Reflexiók
Bácsván László: Környezetvédelmi kezdeményezések és a társadalom (reprezentációk,
konfliktusok, kommunikációk) c. témafelvető dolgozatára, előadására
[Árendás Zsuzsa], [Blaskó Ágnes], [Bodó Balázs], [Boros Viktória], [F. Tóth Krisztina], [Felföldi Barnabás], [Frazon Zsófia], [Kardos Genovéva], [László Mónika], [Magyar Vera], [Molnár Csilla], [Szekfű Balázs], [Vályi Gábor], [Veres Mandy]
A témafelvető meglehetősen
messzirő inditva részeltezve mutatja be a környezetvédelmi civil mozgalmak és
kezdeményezések történetét Európában, s ezzel párhuzamosan azok társadalmi konfliktus-jellegét
elemzi, mely eslősorban az eltérő környezet-értelmezésekből fakad, illetve az
ember-környezet kapcsolat nagyon elütő megközelítéseiből. Kitér a kelet-európai
társadalmak rendszerváltó környezetvédelmi mozgalmaira, melyek egy átfogó rendszer
kritikát öleltek fel általában, Megállapítja, hogy sajnálatos módon ezekben
a társadalmakban nem sikerült fenntartani a környezetvédelmi témák iránti civil
érdeklődést, s a politikai beszédmódból is igencsak kiszorult a "zöld kérdés"(egyetlen
rendszerváltás utáni államban sincs komoly politikai képviselete a "zöld
érdekeknek", jelentsen ez bármit is. Bácsván azt mondja, hogy ez elsősorban
azért történik igy, mert hiányzik e társadalmakból egy olyan erőteljes "középoztály",
mely a modernitással együttjáró fogyasztói értékrendről lemondva inkább a posztmateriális
értékeket preferálná. Ezután a szerző elemzi a media szerpét, illetve mulasztásait
e téren, számos media-elméletet vonva be a gondolatmenetbe.
Általános meglátásként azt gondolom, hogy jobban át kéne gondolni a szerzőnek,
mivel is akar foglalkozni pontosan, mert nagyon szerteágazó, szétfutó a témafelvetője.
Nem találom a pontos kérdésfelvetést, mit érez kutatható, és jól körülhatárolható
problémának e nagyon complex kérdéskörben, milyen empíriát, módszereket akar
bevonni, és a felvetett sokféle elméleti megközelítés közül melyiket választja
kiindulási alapként. Mindezen hiányosságok mellett tetszik a társadalmi konfliktus-környezetvédelem-kommunikáció
értelmezési keretek összekapcsolása a témafelvetőben, nem beszélve, hogy egy
mennyire adekvát problémáról van szó.
[vissza]
(Idézetek a dolgozatból,
színessel a hozzáfűzött megjegyzések)
"Az új társadalmi mozgalmak, és köztük a környezetvédő kezdeményezések,
közvetlenül kapcsolódnak a nyugat 1968-as forradalmi hullámához." (vö:
alább: nem forradalmi)
"Legfőbb értéknek a természetességet tekintik,
ennek következtében fontossá válik az autenticitás (a mesterségesség, hamisság
elutasítása), a helyettesíthetetlenség elve (ami eltűnik az nem hozható már
vissza), a személyes szükségleteket meghaladó fogyasztás elutasítása (ahol persze
kérdéses, hogy mi is a szükségletek "egészséges mértéke", illetve
ki határozza meg) és végső soron az elidegenedés alóli felszabadulás".(nem
tisztázott,hogy valóban mi a legfőbb érték: mi a természetesség elve? A természet
mellett élni? A természetben élni? )
"A
zöldek nem forradalmárok, kezdeményezéseiket a kései kapitalizmus válságtendenciái
hívták életre, az egyre inkább nyilvánvalóvá váló ökológiai kockázatok érzékelése."
(feljebb ennek ellenkezője hangzott el) "Relatív
sikerességükben fontos szerepet játszik a forradalmiság..." (részemről
elkülöníteném a forradalmiság és a lázadás fogalmát. T.i. az előbbi valamiért,
az utóbbi valami ellen folyik. Engem érdekelne, hogy a '68-as lázadásokból és
forradalmi megnyilvánulásokból hogyan lett …….) "...hiánya (illetve
egy szűkebb területre koncentráltsága), amely szélesebb mozgásteret biztosít
számukra, lehetővé teszi, hogy a mozgalmak párttá válva akár a kormányzati hatalomig
meneteljenek (mint Németországban)."
