Bevezetés a kognitív tudományba
BME GT 461173
és a PTE kommunikáció szakos PhD diákjai számára
Oktató: Pléh Csaba, pleh@itm.bme.hu
Fogadóóra: hétfőn 13-14, és csütörtök 10-12
Hétfő, 11h15-12h45, St 427
A kurzus célja kettős: bevezetést nyújtani a kognitív tudományba, a megismerés új interdiszciplináris területébe s a vele érintkező legfontosabb szaktudományok gondolkodásmódjába. Ezzel párhuzamosan a kurzus a kritikai érvelés fejlesztését s a mai kognitív gondolkodásmód és a megismerés kutatásának klasszikus kérdései közti kapcsolat megteremtését is szolgálja.
Követelmény: évközi kisdolgozatok
, 30 pont
és félév végi egyéni munkán alapuló dolgozat, 70 pont. Záró dolgozat leadási
határidő december 15, hétfő.
Jeles: 90 >, Jó: 80-89, Közepes: 70-79, Elégséges: 60-69,
Tankönyv: Pléh Csaba: Bevezetés a megismeréstudományba. Budapest, Typotex, 1998.
Új kiadása októbertől kapható.
Söveggyűjtemény SzGy. : Pléh Csaba (szerk.): Kognitív tudomány. Budapest: Osiris,
1996
Témák és irodalmak
A legalapvetőbb irodalmakat
jelölöm *-al.
1.
szeptember 29.A megismeréskutatás konceptuális keretei és kialakulása.
Tudástípusok és megközelítések. A kibernetika, az információelmélet és a kognitív
forradalom. A formális tudományok (logika, matematika, elméleti számítástudomány)
szerepe. A mesterséges intelligencia felfogás. A kognitív szemlélet mint információs
funkcionális jellemzés. A kognitívizmus változatai: filozofikus, pszichológiai,
MI, idegtudományi, evolúciós biológiai. Tudni hogyan és tudni mit. A tudásszerzés
módjai (közvetlen-közvetett). A készség, a propozicionális tudás, és a képi
tudás kérdése. Élmény és leírás kettőssége. Deklaratív és procedurális tudás
a gépi világban. Tudás és szabályok: konstitutív és restriktív szabályok és
a tudás fogalma. A módszer kérdése. Idő, hiba s élmény a klasszikus pszichológiában
s a mai kognitívizmusban. A kivonásos módszer s a közvetettség. Az introspekció
és az élményminőség helye.
Irod.: * Haugeland, In SzGy, Nyíri Kristóf: Keresztút. Bp.: Kelenföld Kiadó: 1989, 66-84. Pléh Csaba: Szükséglet vagy divat: A megismeréstudományról BUKSZ, 1991, 3, 227-235. Újra: In Pléh Csaba: Hagyomány és újítás a pszichológiában. Bp.: Balassi, * Ryle: A szellem fogalma. Bp.: Osiris, 1998, 31-56.
2. Október
6. A tudat neurobiológiája.
Kovács Gyula docens, vendég
3.
Október 13. A szimbólumfeldolgozó megközelítés.
A szimbólumfeldolgozás és a funkcionalizmus kapcsolata. A 'klasszikus szemlélet'
mintaképző jegyei:
a lineáris, Neumann gép gondolata
a szekvenciális gondolkodás s a kognitív pszichológia
a szimbólumfeldolgozás fogalma. Egységesség a megismerésben.
"Testetlenség" és a funkcionalizmus. Propozíciók és a gondolat nyelve.
A "végek" tisztázatlansága (érzéki bemenet, válaszok, társas minták).
A szimbólumfeldolgozó kép a számítástudománytól a pszichológiáig a kritikák
fókuszában (Dreyfus, Neisser, Searle). A szemantikai és a fiziológiai rend izomorfiájának
problémája
Irod.: *A. Newell és H.A. Simon: A tapasztalati számítógéptudomány - szimbólumok és keresés. In: A rendszerkutatás mint társadalmi igény. Bp.: Akadémiai, 1982, 227-256. Simon, H.: Korlátozott racionalitás. Budapest. Közgazdasági, 249-303 Nyíri Kristóf: Wittgenstein és a gépi intelligencia problémája. i.m., 66-84, Pléh Csaba tankönyv. * Fodor az olvasókönyvben.
H.f.: A funkcionalizmus a nyelvészetben vagy a gépek világában. 1 oldal
4.
Október 20. A komputációs elméletek.
