Reflexiók az
Attitűd
/ habitus
c. projekthez
2005-2006 tanév:
[Gagyi
Ágnes],
2004-2005 tanév:
[Fejes Edina], [Gagyi Ágnes], [Haász
Sándor], [Sipos Tünde], [Skrabski
Fruzsina], [Vályi Gábor], [Wilhelm
Gábor]
2005-2006
tanév
|
A habitust egyszerűbb fogalomnak
gondolom, ha az egy olyan általános, statsztikai leírás, ami arról szól, hogy
adott körülmények közt adott ágensek hogyan szoktak viselkedni (egy megvizsgált
időszakban hogyan viselkedtek).
Az attitűddel kapcsolatos gondom az általánosság: Miklós azt mondta, a társadalomtudományban
még lehet ezzel a gyűjtőfogalommal játszani, a pszichológiában feloldódott.
Az általánosság vádja akkor jogos, ha a helyzet nem az, hogy az attitűd okinak,
hatásmechanizmusainak stb. differenciálásától eltekinthetünk, mert az eredményben,
vagyis a viselkedés valószínűségében ezek egyformán csapódnak le. Ryle javaslata,
hogy a "szellem" és a "test" felsorolása helyett a kettőt
tekintsük ugyanazon dolog különböző szinteken való leírására, ahol a test tényállítás
a láthatóra, a szellem pedig nem tényállítás a láthatatlanra, hanem diszpozicionális
állítás ugyancsak a láthatóra. Ha ezt komolyan vesszük, abból következhet az,
hogy neki kell állni differenciálni a diszpozíciót: nem feltételezünk egy végtelen
szabadsággal felruházott mozgatót a test "mögött", hanem meg kell
nézni, hogy milyen diszpozíciók vannak egyáltalán, és hogyan működnek.
Egy olyan meghatározást idéztünk az óra elején, amely szerint az attitűd "mentális
vagy idegrendszeri állapot, aminek szerkezetét a tapasztalat alakítja ki, és
irányítja vagy befolyásolja az egyéni reakciókat kognitív, érzelmi és viselkedési
szinten". A nature vs. nurture ellentét átlépése az evolúciós és kognitív
pszichológiában azt jelenti, hogy nem feltételezik, hogy a végtelenül alakítható
emberi képességekre a tapasztaltok rajzolnák rá későbbi formájukat, hanem velünkszületett
preferenciákat, hajlamokat, képességeket feltételeznek, amelyek különösen alkalmassá
tesznek bizonyos tapasztalatok megszerzésére, s ezek felhasználására további
képességek kialakításában. Bár megengedik, hogy egyes képességek lehetnek területáltalánosak,
pontosabban másra is használhatók, mint amire kialakultak, a legtöbb képességünkkel
kapcsolatban feltételezik, hogy nem fejleszthető bármilyen irányba. (pl. evolúciós
környezetben nem jelen lévő veszélyekre, mint lőfegyverek, elektromosság, radioaktivitás,
kondicionálással sem alakulnak ki azok a szomatikus reakciók, amelyekre "hagyományos"
veszélyek esetében eleve hajlamosak vagyunk, s ez a hajlam könnyen fel is erősíthető.)
Stephen Jay Gould mondta az evolúcióról, hogy "a szerves anyag nem gitt",
azaz az adaptáció nem mindenható, a környezet szelektív ereje csak az adott
génkészlet mutációiból válogathat (az evolúció csak "a lehetséges transzformációja").
Ennek mintájára lehetne mondani, hogy az attitűd "nem gitt", belső
válaszvonalak húzódnak benne, s ha a hasonló helyzetekre adott hasonló viselkedési
válaszokon mérjük csak, sosem lehet tudni, hogy mit mérünk pontosan, s mi lesz
az a pici különbség, ami átlépve a "belső határt", már más viselkedést
eredményez, bár a kiváltó ok kívülről hasonlónak tűnik. Ezen látszólag segít,
hogy az attitűd-mérések általában nagyon korlátozott területre vonatkoznak,
mint választási szándék vagy fogyasztási hajlandóság.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
2004-2005
tanév
|
"Alapvető módszertani dilemma, hogy attitűdöt többnyire nyelvileg megformált ítéletek révén, mások értékelő állásfoglalásaival egybevetve tudunk csak mérni, miközben az adott attitűdtárgynak az egyén szubjektív világában elfoglalt helyére, a rá vonatkozó egyéni ítéletek mögöttes értékelő tartalmára próbálunk fényt deríteni." (Hunyady György: Szociálpszichológia 2. kiadás, bevezető: A megismerés szociálpszichológiája és a szociálpszichológiai megismerés, 14. o.)
A fenti dilemma azon alapul, hogy a nyelvileg kifejezett ítélet és a "mögöttes" értékelés egymástól nem csak absztrakt szinten megkülönböztethető, hanem a szociális eligazodásban is alapvetően szerepet játszó két különböző entitásról van szó, valami nyelvi és valami nyelv előtti (vagy mögötti) dologról, amelyek nem feltétlenül felelnek meg egymásnak, ugyanakkor mindkettő befolyásolhatja a másokkal folytatott hiedelem- és attitűdcserék kimenetét.