"Így a szemléletek megváltoztatására irányuló
kísérlet, egy alapvető emberi viszony átdefiniálására irányuló próbálkozás,
egy sajátos "osztályozási harc" része (Bourdieu). Nem véletlen, hogy
az ökologisták, különösen a "mély ökológia" képviselői nem szívesen
beszélnek természetről, vagy természeti környezetről, hanem az elkülönítő megnevezés
helyett egy integratív fogalmat (leggyakrabban: Gaia) keresnek, amely magában
foglalja a földi élet teljes viszonyrendszerét. A nyelvi differencia mögött
pedig a valóság szemléletének lényegi különbsége áll, illetve a szemlélet megváltoztatására
irányuló törekvés." (Egy álláspont. De biztos, hogy
a modern tudás állítja szembe a kettőt?) "A modern tudás ugyanis
szembeállítja az embert a természettel."
"A modern tudomány alapját..." (mit
értesz ez alatt?) "...jelenti az az elv, hogy csak a kívülállás,
elválasztás révén juthatunk objektív, azaz helyes ismerethez, a megismerőnek
és megismerés tárgyának ezért szükségképp szét kell válnia."
"A nooszféra már nem a környezet része, nem
az emberi világon kívülálló terület, hanem szorosan az emberhez tartozik. Valami,
amit az ember folyamatosan létrehoz, hozzá tartozik, vagy amire gondot visel.
Ez a "gond" (Heidegger) jelöli ki az emberi létezés határait, a természet
azon része, amellyel közvetlen kapcsolatba kerülünk már a részünké válik, így
nem idegen, nem az emberi világhoz képesti környezethez tartozó. Ennek a gondnak
a tudatosítását tekintik egyik legfontosabb feladatuknak a környezetvédők".(????????)
[vissza]
Bácsván témafelvetőjében
nem kérdez, hanem állít, és ez jól van így, láthatóan alaposan végiggondolt,
kiérlelt, jól alátámasztott, kerek gondolatmenetet tárt elénk. Ez a kerekség
azonban nem ad fogódzót a releváns továbbgondolási irányok feltárásához, hiszen
orientációja befelé mutat.
Mégis, ha valamit hozzá tudok tenni e dolgozathoz, az a saját témám, az internet
és különböző közösségek kapcsolatának szempontrendszere.
A többi néhány korábbi témafelvető esszé kapcsán már beleütköztünk a globalizáció
nehezen definiálhatóságába, megragadhatatlanságába. E téma kapcsán azonban lehetőség
nyílik a fogalom jó megragadására, hiszen ha azt állíjuk, hogy a környezetszennyezés
igazi globális probléma, még mindig nem állítottunk mást, minthogy a szennyező
és szennyezett, a pozitív és negatív következmények viselői földrajzilag igen
messze is lehetnek egymástól. A környezet védelme lokális feladat, a környezetszennyezés
viszont a lokálison túlmutató szinten jelent problémát. E kettősséggel a környezetvédelemmel
foglalkozó szervezetek is szembe találták magukat: a helyei megoldások hatékonyságát
jelentősen javítja a téma globális exponálása. Az azonos időben zajló, egymással
összehangolt tevékenység hatékonysága is nagyobb elszigetelt, önálló akciókénál.
Ennek támogatására viszont szükség van a globális kommunikációs és médiatérre,
melyben nem csak a báziskommunikáció, de a nyilvánossághoz való közvetítés is
történhet.
Véleményem szerint alaposabb figyelmet érdemelne az internet mint médium alkalmazása,
alkalmazásának hatékonysága a környezetvédelem eszköztárának elemzésekor, pontosan
azért, mert ahogy azt Bácsván helyesen felismeri, az első és legfontosabb kérdés,
a problémák megfelelő tálalása, illetve a közbeszéd megfelelő tematizálása,
nem csak helyi, de globális szinten egyaránt.
[vissza]
Bácsván László dolgozatának
már címe is nyilvánvalóvá teszi, hogy itt egy hatalmas téma tárgyalására tett
kísérletről van szó. Dolgozata jól szerkesztett, gondolatmenete világosan követhető,
felvillantja a legfontosabb szempontokat: ember és természet viszonya, a természetfelfogás
változása, a környezetvédő mozgalmak története, különös tekintettel azok rendszerváltás
utáni helyzetére térségünkben, a "zöld-témák" mentén keletkező társadalmi
konfliktusok, a zöldekkel kapcsolatos társadalmi reprezentáció.
