Zsigmond Andrea
1. Látható és láthatatlan
Radnóti Sándor a képzőművészeti
alkotások látható (anyagi), illetve láthatatlan (eszmei, fogalmi) tulajdonságainak
arányáról, az alkotások súlypontjának vizuális, illetve konceptuális véglet
közötti időbeli mozgásáról értekezik A látvány határai. Eszmetörténeti visszapillantás
című rövid írásában. Úgy gondoltam, ez az írás jól kiegészítheti Demeter Márton
Mi a vizualitás című előadását, amely a vizualitásnak a fenti két vonatkozása
közül az egyiket, az anyagit taglalta, részletekbe menően. Az idegrendszeri
megközelítés mellett álljon itt egy esztétikai.
Radnóti beszél arról, hogy a holland festészet aranykorát hagyományosan a vizuális
ráismerésnek, a látás örömének ünnepeként értelmezték. Az impresszionizmusnak
is maximális vizuális, ezzel együtt minimális konceptuális súlyt szoktak tulajdonítani.
A másik végletet manierista enigmatikus ikonográfiai programok képezhetik, illetve
a későmodern képzőművészet anyagtalan, a vizuális információt minimalizáló formatörekvései.
(Bár ez utóbbi az ellentétébe fordul néha.)
Eszme és valóság, szellem és anyag, forma és tartalom kettőse kapcsán Radnóti
beszél a platóni antitetikus és az arisztotelészi szintetikus megoldásról, majd
a platóni miméziszről és a plótinoszi poiéziszről. Alapvető tradíciónak több
mint egy évezreden át az ebből a kettőből táplálkozó újplatonizmus mutatkozott.
Sarkalatos tézise, hogy a láthatatlan forma-eszme hatol be az anyagba, s a szépség
legtisztább formájában az érzékek számára felfoghatatlan. A látható műalkotásnál
a láthatatlan eszme magasabb rendű. Panofsky megfogalmazásában: "a látható
szépség úgyszólván egy láthatatlan szépség reflexióját, emez viszont pusztán
az abszolút szépség reflexióját jeleníti meg".
Az érzéki szépségtől az ideális szépséghez való fölemelkedés kiindulópontja
az érzékien szép emberi test volt. Az ókor leghíresebb szobrában egy isten jelenik
meg: "Pheidiász sem valami érzéki dolog után alkotta Zeuszát, hanem úgy
ragadta meg, aminő Zeusz akkor lenne, ha egyszer kedve kerekednék szemünk előtt
megjelenni" (Plótinosz). Plótinosz azt is állítja, a teremtő művész eszmét
visz az anyagba, ahogy az őt teremtő isten is eszmét visz a művész testébe.
Ennek a szépség-metafizikának köszönhetően a képzőművészetben műfaji hierarchia
alakult ki - magas helyen áltak a mitológiai ábrázolások és alacsonyan a csendéletek.
Ennek a hierarchiának az alapja az volt, hogy a láthatóság köré és mögé a láthatatlanság
milyen széles eszmekörét tudták vonni.
Ezzel ellentétes volt az a felfogás, amely a látható világ ábrázolásában fogta
fel a képzőművészet centrális feladatát, s melynek vezérfonala a szépséggel
szemben a valóság volt. De ebben a művészeti törekvésben sem töltött ki mindent
a láthatóság. Mert ha minden a szemnek szól, az egyben szubjektivizálja a befogadást.
És hogyan egyeztethető ez össze a valóságnak való elkötelezettséggel? A művek
"egy fiktív világ reális jelenvalóságának határozott állításával vonzzák
a nézőt" (Svetlana Alpers). Emellett a kép nem lép párbeszédre a nézővel,
úgy tesz, mintha elegendő volna önmagának, s épp ezáltal növeli valóságos voltának
fikcióját a néző számára.
In: Látvány/színház. Performativitás, műfaj, test. (A 2005-ös Határátlépések c. konferencia válogatott előadásai.) Szerkesztette Mestyán Ádám és Horváth Eszter. Dayka könyvek. L'Harmattan Kiadó, 2006.
2. Színház és vizualitás
A színház mindig az irodalom szolgálóleánya
volt. A dráma ugyanis időben többnyire megelőzi a színpadi ábrázolást. Ezért
azok a törekvések, amelyek a színháznak önálló státust szerettek volna biztosítani,
először a verbalitással akartak leszámolni. Ebben legfőbb szövetségesük a vizualitás
volt.
