
a nemzeti, regionális nylevhasználatok kapcsán: "Minden társadalom a
saját nyelvén, a saját értékeinek megfelelően jelentethet meg információt az
Interneten. Azonban a tartalom ilyen formán való megjelenítése csak az adott
nemzet számára lesz teljesen érthető".
A kultúra-fogalommal való kíméletesebb bánásmódra intenék például az olyan mondatoknál,
mint-
"Jelen esetben a megszerezhető javak, a hatalom s a tőke áll szemben
a nemzet esetleges kultúravesztésével, a nemzetállamok esetleges eróziójával,
valamint az emberek gazdasági kizsákmányolástól való félelmével". A
"kultúravesztés" rémképe a múlt (20. századi) századi közepének néprajzosát
riogatta, de nem hiszem, hogy modern kultúra-kutatóként ilyen kérdéseket kéne
felvetni. Végül, nem szeretném elkeseríteni Barkóczy Lászlót, de úgy érzem,
még annál is komplexebb a világ, mint ahogy azt ő sejteti. Meghacsak kétpolusú
lenne…a teljes kutatói objektivitás pedig - hát nem tudom.
"Kétpólusú gondolkodásmód látható a globalizáció politikára és kultúrára
gyakorolt hatásában is. Vagyis a téma időszerűsége ellenére nehéz objektív véleményt,
tanulmányt vagy éppen statisztikai adatot találni arról, hogy melyek azok az
érvek, amelyek minden kétséget kizáróan a globalizációs folyamatok mellett szólnak,
s melyek azok, amelyeket a negatívumok közé sorolhatunk".
[vissza]
A társadalmi változásoknak azok a tendenciái, melyeket összefoglalóan globalizációnak
nevezünk nem írhatók le pusztán gazdasági eredetűként, ez a redukcionizmus elméletileg
is elég rázós. Természetesen vizsgálható a globalizáció gazdasági dimenziója,
de tudatában kell lenni e jelenség összetettségének és időbeli távlatainak,
és kerülni kell a túlzottan leegyszerűsítő, kissé összeesküvés-elmélet szagú
magközelítéseket.
Nem világos, hogy az Internet-használók valamiféle vizsgálata által milyen következtetéseket
lehet levonni a magyar társadalomra nézve. A "golbalizátság" méréséhez
(már ha egyáltalán érdemes ilyen nagy, összevont változóban gondolkodni) először
is tisztázni kell mi is a globalizáció, milyen dimenziói, komponensei lehetnek,
és el kell jutni egy operacionális definícióig. Ez pedig elég reménytelennek
és terméketlennek látszik, különösen, hogy az Internetnek a globalizáltság mértékére
való hatását akarod mérni. Ennek a hatásnak az elkülönítése más hatásoktól ugyanis
még elméletileg is problémás, egy empirikus kutatásban meg pláne.
[vissza]
1. A társadalom polarizálódásával és a nettel kapcsolatos elméletek közül nagyon hiányzik Castells.
2. Nem tiszta, hogy hogyan definiálja a szerző az internet fogalmát.
3. Nem tisztázott, hogy miért gondolja a szerző azt, hogy a kommunikációs paradigmákon keresztül köthető össze technológia és globalizáció?
4. Mit hív automatizálódott szimbiózisnak?
5. Miért tekinti "elaprózódásnak" a kulturális és gazdasági változások elemzését, ezek mennyiben függetlenek a társadalmi és egyéni viszonyok helyi és globális változásától?
6. Amíg nem definiálta a globalizáció folyamatait és eredményeit, hogyan mondhatja, hogy tudatos-e a szembekerülés a magyar társadalom esetében, illetve hogyan elemzi ennek folyamatát?
7. Legkevésbé sem lehet azt állítani, hogy a globalizációról csak annak előnyös vonatkozásai kapcsán lehet hallani, lásd például a baloldali radikális csoportok tevékenységét. Definícióival kapcsolatban kétlem, hogy lenne egy is, amelyik "a legjobban megközelíti a valóságot"
A fentiekhez hasonlóan feltehető
kérdések sora a témafelvető minden egyes bekezdése kapcsán egyre csak nő. A
szerző nyilvánvalóan abba a problémába szaladt bele, mely egész kutatásának
központi kérdése: a globalizáció, illetve a számítógépes világháló fogalmát
mely aspektusain keresztül lehet megragadni és összekapcsolni egymással. Minden
további érvelés nélkül csupán az állítható, hogy az internet és a globalizáció
mindenre van valamilyen hatással. A számtalan lehetséges összefüggés közül kérdez
rá a szerző néhányra, melyek között azonban nehezen lehet több összefüggést
felfedezni, mint tárgyukat, azaz az internetet és a globalizációt.
