Ilg Barbara - Haász Sándor - Murai Gábor - Sipos Tünde - Wilhelm Gábor:
Bevezetés az "Intencionalitás"című projekthez
Intencionalitás
Az intencionalitás az elme képessége
dolgok, tulajdonságok, helyzetek, események reprezentálására. Maga a szó skolasztikus
eredetű. A terminust Franz Brentano vezette be újra a filozófiai vitába a 19.
század végén.
Az intencionalitás körüli vita ma elválaszthatatlan az elméről való vitától.
Szorosan kapcsolódik a mentális állapotokról (észlelés, emlékezés, meggyőződés,
remélés, tapasztalás...) való gondolkodáshoz. Mit jelent ilyen mentális állapottal
rendelkezni? Hogyan viszonyul a mentális a fizikaihoz?
A középkori logikában és filozófiában a latin intentio szót a mai "fogalom"
vagy "intenzió" értelemben használták. Ezek egyaránt vonatkozhattak
nem mentális dolgokra, illetve az elmében levő dolgokra, tulajdonságokra (első
szintű intentio, magasabb szintű intentio...).
A modern filozófia intencionalitás terminusa kapcsolatban áll az intenzió, illetve
az intention jelentésével, de másról szól. Ezek ugyanis részben szavak és mondatok
logikai tulajdonságai, részben meghatározott mentális állapotok, melyek a cselekvésekben
játszanak szerepet. Ezzel szemben az intencionalitás számos mentális állapot
meghatározó tulajdonsága (hiedelem, remény, ítélet, intenció...). Egyes filozófusok
szerint minden mentális állapotra jellemző.
A fogalom egyaránt fontos szerepet játszott az analitikus filozófiában és a
fenomenológiai hagyományban. Brentano igen komplex módon jellemezte az intencionalitást.
Ennek középpontjában "egy dolog intencionális nemlétezése" áll (inexistentia).
Brentano
Minden mentális jelenség valamit mint tárgyat tartalmaz, noha igen eltérő módon.
A mentális jelenségek meghatározó vonása szerinte, hogy ezek önmagukon belül
intencionálisan tartalmaznak egy dolgot.
Psychology From an Empirical Standpoint (1874:88-89) könyvében vezette
be Brentano e fogalmat két bekezdésben. A későbbi vitákban ehhez a két bekezdéshez
tértek vissza a filozófusok. Számos megválaszolatlan kérdést tartalmaznak:
Mi az "intencionális nemlétezés"? Azok a dolgok, melyekre az elme
irányul, belsőek az elméhez képest (in-exist)? Vagy az elme nemlétező
(non-exist) dolgokra irányulhat? Vagy mindkettő érvényes?
Minden mentális jelenség a prezentáció, az ítélet vagy a szeretet, gyűlölet
kategóriájába tartozik.
A fenomenológia számos alapkérdése visszavezethető ezekre a megfontolásokra.
Husserl szerint az intencionalitás alapvető vonása, a valamire irányultság,
nem függ attól, hogy valamilyen fizikai cél létezik-e az intencionális aktustól
függetlenül (noema: a mentális aktus belső struktúrája).
Számos nem intencionális reláció csak konkrét, időben-térben létező dolgokra érvényes. A kisebb-nagyobb reláció, az ok-okozat viszony akkor érvényes, ha mindkét dolog (a fundamentum és a terminus) valóságban létezik. Az intencionális reláció viszont inkább "kvázi relácionális".
Husserlnél a valamilyen dologra
vonatkozás konkrétabb értelmet nyer:
az objektifikáló aktus lehet individuális dologra, eseményre, folyamatra (vagy
ezek része...) irányuló
lehet speciesre (típusra) vagy esszenciára (lényegre), ideális tárgyra, mint
pl. számokra irányuló
lehet Sachverhalte-ra irányuló
Az objektifikáló aktus az emocionális aktussal áll szemben (és a kvalitásból és az immanens tartalomból áll).
Sellarsnál az intencionalitás a
tudat egyik fő jellemzője (szubjektivitás, egység mellett).
Intencionalitás számos mentális állapot azon vonása, melynek révén a világ bizonyos
helyzeteire vonatkoznak, irányulnak. A hiedelemnek, félelemnek... kell lennie
valamilyen tartalmának. Valamiről szól, még ha ez a valami nem is létezik.
Nem minden mentális állapot intencionális ilyen szempontból, pl. depresszív
hangulat, félelem..., mely nem vonatkozik semmire.
A tudat és az intencionalitás között van egyfajta konceptuális kapcsolat: noha
a legtöbb intencionális állapotunk nem tudatos, ahhoz hogy intencionális lehessen,
elvileg hozzáférhető kell legyen a tudat számára.
Anscombe: Intention
Mi különbözteti meg az intencionális aktusokat azoktól, amelyek nem azok?
![]() |
|
![]() |
|
![]() |
Reason for acting |
![]() |
Vannak esetek, amikor nem alkalmazható a Miért? kérdés
Pl: Miért tetted? -Nem voltam tudatában,
hogy ezt teszem. - a válasz nem minden esetben fogadható el.
Pl: Miért fűrészeled el ezt a deszkát? - nem tudom, csak fűrészelem. - Keresnünk
kell, mit jelent a válasz, pl. lehet, hogy nem ismeri a deszka szót.
Egy egyszerű cselekedetnek sokféle leírása lehet
Pl.: fűrészelni a deszkát, fűrészelni
a tölgyfát, fűrészelni Smith úr deszkái közül egyet, nyikorgó hangot kelteni
a fűrésszel. - az ember egyik leírás alatt tudja, mit tesz, a másik alatt
nem.
Pl: tudja, hogy fűrészel, de nem tudja, hogy nyikorgó hangot hallat.
Tudja, hogy fűrészel, de nem tudja, hogy Smith úré a deszka.
? Ő fűrészel = leírás, mely alatt tudja, hogy mit tesz.
Ugyanaz a cselekedet lehet intencionális egyik leírás alatt és lehet nem intencionális egy másik alatt.
A miért? kérdés másik visszautasítása:
"Nem volt szándékos" (involuntary) - még ha tudatában is volt annak, amit tett. A köznapi használatban akkor alkalmazzuk, amikor valaki valami kellemetlen dolgot tesz.
Megfigyelés nélküli tudás (know without observation)
Pl: az ember tisztában van végtagjainak
helyzetével, anélkül, hogy rájuk tekintene.
Az intencionális cselekedetek osztálya ennek egyik alcsoportja.
Van olyan leírás, mely "a leírása"
az intencionális aktusnak?
Példa: Vízpumpáló férfi.
Mit tesz? Mi a leírása a cselekedeteinek?
Bármi, ami leírja, mi folyik, s ami igaz, mint tény: pénzt keres, egy családnak
segít, koptatja a cipő talpát, izzad, segíti azt a jövőbeli állapotot, h a földön
legyen a mennyek országa, ha igaz, h munkája által jó kormány jön létre.