A kérdés visszavezethető a klasszikus kognitív versus nyelvi relativizmus problematikához, amely abban a percben veszti érvényét, amikor belátjuk, hogy az emberi tevékenység (pl. a megismerő tevékenység) és a nyelvhasználat nem különválasztható folyamatok. Gyakorlatilag az egész kognitív pszichológiának meg kell küzdenie ezzel a problémával, hiszen objektíve megjelenő, pl. nyelvi kifejezéseket magyaráz mentális, "csak" következtethető folyamatokkal.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az attitűd fogalmával kapcsolatban
szóba hozott elméletek nem tisztázzák, hogy az attitűdöt jelenségeket bizonyos
módon csoportosító fogalmi eszközként, vagy az emberekben inherensen létező
valamiként értjük. Ennek megfelelően az attitűd vizsgálata is egyszerre két
cipőben jár.
"Az attitűd diszpozíció, az ember olyan tulajdonságaira utal, amelyek alapján
gondolatai, érzései, cselekvéstendenciái szerveződnek egy pszichológiai tárgyra
vonatkozóan" (Smith M. Brewster) - itt például az attitűd meghatározása
egyértelműen a magyarázatnak olyan irányait szabja meg, amelyek az attitűd fogalmával
jelzett végső okra futnak vissza. A szabadság vs. determináltság problémája
talán azért kezelhető olyan nehezen az attitűd fogalmával összefüggésben, mert
nem világos, hogy adott esetben belső, lényegi tulajdonságokról, vagy kontingens
"megvalósulásokról" van szó (amelyekből utóbb a belső lényeg jellemzőire
következtetni fogunk).
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az attitűd valamely
személlyel, tárggyal, jelenséggel, szituációval, emberek csoportjával kapcsolatos
értékelő beállítódás, amely viszonyítási alapul szolgál, aminek alapján az egyén
véleményt alkot, viselkedik, viszonyul. Ismeretében mások viselkedése, véleményalkotása,
hozzáállása előre megjósolható, illetve valószínűsíthető.
Az attitűd saját tapasztalatok eredőjeként, illetőleg mások véleményének egyszerű
elfogadása, átvétele alapján keletkezik. Tartalmát a tárggyal kapcsolatos ismeretek,
a tárgyhoz kapcsolódó élmények és a tárggyal kapcsolatos cselekvésekre való
hajlandóságot képezik.
Az attitűd igen mélyen rögzült és rendszerint nem tudatosult képződmény, ezért
rendkívül ellenálló mindenfajta változtatási szándékkal szemben. Akkor igazán
stabil, ha három összetevője egyensúlyban van. A kibillent egyensúly konfliktusforrássá
válik: mást diktál a józan megfontolás és megint mást az érzelem.
"Minden jelenséget a saját történetével együtt kell értelmezni.
A múlt nélkül nem lehet a mát megérteni. (A szociológia és a történelem között
nincs éles határ.) A társadalmak folytonosan változnak is, miközben önmaguk
maradnak. Ez az "újratermelés" végbemegy a családokon, társadalmi
intézményeken stb. belül is, mert az "ágensek", akik ezeket működtetik,
nem tudnak egész másképp viselkedni, mint amit az eddigi történelmi tapasztalatok
beléjük égettek, és mint ami az adott feltételek között egyáltalán elképzelhető.
Ez a magatartás vagy stratégia a habitus, ami minden társadalmi közegben,
erőtérben működik. A habitus alapján tartja természetesnek az egyetemet végzett
szülő, hogy a gyereke egyetemre menjen, és ezért mondhatja egy 8 osztályt végzett
falusi anya, hogy az egyetem "nem nekünk való"".
/Ferge Zs.: A társadalom, amelyben élünk; előadás anyag/
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
A projekt második részében,
a közös megbeszélés során szembekerültünk azzal az ellentmondással(?), hogy
az attitűdre nem lehet következtetni a cselekvésből, ugyanakkor az attitűd -
ahogy néhányan véltük - cselekedetekben és a viselkedésben nyilvánul meg.
A kérdés feloldásához segítséget nyújthat Fishbein tanulmánya, mely az attitűd
és a viselkedés kapcsolatáról szól.
Fishbein amellett érvel, hogy nincs összefüggés attitűd és viselkedés között,
vagyis az egyén attitűdje valamely tárggyal szemben, nem határozza meg az adott
egyén viselkedését.
Más kutatók úgy igyekezett feloldani a viselkedés/attitűd problémát, hogy kiterjesztették
az attitűd fogalmát: affektív, kognitív és konatív alkotóelemekre.