Számomra azonban mégsem világos, hogy Bácsván László kutatásának mi a tárgya.
A téma rendkívül összetettnek tűnik, és sok helyen adhat alkalmat empírikus
vizsgálatra, alaposabb elemzésre, akár azáltal is, hogy vagy a konfliktus, vagy
a kommunikáció vagy a reprezentáció kap nagyobb figyelmet a jövőben, bár ezeket
teljességgel elválasztani, gondolom, nem lehet.
A Dilemmák és kihívások alcím alatt Bácsván László azt veszi sorra, hogy
mi módon lehetne eredményesebbé tenni a környezetvédő kezdeményezések kommunikációját.
Itt a korábbi elemző-leíró szemléletet egy értékítéletet tartalmazó rész követi
ezzel, amiből nem derül ki, hogy ezek a szerző vagy a mozgalom által megfogalmazott
célok, illetve kritériumok-e.
[vissza]
1.
Mit értesz kommunikációk alatt? Kommunikációs folyamatokat, szituációkat, kommunikátumokat,
üzeneteket, kommunikációs stratégiákat, nyilvános közleményeket?
2. Érdemes volna elolvasnod Domschitz Mátyás:
A globalizáció zöld narratívája c. írását. Ez a pécsi Tudásmenedzsment c. periodikában
jelent meg (2002. november), és egy zöld levelezőlista szövegeiben vizsgálja
a globalizáció szociális reprezentációját. Azt hiszem, hasznos lehetne a számodra.
Ha nem tudnád megszerezni a lapot, akkor megsúgom, hogy Mátyás végzős hallgató
nálunk, és ha írsz neki az aquaria@infornax.hu
címre, biztosan elküldi neked a szöveget.
3. Egyébként is ajánlom a szociális reprezentációval
kapsolatos szövegek olvasását; ez elég átfogó (bár elég bonyolult) elméleti
keretet ad, egyszersmind pedig módszertani segítséget is nyújthat a reprezentációs
vizsgálatokhoz. (László Jánosnak a Társas tudás, elbeszélés, identitás c. könyve
pl. ilyen; de a Béres-Horányi szerkesztette Társadalmi kommunikáció kötetben
is van neki egy írása ebben a témában, kiindulópontnak az is jó.)
4. Érdekes volna a konkrét vizsgálódásban
feltérképezni a zöldekről, a zöld mozgalomról bármely, a zöld körökön kívüli
társadalmi csoportban kialakult/működő reprezentációkat, és szembeállítani ezt
a zöld csoportok saját zöld-reprezentációval (amelyeket természetesen szintén
fel kell deríteni előzőleg). Nagyon tanulságos lenne meragadni az ebben rejlő
különbségeket, és összevetni a konfliktusok tendenciáival, illetve megnézni,
hogy az általad vázolt konfliktusok mennyiben vezethetők le ezekből a reprezentációs
különbségekből.
[vissza]
Kedves Laci! Örülök
annak, hogy kutatási területként ilyen mai (pontosabban: egyre inkább előtérbe
kerülő) jelenség-együttest választottál. Nagy előnye ennek a választásnak,
hogy viszonylagos újdonsága ellenére a szociológiai, ökológiai, természet-
és társadalomfilozófiai kutatás és gondolkodás nyugaton már jelentős eredményeket
produkált az "ökológiai probléma" és a "zöld mozgalmak"
megismerésében és értelmezésében, továbbá van már ennek a kérdéskörnek néhány
jeles hazai szószólója, teoretikusa is (főleg a Liget folyóirat köré szerveződő
írókra, gondolkodókra, aktivistákra gondolok). Másik jelentősége a választásnak
az, hogy a kutatás vélhetően a modernitás sajátosan kelet-európai változatára,
azon belül pedig magyar jellegzetességeire fog éles fényt vetni.
A dolgozat a kelet-európai környezetvédelmi kezdeményezések társadalmi fogadtatásának
lehetséges konfliktus-zónáival és azok meghatározóival (eltérő érdekek, társadalmi
reprezentációk és kommunikációk) foglalkozik. Reflexióimban egyrészt fölvetek
egy a dolgozatod egészét érintő problémát, másrészt néhány kisebb kiegészítést,
megjegyzést szertnék tenni. Remélem, hasznodra lehetek velük!