Intencionális aktusának leírása: He is x-ing
Intencionális a leírás, ha
a) igaz
b) megválaszolható a Miért x-elsz? kérdés.
- "Miért feszíted meg az izmaidat?"
nem leírás a válasz, ha a férfi tudása az izmok összehúzódásáról csupán anatómiai
ismereteinek következménye
- "Miért ütöd ezt a furcsa ritmust?" - a válasz dönti el, h intencionális
aktus leírása vagy sem: csupán észrevette vagy volt rá terve.
- "Miért mozgatod a kezed le és fel?" - pumpálok.
Miért pumpálsz? - én pumpálom a ház vízellátását.
Miért ütöd ezt a furcsa ritmust? - én fedeztem fel, hogyan kell, a pumpa különben
is kattog - a magam mulattatására teszem.
Miért pumpálod a vizet? - mert a háznak szüksége van rá.
- hogy végezzek velük.
Miért mérgezed meg ezeket az embereket? - ha megszabadulunk tőlük, akkor ...
A miért? kérdésre adott válasz,
tartalmazhat egy másik leírást:
Miért pumpálsz? - Feltöltöm a vízellátást.
A miért kérdésnek újra alkalmazhatónak kell lennie.
Ahány különböző akció van, annyi különböző leírást készíthetünk?
4 akció - 4 leírás
1. le és fel mozgatja a kezét
2. működteti a pumpát
3. újratölti a vízellátást
4. megmérgezi a lakókat
itt törés jön: nem mondhatjuk, h megmenti a zsidókat, elhozza a mennyek országát
Nehézségek 1.
A pumpálás nem lehet a mérgezés aktusa, az a méreg elhelyezése
De! felhalmozódó méregről van szó - nincs egyetlen aktusa az elhelyezésnek,
ami maga volna a mérgezés
Nem a másik férfi helyezi el a mérget?
Mikor mérgezi meg a lakókat a mi emberünk?
egész idő alatt kapnak mérget
a mérgezés nem egy akció, a lakók isszák meg a mérget
Pontosan mikor mérgezi meg őket? - megválaszoljuk a kérdést, ha minden alkalmat
(dátumot) megadunk, amikor betette a mérget? De! egyik sem nevezhető magában
mérgezésnek. Hogy mondhatjuk, h ez a mérgezés intencionális aktusa?
A mérgezett víz pumpálása közben semmi olyan nem történik, ami ne volna teljesen
egyenlő azzal, ami nem-mérgezett víz pumpálásakor történik.
Elképzelhetjük, h emberünk fejében megjelenik a földön fekvő halott lakók képe
- ez megjelenhet nem mérgező ember fejében is, és nem szükséges, h felbukkanjon
a mi emberünk fejében.
A különbség a körülményekben van, nem abban ami bennük zajlik.
Nehézségek 2.
A férfi szándéka nem az, hogy mérgezzen, hanem csak az, h pénz keressen.
Miért töltöd fel a házat mérgezett vízzel? Nem azt mondja, végezni akarok velük,
hanem: Nem törődöm ezzel, csak a pénzemet akarom, végzem a megszokott munkám.
Így a vízellátás feltöltése intencionális aktus, a vízellátás mérgezett vízzel
való feltöltése nem intencionális aktus.
A mérgezés intencionális aktusa, nem a férfi intencionális aktusa? !!!
Belső dolog-e az intenció? (interior movement)
Hogyan különíthetjük el a mérgezést a szándékos mérgezéstől? - pl az alapján,
mit mond a férfi (mérgezni akar vagy csupán pénzt keresni)
Így viszont felmerül az őszinteség kérdése. Ellenőrizhető az őszinteség? Bizonyos
mértékig igen. Pl: ha azt mondja, csak a munkáját végzi, kell, h tényleg ez
legyen a mindennapi munkája, s ne tegyen mást, ami segíti a mérgezést.
Más az eset, ha a mérgező férfi felbérelte erre a munkára ami emberünket. Így
is mondhatja, hogy más nem érdekli a csak a pénz, megbízása -amit elfogadott,
amit teljesít és amire a pénzt kapja - a mérgezett víz pumpálása. Nem mondhatja
tehát, hogy nem akarok mérgezett vizet pumpálni, csak pumpálok, h megkapjam
a pénzem.
Wittgenstein: 644
"Nem amiatt szégyenkezem, amit akkor tettem, hanem amiatt, ami akkor szándékomban
állt." És nem volt-e benne abban is a szándék, amit megtettem? Mi igazolja
a szégyent? Az eset egész története.
Férfi aki a dolgát végzi csak - ha igazat mond, az sem menti fel a gyilkosság
bűne alól.
Wittgenstein: 659
Miért akarok a tetteimen túl még intenciót is közölni vele? - nem azért, mert
az intenció is valami olyan volt, ami akkor végbement. Hanem mert önmagamról
akarok valamit közölni, túl azon, ami akkor történt.
Amikor elmondom neki, mit akartam tenni, bensőmet tárom fel előtte. - de nem
önmegfigyelés alapján, hanem reakció révén (lehetne ezt intuíciónak is nevezni).
Vissza a kérdéshez: 4 cselekedetet
végez vagy egyet?
- a miért kérdések segítségével van egy sorozatunk ABCD - mindegyik leírás függ
az előzőtől és független a következőtől.
- Más körülmények szükségesek A számára, h B legyen, mint A-nak, hogy
A legyen. - az egyetlen pontosan elhatárolható akció A
a kar mozgatása le és fel ezen körülmények között = a pumpa működtetése
+ ezen körülmények között ez = a ház vízrendszerének feltöltése
+ ezen körülmények között ez = a lakók megmérgezése
1 akció van 4 leírással, mind a
körülményektől függ, mind kapcsolatban van a rákövetkezővel
egyaránt helyesen beszélünk 4 megfelelő intencióról vagy 1
intencióról
Ha 4 intencióról beszélünk, azok az eges leírások cselekedeteihez tartoznak
Ha 1 intencióról, akkor arról az intencióról, amellyel cselekedtek. -
az utolsó tag a sorban adja az intenciót, amellyel a tettet végrehajtották,
s ez az intenció "elnyeli" az összes megelőző intenciót, amellyel
a sorozat korábbi tagjait végrehajtották.
Az elnyelés nyoma, h nem helytelen ha a miért A? kérdésre D-vel válaszolunk.
Példa: ha a pumpa kattogásával a himnusz ritmusát üti a férfi - D intenció nem
nyeli el ezt, mert a miért ütöd ezt a ritmust kérdés nem vezet el D-hez.
Known without observation
Minden intencionális aktus ide tartozik
Ha valaki sárgára festi a falat az is?
az embernek tudása van saját intencionális aktusáról
miért húzod azt a csengőt. - jaj, nem is tudtam, h húzom! Nem intencionális
aktus.
példa: Odamegyek az ablakhoz és kinyitom.