(A vizualitás előtérbe kerülése persze sok más tényezőnek is köszönhető, függ
például attól a hatástól, amit az épp divatos művészeti irányzatok gyakorolhattak
a társművészetekre.)
A színház öntudatra ébredése azzal járt, hogy a drámaíró lekerült trónusáról,
helyét a rendező, az előadás (látvány, mozgás, zene stb. együttesének) megtervezője
vette át. Az igazán jelentős rendezők munkásságát általában meghatározza a szöveg-,
illetve realizmusellenes [*] magatartás. A 20. század elején
Adolphe Appia, Gordon Craig, Max Reinhardt, Vszevolod Mejerhold, később Giorgio
Strehler, majd - legfőképpen - Robert Wilson gondoskodott arról, hogy a színházban
egyre nagyobb szerep jusson a vizualitásnak.
Kékesi Kun Árpádnak az idei Könyvhétre megjelent A rendezés színháza
c. kötete a következő fejezetcímekkel hivatkozik ezekre az alkotókra: Adolphe
Appia és a fény szimbolizmusa, Edward Gondon Craig és a mozgás szimbolizmusa,
Max Reinhardt és a látvány impresszionizmusa, Vszevolod Mejerhold és a játék
konstruktivizmusa, Robert Wilson és a képek színháza. (A "vizuális
megoldások" a színpadképen, a díszlet és jelmez kiképzésén és változásain
kívül a színészek mozgását is jelentik.)
A következőkben ebből a kötetből vett részletekkel érzékeltetném a két legkorábbi
és egymással rokon eszméket valló alkotónak, Appiának és Craignek az "erőszaktevéseit",
melyeket az előadás látványvilágának a gazdagításáért követtek el a színházi
hagyományon.
Adolphe Appia
A francia szimbolisták Wagner zenedrámáiban a belső világ feltárását és a (reálissal
szemben álló) ideális művészetet vélték felfedezni. Ehhez kapcsolódott Appia
is: "Wagner életműve elválaszthatatlan a jelenleg megvalósulás útján lévő
színházi reformtól". Úgy gondolta, Wagner műveinek előadásmódja, melyet
maga az idős mester határozott meg, méltatlan azok szellemiségéhez és "zenedrámai"
egységéhez. Az operákat színre vivő bayreuthi színház ugyanis a tradicionális
kétdimenziós elemekkel felidézett térhatás, vagyis a reális térkörnyezet illúziójának
megteremtésére törekedett. Ezek a színpadképek a korabeli tájképfestészet (19.
sz. vége) mintája alapján kerültek kialakításra. Joseph Hoffmann egyik díszlete
például vízi világot, a folyómederből kitüremkedő sziklákat, korhadt fatörzseket
is tartalmazott, részletesen - megfestve. A díszlet ugyanis csak festett elemekből
(függönyből és kulisszákból) állt. A képek összetevőit, még a kunyhót is, megfestették,
ezért nem válhattak olyan térelemekké, amelyekkel az énekesek "interakcióba"
léptek, s így pusztán illusztratív funkciót töltöttek be. Appia szerint mivel
a színész háromdimenziós lény, a díszletet is azzá kell tenni. Festett vásznak
helyett olyan "materiális mozgékonyságot" biztosító díszletre (aktív
térre) volt szerinte szükség, amelyben a színész szabadon mozoghat, s mely láttatni
képes a zene dinamikáját.
Ami végül elevenné teszi a teret, "anélkül, hogy az előadás nélkülözhetetlen
egységét szétrombolná", az a fény, amely nemcsak megvilágítja a teret és
a színészt, hanem állandó változásával megerősíti azok plaszticitását, és követi
a zene hömpölygését. A fény tehát "a rendezés lelke": a zene vizuális
megfelelője. Appia használja a szórt és az aktív fényt, és fontos számára az
árnyék: "ha nincs árnyék, nincs fény sem, mert a fény nem azt jelenti,
hogy tisztán lehet látni". Ebben is szembeszáll a korabeli gyakorlattal,
mely a többfelől megvilágított tárgyakat árnyéknélküliségre kárhoztatja, s így
a színpadot élettelen tárgyak tárházává teszi. (Amelyhez gyakran még a vászonra
festett, vagyis kimerevített, holttá dermesztett fénysugarak és árnyékok is
hozzájárulnak.) A fények érzelmi-gondolati tartalmakat is közvetítenek, vagyis
szimbolikusak.
Appia A Rajna kincséhez készített díszlete (1892) nélkülözi a figuratív
elemeket, s a bayreuthi előadások részletekben gazdag színpadképéhez képest
végletesen kopár. A tér a vízszintes, az enyhén hullámos és a függőleges vonal
ellentétére épül.