Lássuk az előbbit! Nem igazán tudtam a dolgozat elolvasásának végeztével eldönteni,
hogy valójában mit is akarsz: bemutatni és elemezni, értelmezni egy helyzetet,
előfeltevéseket megfogalmazni erre a helyzetre vonatkozóan, vagy pedig 'how
to do'-típusú javaslatokkal élni valakik (a zöldek?) számára. Ez a bizonytalanságom
inkább a dolgozat második felében erősödött föl (a 3. ponttól kezdődően) -
ott, ahol már kommunikációs kérdésekkel (nyilvánosság, társadalmi reprezentációk)
foglalkozol. Valószínűleg ennek a tisztázatlanságnak tudható be az is, hogy
leíró és értelmező mondatok keverednek értékelő-megítélő megjegyzésekkel.
Ez összezavarja az olvasót (engem legalábbis): mit olvas, mire akarja a szerző
'kifuttatni' a gondolatmenetet, továbbá a szöveg egyes részei milyen funkcióval
bírnak tulajdonképpen? Számomra tisztább lett volna, ha fölvázolod, hogy az
ökológiai problémákkal kapcsolatban a különböző, szociológiai, társadalomfilozófiai
stb. irányzatok és iskolák hogyan gondolkodnak a társadalomról és a társadalmi
kommunikációról, a társadalmi reprezentációkról, miben hasonlítanak és térnek
el ezek a gondolkodásmódok, illetve Te hogyan pozicionálod magadat ezekhez
képest. Ezek után olyan tudományos problémákat kellene megfogalmazni, amelyek
kijelölik az elmozdulás irányát.
A második oldal utolsó bekezdésében fejtegeted, hogy 'a környezetvédelem kérdése
elsőrendűen a politikai mezőben jelenik meg' [1], és lehetséges okokat is
megemlítesz. Ezeket szeretném kiegészíteni azzal, hogy a 'mozgalmak közti
együttműködés nem megfelelő szintje'' és a 'civil társadalom kialakulatlansága'
mögé is érdemes nézni, ami szerintem főleg társadalomtörténeti vizsgálódást
kell, hogy jelentsen. A civil társadalom - abba az értelemben, ahogy azt ma
Nyugat-Európában használják - a polgári társadalom tudatosan és polgári értékek
mentén alulról (ön)szerveződő dimenzióját (grassroots) jelöli. A magyar polgárosodás
azonban, mint tudjuk, megkésett (19-20-21. sz.) és részleges polgárosodás,
már amikor nem akasztotta meg e folyamatokat háború, forradalom vagy diktatúra.
A társadalmi viszonylatok és kapcsolathálók mesterséges (értsd: felülről,
hatalmi szóval történő, ideológiai elvek és hatalmi érdekek mentén való) elszakítása
és radikális újraalkotása a háború után megvalósíthatónak tűnt, és a kommunista
Rákosi-rendszer eléggé hatékony munkát végzett e téren. Ez a társadalmi-hatalmi
átalakítás (ill. annak következményei) majd az erre építő kádári konszolidáció
évtizedei egészen biztosan nem kedveztek az ún. 'civil társadalom' kiépülésének;
ugyanakkor nem szabad egyoldalúan tekinteni erre a folyamatra, mert a félfeudális
társadalmi-politikai berendezkedést (ami Magyarország nehéz terhe volt már
régóta) legalábbis strukturális értelemben valóban sikerült fölszámolnia.
Kérdés, hogy milyen lett volna egy amerikai (nyugati) támogatással megvalósuló
társadalmi-politikai átalakítás a háborút követően, elősegítette volna-e az
anakronisztikussá vált feudalisztikus kötöttségek alóli felszabadulást, illetve
mennyiben lett volna szervesebb a változás, mennyire erősítette volna egy
polgári demokratikus értékrendszer mentén szerveződő öntudatos civil szféra
kiépülését. Ha pedig a Szabó Márton-féle sémában gondolkodunk, mely szféra
áll a rendszerváltozás utáni társadalmi mozgalmak középpontjában: politikai,
gazdasági, kulturális vagy mindhárom egyszerre? Vagy a különböző társadalmi
mozgalmak esetében más- és máshová esnek a hangsúlyok? Persze, ez már a feltételezések
világa, és nem is a Te kérdéseid. Inkább ajánlok kiinduló irodalmat.
Gyáni G. - Kövér
György: Magyaroroszág társadalomtörténete a reformkortól a második világháborúig.
Osiris, Bp. 2003. (Most jelenik meg, én az Osiris-prospektusban láttam.)
Valuch Tibor : Magyaroroszág társadalomtörténete a XX. sz. második felében.