A továbblépéshez véleményem szerint a dolgozatban felsorakoztatott kérdések
számának radikális csökkentése szükséges, annak az egy, szigorúan definiált
szempontnak a meghatározása, mely köré fel lehet építeni a két jelenség összefüggéseinek
egy fajtáját, és még mindig csak hipotetikus modelljét. Megfelelő kiindulási
pont lehetne például a kutatás nyelvi közösségre korlátozása, a magyar nyelv
globális és internetes reprezentációjával, fenntartásával, változásával kapcsolatos
kérdések vizsgálata.
[vissza]
1.
Az internetet mint technológia lehetőségnyalábot, vagy az Internetet mint társadalmi
"intézményt" vizsgálod? Ugyanis hangsúlyozod társadalomtudományi megközelítésedet,
ugyanakkor - legalábbis a bevezetésben - az internetről mint technikai lehetőségről,
egyszerű kommunikációs csatornáról látszol beszélni. Ha így van, ha nincs így,
ezt ki kellene mondani, és aztán természetesen annak megfelelően vezetni a vizsgálódást.
2. A kutatásnak nem ez a fázisa az, természetesen,
ahol el kellene kötelezned magadat a módszer iránt, de később, amikor a kérdésfelvetésedet
pontosabban fókuszálod, nagyon fontos lesz, hogy milyen módszert választasz
hozzá, vagy milyen módszereket és hogyan kombinálsz. Ez persze összefügg azzal,
hogy majd pontosan MIT akarsz vizsgálni, azaz milyen tárgyra ereszted rá azt
a módszert. Van köztünk egy hallgató, aki pl. az internetes fórumok üzeneteit
vizsgálja, de persze van lehetőség online és nem online anyagok vagy azok együttesének
vizsgálatára is.
3. Úgy látom, hogy a téma egyelőre nagyon
széles. Érdemes lenne fókuszálni ennek valamilyen részterületére, illetve egy
újabb szempont hozzáadásával szűkíteni a vizsgálati területet. Ami nekem most
eszembe jut, az pl. a kulturális globalizáció (azaz a kulturális, és különösen
a populáris kulturális termékeknek a globalizálódása) - bár nyilván lehet, hogy
ez téged nem annyira érdekel. Csak példaképpen mondom, hogy pl. Magyarországon
az internet nagyobb arányú terjedése és a kereskedelmi tévécsatornák beindulása
nagyjából egybeesik, azaz vsz. ezek globalizációs hatásai is összefonódnak.
Bár ahogy nézem, számodra relevánsabb a gazdasági megközelítés (bár mint tudjuk,
gazdaság és kultúra nem függetleníthető egymástól). Egyelőre azt nem látom,
hogy a magyarországi hatásvizsgálat - ami számomra a témából a leginkább vehető
- mire fog irányulni, azaz kérdőívvel vagy akárhogyan mit fogsz megnézni mint
globalizációs hatást vagy internet-globalizáció-kapcsolatot.
4. Egyelőre nekem úgy tűnik, az a fő kérdésed,
hogy hogyan viszonyulnak az emberek az internethez (mint technikai lehetőséghez?)
(használat, értéktulajdonítás, attitűdök, stb.), és ebből gondolod lemérhetőnek
a globalizálódottság (?) fokát az adott társadalomban. Ez még mindig nagyon
tág. És ahogyan magad is írod, nem bizonyos, hogy az internetnek kizárólagos
szerepe volna globalizáció előremozdításában. Én azt mondanám, hogy ez egy külön
vizsgálati téma lehetne (mekkora az a hatás, illetve mekkora a globalizáció
visszahatása az internethasználatra stb., sőt, hogy kik és hogyan azonosítják
ezt a kettőt, mert ilyen is van!), és nem is olyan triviális, amilyennek látszik.
