Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Szakrális kommunikáció (de az interkulturális kommunikáció területén is hasznosítható
megállapításokat tartalmaz)
Az elmélet érvényességi területe
Metafizika, teológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A vallás a metafizikai vagy egyetemes igazságokat dogmatikai nyelvre fordítja
le, és bár a dogma benső igazságában nem ragadható meg minden ember számára,
megragadható ama hit által, amely a nagy többség számára az isteni igazságokban
való részesedés egyetlen lehetséges módja. A vallás egy tisztán intellektuális
tudást tartalmaz, amelyet saját dogmatikai és rituális szimbólumainak fátylán
keresztül közvetít.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók
Diszkurzív gondolkodás, intellektuális intuíció, hiedelem
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az igazság abszolút és relatív szintjei, a vallás ezoterikus és exoterikus szemléletmódja,
szimbólumok, forma és tartalom, szó szerinti és abszolút jelentések, vallási
formák, tradíció, realitás
A koncipiálásba bevont színterek
Kereszténység, iszlám, hinduizmus, buddhizmus, taoizmus, konfucianizmus stb.
Nyugat és Kelet.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A civilizációk, ezzel összefüggésben az egyes vallási formák (és a szellemet
kifejező művészeti irányzatok) felemelkedése és hanyatlása.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Schuon egyfajta hierarchiát állít fel a filozófiai, teológia és metafizikai
gondolkodásmód között. A filozófiai nézőpont Isten létezését vagy nemlétezését
próbálja bizonyítani, pedig Schuon szerint a megismerés racionális módja semmiképpen
nem terjed túl az általánosságok területén, és önmaga révén semmilyen igazságot
nem képes felfogni. Az ész csak közvetítő, és semmiképpen sem forrása a transzcendens
tudásnak. A teológiai nézőpont nem foglalkozik Isten bizonyításával, de hiedelemre
alapozza önmagát. A metafizikai nézőpontban már sem bizonyításról, sem hiedelemről
nincs szó, kizárólag a közvetlen vagy intellektuális evidenciáról, ami abszolút
bizonyosságot foglal magában.
Az elmélet-alkotás célja
Frithjof Schuon a könyve címében megfogalmazott programot tűzte ki, vagyis hogy
kimutassa a különböző vallások transzcendens egységét. Ehhez megkülönbözteti
a vallás ezoterikus és exoterikus szemléletmódját, utóbbi a szó legmagasabb
értelmében felfogott egyéni érdek szemléletmódja, előbbi pedig az a metafizikai
tudás, amely a vallási szimbolizmuson keresztül nyilvánul meg. Schuon szerint
az igazságot több szinten és különböző formai dimenziókban is meg lehet ragadni,
vagyis az igazság meghatározhatatlan számú összefüggésben közelíthető meg. Az
emberek döntő többsége számára az ezoterizmus szintje elérhetetlen, ezért számukra
az exoterikus szint szükségszerű és megfelelő is - a vallás a dogmákon keresztül
érhető el. Az exoterikus doktrína nem birtokol abszolút bizonyosságot, minden
ilyen doktrínában aránytalanság áll fenn dogmatikai követelései és dialektikai
garanciái között: követelései abszolútak, amennyiben az isteni tudásból és akaratból
származnak, garanciái azonban relatívak, mivel egy emberi nézőponton, az ész
és érzelem nézőpontján alapulnak. Mivel az exoterikus csak egy individuális
érdeket tart szem előtt (az üdvözülést), semmi haszna nem származik más vallási
formák megismeréséből, és definíció szerint önmagát tekinti egyedül igaznak
és legitimnek. A tiszta és abszolút igazság ezzel szemben csakis saját összes
lehetséges kifejeződésén túl található meg, amely kifejeződések nem tarthatnak
igényt ezen igazság attribútumaira; az ettől való relatív távolságuk fejeződik
ki különbözőségük és sokféleségük révén, ami miatt szigorúan lehatároltak. A
metafizikai bizonyosság abszolút, mivel a metafizika teljességgel az intellektuális
intuícióból ered, és az intellektusban a megismert és a megismerő azonos. (Az
intelligencia megkülönböztetendő a diszkurzív észtől, utóbbi az ember jellegzetessége,
előbbi pedig minden élőlényben megtalálható.)
Egy adott vallási forma mindig egy, bizonyos partikuláris feltételek által meghatározott emberi közösség számára jön létre (még ha vannak is olyanok, akik egy másik közösség számára létrejött vallási formát tesznek magukévá, ugyanis a lényeg az, hogy az adott formát képes-e az egész közösség adoptálni), míg az ezoterizmus azoknak szól, "akiknek van fülük a hallásra", és nincs szükségük magyarázatokra és bizonyítékokra. Schuon ezen elméletét a kereszténység, iszlám, hinduizmus, buddhizmus stb. területéről, szent irataiból hozott példákon keresztül fejti ki, rámutatva arra, hogy bizonyos vonatkozásokban valamennyi vallási forma felülmúlja a többit, és ezek a jellegzetességek adják az adott forma létének elégséges okát.
Schuon beszél az egyes vallások jellegzetességeiről és olyan alapvető kérdések exoterikus és ezoterikus értelmezéséről, mint a predesztináció és a szabad akarat, valamint a világban fellelhető rossz problémája. Továbbá kitér az egyes civilizációk művészeti irányzatainak magasabb vagy alacsonyabb rendűségére is, a misszionáriusi tevékenység létjogosultságára, a vallási terjeszkedés határaira.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Vallások közti kapcsolat
Az elmélet háttérdiszciplínái
Metafizika, teológia, filozófia, fenomenológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Biblia
Korán
Védák
Eckhart Mester: A Teremtés könyvének magyarázata
Frithjof Schuon: In the Tracks of Buddhism
Frithjof Schuon: Sufism: Veil and Quintessence
Frithjof Schuon: Understanding Islam
Ibn 'Arabi: Értekezés az Egységről (Risalat al-Ahadiyah)
Az összefoglalót készítette: Huszár
Orsolya,
2011. január 15.