Appia számára revelatív élményt nyújtott Jaques-Dalcroze ritmikus gimnasztikája.
Úgy látta, ez is a zene térbelivé tételét, az emberi testen keresztül való tükröztetését
szolgálja. A Dalcroze számára 1909-ben tervezett Ritmikus terek többsége
masszív és mozdulatlan kőtömböket (falakat, lépcsőket, lejtőket és oszlopokat)
tartalmaz, amelyeknek a megvilágítása is jól érzékelhető. Az üres és rideg terek
éles vonalai és ívei az emberi test hajlékony és mozgékony természetének ellentéteként
szolgálnak: e terek csak az emberi mozgás hatására válnak élővé. A bennük mozgó
test kiemeli a fizikai kvalitásukat és az architekonikájukat, amely viszont
implikál valamiféle ritmust az emberi test számára.
Ezt a fajta színrevitelt, mely csak a legfontosabb szcenikai elemekkel veszi
körül a szöveget, Appia egy 1925-ös beszédében "idealista vízió"-nak
nevezte, és szembeállította a "realista vízió"-val.
Mivel Appia szerint a tér mondjuk Hamlet lelkivilágának kivetülése, csak annyit
szabad láttatni belőle, amennyit a főszerepő érzékelhet. Ez befolyással lesz
az előadás kommunikációs aspektusára. A Hamlet tere viszonylag üres,
csak egy-két mértani elemet tartalmaz. "Hamlet teste az oszloppal szemben
nem más, mint Hamlet lelke a kor gúnycsapásaival szemben. Ugyanakkor, mivel
támaszt és védelmet nyújt, az oszlop a darab szereplőjévé válik: komor barát,
aki erőt ad Hamletnek." Mivel az elemek nem ábrázolnak, csak evokálnak,
nem adott dolgok felismerésére, hanem aktív érzelmi-gondolati részvételre késztetik
a nézőt. Az ő feladata ugyanis nem a közvetített érzelmek átélése, hanem
a valós tapasztalatok megélése lesz, amelynek létrejöttében legalább akkora
szerepet kap ő maga, mint a színészek.
Appia olyan "határtalan" tereket propagált, amelyek nem a műalkotást
közvetítő, hanem a műalkotást fizikailag realizáló, s így maga is műalkotássá
váló színész testének és mozgásának folyamatosan táguló-szűkülő kivetülései.
E kivetülésnek részben a néző tudatában kell megtörténnie, s a színész és a
néző közötti aktivitás teremti meg "az új Jelenlétet": azt a "kollektív
személyiséget, amely tudatában van a (saját egysége iránti) felelősségének".
Így lesz a nouvelle Présence, azaz "egyéni és szociális létezésünk,
testünk és lelkünk" egy színházi és kulturális-társadalmi reform alapja,
benne pedig a rendezés nem előre elvégzett műveletek sora, hanem a néző percepciójának
és tudatának a kreációja. Elvégre "a mi szemünk határozza meg és teremti
mindig újjá a rendezést, azaz mi magunk vagyunk a rendezés, nélkülünk a mű csak
írott darab marad".
Edward Gordon Craig
Craig merész, víziószerű díszletei és díszlettervei alapján vált ismertté a
20. sz. első évtizedében, s később is elsősorban a szcenika reformját célzó
tervei találtak követőkre és ellenzőkre, holott színházi elképzeléseinek előterében
mindvégig a rendezőnek az alkotásfolyamat egészét átfogó tevékenysége és a "tiszta
mozgáson" alapuló előadás eszménye állt.
Elképzelése szerint a "színházművész" - a színház szuverén alkotója,
aki nem pusztán költő, tervező, zeneszerző, rendező stb., hanem mindez egy személyben
- felváltja majd a drámaírót, s kizárólag a színház eszközeivel fog előadásokat
létrehozni. A rendezőnek addig sem kell figyelembe vennie a felhasznált dramatikus
szövegek szerzői instrukcióit, amelyek sértést jelentenek a színházi emberek
számára, s nem általuk érhető el, "hogy a cselekvés vagy a színpadkép megfeleljen
a versnek vagy a prózának, harmonizáljon annak szépségével, értelmével".
A Színház Művészetének analízise az alapelemek, a cselekvés, a szó, a vonal,
a szín és a ritmus számbavételét jelenti, amelyek közül nem a szó, hanem a ritmus
tekintendő irányadónak, hiszen "a drámaíró apja a táncos volt" (lásd
görög eredet).
