Helikon Kiadó, Budapest, 2005
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A társadalomtörténet és a történeti struktúrák átfogó leírása a nemzetállamok
és a nemzetek fölötti társadalmi politikai szerveződések elemzése által.
Az elmélet érvényességi területe
Roger Scruton A nemzetek szükségességéről írt könyve magyar kiadási jogát a
Civitas: Institute for the Study of Civil Society nagylelkűen ingyen bocsátotta
a kiadó rendelkezésére. Talán ez a nagylelkűség a mű aktualitására is visszavezethető,
hiszen a szerző nem kevesebbet állít, mint hogy napjainkban az egyre nagyobb
szerepet játszó globalizáció, valamint az Európai Unió kibővítése a nemzetállamok
szükségszerű szétzúzásához vezethet. Másik aktualitást a 2001 szeptember 11-i
terrortámadás adja, melynek okai feltárásakor nyilvánvalóvá vált, hogy a terrorcselekményben
résztvevők kivétel nélkül a nyugat-európai társadalmakban - elsősorban Németországban
- készítették elő a támadást, élvezve a kilencvenes években a nagy nyugati országokban
meglevő demokrácia szabadságát, és felhasználva az ottani technika lehetőségeit.
Harmadik időszerű probléma, az állandósult iszlám-zsidó-keresztény viszály,
amit Scruton merész vállalkozással saját elméletével kísérel megmagyarázni.
Scruton gondolkodására óriási hatással volt Burke társadalmi szerződés elmélete,
mely megalapozta későbbi munkásságát.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A vallási hagyományok által kiváltott társadalmi magatartás hatását taglalja
az európai és iszlám viszonyra nézve. A könyv 113 oldalán található az a gondolat,
ami a két világ közötti ellentétet leginkább megmagyarázza. A terroristákat,
szemben a keresztény credo quia absurdum est [Hiszem, mivel képtelenség]
gondolatával szemben a facio quia absurdum est [Teszem, mert képtelenség]
meggyőződés vezérli. Így próbálnak meg diadalmaskodni öngyilkossággal, és a
terrorizmus eszközével, az abszurditás jegyében a környező "pogány"
kultúra fölött.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó is egyben. A szerző megkísérlik a legaprólékosabban
körüljárni a modern világban kialakult nemzetek és államok közötti konfliktust
és kialakulásának szükségességét.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A könyv szerkezetileg két részre osztható. Az első tanulmány címe: A nyugat
és a többi: A globalizáció és a terrorveszély. Magáról A nemzetek szükségességéről
valójában a második tanulmány szól . Az első rész bevezető fejezetében Scruton
kifejti, hogy a nyugati civilizációt elsősorban a demokrácia és a szabadság
védelme tartja össze, ami a résztvevők által elfogadott társadalmi szerződésen
alapul. Ezzel szemben az iszlám civilizációban az összetartó erőt a szent könyvre
alapozott közös vallásos hit adja. Ez a hitre alapozott törvény ugyan alkalmazható
rosszul is, de soha nem változtatható meg. A két különböző társadalomban fellelhető
alapvető különbségek teszik szükségessé, a szerző számára hogy a tanulmány során
mind a kettőt részletesebben jellemezze.
A nyugati társadalmi szerződés kritériuma, hogy mindenki egyetértsen a kormányzás
elveivel, ez teszi lehetővé, hogy a tagok részt vehessenek a közügyekben, a
részvétel legitimizációját az állampolgárság intézménye adja. A szerződésben
foglaltak megvalósulása azonban attól függ, hogy létezi-e - Scruton szavait
idézve - egy társadalmi "mi", illetve "mi, akik összetartozunk"
érzés. Felismerik-e az egyének azt, hogy kölcsönösen összetartoznak és egymásra
utaltak, tehát szükségszerű megegyezniük abban, hogy milyen módon kormányozzák
magukat. Scruton ezt a jelenséget "tagsági viszony"-nak nevezi.
A második tanulmány elsősorban a nemzetek létjogosultságáról, a nacionalizmusról
és az állampolgárságról szól. A fejezetekben kiemelt szerepet kap Nagy-Britannia
helyzete, ami a szerző saját nemzeti elhivatottságára vezethető vissza. Azt
állítja, hogy a modern társadalmak problémáira a mai ismeretek szerint egyedül
a nemzetállam képes megoldást nyújtani, mégpedig azért mert ez az egyetlen forma,
amely már bizonyított. A nacionalizmus nem normális állapot, hanem a beteg nemzeti
hűség szövődménye, és a hazafisággal, az állampolgársági hűséggel nem lehet
összekeverni. Ennek a nem normális állapotnak a jele az idegennel, a kívülállóval
szembeni közös ellenségeskedés. A nemzeti hűség jellemzője Scruton szerint az,
hogy a honfitársak kötődnek és szeretik saját kultúrájukat, ragaszkodnak az
őket jog szerint megillető területhez, és a rajtuk élő néphez. Ahol ez a területi
hűség uralkodik, ott létezhet csak jog és szabadság. Azokat, akik a nemzetállam
szükségességét megkérdőjelezik, tehát voltaképpen a globalizáció híveit, Scruton
szellemesen "oikofóbiás"-nak nevezte el. Az oikofóbiások nem a "mi"
hanem az "ők" oldalán foglalnak állást.