Alternatív architektúrák, a látáskutatás és a nyelvészet. Gondolkodnak-e
a gépek? A Turing adekvátság szintjei. A MI sikerei és kudarcai. Az architektúra
többféle fogalma s az alternatív architektúrák. Mit jelent 'komputálni' axiomatikai,
technikai és 'elmeteoretikus' értelemben. A látáskutatás és a nyelvészet példája
a kidolgozott komputációs elméletekre. A logikai leírás, a számítási algoritmus
és az implementáció fogalma. Nyelvtan, nyelvi teljesítmény és pszichológiai
illetve agyi mechanizmus. Turing, Neumann, Dreyfus és Searle felfogása. A Turing
adekvátság szintjei. A MI sikerei és kudarcai. A percepció, az élményminőség
(qualia), az intencionalitás és a szociális világ mint nehéz peremfeltételek.
Irod: * Kovács Ilona: Egy tudományos vízió. (David Marról) Pszichológia, 11, 77-125, * Ullman in SzGy. Alan Turing: Számítógépek és gondolkozás In: Szalai Sándor (szerk.): A kibernetika klasszikusai. Bp.: Gondolat, 1964, 120-160. Neumann János: A számológép és az agy. Bp.: Gondolat, 1972, 63-112. Darab Tamás: Mesterséges és természetes értelem. Áron, 1991, Mérő László: Észjárások. Bp.: Akadémiai, 1989, 179-250. Searle, J.: Számítógépprogram lenne az emberi elme? Tudomány, 1990, 6, No.3, 110-15, Churchland, P. és Churchland, P.S: Gondolkodó gépek? uo., 16-21
H.F.: Turing adevátság és a kínai szoba - kommuunikációs szempontból
5.
Október 27. A reprezentáció fogalma és vitái
A modell, analóg és propozicionális leképezés. Mitől válik valami reprezentációvá?
A modell mint kulcsfogalom a kognitív tudományban. Analóg és propozicionális
leképezés. Konceptuális és kísérleti viták. Reprezentáció, információ és szándék
kapcsolata. A reprezentáció fejlődése az élővilágban és az embernél. Piaget,
Fodor, Dretske, Searle és Dennett. Az intencionális hozzáállás. A reprezentáció
és az intencionalitás. A jelezés és a magasabbrendű reprezentációk. Az intencionalitás
mint a kognitivizmus alapkategóriája. Brentano: a lelki definíciós jegyei. Bühler,
Brunswik, Holt és Tolman szándékelvű felfogása. A vágy-vélekedés pszichológia
és az intencionalitás szintjei. Intencionális realizmus és instrumentalizmus:
Fodor és Dennett vitái. Intencionalitás és etológia.
Irod. * Fodor, In:
SzGy * Pléh Csaba: A szimbólumfeldolgozó gondolkodásmód és a szimbólumfogalom
változatai/változásai. In: Kapitány Ágnes és kapitány Gábor (szerk.): "Jelbeszéd
az életünk": A szimbolizáció története és kutatásának módszerei. Budapest:
Osiris-Századvég, 1995, 149-171, Új kiadás In: Pléh, 1998, Séra László: A képzelet
pere a kognitív pszichológiában. In: Séra László és Komlósi Annamária (szerk.):
Perceptuális tanulás és képzelet. Bp.: Tankönyvkiadó, Phylyshyn, Z.W. : Amit
a lelki szem mond a lelki agynak: A mentális képek kritikája. In: Pléh Csaba
(szerk.): Gondolkodáslélektan II., Bp.: Tankönyvkiadó, 1989, 66-101, Dennett
intencionalitás könyve 32-96, 265-297.
H.F: A reprezentációk vagy az intencionalitás a kommunikáció kutatásban .
A reprezentáció a mérnöki tervezésben
6.
november 3. Az egyneműség megkérdőjelezése: A modularitás.
Vendég Kovács Ilona. Modulráis mozzanatok a látásban.
Irod.: * Fodor, Piatelli-Palmarini és Karmiloff-Smith in SzGy,
7.
November 10. A konnekcionista alternatíva.
Kapcsolathálózatok szabály nélküli világa. A megismerés mint kapcsolathálózatok
világa. Szabály és gondolkodás nélküli világ. Változás és reprezentáció egysége.
Példák konnekcionista modellálásra. A kétszintű reprezentáció fogalma (Smolensky).
A szabály kérdése a kognitív kutatásban: szabályok és elemek vitája. Konnekcionista
rendszerek a látásban és a nyelvben.