A rendező, a komplex színházművész feladata: nem reprodukálni, hanem megsejtetni
(suggest) a természetet, illetve formát adni az eszmének. Craig felfogásában
a színház "művészet", nem a valóság, hanem saját logikája határozza
meg működését. A mimézis elvének és a realizmus konvencióinak kiiktatásából
aztán logikusan következik a színész kiiktatása, amelyet A színész és az
übermarionett c., 1907-es írása fejteget: "Söpörjük félre a valódi
fákat, söpörjük félre az előadásmód és a cselekmény valószerűségét, és máris
úton vagyunk afelé, hogy a színészt is eltávolítsuk". A művészet logikája
követeli a színház felszabadítását gátló két tényező, a reprodukálás és a megszemélyesítés,
vagyis a színész munkájának száműzését.
A színész megtagadása lényegében a realizmus, a polgári illúziószínház megtagadása
volt Craig részéről. A nem az életszerűség benyomását keltő keleti színészek
és Henry Irving állt a legközelebb ahhoz, amit ő übermarionettnek nevezett.
Irving azért válhatott a "tökéletes színésszé", mert játéka "természetes
volt, de messzemenően mesterséges is, ... természetes, mint a villám, de nem úgy,
mint a majom. Mesterséges ..., mint az orchidea, a kaktusz. Egzotikus és tekintélyes,
félelmetes és furcsán nyugodt, amit bívást nevezhetünk architektúraszerűenk".
Az übermarionetté váló ember képes megsokszorozni önmagában a testi kifejezés
művészi jellegét: azt a nemes artisztikumot, amely a realista-naturalista színház
keretei közt nem érvényesülhet.
Az építészet színházának is nevezett munkái a "kinetikus színház"-ban
csúcsosodtak ki. A Színpadkép (Scene) olyan nagyszabású színpadi
vízió, amely "darab és színészek nélkül" tárja fel a minden részletében
mozgásképes tér drámáját. E színpadi tér legfontosabb elemei: a padló és a mennyezet,
a melyek egymás tükörképei, s egyaránt emelkedni és süllyedni tudnak. Rajtuk
kívül az oldalfalak is tetszőlegesen mozgathatók, a színpadnyílás pedig szabadon
tágítható és szűkíthető. E dinamikus térre a az alkotásfolyamat egyetlen résztvevőjévé
vált rendező komponálja az előadást, amely térelemek és fények mozdására redukálódik.
A tér elemei pusztán olyan hasábok, amelyek a padlóból vagy a mennyezetből türemkednek
ki, s húzódnak vissza, hogy különböző magasságokat és mélyedéseket tegyenek
láthatóvá. A szögoszlopok folyamatos mozgásban vannak, újabb és újabb formákat
alakítanak ki a színpadon, amelyet az állandóan változó világítás is rendre
átalakít, mígnem visszahúzódik az összes elem, a mozgás megszűnik, s újra beáll
a csönd és nyugalom állapota. Ez az előadás persze csak tervekben állt össze,
valójában nem valósult meg.
Craig a szcenográfiát kommunikációs csatornaként képzelte el, azon keresztül
akart a nézőhöz szólni. Ezekben a terekben egy titkos szépség ölthet testet,
mégsem konkrét jelentéseket közvetítenek, hanem egy asszociációs mechanizmust
indítanak el a befogadóban, s végső soron őt teszik meg a jelentésképzés kiindulópontjává.
Arthur Symons, a kor neves kritikusa szerint Craig "a dolog mintáját arra
a mintára cseréli, amelyet a dolog idéz fel a tudatunkban". Mivel nem az
anyaginak, hanem a szelleminek a kifejezése a cél, a megjelenítésnek a módját
mindenfajta életszerűségtől el kell vonatkoztatni, hogy végre az élet tárulhasson
fel a színpadon.
[*] A realizmus, mivel a valóság
illúzióját akarta kelteni, látványban is a valóságból átvett mintákkal dolgozott:
a színpadkép tehát nem volt különös, nem ragadta meg a néző figyelmét. Nem fejezett
ki önállóan semmit, csupán megalkotta a szöveg, a szereplők által megkívánt
környezetet: kispolgári szobabelső stb. - Talán szükségtelen múlt időben fogalmazni,
mert a magyarországi színházi bemutatók többnyire még ma is ezt a stílust hozzák...
Lásd Kékesi Kun Árpád: A rendezés színháza. Osiris, Bp., 2007. [vissza]