Vki hallja, h megmozdultam és kérdi: mit csinálsz, h ezt a zajt csapod? - válasz: kinyitom az ablakot? - ezt a kijelentést hívja tudásnak.
Nem mondjuk: Hát, nézzük csak, mit is teszek ezzel a mozgással? Ja! Kinyitom az ablakot?
De! kinyitom az ablakoz és az fénypontot vet a falra. Vki, aki engem nem lát csak a pontot, kérdi: mit csináltál, h az a fény odakerült e falra? - Ja! Az ablak teszi! Mindig ez történik, ha kinyitjuk az ablakot délben és süt a nap.
2 féle tudás
1. intencionális aktus tudása
2. megfigyelés általi tudás arról, mi történik
két tárgya van a tudásnak? Ugyannak a dolognak lehet 2 különböző tudása?
Nem 2 leírásról van szó, a leírás ugyanaz: az ablak kinyitása.
Példa: becsukom a szemem és írok.
El tudom mondani, mit írok, az fog megjelenni a papíron - nem megfigyelés által
tudom.
De! az írás nem lesz mindig olvasható - a szem látása segít ebben.
Amikor intencionális aktust hajtunk végre, tudásunk van a dologról, a megfigyelés
csak segédeszköz ebben. Mint a szem: pl. kifogyott a tinta, a lap szélére értem.
Látás nélkül is tudom, h írok, de a szem segít, h olvasható legyen.
A két féle tudás talán azért okoz
nehézséget, mert a modern filozófusok félreértettek valamit a practical knowledge
terén.
Ennek megértéséhez előbb meg kell érteni, mi a practical reasoning és a practical
syllogism (a kettő ugyanaz) Arisztotelesznél.
Sok tett lehet intencionális és
nem intencionális.
Az intentional kifejezés az esemény leírásának formájára vonatkozik. - az események
leírhatók ebben a formában, ha a leírásba becsatoljuk: azért, azért mert (in
order to, because).
Tehát két csoportunk lesz:
1. az intencionális aktusok leírásának formája
2. leírások, melyek ebben a formában bukkannak fel. Pl: csúszkáltam a jégen,
mert jól éreztem magam. (nem olyan leírás, mint a megtámadni valakit)
leírások, melyekben ami történik lehet intencionális és nem intencionális | leírások, melyekben ami
történik csak szándékos és intencionális lehet (voluntary, intentional) |
zavarni, megbántani megszerezni rúgni abbahagyni leejteni, tartani, felvenni kikapcsolni, bekapcsolni tenni, elhelyezni |
telefonálni keresgélni meghajolni köszönni aláírni fizetni, vásárolni, eladni felbérelni, elbocsátani hívatni, házasodni, szerződést kötni |
Állat is teheti némelyiket A szél is felemel dolgokat |
Megvalósított szándékok formális leírásai |
Az intencionális aktus mindig előfeltételezi azt, amit úgy hívunk: tudás, ahogyan teszi a dolgokat vki. - ezt a tudást használja cselekedetei alatt, s ez a practical knowledge.
Sipos Tünde
2006. január
Az Intencionalitás Searle-i elmélete
1. Az intencionális állapotok természete
Először is, véleményem szerint csak
néhány, nem minden mentális állapotnak és eseménynek van Intencionalitása. Hiedelmek,
félelmek, remények és vágyak intencionálisak, de ezek az idegesség, a lelkesedés,
a nem szándékos harag formái, amelyek nem intencionálisak. Úgy juthatunk el
a különbségtétel kulcsához, ha ezeknek a tartalmaival foglalkozunk. Például,
ha én azt mondom neked, hogy van egy hiedelmem vagy egy vágyam, ez egyből arra
késztett téged, hogy megkérdezd: "Mi is az amiben pontosan hiszel?"
vagy "Mi az, amire vágysz?" És biztos vagyok benne, hogy nem azt fogod
válaszolni: "hogy csak úgy van egy hiedelmem vagy egy vágyam, anélkül,
hogy hinnék valamiben, vagy vágynék valamire."A hiedelmeknek és a vágyaknak
mindig kapcsolatban kell állniuk valamivel, vagy szólniuk kell valamiről.
De az idegességemnek vagy a nem szándékos haragomnak nincs szüksége arra a módra,
hogy valamiről szóljon. Jó néhány állapot jellemzően hiedelmekkel és vágyakkal
telített, de a nem szándékos állapotok nem azonosak a hiedelmekkel és a vágyakkal.
Searle szerint, ha egy S állapot intencionális, akkor ott kell lennie egy válasznak
arra a kérdésre, hogy mivel van kapcsolatban S? vagy miből következik?
Stb.
A cél nélküli harag, depresszió, és lelkesedés nem Intencionálisak, a valamire
irányuló esetek ellenben igen.
Az intencionalitás mindig valamire való irányultságot jelent, általánosan jelölve
AB.
Ez az irányulást azt jelenti, hogy A és B tetszőlegesen lehet objektum, szubsztancia,
vagy másodfokú módon maga is valamilyen irányultság illetve korreláló aktus
(intenció), ahol B mindig tartalmaz olyan összetevőt illetve mozzanatot, amely
A-ban ennek megfeleltethető összetevő avagy mozzanat nélkül hiányosnak tekinthető,
illetve fordítva. Ennek megfelelően általános értelemben léteznek szimmetrikus
és aszimmetrikus intencionalitások, de az irányultság iránya mindig egyértelműen
meghatározható.
Az intencionális és az Intencionális közötti szójátékra támaszkodva vannak egyéb
közös keveredések is. Néhány szerző úgy írja le a hiedelmeket, félelmeket, reményeket,
és kívánságokat, mint "mentális cselekvéseket" de ez a legnagyobb
tévedés és legreménytelenebb összekeverése a dolgoknak. Sört inni vagy könyvet
írni leírhatóak úgy, mint cselekvések vagy akciók vagy akár tevékenységek, és
számításokat végezni fejben, vagy mentális képeket formálni a Golden Gate Hídról
mentális cselekvések; de hinni, remélni, félni és kívánni nem cselekvések és
egyáltalán nem mentális cselekvések. A cselekvések olyan dolgok, amelyeket valaki
csinál, de arra a kérdésre, hogy "Éppen most mit csinálsz?" nem válasz
az, hogy "azt hiszem esni fog", vagy "abban reménykedek, hogy
az adók alacsonyabbak lesznek" stb. Az Intencionális állapotok és események
olyan állapotok és események, amelyek nem mentális cselekvések.
Ugyanolyan keveredéshez vezet azt gondolni, például, hogy hinni vagy vágyakozni
olyasvalami, mint szándékolni/akarni valamit. A hiedelmek és vágyak Intencionális
állapotok, de nincs bennük semmiféle szándékoltság.
