Reflexiók a

Vizualitás

c. projekthez (2007. április 23.)

[Gagyi Ágnes],



Gagyi Ágnes:

Az előadásokat hallgatva egy hozzáadandó ötlet motoszkált bennem: hogy a kognitív tudományban artifact understanding néven futó kutatások úgy tűnik, jó eszközöket adnak arra, hogy megértsük, hogyan függ össze a tárgyak megértése a szociális környezettel. A CEU nyári egyetemén most is futnak ilyen előadások (http://www.sun.ceu.hu/3Courses/descriptions/Cognition-2007-detailed.pdf). Emlékeim szerint a 2005-ös alkalommal sok szó esett, elsősorban Paul Bloom, Csibra Gergely és Gergely György előadásain, arról, hogy hogyan értenek meg gyerekek kulturális módon tárgyakat. Az ember által készített dolgok esetében a "mire használják", "ki készítette" jellegű kérdések, általában az intencionalitás a megértés alapját képezi, attól nem választható le. A kutatásokban az egyik vonatkoztatási terület a rajzok megértése volt, ahol ez a jelenség még erősebb. A művészetelméleti megfontolások mellett, úgy gondolom, ezek a szempontok elég termékenyek lehetnek a képek megértésének társadalmi dimenzióit illetően.

[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]