[vissza]
A téma borzasztóan
tág, a megfogalmazás túl általános, emiatt rengeteg evidenciát és közhelyet
sorakoztat fel, és valójában nem választ a szerző egy olyan pontot, ahonnan
ténylegesen el lehet indítani egy empirikus adatokon nyugvó kutatást.
Ebből a túláltalánosító fogalmazásból következik, hogy vannak részek, ahol egész
egyszerűen nem érthető, hogy a szerző mit is akar csinálni, pontosan mire is
gondol: "A tervezett vizsgálat érdekes részét képezi, hogy egy olyan
társadalom mint a magyar, amelyik a nyugati kultúrákhoz képest csak évtizedes
késéssel szembesült tudatosan a globalizáció folyamataival, eredményeivel, milyen
viszonyrendszer mellett építette be identitásába, és ebben milyen szerepet,
illetoleg milyen kapcsolatot lát az Internetben, mint globális kommunikációs
csatornában. Itt szintén az Internet fejlodését és térhódítását célszerű nyomon
követni, hiszen ez a módszer könnyebben elvezet annak felismeréséhez, hogy jelen
társadalmunk mennyire áldozata, vagy éppen szerencsés nyertese a mindinkább
felgyorsuló globalizációs folyamatnak."
Vagy a következő megfogalmazás: "Különösen érdekes vizsgálati rész a
téma szempontjából a magyar társadalom elemzése." A szerző maga sem
gondolhatja, hogy a vizsgálat tárgya valóban lehet a magyar társadalom, úgy
amBlock!?
Az mindenképpen segítséget jelenthet, ha a szerző a tágabb témához kapcsolódó
társadalomtudományi szakirodalmat (magyar és nemzetközit) "magáévá"
teszi. Ez nemcsak a problémák, hanem a fogalomhasználat precizitása szempontjából
is létfontosságú kérdés. (pl. a globalizáció kapcsán nem a veszélyek és előnyök
megfogalmazásán, hanem az egyes kérdéskörök tudományos megközelítésén keresztül
érdemes elindulni, hiszen a leendő értekezés tárgya, egy adott jelenség/konfliktus
empirikus megfigyelése, társadalomtudományos elemzése, és nem a jó és rossz
oldalak mérlegelése lesz.)
Alapvető javaslatom, hogy a szerző próbáljon egy maximum két bővített mondatba
sűríthető tényleges részkérdést keresni, azt leírni, különben végérvényesen
el fog merülni a saját maga által épített rengetegben. És a megfogalmazott mondat
semmiképpen ne így szóljon, mint a jelenlegi szövegben: "Az alapvető
kérdés az Internet és a társadalom valamilyen szintű kapcsolata, melyen belül
szintek határozzák meg végeredményben a társadalom globalizáltságának fokát."
Azon túl, hogy ez a mondat nyelvtanilag is sok kívánnivalót hagy maga után,
semmilyen formában nem alkalmas egy tervezett kutatás tartalmi megfogalmazására:
nincs benne egy valós kérdés, amiből el lehet indulni.
[vissza]
Legszívesebben azt mondanám: valamelyiket el kéne hagyni - vagy az internetet
vagy a globalizáció, és a "maradékot" előtérbe helyezve vizsgálni
a mai magyar társadalom kapcsolatrendszerét (?). (Megengedően belefér persze
egy kis kitekintés az internetre vagy éppen a globalzációra :)
A problémáim már elhangzottak az előadás után: nincs pontos - és egyben időszerű
- definíciója a globalizációnak, és így nehéz ún. tényeket mondani, amelyre
a dolgozat alapul. Hatványozottan igaz ez az internetre is - ha az "Internet,
mint olyan" a corpus, akkor pedig bántóan kevés aspektus került a vizsgálat
nagyítója alá.
[vissza]
1.
A magyar társadalom a "nyugati kultúrákhoz képest csak évtizedes késéssel
szembesült tudatosan a globalizáció folyamataival, eredményeivel". Kérdésed:
"milyen viszonyrendszer mellet építette be identitásába?" Miért? Valóban
beépítette mára már cáfolhatatlanul a globalizációt az identitásába? Tekinthető
úgy, hogy a folyamat befejeződött? A kérdésfeltevés ugyanis - számomra - ezt
sugallja.