A következő állapotok lehetnek Intencionálisak:
hit, félelem, remény, óhaj, szerelem, utálat, irtózás, szeretet, nemtetszés,
kételkedés, kíváncsiság, öröm, lelkesedés, depresszió, szorongás, büszkeség,
bűntudat, szomorúság, bánat, örvendezés, bosszúság, zavarodottság, belenyugvás,
megbocsátás, ellenérzés, vonzalom, reménykedés, harag, csodálat, megvetés, tisztelet,
felháborodás, szándékozás, vágyakozás, akarás, képzelődés, fantáziálás, szégyenkezés,
nemi vágy, undor, gyűlölet, erőszak, élvezet, törekvés, szórakozás és csalódás.
A fentebb felsorolt állapotok tagjainak az a tulajdonsága, hogy lényegüket tekintve
irányulhatnak valamire, minta a szerelem, a gyűlölet, a hiedelem, vagy a vágyakozás
esetében és lehetnek kevésbé irányulók, mint a depresszió vagy a lelkesedés.
Ez a felosztás rengeteg kérdést von maga után. Például, hogyan tudjuk osztályozni
a tagjait, és mi az összefüggés a tagok között?
Fő kérdés azonban: Mi is pontosan a kapcsolat az Intencionális állapotok és
a tárgyak, valamint lelkiállapotok között, amelyekhez kapcsolódnak, vagy amelyekre
irányulnak. Milyen kapcsolatot nevezünk Intencionalitásnak, és hogyan tudjuk
megmagyarázni az Intencionalitást anélkül, hogy használnánk az "irányulás"
metaforáját?
2. Tudat és Intencionalitás
Az intencionalitás nem azonos a
tudatossággal. Sok tudatos állapot nem intencionális (pl. az öröm érzése) és
sok intencionális állapot nem tudatos.
Például, nekem van egy csomó hiedelmem, amire jelenleg egyáltalán nem gondolok,
és soha nem is lesz róla konkrét gondolatom. Például, én úgy hiszem, hogy az
apai nagyapám egész életében nem hagyta el az Egyesült Államokat, de egészen
eddig a pillanatig én sohasem fogalmaztam meg, vagy tudatosítottam ezt a gondolatot.
Annak a nézetnek a védelmére, hogy a tudatosság és az Intencionalitás között
azonosság áll fenn, sokszor azt állítják, hogy minden tudatosság valaminek a
tudatossága, azaz ha valaha valaki tudatos, az, valami olyasmi, hogy ez a valaki
valaminek a tudatában van. De ez a fajta értelmezése a tudatosságnak elken egy
lényeges különbséget: amikor van egy tudatos tapasztalatom a szorongásról, az
csakugyan valami, ami az én tapasztalatom, valaminek a tapasztalása/tapasztalata,
nevezetesen a szorongásé, de ebben az értelemben a "valaminek" nagyon
is különbözik valaminek az intencionalitásától, ami ugyanolyan például, mint
amikor én abban az állapotban vagyok, hogy tudatosan félek a kígyóktól, a szorongás
esetében a szorongás tapasztalata és a szorongás azonosak, de a kígyóktól való
félelem nem azonos a kígyókkal. Az intencionális állapotokra ez a jellemző,
ahogyan én a fogalmat használom, különbség van az állapot, és aközött amire
az állapot irányul vagyis aminek az állapota
A tudatos állapotok csoportja és az intencionális mentális állapotok csoportja
átfedi egymást, de nem azonosak, és egyik nem is foglalja magába a másikat.
3. Eredendő és eredeztetett intencionalitás
Meg kell különböztetnünk azt az intencionalitást, amivel eredendően rendelkeznek az emberek és az állatok- a szavak, a mondatok, a képek, a diagramok, a grafikonok eredeztetett intencionalitásától.Továbbá meg kell különböztetnünk mindezeket az intencionalitás metaforikus használatától, amikor nem szó szerint, hanem "mintha" értelemben hivatkozunk az intencionalitásra.
1. E pillanatban nagyon éhes vagyok.
2. "J'ai grand faim en ce moment" franciául azt jelenti, hogy e pillanatban nagyon éhes vagyok.
3. A virágok a kertemben tápanyagokra éheznek.
Mindhárom kijelentés az éhség intencionális
jelenségére hivatkozik, a minőségük azonban teljesen eltérő. Az első eredendő
intencionalitást tulajdonít nekem. Ha rendelkezem a nekem tulajdonított állapottal,
akkor attól függetlenül ez az állapotom, hogy más miként vélekedik róla. A második
kijelentés ugyancsak a szó szoros értelmében tulajdonít intencionalitást, ám
a francia mondat intencionalitása nem eredendő, hanem a franciául beszélők eredendő
intencionalitásából eredeztetett intencionalitás. Minden nyelvi jelentés eredeztetett
intencionalitás. A harmadik kijelentés valójában semmiféle intencionalitással
nem ruház fel. A kertem növényeinek éhsége amolyan mintha jelleggel jelenik
meg. Intencionalitást tulajdonítok nekik, noha ilyennek valójában nem rendelkeznek,
annak ellenére, hogy úgy viselkednek, mintha lenne intencionalitásuk.
Az eredendő intencionalitás megfigyelőtől független- én attól függetlenül vagyok
éhes, hogy mit gondol erről bármely megfigyelő. Az eredeztetett intencionalitás
megfigyelőtől függő, az csak egy kapcsolat a megfigyelővel, a használóval, ahogy
például egy francia mondatnak az a jelentése, ami. Valamennyi eredeztetett intencionalitás
az eredendőből származik. A tudat és az intencionalitás megfigyelőtől függetlenek
abban az értelemben, hogy ha tudatos vagyok, vagy van intencionális állapotom,
például szomjúság, ezek a sajátosságok létükben nem függenek senki rajtam kívülállótól.
Ezek, ellentétben mondjuk a nyelv mondataival, nem azért azok, amik, mert kívülállók
úgy gondolják. (Itt Searle követi Anscombe azon megállapítását, miszerint létezik
megfigyelés nélküli tudás és minden intencionális aktus ilyen. Valójában a cselekedetek
leírásában van különbség.)
4. Intencionalitás, mint reprezentáció: a beszédaktus-elmélet
Úgy lehet megválaszolni azt a kérdést,
hogy mi a kapcsolat az Intencionális állapotok és a beszédaktus elmélet között,
ha először a következő kérdésre válaszolunk: Milyen kapcsolat van az Intencionális
állapot és a tárgy vagy lelkiállapot között, amelyre valamilyen módon irányul?
A legegyszerűbb válasz így hangzik: Az Intencionális állapot reprezentálja a
tárgyakat és a lelkiállapotokat ugyanabban az értelemben, ahogyan a beszédaktusok
reprezentálják azokat. Már rendelkezünk egy viszonylag világos elképzeléssel
arról, hogy az állítások hogyan reprezentálják igazságfeltételeiket, az ígéretek
a betartásukat, a parancsok a végrehajtásukat, arról, hogy a megnyilatkozásban
a beszélő hogyan utal a tárgyra, és e tudás birtokában fogom megmutatni, hogy
az Intencionális állapotok milyen értelemben reprezentációk is.
