Barna Ildikó (xbarna.ildiko@gmail.com)

Kvantitatív kutatás

 

1. A tantárgy célja
 

A kurzus célja, hogy megismertesse a hallgatókat a kvantitatív társadalomkutatás alapjaival és megismertessen vélük néhány, az SPSS programcsomag kínálta egyszerű elemzési technikát. Az alapvető cél a survey típusú kutatások logikájának megértése, amelyre szervesen épül rá az adatok egyszerű megismerésének és magyarázatának folyamata. A tantárgy célja, hogy miközben a hallgatók megismerkednek az SPSS programcsomag használatának alapjaival, megtanulják a kvantitatív adatelemzés módszertanának és statisztikájának alapjait is.
A kurzus témája: az OPEN, SAVE, FREQUENCIES, DESCRIPTIVES, COMPUTE, CROSSTABS, COUNT, RECODE, MEANS, VARIABLE LABEL, VALUE LABELS, MISSING VALUES parancsok és főbb opcióik; egyváltozós és kétváltozós elemzések: gyakorisági megoszlások, alapstatisztikák vizsgálata, kétdimenziós kereszttábla-elemzés és vegyes kapcsolat vizsgálata. A kapott eredmények elemzése és értelmezése és az ezekhez kapcsolódó módszertani megfontolások áttekintése.

 

2. A félév időbeosztása
 

1-2. óra: elméleti bevezetés
3. óra: ismerkedés az SPSS programmal, egyváltozós elemzési technikák
4-5. óra: változó-transzformációs parancsok
6-7. óra: a hipotézisvizsgálat alapjai, kétváltozós kereszttábla-elemzés
8. óra: vegyes kapcsolatok vizsgálata
9- óra: gyakorlás

 

3. Általános követelmények
 

3.1. A gyakorlati jegy megszerzése a vizsgaidőszakban íratott írásbeli vizsgán történik. A vizsgán és az utóvizsgán is az elemzéseket Word programmal kell elkészíteni. A vizsgáztatás pontos rendjéről a hallgatók a szorgalmi időszakban további tájékoztatást kapnak.
A vizsga két részből áll. Az első rész egy 30 perces teszt, amelyhez nem vehető igénybe semmilyen segédanyag. E tesztben "elméleti" kérdések szerepelnek. Az itt elérhető maximális pontszám: 30. A vizsga második része egy empirikus feladatok számítógépes megoldása a tanult módszerek segítségével, segédanyag használható. Időtartam 1,5 óra, az elérhető maximális pontszám 90.
A két részből álló vizsga értékelése (együttes pontszámok, maximum 120 pont):

 

- 60 pont elégtelen
61 -70 pont elégséges
71 -90 pont közepes
91 -100 pont jó
101-120 pont jeles

  3.2. A vizsga teljesítésének minimális követelményei (e követelmények nem teljesítése a vizsgán automatikus bukással jár a vizsgán nyújtott egyéb teljesítménytől függetlenül): adatfile behívása egy tetszőlegesen megadott könyvtárból; FREQUENCIES parancs outputjának pontos értelmezése; kereszttábla-olvasás (gyakoriságok, sor-, oszlop- és totálszázalékok pontos leolvasása).
 

3.3. Az órákon feladott házi feladatok megoldása ajánlott, mert a félév anyaga csak otthoni gyakorlással sajátítható el. Aki a házi feladatokra adható pontok legalább 75 százalékát eléri és a zárthelyin legalább elégséges osztályzatot ér el, annak félévi érdemjegye egy osztályzattal jobb lesz. Ez az utóvizsgán szerzett jegyekre nem vonatkozik.

 

4. Irodalom
  4.1. Kötelező irodalom
 

4. fejezet: A kutatás terve
5. fejezet: Konceptualizálás és mérés
6. fejezet: Operacionalizálás
7. fejezet: A mintavétel logikája
9. fejezet: Kérdőíves vizsgálatok
13. fejezet: Az adatok kvantifikálása
14. fejezet: Adatelemzés alapfokon
15. fejezet: Indexek, skálák, tipológiák
17. fejezet: A társadalomtudományok statisztikája (ebből 'Regresszióelemzés', 'Egyéb többváltozós eljárások' című részek nem kellenek)
In.: Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest, 1995. vagy bármelyik későbbi kiadásból a megfelelő című részek (a fejezetszámok változhatnak)

  4.2. Az órákon elhangzottakhoz kapcsolódó további irodalom
 

Babbie, Earl: A társadalomtudományi kutatás gyakorlata. Balassi Kiadó, Budapest, 1995. vagy későbbi kiadás további, fent meg nem jelölt részei
Köves, Pál - Párniczky, Gábor: Általános statisztika I.-II. Közgazdasági és Jogi Kiadó, Budapest, 1981.
Rudas, Tamás: Hogyan olvassunk közvélemény-kutatásokat? Új Mandátum Kiadó, Budapest, 1998.
Székelyi, Mária - Barna, Ildikó - Himesi, Zsuzsa: Segédanyag az Adatfeldolgozás című tantárgyhoz.

 

letölthető pdf formátumban