Osiris, Bp. 2001.
Egy másik meglátásom,
hogy szerintem érdemes lenne foglalkoznod Serge Moscovici munkásságával, aki
nem csak az innováció szociálpszichológiai vizsgálatát végezte el, hanem a
szociális reprezentáció elméletének is az 'atyja'. (Tudom, foglalkozol a dolgozatodban
a társadalmi reprezentációkkal, de nem ilyen összefüggésben.) Az Osiris Kiadó
nemrég adta ki a Társadalom-lélektan c. könyvét. (További magyar nyelvű szakirodalom
ezen a területen: László János írásai.)
Tetszettek azon soraid, amelyekben a kommunikációs tartalmakat és jellegeket
meghatározó előfeltevések, rutinok, habitusok, normák kulturális meghatározottságát
taglalod, illetve azt, hogy ezek konfliktusforrásként jelenhetnek meg a környezetvédők
és a helyi lakosság, a környezetvédők és a helyi politikusok viszonylataiban,
erősen befolyásolva a kölcsönös megértés és az 'egyezkedések' folyamatait.
Talán újfent Moscovici szociális reprezentáció elmélete kívánkozik ide, mert
ha ez az oldala (is) érdekel a kérdésnek, akkor érdemes volna megnézni, hogy
a média milyen reprezentációkat állított elő a természetvédőkről és a természetvédelem
ügyéről az elmúlt 10-15 évben Magyarországon, illetve, hogy ezek a reprezentációk
megjelennek-e helyi szinteken (és hogyan) konkrét ügyekkel kapcsolatban.
Jegyzetek:
[1] Ezt támasztják
alá az én tapasztalataim is. Sőt, az sem garancia a politikai szándékok kiküszöbölésére,
ha a természetvédelmi kérdésekről nem a politikusok beszélnek a nyilvánosság
előtt, hanem szakmai jellegű médiaműsorokban van róluk szó. Épp az imént hallgattam
egy környezetvédelmi magazint, amit az egyik országos rádióadónk sugárzott,
és ahol a műsor zárszavában arról beszélt a műsorvezető, hogy a hazai környezetvédelmi
munkát Európa-szerte elismerik, és sikerült a hazai éleővilág sajátosságait,
különleges értékeit megőrizni, de már most nyugati befeketető, bankárok, spekulánsok
fenekednek földjeinkre. Most még megvédik földjeinket az érvényben
lévő törvények, de lehet, hogy ez már nem sokáig tart.
A gondolatmenet nem volt kifejtve teljesen, de a kétpólusú szerkezet egyik
feléből kikövetkeztethető, hogy a majdani külföldi földvásárlók egyrészt az
uniós csatlakozás után fogják ellepni Magyarországot, másrészt a nemzeti értékeinket
képező természeti javainkkal várhatóan felelőtlenül, pazarló módon fognak
bánni, tehát csorbulni fognak a természetvédelem és így a haza érdekei is.
Természetesen nagyon könnyű cáfolni ezt az elméletet: 1. gyakran a magyar
földek magyar gazdái is felelőtlenül bánnak természeti értékeinkkel ; 2. a
kérdés kulcsa a törvényi sazbályozás minőségében és a törvények betartatásának
hatékonyságában van, függetlenül a földtulajdonos nemzeti hovatartozásától.
Ezek után valószínű a következtetés: ha könnyű belátni a sugalmazott és félig
kimondott vádak sebezhetőségét, akkor demagógiáról van szó, tehát populista
politikai szándékok húzódhatnak meg a szavak hátterében.
[vissza]
A szöveg jól átgondolt,
szerkesztett és következetes: "tudományos" szöveg. Egy társadalmi
konfliktus társadalomtudományi fogalmakkal való leírásra és bemutatásra, a
témában rejlő empirikus kutatási pontok körvonalazásával.
Talán egyetlen hiánya a kutatási terep konkrét meghatározása.
[vissza]
1.
Pontosan összefoglalva, jól nyomon követhetően vezeti végig Bácsván László
a zöld mozgalmak múltját, a környezetvédő kezdeményezések létrejöttétől, a
működésük miatti konfrontálódási lehetőségek (a rivális, a hatalmi és a civil
szektorral) során át, rávilágítva a környezetvédelmet érintő nyilvánossági
problémakörig. A témafelvetőből számomra az nem derül ki egyértelműen, hogy
tervezett kutatásnak, mely kérdéskör képezi fókuszpontját. A téma ugyanis
nagyon összetett, ezért lehet, hogy célszerűbb lenne különálló egységekre
bontani. Igaz, ez a későbbiekben annak is függvénye lehet, hogy milyen vizsgálati
módszereket kíván használni.