A nyelv terminusaival magyarázni az Intencionalitást, nem jelenti azt, hogy
az Intencionalitás eredetileg és szükségszerűen nyelvi. Ellenkezőleg, számomra
nyilvánvaló, hogy a gyerekeknek és sok állatnak is, amelyeknek a szó szoros
értelmében nincsen nyelvük, és nem képesek beszédaktusok létrehozására, akkor
is van Intencionális állapotuk.
Két ok van, amiért képtelenek vagyunk lemondani arról, hogy Intencionalitással
ruházzuk fel az állatokat, annak ellenére, hogy nem rendelkeznek nyelvvel. Először
is az állatok Intencionalitásának kauzális rendje nagyon hasonlít a sajátunkra,
pl. ezek a kutya szemei, ezek a fülei, az a bőre, stb. ezek alapján pedig jelentéseket
tulajdonítunk viselkedésüknek.
A nyelv származik az Intencionalitásból és nem fordítva. A pedagógia iránya/célja,
hogy elmagyarázza az Intencionalitást nyelvi terminusokkal, a logikai analízis
célja pedig a nyelv magyarázata az Intencionalitás terminusaival.
Négyféle hasonlóságot találunk az Intencionális állapotok és a beszédaktus elmélet
között:
a.) A különbségtétel a propozícionális
tartalom és az illokúciós erő közt a beszédaktus elméletben, átvihető az Intencionális
állapotokra is. Ahogyan megparancsolhatom neked, hogy hagyd el a szobát,
vagy bejósolhatom, hogy ki fogsz menni a szobából, esetleg javasolhatom,
hogy hagyd el a szobát, ugyanúgy azt hihetem, hogy el fogod hagyni a szobát,
félhetek, hogy elhagyod a szobát, akarhatom, hogy elhagyd a szobát, és remélhetem,
hogy kimész a szobából.
Az esetek első részében, a beszédaktus eseteiben nyilvánvaló különbséget lehet
tenni a propozicionális tartalom, hogy ki fogsz menni a szobából és az
illokúciós erő között, amellyel a propozicionális tartalom megjelenik a beszédaktusban.
De ugyanígy a felsorolás második részében az Intencionális állapotok esetében
különbség van a reprezentációs tartalom azaz, hogy ki fogsz menni a szobából,
és a pszichológiai mód között, mint a hinni, remélni, stb. amelyben a reprezentációs
tartalom található.
Beszédaktus jelölése: "F (p)"
Ahol F jelöli az illokúciós erőt, és p a propozíciós tartalmat.
Intencionális állapot: "S (r)" ahol S jelöli a pszichológiai
módot, és r a reprezentatív tartalmat.
Talán jobb lenne korlátozni a propozíciós tartalmat azokra az állapotokra, amelyek
realizálhatóak nyelvileg, és a "reprezentatív tartalom" vagy "Intencionális
tartalom" terminust használni, amelyek sokkal általánosabbak és magukba
foglalják a nyelvileg realizálható Intencionális állapotokat és azokat is, amelyek
nem realizálhatóak nyelvileg. De azok között az állapotok között is különbséget
kell tennünk, mint például a hit, amely tartalmának mindig kifejezőnek kell
lennie, azaz egy teljes propozíciónak, és azok között, mint például a szerelem
vagy az utálat, amelyek tartalma nem szükséges, hogy egy teljes propozíciót
tartalmazzon.
Például ezt a kétféle intencionális állapotot a következőképpen lehetne ábrázolni,
ha egy férfi szereti Sally-t és ugyanez a férfi azt hiszi, hogy esik:
Szeretem (Sally)
Azt hiszem (esik)
Fontos megállapítani, hogy nem minden Intencionális állapotnak van teljes propozíciója, mint Intencionális tartalom, azaz definíció szerint minden Intencionális állapotnak van valamennyi reprezentatív tartalma, akár teljes propozíció, akár nem, és valójában ez a feltétel fontosabb az Intencionális állapotok számára, mint a beszédaktusok esetében, mivel sok expresszív beszédaktusnak nincsen semmiféle tartalma. Pl. Hello! Auú! Stb.
b.) A megfeleltetési irány a
másik közös vonás, amely a beszédaktusokat és az intencionális állapotokat is
jellemzi. A kijelentő/asszertív beszédaktusok állítások, leírások, kijelentések,
amelyek valamilyen szinten össze vannak kötve egy függetlenül létező világgal,
és attól függően, hogy sikerülnek vagy nem, azt mondjuk rájuk, hogy igazak vagy
hamisak.
A beszédaktusok egy másik csoportja a direktívumok (parancsok),
mint a rendelkezések, parancsok, felkérések, és a komisszívumok (nyilatkozatok)
csoportja mint az ígéretek, eskük, fogadalmak, nem feltételezik, hogy össze
vannak kötve egy függetlenül létező valósággal, hanem a valóság megváltoztatására
törekszenek, ezért a világ van összekötve a beszédaktus propozicionális tartalmával,
és kiterjesztve rájuk, nem mondjuk rájuk, hogy igazak-e vagy hamisak, hanem
hogy teljesítették-e őket vagy megszegték, megtartották-e őket, vagy nem. Úgy
lehetne jelölni ezt a különbségtételt, hogy a kijelentések csoportjának szó
a világhoz a megfeleltetési iránya, a direktívumoknak és a komisszívumoknak
világ a szóhoz a megfeleltetési iránya. Ha az állítás nem igaz, az állítás
a hamis, nem a világ. Ha a parancsot nem teljesítik, vagy az ígéretet megszegik,
nem a parancs vagy az ígéret hamis, hanem a parancsszegő és az ígéretszegő világa
az.
Vagyis ha az állítás hamis, akkor az állítás mondott csődöt (szó a világhoz)
ha pedig az ígéretet megszegték az az ígérettevő csődje. Vannak nullás esetek
is, azaz amikor nincs megfeleltetési irány. Amikor én bocsánatot kérek tőled,
mert bántottalak, vagy amikor gratulálok, mert nyertél egy díjat, valójában
már előfeltételezem a kijelentés igazságát, vagyis, hogy megbántottalak, vagy
hogy nyertél egy díjat.
Valami nagyon hasonló különbségtétel szükséges az intencionális állapotok esetében
is. Ha kiderül, hogy a hiedelmem rossz/hibás, a hiedelmem, és nem a világ hibás,
és helyrehozhatom a szituációt, egyszerűen úgy, hogy megváltoztatom a hiedelmemet.
De ha kudarcot vallok azzal, hogy véghez vigyem a szándékom, vagy hogy teljesüljön
a kívánságom, akkor nem tudom egyszerűen helyrehozni a szituációt azáltal, hogy
megváltoztatom a szándékom vagy a kívánságom.