Fishbein szerint ezeket az elemeket nem az attitűd részeinek kell tekintenünk,
hanem az attitűd meghatározóinak vagy következményeinek, de mindenesetre olyan
független jelenségeknek, melyek az attitűddel kapcsolatban vannak. A viselkedés
predikciója azonban még akkor sem lesz tökéletes, ha az egyén vélekedéseit (kognitív
elem) és viselkedési intencióit (konatív elem) figyelembe vesszük. Ennek magyarázata,
hogy vannak más változók is, melyek determinálják a viselkedést. Ezek: szituációs
változók, normák, motiváció. Tehát nem a stimulustárggyal szembeni attitűdöt
kell az illető tárgyra vonatkozó viselkedés fő determinánsának tekintenünk,
hanem a következő változókat: 1. a magára a viselkedésre irányuló attitűdöket,
2. a személyes és szociális normatív vélekedéseket, 3. a normák teljesítésére
vonatkozó motivációt.
Összefoglalva Fishbein azt hangsúlyozza, hogy a viselkedés egy adott tárggyal
szemben sok különböző változó függvénye, melyek közül a tárggyal szembeni attitűd
csupán az egyik.
Úgy vélem tehát, hogy - bár eredetileg ellentmondásosnak ítéltük a projekt két
mondatát, Fishbein írása után azt mondhatjuk, mindkét mondat (bizonyos látószögből)
igaz.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az attitüd és a habitus jelentése ugyanaz, bár az elöbbit gyakrabban használjuk. Mindkettő azt jelenti: magatartás, viselkedési mód. Az ember attitüdjének vizsgálata szorosan összefügg a kommunikációval. Attitüd a kiindulópont, ami magába foglalja a hagyományt, a vallást, a nyelvet, a beállítottságot stb.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Sebestyén Eszter tanulmánya
igazi szociál-pszichológiai gyorstalapaló - a szó jobbik, hasznos, időspóroló,
nagytömegű információt összefoglaló értelmében - azaz a tudományterület történetének
főbb állomásai, állítása, koncepciói és művelői mind említésre kerülnek benne,
a kedves olvasó pedig ezek alapján már el tud indulni a könyvtárban a tudás
nyomában. Én persze jobban örültem volna egy némileg részletesebb, kezdők és
- a témában igazából elmélyülni nem akarók - érdeklődők számára több fogódzót,
magyarázatot nyújtó dolgozatnak.
A projekt tagjai által készített tematikus összefoglalókat és ábrákat igen hasznosnak
találtam az attitűd fogalmának és használatainak gyors és érthető áttekintéséhez,
ám a habitus említése kapcsán rémlett fel bennem, hogy Bourdieau habitus elmélete
szorosan kapcsolódik a témához, és a projektben résztvevők számára kifejezetten
javallanám ennek áttekintését. Érdekelt volna az attitűd és a szocializációs
környezet kapcsolata is.
Engem bővebben is érdekeltek volna az attitűd-kutatásokra kifejezetten jellemző
alkalmazott - közvetlen politikai vagy gazdasági célokat kiszolgáló - jelleggel
kapcsolatos morális dilemmák és azok lehetséges feloldásai, azaz egy olyan morális
kódex összeállítása, amely segít az attitűd-kutatás társadalomtudományos méltóságának
megőrzésében. Nyilván balos és idealista vagyok.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az "attitűd" fogalma a kognitív elméletek színrelépése óta jelenik meg a pszichológiai, majd - ettől nem függetlenül - a kognitív tudomány irodalmában, és bizonyos mentális állapotokra, struktúrákra, sémákra utal, és ily módon az emberi kogníció eredménye. Az attitűdelmélet a kognitivizmus családfájának egyik tagja, és ennek következtében feltételezi a tartós mentális állapotok meglétét, melyek mérhetők valamilyen módon.
Milton Rokeach (1968:112) a következőképpen határozza meg az attitűd fogalmát (a cselekvést irányító hiedelem, attitűd, érték hármasán belül): "hiedelmek viszonylagosan tartós szerveződése egy tárgyhoz vagy helyzethez kapcsolódva, mely előkészít arra, hogy valamilyen preferenciális módon válaszoljunk".
Rokeach (1968:124) szerint egy-egy személynek akár száz ezer hiedelme lehet, attitűdből csak néhány ezer.
Az attitűd mint a hiedelem tartós típusba szerveződése felbukkan a "propozicionális attitűd" fogalmában is, mely funkciójuk alapján a szándék és a hiedelem köré csoportosítja a különböző attitűdtípusokat (mint például "hiszem", "érzem", "gondolom", "akarom" stb.).
A "habitus" az attitűddel szemben a cselekvésre vonatkozik, nem valamilyen mentális állapotra. A tartós szerveződés mint tulajdonság azonban vele kapcsolatban is központi szerepű. A habitus tehát valamiféle tartós, rendszeresen visszatérő cselekvésforma, gyakran nem reflektált.
Rokeach, Milton
1968 Beliefs, attitudes and values. San Francisco.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]