Reflexiók a
Interdiszciplinaritás
/ multidszciplinaritás
c. projekthez
2005-2006 tanév:
[Sipos Tünde], [Török Marianna],
2004-2005 tanév:
[Sólyom Barbara],
[Wilhelm
Gábor]
2005-2006
tanév
|
A projekt gazdag anyagához
megfontolásra ajánlom az alábbi definíciókat.
A multidiszciplinaritás modellje szerint több tudományág egymástól függetlenül
vesz vizsgálódása tárgyául egy bizonyos problémát vagy problémakört. Ezt saját
tudományos és módszertani feltételeikből kiindulva, a saját tudományuk által
elérhető elméletek és koncepciók segítségével és saját módszerek, technikák
és eljárások felhasználásával teszik. Minden tudományág maga vizsgálja meg,
hogy bővíthetők-e és milyen módon az adott tárgyra vonatkozó ismeretek. Ezek
után megosztják egymással vizsgálódásaik eredményeit. A multidiszciplinaritás
és az interdiszciplinaritás közötti különbség abban áll, hogy az utóbbit az
előbbivel ellentétben interakció, azaz kölcsönösség jellemzi. A multidiszciplinaritásra
egymásutániság, míg az interdiszciplinaritásra együttesség jellemző.
Az interdiszciplinaritásnak két különböző formája különböztethető meg. Az első
esetében egy és ugyanazon személyben folyik az interdiszciplináris dialógus,
amit belső dialógusnak is nevezhetünk (Art 'dialogue intérier'). Másik fő formája
a több személy közötti interdiszciplináris dialógus, amit interperszonális interdiszciplinaritásnak
hívhatunk.
(Forrás: Tomcsányi T.: A mentálhigiéné jelenségvilága. In Tomcsányi T. - Grezsa
F. - Jelenits I. (szerk.): Tanakodó. A mentálhigiéné elmélete, a mentálhigiénés
képzés, mentálhigiéné az emberek szolgálatában. Interdiszciplináris szakkönyvtár
2. Budapest, 1999, Magyar Testnevelési Egyetem-Párbeszéd (Dialógus) Alapítvány-HÍD
Alapítvány. 16-45. )
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Ez a téma számomra azért érdekes, mert a tervezett dolgozatom igen nehezen tudom elhelyezni a diszciplinák között, s a feldolgozott irodalom rávilágított arra, hogy ennek többb oka lehet, pl. a téma maga több diszciplinát érint, a témakör maga interdiszciplináris, vagy a feldolgozandó terület paradigmái még kialakulóban vannak. Azt gondolom, hogy az én esetemben az első és az utolsó esetről van szó, s az, hogy ez világossá vált számomra a saját problémámra vonatkoztatva is, sokat fog segíteni dolgozatom strukturálásában.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
2004-2005
tanév
|
Az ismeretek tudományágakba szervezése. Előnye, hogy segíti az adott területen dolgozó kutatók között a kommunikációt, szabványos módszerekkel, fogalomkészlettel rendelkező diszciplínák egy ideig hatékonyabbá tehetik a tudományos munkát. Korlátja, hogy a diszciplináris határok mesterséges fragmentumokra bontják a jelenségek egységét, ezért időről időre megváltoznak a tudományágak határai, új tudományágak alakulnak ki. A diszciplinaritás korlátainak meghaladását célozzák az interdiszciplináris vagy újabban multidiszciplináris megközelítések. A hagyományos tudományágak képviselői olykor gyanakodva tekintenek ezekre a törekvésekre, amit jól érzékeltet az a kép, hogy "a határokon olyan nagyra nő a fű, hogy minden marha meg tud élni". Az interdiszciplináris megközelítés talán úgy jellemezhető, hogy az egymással határos tudományágak metszetét veszi alapul, azaz, a határok mentén átfedő területeket. Ezt a felfogást inkább az jellemzi, hogy egy-egy kutató a határos tudományok mindegyikét űzi valamennyire, s így törekszik új felismerésekre. Sejtésem szerint a multidiszciplináris megközelítés inkább az egyes tudományágak szakembereinek együttműködését tartja célravezetőnek.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Interdiszciplinaritáson
áltában egy adott probléma, téma újfajta megközelítését értik különböző tudomány(ágak)ból
származó eltérő fogalmak, módszerek és episztemológiák integrációja segítségével.
Multidiszciplinaritás esetében a különböző tudomány(ágak)ból származó kutatók
dolgoznak együtt egy adott problémán, ám közben a saját tudományos hátterüknek
megfelelő elméleteket, módszereket alkalmaznak, azaz megmaradnak a saját területükön
belül, miközben időnként felhasználják a többiek egyes eredményeit is.
A gyakorlatban az inter- és a multidiszciplinaritás két végpont egy folyamatos
skálán; és a munka inkább a multi-, mint az interdiszciplinaritás végponthoz
közelít, főképp amiatt, hogy a valódi interdiszciplinaritás megvalósítása nem
kis dolog.
A multidiszciplinaritás máshonnan származó fogalmak, elméletek módszerek átvétele,
adaptálása révén egy adott probléma másfajta látásmódját eredményezheti, az
interdiszciplinaritás különböző típusú fogalmak, elméletek, módszerek összeötvözésével
új fogalmakat, elméleteket igyekszik létrehozni.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]