A hiedelmek, mint az állítások lehetnek igazak vagy hamisak és mondhatjuk, hogy
a megfeleltetési irányuk "az elmétől a világig". Kívánságok és szándékok
nem lehetnek igazak vagy hamisak, de teljesülhetnek, vagy kielégülhetnek, ezért
azt mondhatjuk, hogy "világ az elméhez" a megfeleltetési irányuk.
És végül vannak olyan Intencionális állapotok is, amelyeknek nulla a megfeleltetési
irányuk. Ha én sajnálom, hogy megbántottalak, vagy örülök, hogy nyertél egy
díjat, akkor az én sajnálatom tartalmazza azt a hiedelmet, hogy én megbántottalak,
és azt kívánom, hogy bár ne bántottalak volna meg, és az én örömöm tartalmazza
azt a hiedelmet, hogy te megnyerted a díjat, és én szerettem volna, hogy megnyerd
a díjat, az én örömöm és szomorúságom nem lehet igaz, vagy hamis, ugyanazon
a módon, mint a hiedelmem, és nem lehet kielégített sem ugyanazon a módon, mint
ahogy a kívánságom.
c.) A harmadik kapcsolat az Intencionális
állapotok és a beszédaktusok között az, hogy minden illokúciós aktus egy propozicionális
tartalommal jelenik meg, és egy bizonyos Intencionális állapotot azzal a propozicionális
tartalommal fejezünk ki, és ez az Intencionális állapot annak a típusú beszédaktusnak
az őszinteségi feltétele. Például, ha én azt állítom, hogy p, akkor kifejeztem
egy hiedelmemet, hogy p. Ha én megígértem, hogy megteszem A-t,
akkor kifejeztem a szándékomat, hogy megteszem A-t. Ha én megparancsoltam
neked, hogy csináld meg A-t, kinyilvánítottam a kérésemet, hogy meg kellene
csinálnod A-t. Ha én bocsánatot kértem valamiért, akkor kifejeztem a
sajnálatomat azért a dologért. Minden ilyen kapcsolat az illokúciós aktusok
és a beszédaktus Intencionális őszinteségi feltétele között belső: vagyis a
kifejezett Intencionális állapot nem csak egy kísérőjelensége a beszédaktusnak.
Megjelenése fontos, ahogyan azt a Moore paradox is mutatja: Nem mondhatod: "Esik,
de én nem hiszem el, hogy esik." Vagy "Én megparancsolom neked,
hogy hagyd abba a dohányzást, de én nem akarom, hogy abba hagyd a dohányzást."
Vagy "Én bocsánatot kérek, hogy bántottalak, de egyáltalán nem sajnálom,
hogy megbántottalak." Ezek természetesen logikai ellentmondások, azonban
nem ön-ellentmondás megjeleníteni a beszédaktust és cáfolni a jelenlétét a megfelelő
Intencionális állapotnak.
Az, hogy az Intencionális állapot, amely az őszinteségi feltételből és a beszédaktus
kifejezéséből áll, nem azt jelenti, hogy a beszélőnek mindig rendelkeznie kell
Intencionális állapottal, amikor beszél. Mindig van lehetőség a hazugságra,
vagy létrehozni egy őszintétlen beszédet. De a hazugság, vagy más őszintétlen
beszédaktus egy beszédaktus létrehozásával keletkezik, és ennélfogva kimond
egy Intencionális állapotot, annak ellenére, hogy mégsem rendelkezik azzal az
Intencionális állapottal, amit kifejez.
d.) A teljesülési feltétel a negyedik
pont, amely alkalmazható a beszédaktusokra és az intencionális állapotokra is,
azokban az esetekben, amikor van megfelelési irány. Például, azt mondjuk, hogy
egy állítás igaz vagy hamis, egy parancs teljesített vagy sem, egy ígéret megtartott
vagy megszegett. Ezekben az esetekben, mi a sikerültségét vagy a sikerületlenségét
írjuk le az illokúciós aktusnak, összekötve a valósággal egy bizonyos megfelelési
iránnyal, mégpedig illokúciós nézőpontból. Ezt a feltételt kielégülési vagy
sikerülési feltételeknek nevezzük. Vagyis mondhatjuk, hogy az állítás kielégült,
akkor és csakis akkor, ha igaz, a parancs kielégített akkor és csak is akkor,
ha végrehajtották. Stb. Ez a kielégülési feltétel világosan alkalmazható az
Intencionális állapotokra is. A hiedelmem kielégült akkor és csak is akkor,
ha azok a dolgok, amiben hittem léteznek, a kívánságaim kielégülnek akkor és
csak is akkor, ha teljesülnek, stb. A sikerülési feltételek tehát feltétel nélkül
alkalmazhatók mind a beszédaktusokra, mind az intencionális állapotokra, bármi
is legyen a megfelelési irány.
Amit nagyon fontos megállapítani, hogy minden beszédaktus, amelynek van megfelelési
iránya, kielégített lesz akkor és csak is akkor, ha a kimondott/kifejezett pszichológiai
tartalom kielégített és a kielégülési feltételei a beszédaktusnak és a kifejezett
pszichológiai állapot azonosak.
Ugyanakkor az itt használt reprezentáció fogalom különbözik a mesterséges intelligencia
és a kognitív pszichológiában használttól. A reprezentáció egy tartalom és egy
mód és nem egy formális struktúra.
Végül minden Intencionális állapot egy Intencionális tartalomból és az őt magába
foglaló pszichológiai módból áll. Amely magába foglal egy teljes propozíciót
és egy megfelelési irányt, és az Intencionális tartalom meghatározza a sikerülési
vagy kielégülési feltételeket. A kielégülési feltételek azok a feltételek, amelyek
az Intencionális tartalom által meghatározottak, érvényesülniük kell, ha az
állapot kielégült. Ez okból, ha a tartalom specifikációja már az érvényesülési
feltétel specifikációja is. Ezért, ha van egy hiedelmem, hogy esik az eső, a
tartalma a hiedelmemnek az, hogy esik az eső. És a kielégülési feltétel: hogy
essen az eső, és nem az például, hogy vizes a föld, vagy a víz lesik az égből.
Minden reprezentáció-legyen az mentális, nyelvi, képi vagy akármilyen- mindig
valamilyen nézőpontból és nem másikból és a kielégülési feltételek is meghatározott
nézőpontot kell, hogy reprezentáljanak.
5. Intencionális kauzalitás
Az intencionalitás tehát az elme
sajátossága, melynek révén belsőleg reprezentálja a világ objektumait és tényállásait.
Ugyanakkor az elménk állandó oksági viszonyban álla világgal. Ha mozgatni akarjuk
a testünket, ez a szándékunk idézi elő a mozdulatainkat. Mindegyik esetben egy
kauzális és egy intencionális összetevőt találunk. Az intencionalitás működéséhez
alapvető fontosságú, ahogy a fennmaradásunkhoz is a világban, hogy az elme reprezentációs
képessége valamilyen szisztematikus módon összefonódjon a világgal fennálló
kauzális kapcsolatokkal. Ez az összefonódás az intencionális kauzalitás.