Irod.: *Hernád és Smolesnky, In SzGy, Hinton, G.E.: Hogyan tanulnak az idegi hálózatok? Tudomány, 1992, 8, No. 11, 98-106, PDP könyv: Pléh, Geier, Marton-Grőbler, Kovács, Nádasdy. Clark, A.: A megismerés építőkövei. Bp., Osiris, 1996
H.F.: Szabályok a kommunikációban és a jogi szabály
8.
November 17. Tudat a kognitív tudományban.
A klasszikus kép: tudat a centrális feldolgozó. Egy sík, egy nyelv. A tudat
alternatív értelmezései: hozzáférés és élmény mint két lehetőség. Tudat és az
idői paradoxonok. A tudat eltűnése a konnekcionizmusban s Dennettnél. Wittgensteiniánus,
posztmodern és hermeneutikus alternatívák A szétesett elme különböző megközelítései.
Nyelvi játékok és prototípusok az éles rendszer helyett. Narratív és hermeneutikus
koncepciók.
Irod.: * Dennett Szövegek etc. az Intencionalitás könyvben, Érdi Péter (1991): Posztmodern természet(?)tudomány. BUKSZ, 3, 454-460, Pléh Csaba: Narratív ... a Balassi kötetben.
9. November
24. Az evolúciós értelmezés mint alternatíva.
Az etológia és az evolúciós ismeretelmélet szerepe Fejlődéskutatás és innátizmus:
a "kompetens csecsemő" és a konstrukcionizmus vitája . A konstrukcionizmus
eltérő értelmei - környezetelvűség, saját cselekvés hangsúly (Piaget), szociális
konstruáltság és relativizmus. Melyik vajon a darwini? Dewey konstrukcionizmus
és aktivizmusa vagy Chomskyék felfogása, melyben a veleszületett rend korlát
a világ önkényével szemben. A nyelv példája az evoluciós vitákra: adaptáció
és exaptáció a magyarázatban.
Irod: Campbell és Bush in Pléh, Csányi , Bereczkei: Lélek és evolúció, bp.: Osiris, 2001, ford., Popper, K.: Popper, K.: Megismerés, történelem, politika. Bp.: AduPrint, 1997, Csányi Vilmos: Az emberi természet. Bp.: Vince, 1999
11.
December 1. A test újrafelfedezése.
A test-lélek probléma megoldási javaslatai: azonosságelméletek, dualizmus, funkcionalizmus.
Gondok a funkcionalizmussal. Filozófiai testközpontúság (Searle). Redukcionizmus
és neurofilozófia. A szintek önállósága a kognitív kutatásban. Neurális darwinizmus.
Szelekció a szervezeten belül (Changeux, Edelman). Fizikai dinamizmus és evolúciós
dinamizmus.
Irod.: Calvin, W.: A gondolkodó agy. Bp., Kulturtrade, 1997, Changeux, J-P: és Ricoeur: A természet és a szabályok, Bp.: Osiris, 2001.
12.
December 8. Kultúra, szociális rendszer és megismerés.
Szociális metaforák és társadalmi modellek. A genezis kérdése: Donald és Dunbar.
A szociális és individuális reprezentáció viszonya: Durkheim, Halbwachs. A kulturális
pszichológia és az evolúciós gondolkodás viszonya.
Házi dolgozat témák (mindez ajánlat csak).
Magas pontszámhoz egyénileg
felkutatott, angol vagy francia nyelvű irodalom feldolgozása is kell.
1.
A reprezentáció fogalma: a kognitív, az idegtudományi és a szociológiai felfogás
összevetése
2. Az Elme Nyelve koncepciója mint a "logikai
modell" radikális változata: Frege-től a mai kognitívizmusig.
3. Kompozicionalitás a nyelvészetben és
a kognitív kutatásban
4. A modularitás és a perceptuális tanulás
elméletek
5. Képek és kijelentések az irodalmi műben
6. A kognitív tudomány és a hermeneutikus
hozzáállás
7. A Vágy-Vélekedés pszichológia és a vágyak
hatása a megismerésre
8. Platoni és kanti ihletések a kognitívizmusban
(az innátizmus kérdése)
9. Arisztotelész és Ryle a gépi funkcionalizmusban
10. Hebb mint átmenet a kapcsolatok és a
hálózatok között. Formális modellt ad-e Hebb?
11. Tárgyak szerepe az emberi gondolkodásban
és a számítógépes metafora
12. Az információ fogalma a kognitivizmusban
13. Algoritmikus gondolkodás és az élővilág
14. A MI ígérete és kudarcai
15. A test-lélek kérdés megoldási javaslatai
16. A kommunikációs rendszerek szerepe az
emberré válásban
17. Képek és a kommunikáció folyamata