2. A környezetvédők és a társadalom konfliktusai
összefüggésében olvasható a dolgozatban: "a zöldek legtöbbször egyfajta
szakértői szerepben jelennek meg, üzeneteik hatékonysága így nagymértékben
múlhat a nyilvánosságban való megjelenésük esélyein".
A hatékonysággal összefüggésben esetleg vizsgálható: a hatékonyságért milyen
kommunikációs elemeket, technikákat, csatornákat használnak a környezetvédő
szervezetek, és ezek hatékonysága miként mutatkozik meg?
3. A Greenpeace látványosan megtervezett
akciói valóban vonzzák a média figyelmét, azonban a csendesebben dolgozó szervezetek
is bővelkednek eredményekben. Például, a tíz éve működő hazai Levegő Munkacsoport
eddigi tevékenysége alatt számos, a döntéshozók tudatára és a közvéleményre
ható eredményt könyvelhet el. Kérdés: a lakosság, a köznapi ember mennyire
ismeri egyáltalán a hazai zöld szervezeteket? Tud-e azoknak a döntéshozókra
gyakorolt munkájáról?
4. A környezetvédő szervezetek oldaláról
felvetődhet úgy a kérdés: a környezetvédő tevékenység tekintetében miként
is közelíthető meg a hatékonyság fogalma, mikor beszélhetünk valóban hatékonyságról?
5. Egyetértek azzal a megfogalmazással,
hogy a "modern média esetében különösen lényeges az a tény, hogy az általa
konstruált valóságban nem veszünk részt". A "városi ember számára
a természet sokszor elsődlegesen, mint kép, mint üzenet létezik". De,
mint milyen kép? Mit jelent a köznapi ember számára az a szó, hogy környezetvédelem?
Mit lát a fogalom mögött? Az egyén számára lebontva mi a környezetvédelem?
6. Lehet, hogy kitérhetne a kutatás a
környezetvédelemre való nevelés kérdéskörére is, ez hol kap helyet a társadalmi
reprezentációs mezőben? (A környezeti nevelés definíciója a Környezeti Nevelési
Kommunikációs Programiroda (KöNKomP) szerint: " a környezeti nevelés
olyan értékek felismerésének és olyan fogalmak meghatározásának folyamata,
amelyek segítenek az ember és kultúrája, valamint az őt körülvevő biofizikai
környezet sokrétű kapcsolatának megértéséhez és értékeléséhez szükséges készségek
és hozzáállás kifejlesztésében. A környezeti nevelés hatást gyakorol a környezet
minőségét érintő döntéshozatalra, személyiségformálásra és egy széles értelemben
vett viselkedésmód kialakítására." - áll az iroda honlapján.) A környezeti
nevelést - definiálásán kívül - azonban milyen módon lehet a személyiségformálás
elemeként tekinteni?
[vissza]
1.
Minek a reprezentációját vizsgálod? Az, hogy az Öko mozgalmak hogyan mutatják
meg magukat a társadalomban, vagy hogy az emberek mit gondolnak a mozgalmakról?
2. Az előadásodban beszéltél a kulturális
különbségek vizsgálatának szükségességéről, kérdésem, hogy mik közötti különbségekre
gondolsz?
[vissza]
Összeszedetten, lényeglátóan
mutatod be a zöld mozgalmakat. A hozzám hasonló, e témában igencsak laikus
szemlélő is megfelelően megismerheti a főbb vonulatokat.
Valamiképp azonban hiányzik belőle a megfelelő számú kérdés. Ha néhány megkezdett
gondolatmenetet tekintünk, akkor túl sok és szerteágazó probléma vetődik fel,
ha azonban a kérdőjeleket számolnánk, abból túl keveset találhatunk. Amit
felvázoltál azonban igencsak "többkutatós" témakör.
Több vonzó oldalát is megvillantod a zöld mozgalmak kommunikáció-kutatásának,
de talán mivel még neked sem nem sikerült választanod közülük, az én számomra
sem egyértelmű, merre is indulsz el, hogyan darabolod a nagy falatot. Néhány
vágási felület lehet (az általad is említetteken kívül):
A mozgalmak integrációi, dezintegrációi; a "nagy közös, egyetemes zöld gondolkodás," (van ilyen?) mint a halmazok metszéspontjának megtalálása, azaz: melyik az a fix kaptafa, melyre minden zöld gondolkodó esze jár?