2. Később: "A globalizáció kísérőjelenségéhez
sorolható az üzleti ökoszisztémák kialakulásán, a különböző nemzeti tudatok
összemosódásán túlmenően a hálózatok szerveződése is." Hogyan értendő a
"különböző nemzeti tudatok összemosódása"?
3. A gyors információáramlás, amikor "minden
nemzet azonos típusú információja egyenértékű, az egyes nemzetek kultúrái olyannyira
összemosódnak, hogy a nemzeti identitástudat teljesen lecsökken". Úgy vélem,
bármennyire is ez egy idézett gondolat, hogy a nemzeti identitástudat nemcsak
a jelenből, hanem a múltból is merítkezik. Nem hinném, hogy valaha is lecsökkenhet
annyira, hogy szinte semmissé váljon, vagy más nemezetekéivel közel azonossá
váljon.
4. Az információs társadalomban az információ,
mint érték jelenik meg. Azonban vitatkoznék azon gondolattal, miszerint az internet
azért jött létre és fejlődött, mert szüksége volt rá a globalizációnak
- amint azt írásod sugallja. Úgy vélem, ennek ellenkezőjéről van szó: a számítógépek
általi információtovábbítás, és ekként az internet biztosította lehetőségek
álltak a globalizáció szolgálatába.
5. "Politikai szempontból az internet
a különböző irányzatok, "izmusok" terjedését (…) teszi lehetővé."
Milyen irányzatokra kell/lehet gondolni?
6. Valóban külön vizsgálatot igényel az,
hogy miért az angol lett az internet nyelve, és nem a kínai, miközben az utóbbit
sokkal többen beszélik? Egyáltalán: valóban többen beszélik?
7. Említed egy társadalomban a hatalom növelését,
a gazdasági növekedés okozta fogyasztásnövekedést, a javak felhalmozását, amely
mellett azonos mértékű jelentőséggel bír a kulturális identitás megőrzése, és
a szegényebb társadalmi rétegek kirekesztődése elleni védekezés. Némi paradoxont
érzékelek: a fogyasztás növekedése nem tesz a szegényekkel feltétlenül együttérzővé,
és irántuk érzékennyé. Fölmerül a kérdés: a jóléti államban - ennek paraméterei
ismerhetők fel a leírásban - valóban létezik-e olyan mértékű társadalmi különbség
és elkülönülés, hogy a "szegényebbek kirekesztődnek"?
8. A legtöbb tömegkommunikációs médiumnak
szüksége van azon "hihetetlenül megnövekedett célcsoportokra, melyek eddig
a határok, a nemzettudat, vagy állami felügyelet miatt viszonylag izolálva voltak
egymástól". Ez a gondolat némi kifejtést érdemelne, ugyanis így ebben a
formában képzavaros…
9. "A vizsgálatokat minden társadalmi
rétegen belül külön-külön is el kell végezni." Mely vizsgálatokat,
és hogyan?
10. Vannak olyan társadalmak, amelyek a
"kulturális identitásukat és ezáltal nemzeti önállóságukat oly mértékben
kívánják megőrizni, hogy nem, vagy csak erősen korlátozva lépnek az információs
szupersztrádára." Ha jó értem, ez is vizsgálat tárgy lenne. Ilye kiterjedésű
lenne a vizsgálat? Afrika, illetve Ázsia gazdaságilag elmaradott, illetve erősen
elnyomó politikai rendszer alatt álló országi is a vizsgálat tárgyát képeznék?
Ha igen, hogyan lehetne ezt vizsgálni?
11. "Érdemes lenne vizsgálni olyan
globalizációs - Internetes jelenségeket is, amelyek előre felhívják a
figyelmet a negatív hatásokra a magyar társadalomban." - Mire kell/lehet
itt gondolni?
12. Az adatgyűjtés és feldolgozás során
"szükséges más diszciplinák eddig elvégzett kutatási anyagainak felhasználása
is"? Mely diszciplinák?
13. Szükséges lenne néhány külföldi szakirodalom
említése, annál is inkább, minthogy a témafelvető szerint igen kevés a magyar
szakirodalom.
Tehát: miről is van szó? Mi a vizsgálat
lényege? Mely kérdésre lesz válasz az adott vizsgálat, és mely módszer(ek)kel
dolgozandó ki?