Az emberi viselkedés, ha racionális, okok alapján működik, de az okok csak akkor
magyarázzák meg a viselkedést, ha az ok és a viselkedés egyaránt logikus és
kauzális. A racionális emberi viselkedés magyarázatai így lényegében az intencionális
kauzalitás apparátusát veszik igénybe. Az ilyen magyarázatok azonban formájukban
nem determinisztikusak, valamely viselkedésre adott intencionális magyarázat
formája nem foglalja magába, hogy az aktusnak be kell-e következnie, hogy az
intencionális aktusok elegendőek volnának ahhoz, hogy az adott tettet végre
kell hajtani. Amikor a saját viselkedésemet elsősorban a cselekvésre motiváló
hiedelmek és vágyak elősorolásával magyarázom, többnyire nem úgy értem, hogy
nem tehetnék másként.
Az intencionális viszony tehát kontextuális, többrétegű oksági viszony, ellentétben
a lineáris vagy mechanikus kauzalitással, ahol A és B vertikálisan mindig azonos
szinten mozog, azaz A és B intencionalitása és intenciói egybeesnek. Azonban
a valós intencionális kauzalitásban ez az egybeesés nem szükséges, A és B a
létezés tetszőleges szféráiban mozoghatnak, mégis oksági viszonyba kerülhetnek,
amennyiben rendelkeznek közös intencionalitással és ennek következtében közös
konstituáló intenciókkal (intencionális aktusokkal).
6. Az intencionalitás háttere
Az intencionális állapotok nem elszigetelten
működnek. Akármilyen intencionális állapothoz rengeteg más előfeltevés, felkészültség
járul. Ezeknek a halmazát nevezi Searle Háttérnek. A Háttér általános tétele,
amit mindvégig előfeltételezek, hogy valamennyi intencionális állapotunk, valamennyi
meghatározott hiedelmünk, reményünk, félelmünk, csak úgy működik, vagyis az
érvényesülési feltételeiket csak úgy határozzák meg, hogy mindezt azelőtt a
Háttér előtt teszik, amely lehetővé teszi, hogy megbírkózzunk a világgal.
A Háttér egy része minden kultúrában közös. Például mindannyian felegyenesedve
járunk, és úgy eszünk, hogy a szánkba rakjuk az ételt. Az ilyen egyetemes jelenségeket
nevezhetjük "mélyháttérnek", sok más Háttér-előfeltételezés azonban
kultúránként eltérő.
Az intencionális állapotok csak akkor működnek úgy, ahogy működnek, ha adott
a háttér-képességek egy előfeltételezett halmaza, mely nem egyszerűen további
intencionális állapotokból áll. A Háttér preintencionális. Searle szerint képességünk
a racionális gondolkodásra és viselkedésre legnagyobbrészt a Háttérhez tartozik.
Szakirodalom:
John R, Searle: Intentionality: An Essay in the Philosophy of Mind (Cambridge University Press, 1983.) ford. Ilg Barbara
John R, Searle: Elme, nyelv és társadalom, (Bp. Vince Kiadó 2000.)
Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba (Typotex könyvkiadó 1998. Bp.)
Daniel C. Dennett: Az intencionalitás filozófiája
Az intencionális rendszerek
Az intencionális rendszerek olyan
rendszerek, melyek viselkedését úgy lehet megmagyarázni, bejósolni, hogy vélekedéseket
és vágyakat (reményeket, félelmeket, szándékokat) rendelünk a rendszerhez.
Egy adott dolog, csak a viselkedését magyarázni és bejósolni próbáló személy
stratégiáihoz viszonyítva intencionális rendszer.
A bejósláshoz használható stratégiák:
1. Tervezet-alapállás: ha tudom, hogyan tervezték meg a számítógépet, bejósolható a gép válasza. (Feltételezésünk, hogy minden funkcionális rész jól működik.)
Mechanikus tárgyak viselkedésének bejóslására alkalmas. Pl.: írógép, gyufa.
2. Fizikai hozzáállás: a természeti törvények ismeretéből indulunk ki. Pl.: nincs bedugva a gép, nem fog működni, amikor elkezdődik a havazás, az ág leszakad.
3. Intencionális nézőpont: a rendszerhez bizonyos információ birtoklását rendeljük hozzá, s feltételezzük, hogy bizonyos célok irányítják. Az információkat vélekedésnek vagy hiedelemnek nevezzük, céljait pedig vágyaknak. - nem állítjuk, hogy tényleg vannak vélekedéseik vágyaik, mi rendeljük hozzájuk, pl.: akár egy számítógéphez.
A nézőpontokat váltogathatjuk. Akkor kifizetődő az intencionális nézőpont, ha a tervezeten vagy fizikai nézőponton alapuló predikciók kivitelezhetetlenek.
Hétköznapi magyarázataink (emberi
és állati viselkedéseke) intencionálisak. Ez azonban oly nyilvánvaló számunkra,
hogy észre sem vesszük.
Az a feltevés, hogy valami intencionális rendszer, együtt jár azzal a feltevéssel,
hogy racionális. A racionalitás olyan erősen benne van következtetési
sémáinkban, hogy amikor predikcióink tévútra vezetnek, először az információ
birtoklásával kapcsolatos feltételeket igazítjuk. (pl.: biztos, nem halotta,
nem tudja, stb.)
Gyengeségei:
Bizonyos viselkedéstöredékek értelmezésére gyakran nem vagyunk képesek
Sokszor nem tudunk megbízhatóan jósolni, mit fog tenni valaki
Erősségei:
Vannak területek, ahol nagyon megbízható (pl.: közlekedés)
Nagy generatív erejű és hatékonyságú ( a hős rámosolyog a bajkeverőre)
Kisgyerekek is könnyedén használják
Alkalmazásában nem zavar bennünket, hogy nem tudjuk mi is történik közben a fejünkben, agyunkban.
Intencionális és racionális rendszernek vesszük egymást a következő elvek alapján:
1. Egy rendszer vélekedései olyanok, melyeket birtokolnia kell (észlelési képességei, megismerési szükségletei és élettörténete függvényében)
2. Egy rendszernek olyan vágyai vannak, amilyenekkel rendelkeznie kell (biológiai szükségletei s azok kielégítésének lehetőségei mellett) - Az i. r. túlélésre és szaporodásra vágynak, táplálékra, biztonságra, egészségre, vagyonra, hatalomra, befolyásra.
3. Egy rendszer viselkedése azokból az aktusokból áll, melyek egy ilyen vélekedésekkel és vágyakkal rendelkező ágensnél ésszerűek lennének.Valaki azt hiszi, hogy p = bizonyos feltételek mellett bizonyos viselkedésre hajlik
Mennyire vagyunk racionálisak?
A szociálpszichológia és a kognitív pszichológia kutatásai szerint minimálisan.
Dennett szerint a pszichológusok szándékosan alakítanak ki olyan helyzeteket,
melyek provokálják az irracionális választ.