A modern ember természetképe és e kép formálása - a zöld mozgalmak befolyása: a természetkép (történeti értelemben vett) változásainak, a változások okainak, katalizálóinak, a jellegzetes kilengések, az általában (vagy mindig) pozitív vagy negatív irányba ható tényezők, stb. felderítéséhez vezet.
A "körülöttünk lévo világ, mint társadalmilag felépített valóság" "ködös reprezentációja" a természetről - a zöld mozgalmak szerepe.
A zöld mozgalmak problémamegoldó stratégiái, készleteik, azok különbözőségei. (Nagyon izgalmas lenne megvizsgálni a participációs modell segítségével.)
A két "világ" - a természet és az ember - között létrejövő szimbolikus felfedezése a zöldek olvasatában, vagy interpretációjában, vagy segítségével, stb.
Az eltérő "sikerű" mozgalmak diszparitásainak okai: "túlélési" stratégiáik, problémamegoldó akcióik, stb.
A természetélmény közvetítőinek (a közvetett források) befolyásolása, korrigálása - avagy mit tesznek a zöldek, hogy a fejünkben is nagyobb rend legyen? Hogyan befolyásolják ezzel viselkedésünket? Milyen készletet teremtenek, adnak számunkra?
Az egyik alapvető eldöntendő kérdés véleményem szerint azonban az, hogy a kommunikációt tranzakciónak vagy interakciónak tekinted vizsgálódásaidban?
Mit szólsz Barthes pankráció-természet párhuzamához?
[vissza]
Bácsván László témafelvetőjében
a zöld mozgalmak elmúlt három évtizedben lezajlott megjelenését, kibontakozását
és a politikai életbe való bekerülését követi végig, majd összefoglalja, milyen
lehetőségei és konfliktusai vannak a hazai zöld mozgalmaknak. Írása pontosnak
és tárgyszerűnek tűnik, amikor sorra veszi a konfliktuslehetőségeket, illetve
amikor megállapítja, hatékony zöld mozgalom nem bontakozhat ki erős és független,
ahogy ő nevezi, posztmateriális középosztály nélkül. Ezek az észrevételek, úgy
tűnik, megalapozottak, csak éppen a szociológia és a politológia keretein belül
maradnak. A szerző gondolatmenete akkor kap kommunikációs kontextust, amikor
a kulturális konfliktusok lehetőségéről ír, ahol megállapítja: "A kultúra,
mint szabályok és kommunikációk struktúrája vagy nyelvtana alapvetően határozza
meg az interperszonális megértés esélyeit." Ehhez kapcsolódik a természettel
kapcsolatos fogalomhasználat különbségeit elemző okfejtése is a következő, 3.
részben.
Külön is kiemelésre érdemes a Greenpeace-mozgalom megközelítése, hiszen tevékenységüket
kifejezetten kommunikációs szempontúnak ítéli meg. Az irántuk tanúsított figyelem,
és a visszatérő szociálpszichológiai, politológiai megközelítés is jelzi, Bácsván
László a kommunikáció interakcionista felfogását vallja, (ezt azután maga is
elismeri: 4. rész).
Bár a szerző megállapításai végig átgondoltnak tűnnek, tájékozott a témában,
mégis hiányzik témafelvetőjéből néhány alapvető tézis.
A következőkre gondolok:
A felvetett témán belül mit akar kutatni tulajdonképpen?
Milyen módszerrel?
Milyen kommunikációs felfogásokat lehetne még érvényesíteni?
Amíg ezekre nem tér ki a szerző,
addig dolgozatát korrekt helyzetjelentésnek tekinthetjük a zöld mozgalomról
és hazai esélyeiről, némi kitekintéssel a közeljövő felé.
[vissza]
1.
vizsgálod-e hogy a civil társadalomba hogyan tagozódnak be a zöld mozgalmak?
2. Minek a kommunikációját vizsgálod? Azt
hogy az Öko mozgalmak hogyan kommunikálják - mennyire hatékonyan, milyen módszerekkel,
stb - a saját céljaikat?
[vissza]
A környezetvédelmi
kezdeményezésekkel kapcsolatos társadalmi - és szervezeteken belüli illetve
közötti - konfliktusok pontos diagnózisa a dolgozat. A társadalmi kommunikációval
és a környezetvédők és a társadalom közötti érdek/érték ellentétekkel kapcsolatos
szociológiai szakirodalom feldolgozása példa értékű, ahogyan a külföldi környezetvédelmi
kommunikációs tapasztalatok mellett a hazai helyzet lokálisan specifikus problémáinak
bemutatása is kitűnő.