(1) Mi az a konkrét, és kis területet felölelő
kérdés, amely körüljárása a cél? Azaz: mi a kérdés? Feltétlenül szűkíteni kell,
ugyanis nem lehet mindent a vizsgálat tárgyává tenni csak azért, mert kapcsolódhat
hozzá.
(2) Ha megvan a vizsgálandó részterület,
akkor az is látható, hogy miként, hogyan (milyen módszerrel) tanulmányozható
az adott probléma.
[vissza]
Lenyűgözve olvastam
témafelvetődet. Várom az évadzáró konferenciát, hogy a kutatás további részleteiről
hallhassak.
Írtál a digitális valuta elterjedéséről, mint a nemzeti karakter elmosásának
egyik eszközéről. Egy említésre méltó példa a globalizáció során a nemzeti karakter
jelképes megőrzésére, hogy például magyar Euró érméket nyomnak a valuta- és
vámunióban.
Esetleg csatlakozhatnál azon kevés szakirodalomhoz, amely azt taglalja, hogy
a világháló hogyan "gátolja egyes folyamatok lezajlását"- ahogyan
írtad. Kommunikációelmélet szempontjából érdekes lehetne, hogy személyes kontaktusokat
hogyan lehet elegánsan kikerülni, kiiktatni az Internet segítségével.
A kulturális integráció kapcsán említetted, hogy a nyelv megválasztása, s így
többnyire megváltoztatása szükségszerű. Úgy gondolom, hogy ezt azért egy szakadék
választja el a tartalom uniformizálásától, nem szükségszerűen jár ilyen végzetes
következménnyel. A tömegkultúrának a flexibilitása igen nagy, viszont a magasművészetek
szilárdan tartják magukat, itt véleményem szerint, megmarad az egészséges egymásra
reflektálás.
[vissza]
1.
Önmagában az Internet és a globalizáció is nagy témák, milyen területre gondolod
jónak szűkíteni a fókuszt?
2. A globalizáció melyik - gazdasági, társadalmi,
szociális, piaci - dimenzióját vizsgálod?
[vissza]
A globalizáció fogalmát
az elmúlt évtizedek alatt sokszor újraértelmezték. Bár vitathatatlanul vannak
előzményei, a globalizáció tipikusan a 20. század világgazdaságának jellemzője.
Dolgozatod hátborzongató - mind pozitív értelemben, mind pedig a bizonyára nem
célzott, mégis utópisztikus továbbgondolás folyamatában. Heidegger már a TV
begyűrűzésének korszakában is éreztette az effajta "zsugorodás" negatív
következményeit nem csupán makro-, és mikro-közösségi szinten, de a gondolatok
és a szellemi megismerés világában is. "Bár minden távolságot erőszakosan
eltöröltünk, a közel mégis távol marad tőlünk… Tehát amit a film képei, a rádió
hangja a legközelebbinek mutat be, az is távol marad tőlünk… A rövid távolság
még nem jelent közelséget." (Heidegger: A dolog (Das Ding) - kétnyelvű
kiadást találhatsz: Joós Ernő ford. Heidegger: A dolog és A nyelv. Két tanulmány.
Sylvester János Könyvtár kiadásában, Újsziget-rota Sárvár, 1998.) És akkor hol
volt még az Internet!
Így, Heideggerre együtt feltehetjük a kérdéseket: Mi lesz, ha a nagy távolságok
elhagyásával minden ugyanolyan távol és ugyanolyan közel lesz? Mik azok a minden
különbséget eltörlő egyhangúságok? Mi által lesz minden egyformán távol és közel?
Ebben a távolságvesztett egyformaságban (egyhangúságban) minden összeolvad.
("Alles wird in das gleichförmig Abstandlose zuzammengeschwemmt.")
Érdekes belepillantani abba az 1996-os kommünikébe, mely a "Váljon a globalizáció
sikere mindenki javára" (Lyon) címet viseli, és a globalizáció hasznáról
és veszélyeiről szól. Bár alapjaiban gazdasági iromány, mégis hasznos apróságokkal
szolgálhat.
[vissza]
A dolgozat szerzője esszéjében klasszikus deduktív módon közelít a címben megjelölt témához.
