Reflexiók a
Konstitúció / interpretáció
(2005. április 12) c. projekthez
[Skrabski Fruzsina], [Sólyom Barbara], [Wilhelm Gábor]
A témához ajánlom Nyíri Kristóf és Szécsi Gábor: A szöveg, mint interpretáció című írását.
http://nyitottegyetem.phil-inst.hu/filtort/ktar/szny/ong_mark.htm
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
A konstitúció valaminek a megalkotása, létrehozása szabályrendszerek segítségével. Egy társadalmi berendezkedés, egy kommunikációs rendszer, egy játék, stb. működésének alapját adja a konstitúció.
Számomra az interpretáció
kifejezés értelmezést, magyarázást, magyarázatot jelent. A művészetek terén
kicsit módosul a fogalom, egyfajta művészi előadásmódot jelent illetve egy művészeti
alkotás bemutatását, tolmácsolását egy egyéni értelmezés keretein belül.
A szociálpszichológiában szokták alkalmazni az interpretatív közösség fogalmát:
egy bizonyos típusú médiatartalom élvezetére és értelmezésére specializálódott
csoport. Pl. kamaszok azonos/hasonló zenei tv-csatornákat néznek, vagy azonos
rádió csatornákat hallgatnak. Az ilyen csoportokban a látott/hallott/olvasott
médiaanyagot megbeszélik, ezzel nemcsak információhoz jutnak az adott médiatartalommal
kapcsolatban, hanem magukról és a világról is ki tudnak alakítani egy képet.
Az identitás érzéséről nem is beszélve.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]
Az interpretáció egyik
19. századi elmélete (hermeneutika) Schleichermachernél található, mely sok
szempontból megegyezik Herderével, az elődjével, illetve Schlegelével.
Schleichermacher az elméletében a jelentést a nyelvi használathoz, a használat
mögötti szabályrendszerhez köti. A verbális megnyilatkozások interpretációja
részben nyelvi: mely a használatra, azaz a jelentésre koncentrál; részben pszichológiai:
mely a szerző szándékaival foglalkozik. Az interpretáció Schleichermacher számára
holisztikus (részben a szemantikai holizmusa következtében): különböző nagyságrendű
kontextusok figyelembe vételével halad előre, éppen ezért körkörös és fokozatbeli.
Davidson radikális interpretációjának a célja, hogy a nyelvi anyag alapján kihámozza
azt a tudást, mely a nyelvi megértést lehetővé teszi.
A konstituálás fogalma
megjelenik Husserlnél. Itt a tapasztaló szubjektum a világot objektumokká strukturálja,
konstituálja, mégpedig általános jelentésfunkciók révén.
Általánosabban a konstituálást egyfajta relációként lehet definiálni, mely adott
entitásokból valamit létrehoz, ami azonban nem azonos ezekkel az entitásokkal.
Ugyanis ugyanazt a létrehozott valamit más entitások is konstituálhatták volna
az adott időpontban. A konstituálás mint reláció tehát más jellegű dolgok megjelenéséért
felelős. A konstituáló tulajdonságok alapvetőek a dolog (esemény, helyzet) szempontjából,
a kontingens tulajdonságok viszont nem.
[vissza a listához] [vissza a lap tetejére]