A koncipiálásba bevont színterek
A mai Európa, mint egységes színtér, és a különböző nemzeti vagy vallási hagyományokhoz
kötött népek színterei. Különös figyelmet szentel Nagy Britanniának valamint
az Európai Unió jövőjének. Az iszlám világ és az Európai Únió kapcsolata mely
részletesebben is kifejtésre kerül.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Európa hosszú időn keresztül egyfajta vallási közösségként létezett. Scruton
a kereszténységet az iszlám vallástól megkülönböztető teóriájából két dolgot
emelnék ki: (a) a megbocsátást, ami a keresztény hit egyik pillére, és (b) a
területi joghatóságra építkező római jogrendszert. A megbocsátás a keresztény
világban egyfajta erkölcsi erényként szerepel, és előkészíti az utat a túlvilági
élet beteljesüléséhez. Isten ellenségei felett nem diadalmaskodni akar, hanem
önfeláldozást és készséges felajánlkozást kíván. Ezzel szemben az muzulmánok
imádságában ez a törvény nem szerepel; hitük szerint kizárólag Allah imádata
és kinyilatkoztatásainak megtartása vezethet az üdvözüléshez. A kereszténység
már a kezdetektől fogva elismerte a birodalmi kormányzás számos eszméjét, ezek
közül is a legjelentősebb a római jogrendszer. A Korán társadalomszemléletétől
a területi joghatóság és a nemzeti hűség teljesen idegen; mindenki, aki ugyanazt
a hitet vallja, jelen esetben az iszlám hitet, ugyanannak a társadalmi tagságnak
a tagja. Az igaz muzulmán szemében semmilyen törvény nem válik érvényessé pusztán
azért, mert valamilyen uralkodó által kialakított jogrendszer ezt követeli.
A szerző ezen két alapvető különbségből adódóan több napjainkban felmerülő problémára
is talál magyarázatot.
Globalizációs folyamatnak a legnagyobb veszélyét Scruton abban látja, hogy megszűnnek
a nemzetállamok, és a hatalom olyan nemzetek feletti szervezetek kezébe kerül,
amelyek nem tartoznak semmilyen területi joghatóság alá. Az államfölötti multinacionális
cégek, globális politikai szervezetek (ENSZ, EU, WTO) nem lehetnek alternatívái
a nemzetállamoknak; legitimitásuk, támogatottságuk ugyan a nemzetektől függ,
azonban döntéseikben mégis leginkább a saját érdekeiket veszik figyelembe.
A globalizáció válságba sodorta az iszlám világot is azzal, hogy felmutatta
előttük egy isteni segítség nélküli emberi törvények által kormányozható világi
társadalmat. A fogyasztói társadalom betört a muzulmánok világába, ahol az eddig
elfogadott értékrend körül lélektani zűrzavart okozott.
Az elmélet-alkotás célja
A brit filozófus szerint a helyzet még nem reménytelen, de eljött az idő az
EU működésének újragondolására. Jóllehet az írót elsősorban hazája iránti aggodalom
késztette a tanulmány megírására, mégis egyetemes érvényű elvekből indul ki.
A nemzetállamok védelmében felsorakoztatott érveivel egyértelműen - a Kant által
is ellenzett - nemzetfölötti kormányzás ellen foglal állást.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Szociológia, Vallástudomány, közgazdaságtan, politika, filozófia, gazdaságszociológia
nacionalizmuselméletek, nyilvánosságelméletek
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
www.ketezer.hu/menu4/2003_05/scruton.html
Roger Scruton: Miért lettem konzervatív?
http://mek.niif.hu/01300/01325/html/index.htm:
örök béke - filozofikus tervezet Forrásmunka: Immanuel Kant: Az örök béke
Roger Scruton Anglia, egy eltűnő ideál Kiadó: Typotex Kiadó, 2004
Roger Scruton A konzervativizmus jelentése Kiadó: Novissima kiadó bt.
2002
A nemzetállam a legjobb megoldás - Interjú. In: Origo, 2010. október
10.
Mi a konzervativizmus? : válogatott esszék. Bp. Osiris, 1995.
Az összefoglalót készítette: Szépe
Orsolya
2011. január 8.