Először általában véve próbál választ keresni arra, hogy melyek a globalizáció mint társadalmi mechanizmus fő mozgatórugói
a globalizáció egy folyamatosan növekvő világméretű hálózatnak fogható fel, mely az adott társadalom számára teljesen új gazdasági, politikai s kulturális változásokat jelent.
A szerzőnek szerintem el kellene döntenie, hogy a globalizáció különböző aspektusai (gazdaság, politika, kultúra) közül melyikkel is kíván a továbbiakban mélyrehatóan foglalkozni, mégpedig a kissé szűkebb témát tekintve, a globalizáció és annak információs csatornájaként felfogott, Internet kapcsolatát illetően.
A két fogalom (globalizáció, Internet) közti viszony felvillantásakor a gazdaság, politika és kultúra három dimenziója néha egyforma súllyal szerepel, viszont Laci a későbbiekben, úgy tűnik, a társadalmi vonatkozásokat érzi meghatározóknak, és azokat is boncolja. Kérdéses számomra, hogyan képzeli ennek vizsgálatát, hiszen egyik helyen azt írja " kutatni kell azt, hogy egy társadalmon belül melyek azok a rétegek, amelyek tudnak élni a világháló ... nyújtotta lehetőségeivel" (4.o), illetve "a vizsgálatokat minden társadalmi rétegen belül külön-külön el kell végezni. (4.o)"
A szerző által már leszűkítettnek érzett téma (a magyar viszonyok és az Internet és globalizáció) is szerintem még finomítást igényel:
ki(k) lesz(nek) a célcsoport(ok)
hol történik az adatgyűjtés, főváros és vidék, régiók vizsgálata
a kutatás maga milyen időhatárok között mozog
A témafelvető szerzője az alkalmazni kívánt módszereket csak listaszerűen felsorolja:
hazai és külföldi szakirodalom elemzése
más diszciplinák kutatási anyagainak felhasználása
konkrétan mire gondol?
statisztikai adatok gyűjtése
kérdőív
Véleményem szerint ezt a soklépcsős kérdéskört ténylegesen kommunikációs kontextusba kellene helyezni, meg kellene vizsgálni, hogy a globalizáció milyen kommunikációs kérdéseket érint.
[vissza]
Nagyon megtetszett
a témaválasztásod, mind az írott, mind a szóban előadott változata nagyon érdekes
volt számomra. Aktuális kérdésekre keresed a választ kutatásodban.
Azonban ha megenged, lenne pár észrevételem dolgozatodhoz.
1. Úgy gondolom, hogy a magyar társadalom
nem elég reprezentatív kutatásodban. A vizsgálandó réteget le kéne szűkítened
csak az Internet-használók körére. Hiszen aki nem használ Internetet annak a
véleménye nem lehet kielégítő témád vizsgálatához.
2. Hosszasan foglalkozol a globalizáció
jelenségével. Mostanában ez egy eléggé felkapott téma, nem véletlenül. Azonban
úgy gondolom, hogy dolgozatodban nem csak gazdasági megközelítés alapján kéne
vizsgálódnod, bár ez is feltétlen szükséges. Hajlamosak vagyunk megfeledkezni
a nyelvi, kulturális, stb. globalizációról. Érdekesnek tartanám a társadalom
globalizálódó folyamatának vizsgálatát is az Internet használat tükrében.
[vissza]
1.
Milyen globalizáció-definíciót használsz?
2. Az Internet melyik szegmensét vizsgálod?
Net, mint kommunikációs médium, mint reprezentációs médium, mint a koordináció
eszköze?
[vissza]
Mindannyian a bőrünkön érezzük a
globalizáció hatásait, és mindannyian, akik használjuk, közvetlenül tapasztaljuk
az Internet mint kommunikációs médium újfajta "terét". Ennél kicsit
továbblépve igazán érdekes kérdésnek tartom, amit a dolgozat szerzője is felvet
(csak a levegőben hagy, sajnos) azt is, hogy az információkezelés kompetenciája
(melynek az Internet-hozzáférés nyilván csak szükséges minimuma) [feltételezhetően]
hogyan írja át a társadalom szerkezetét, hogyan és milyen új szerepeket oszt
ki. Erre, és általában a társadalom olyan sokat emlegetett elemzésére vonatkozóan
nem találtam a dolgozatban sajnos semmiféle határozott eméleti referenciát,
ami talán megkönnyítené annak a megértését, hogy a szerző valójában mire (és
milyen társadalom-elképzelés alapján) kíváncsi. Mert sajnos nekem ez sem világos.