László sokszor normatív kijelentéseket tesz (mit kéne tenni), ami nem feltétlenül
felel meg a tudományos diskurzussal kapcsolatos elvárásoknak (távolságtartás,
értéksemleges leírás és elemzés). Ezen azonban lehetne segítene egy reflexív
körrel, ahol a szerző bemutatja saját helyzetét, involváltságának körülményeit
(hiszen gyaníthatóan nem csak a távolból vizsgálja e mozgalmakat). A társadalomtudományok
reflexív fordulata a hatvanas évek végén leszámolt az objektivitás illúziójával,
így ez nem jelentene problémát, sőt.
Nem látom viszont a konkrét kutatási témát, bár feltehetőleg az elméleti háttér
még mélyebb kutatása után megfelelő elméleti keretben ismertetve néhány hazai,
- a konfliktus természetét tekintve hasonló - környezetvédelmi szervezetek és
a helyi lakosság közötti konfliktust, illetve az annak társadalmi kommunikációját
esettanulmányként ismertető dolgozat kézenfekvőnek tűnik.
Némi olvasnivaló a védhető reflexív, insider pozíció kialakításához:
Clifford, J. (1986) 'Introduction: Partial Truths' in Clifford, J. and Marcus, G. E. (eds) Writing Culture. The Poetics and Politics of Ethnography, London: University of California Press
Clifford, J. (1988) 'On Ethnographic Authority' in The Predicament of Culture, London: Harvard University Press.
Edwards, B. (1999)
Inside the Whale: Deep Insider Research, Paper for AARE Conference, Melbourne,
November 1999.
Available on the Internet: http://www.aare.edu.au/99pap/edw99006.htm,
last accessed: 15th of April 2002.
Finken, S. (2000) 'Bringing
Ethnography Home', in Svenson, L., Snis, U., Sorensen, C,. Fägerlind, H., Lindroth,
T., Magnusson, M. Östlund, C. (eds.) Proceedings of IRIS 23, Uddevala: Laboratorium
for Interaction Technology, University of Trollhättan.
Available on the Internet: http://iris23.htu.se/proceedings/PDF/98final.PDF,
last accessed: 15th of April, 2002.
Haller, D. (2002) 'Reflection
on the Merits and Perils of Insider Anthropology' in: Haller, D. (ed) Heteronormativity
in Anthropology, Issue of the German Anthropological Journal kea, No. 14, pp.
113-146.
Available on the Internet: http://amor.rz.hu-berlin.de/~h0920cyt/Native.htm,
last accessed: 15th of April, 2002
Hammersley, M. (1992) 'On Practitioner Ethnography' in What's Wrong with Ethnography, London: Routledge.
Haraway, D. J. (1991) 'Situated Knowledges: The Science Question in Feminism and the Privilege of Partial Perspective' in Simians, Cyborgs, and Women. The Reinvention of Nature, London: Free Association Books.
Keith, M. (1992) 'Angry Writing: (Re)presenting the Unethical World of the Ethnographer' in Environment and Planning D: Society and Space, Vol. 10. pp. 551-568. - Ez lehet nagyon fontos. Nekem asszem még megvan.
Rosaldo, R. (1989) Culture & Truth. The Remaking of Social Analysis, Boston: Beacon Press.
[vissza]
Szívesen olvasnék részletesebben
a hazai viszonyokról. Biztos, hogy a környezettudatos életmód egyértelműen kisajátítható
a "független középosztály" számára? Nem lehet, hogy számos ponton
úgyismint táplálkozás (friss zöldség, gyümölcs, kevés tartósítószer, vagy előre
gyártott étel), a szabadidő eltöltés módja, a tárgykultúra stb. területén a
középosztályba nem tartozók (is) hordoznak értékeket? Például a Medián egyik
friss felmérése szerint a "legzöldebbek" Magyarországon a tipikus
háziasszonyok.
Csatoltam pár linket friss hazai kezdeményezésekről, hátha tudod használni:
www.geocaching.hu
http://zoldgeneracio.kvvm.hu
www.jovohaz.hu
Érdeklődésedre tarthat számot továbbá:
Pataki György - Radácsi László (szerk.): Alternatív kapitalisták. Szentendre,
Új Paradigma Kiadó. (2000)
[vissza]