MI kutatás szempontjából: csodálatosan ésszerűek vagyunk.
Hány vélekedésünk van?
Végtelen számú, melyek azonossága nem egészen körvonalazott. Nem tároljuk külön
őket. A legtöbbet impliciten tároljuk, annak köszönhetően, hogy néhányat
expliciten tárolunk = magvélekedések.
Vagy bonyolultabb a dolog? Ha valakit megkérnénk, hogy írja le ezer vélekedését,
kiderülne, hogy ezek mindegyike virtuális, s amit expliciten tárol, az meglehetősen
ismeretlen információként hatna (emlékezeti tárak címei, problémamegoldási eljárások)
Intencionális rendszerek a kognitív etológiában:
a "panglossi paradigma" védelmében
A probléma
A cerkófmajmok különböző vészjelzéseket
adnak különböző ragadozókra. (leopárd riasztás: a fára szaladnak, sas riasztás:
felfelé néznek, kígyó riasztás: lefelé néznek)
Nyelvük van a cerkófmajmoknak? Tényleg kommunikálnak? Gondolják, amit mondanak?
A vágy, vélekedés, elvárás, felismerés és hasonlókra vonatkozó hétköznapi nyelvezet
válhat-e kellően szigorú elvont nyelvezetté is, melynek segítségével a kognitív
képességek leírhatóak? Igen, ha megértjük, milyen feltevések keretében használhatjuk
ezeket a szavakat, s mik alkalmazásuk következményei.
Az intencionális rendszerek elmélete
Filozófia: az intencionalitás a
valamire vonatkozást jelenti. A világban bizonyos dolgok, állapotok,
események más dolgokra, állapotokra, eseményekre vonatkoznak (- referenciális
nyíl)
Az intencionalitás sajátos logikai jellemzőként emelhető ki. Azokat a
mondatokat, amelyek bizonyos rendszerekhez intencionális állapotokat rendelnek,
referenciális homályosság jellemzi, az áttetszőség hiánya: olyan tagmondatok
jelennek meg bennük, melyekben nem érvényesek a szokásos megengedő helyettesítési
szabályok.
Mari Vili mellett ül. Mari az osztály legidősebb gyereke mellett ül.
Intencionális kifejezést tartalmazó mondatnál van egy olyan tagmondat, melyben az ilyen helyettesítés az igazat hamissá fordítja és viszont.
IV. György meg akarta tudni, hogy Scott-e a Waverly szerzője.
IV. György meg akarta tudni, hogy Scott-e Scott.Burges attól fél, hogy a bozótban zörgő dolog egy kígyó.
A bozótban Robert Seyfarth zörög -
Burges attól fél, hogy Robert Seyfarth egy kígyó.
Ez a valamiként való értelmezés,
a valaminek való látás, a valaminek vélés az intencionális beszédmód középpontja.
Van egy kifejezéshalmaz, s a kifejezések jellemzője, hogy érzékenyek az általuk
bevezetett tagmondatok referenciális eszközeire. Ilyen kifejezések: azt hiszi,
hogy, tudja, hogy; azt várja, hogy; azt szeretné, h; átlátja, h; megérti, h;
A cerkófmajmok mint intencionális rendszerek
Az intencionális rendszerek fokozatai
1. elsőrendű intencionális rendszer: vélekedései, vágyai vannak, nincsenek
azonban vélekedései és vágyai vélekedésekről és vágyakról.
X azt hiszi, hogy p
Y akarja, hogy q
(p és q nem tartalmaznak intencionális kifejezéseket.)
2. Másodrendű intencionális rendszer: vannak vélekedései és vágyai vélekedésekről és vágyakról (és más intencionális állapotokról) mind másokra mind magára vonatkoztatva.
X azt akarja, hogy Y azt higgye, hogy X éhes.
X azt hiszi, hogy Y azt várja, hogy X balra ugrik.
X fél, hogy Y felfedezi, hogy X-nek van egy táplálékrejtekhelye.
3. Harmadrendű intencionális rendszer:
X azt akarja, hogy Y azt higgye, hogy X azt hiszi, hogy egyedül van ott.
4. Negyedrendű intencionális rendszer: azt akarná, hogy azt gondold, hogy megértette, hogy azt kívánod, hogy menjen el.
Legtöbben 5 vagy 6 nagyságrendet
vagyunk képesek megérteni.
Bennett (1976): igazi kommunikáció, a komoly, emberi értelemben vett beszédaktusok
legalább három nagyságrendnyi intencionalitást igényelnek beszélő és hallgató
részéről.
Nem minden interakció kommunikatív
értékű. (lecsapok egy legyet, kinyitom neki az ablakot)
Kommunikál-e a juhászkutya a nyájjal? A farkával csapkodó hód? A méhek? A csecsemők?
(nyelvi eszközök megléte nem szükséges és nem elégséges)
Grice válasza: a kommunikáció kritériuma a harmadrendű intencionális állapot:
"A közlő szándéka az, hogy a Közönség felismerje, hogy a Közlő szándéka az, hogy a Közönség az r reakciót produkálja."
Az evolúció, a hibázás és az intencionalitás
Bizonyos általunk készített műtárgyaknak
lehet tőlünk származó intencionalitása, nekünk magunknak azonban eredeti vagy
intrinzikus intencionalitásunk van, mely nem levezetett.
Dennett úgy gondolja, hogy semminek sincs intrinzikus intencionális mentális
állapota. (Searle)
Intencionális stratégia: úgy döntesz, hogy a tárgyat, melynek viselkedését be
akarod jósolni, racionális ágensként kezeled, aztán kitalálod, hogy az ágensnek,
milyen hiedelmei kell, legyenek, tekintve a világban elfoglalt helyét és célját.
Kitalálod, milyen vágyai kell legyenek s végül bejósolod, úgy fog cselekedni,
hogy hiedelmeinek fényében céljait előmozdítsa.
A hiedelemtulajdonítás szabálya:
végy hiedelemnek minden - a rendszer érdeklődésének megfelelő- igazságot, amelyet
a rendszer addigi tapasztalata hozzáférhetővé tett számára. -túl sok hiedelmet
tulajdonítunk.
Az a képességünk, hogy nyelvileg kifejezzünk vágyakat, a vágytulajdonítás áradatát
nyitja meg.
Tényleg használjuk az int. stratégiát?
Igen, állandóan.
Mikor működik? Embereknél majdnem mindig. Állatoknál is (emlősök, madarak, halak,
hüllők, rovarok, kagylók, sakkozó számítógép, növények, villám)
Nem arról van szó, hogy csak olyan dolgoknak tulajdonítunk hiedelmeket, vágyakat, amelyekben belső reprezentációkat találunk, hanem arról, hogy amikor felfedezünk valamilyen tárgyat, amelyre az int. str működik, hajlunk arra, hogy bizonyos belső állapotait úgy értelmezzük, mint belső reprezentációkat.