Ahogy például, hogy a fogalomhasználat szintjét érintsem, az sem, hogy vajon
az internacionalizálódás és a globalizáció egymás szinonímáiként
értendőek-e (a II. rész egy mondata alapján úgy tűnik). Ahogyan az sem világos
(és ezzel az imént érintett társadalomfelfogás definiálatlanságát is érintem
újra), hogy mit jelentenek a "különböző egyesülési folyamatok", valamint
mit jelent az, hogy "a vizsgálatot minden társadalmi rétegen belül külön-külön
is el kell végezni"; amennyire én tudom, egy reprezentatív mintán
elvégzett vizsgálat információt szolgáltat a társadalom rétegeire vonatkozóan,
külön-külön.
Talán komolyabb kérdés, hogy a szerző mit ért azon, hogy "egy internetes
tartalomszolgáltatónak nem kell tekintettel lenni semmi eddigi fizikai vagy
másmilyen [kiemelés tőlem - T.B.] határra, az információt korlátlanul
közvetítheti bárki számára." Tudtommal igenis vannak határai, szabályozottsága
az információközlésnek, tartalomszolgáltatásnak (sőt, alakuló szabályozása van,
ami magában nagyon érdekes kérdés, hogy mit, hogyan, stb.).
Nem értem a következőt sem, a magyar társadalomról szólván: "ez olyan kis
állam Közép-Európában, melyben a magyart mint finnugor nyelvet izoláltan beszéljük
ebben a régióban, s ez csak tovább erősítheti a globalizációs folyamatok felgyorsulását."
- Nem értem, ennek a nyelvi izolációnak mi köze a globalizációs folyamatok felgyorsulásához.
Ahhoz talán van köze, hogy az alapvetően angol nyelvű Internet, az alapvetően
angol nyelvű információs társadalom mennyire és milyen módon zárja ki az angolul
nem beszélőket, pontosabban milyen módon teszi az alapvető kompetencia részévé
a bizonyos szintű (angol) nyelvtudást.
Általánosságban: a témafelvetés szerintem nagyon jó, bár a dolgozat valódi kérdései
számomra nem igazán láthatóak pontosan, ahogyan a választott módszerek bemutatása
is esetlegesnek tűnik.
[vissza]
Barkóczy László témafelvezető
esszéjében a globalizáció folyamatosan mint egyfajta saját logikával, célokkal
és akarattal megáldott láthatatlan szuperorganizmus jelenik meg. Ez a szemlélet
a összefügg a dolgozat elején használt több szempontból is előnytelen definícióval,
valamint inkább a konspirációs elméletek - amelyekben a kapitalizmus multinacionális
tőkés társaságai a nemzeti kultúrák ledózerolása árán igyekeznek profitjukat
maximalizálni - ingoványos talaján vizsgálja a problémát, mint a tudománytól
elvárható kritikai optikán keresztül.
A globalizáció, mint "[a]z országok és kultúrák közötti gazdasági kölcsönhatás
felgyorsult folyamata, amelyet a modern kommunikációs technológiák hatalmas
eszköztára támogat" László állításával ellentétben egyáltalán nem "általánosan
elfogadott meghatározás", hanem egy komplex kölcsönhatásokra épülő - hogy
csak a legnyilvánvalóbb dimenziókat emeljem ki - politikai-kulturális-társadalmi-műszaki-gazdasági
folyamat redukálása mindössze egyetlen magyarázó erejű paraméterre és következményeire
[1]. Ez a reduktív, determinisztikus szemlélet sincs konzekvensen képviselve,
mert alig fél oldallal lejjebb a globalizáció már nem mint folyamat, hanem az
internethez hasonló "folyamatosan növekvő világmértű hálózat". A szöveg
egészére jellemző a nem definált fogalmak (például: információs társadalom,
nemzeti identitástudat,... ) át nem gondolt használata. Az internet hol mint
a globalizáció eszköze, hol mint okozója, hol mint hordozója, hol mint a globalizáció
ártalmai elleni áfium (a nemzetek egyenértékű on-line reprezentációjának víziójában)
jelentkezik, s közben egyáltalán nem derül ki, hogy melyek azok a - alapjában
véve műszaki - paraméterek, amelyek a számítógépes világhálót kiemelt jelentőségűvé
teszi a globalizáció (László definíciója szerint alapvetően gazdasági) folyamatában.
A korábbi globális info-kommunikációs hálózatok (távíró, telefon, műholdas televízió)
szerepét ugyanúgy nem említi László, ahogy az emberek és tárgyak (áruk) globális
áramlását lehetővé tevő fizikai infrastruktúrát (személy és teherszállítás),
illetve az egyes gazdaságok közötti átjárást biztosító törvényi szabályozás.
Külön említést érdemelnek a nemzeti kultúra feloldódását prognosztizáló, tényeket
felvonultatni nem tudó, a nemzeti kultúra történelmen átívelő változatlanságát
és autenticitását feltételező egyáltalán nem értéksemleges kitételek. A globalizációt
egyértelműen a multinacionális nagytőke központjaiból irányított folyamatként
elgondoló szerző nem vesz tudomást a globális kulturális termékek helyi értelmezéseiről,
használatairól, illetve az azokat a lokális hagyományba beépítő hibridizációs
gyakorlatról, mint ahogyan a globális alulról jövő kulturális-politikai önszerveződésekről
[2] - például a globalizáció káros hatásai ellen tiltakozó mozgalmakról - sem,
melyek kezében az egyik legfontosabb eszköz pont az interet.
Nem meglepő, hogy az eddig felvázolt, zavaros és hiányos elméleti keretrendszerre
támaszkodó kutatási kérdések és módszerek is rosszul specifikáltak. Egyszerűen
nem mérhető, hogy "mennyire" befolyásolja az internet a globalizáció
terjedését. Sem a különböző nyelvű website-ok statisztikai elemzésével, sem
kérdőívekkel. Az internet globalizációban játszott szerepét sokkal inkább a
"miként" irányából lenne értelmes vizsgálni, s ebben a sokkal inkább
László segítségére lesznek a kvalitatív kutatási módszerek (mélyinterjúk, résztvevő-megfigyelés).
Az egész nemzeti kultúrára gyakorolt hatás felmérése helyett érdemes lenne szerényebb,
ám könnyebben megvalósítható célokat kitűzni, azaz egy vagy néhány kisebb társadalmi/kulturális
csoport internet-használatát vizsgálni. Mivel magam is hasonló kutatási témát
választottam, úgy gondolom kölcsönösen hasznunkra válik majd, ha személyesen
is elbeszélgetünk ezekről a kérdésekről.
Jegyzetek:
[1] A globalizáció multidimenzionalitásával kapcsolatban, illetve a legjelentősebb
globalizáció definíciók remek összefoglalásáért érdemes lenne tanulmányoznod:
Tomlinson, J. (1999) Globalisation and Culture, Cambridge: Polity,
[2] A kulturális imperializmussal kapcsolatos elképzeléseket sikeresen kérdőjelezi
meg: Tomlinson, J. (1991) Cultural Imperialism. A Critical Introduction, London:
Pinter Publishers.
[vissza]
Az Internetnek nemzeti kultúra,
identitás erősítő aspektusa is létezik (amennyiben ez volt szembeállítva a globalizációs
hatással) például számos országban csak ezen és egyéb infomációs technológiákkal
támogatott kommunikáció révén lehetett a fiatalokat politikailag aktivizálni.
Pintér Róbert (Információs társadalom: utópia vagy valóság?) idézi Norris-t:
"Egyetlen érdekes folyamatra lehet csupán felfigyelni - ami az Internet
demokratizáló hatásában bízókat erősíti meg -, a hagyományos értelemben politikailag
közönyös fiatal korosztály csak az új kommunikációs közegben aktivizálódik-érdeklődik
politikailag, így politikai szocializációja is ebben a térben fog megtörténni."
De gondoljunk csak a hazai fiatalok döbbenetesen magas részvételére a legutóbbi
választások során, szemben korábbi passzív viselkedésükkel, a politika iránt
mutatott érdektelenségükkel.
[vissza]