Dr. Botond Gyula: Média-mágia

Kiegészítés Görözdi Dóra recenziójához


Az elmélet érvényességi területe:
az elmélet elemezhető a társadalomlélektan és a kommunikációtudomány tengelye mentén is, nem beszélve a téma kutatásra érdemes szociálpszichológiai, szociológiai vetületeiről.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Az elméletben a szerző valóban a szuggeszió mechanizmusát írja le, de mindemellett további fontos fogalmakat is bevezet és magyarázt, úgy mint: tudat (hamis és tiszta tudat, kölcsönös tudat) média hatásaival kapcsolatos kiszolgáltatottság, befolyásolás, uszítás, cenzúra, szólásszabadság, kommunikációs érzékenység, kommunikációtudatosság.

A kommunikáció fogalom típusa
kétirányú a gyártóktól a befogadók felé irányuló folyamatot elemzi, és a reakciókat írja le. A média- kommunikáció eszerint a személyközi kommunikáció speciális esete, hiszen a közvetítő médium torzít és leállítja az egészséges védekező mechanizmusokat.

A koncipiálásba bevont funkciók
Az recenzióban írtakat kiegészítve még:

Uszítás, tömeghatás, kiszolgáltatottság, fogyasztói hit, lélektan, politika, szemfényvesztés, mesebeszéd, médiajárvány, demokrácia, betegségtermelés, depresszió válfajai, mesterséges dementia, globalizáció, tömeghatás

A koncipiálásba bevont szerkezetek és színterek
A recenzióban foglaltakat kiegészítve még:
Infotainment, médiaszivárgás

Az elmélet-alkotás célja
A lektoráló véleményét kiegészítve úgy vélem nem feledkezhetünk meg a munka figyelemfelhívó funkciójára sem. Amellett, hogy tudományos igénnyel tájékoztat, tanít is, és önkénytelenül önmagunk és befogadásmechanizmusunk felül vizsgálatára kényszerít, ilyen értelemben hasznos kézikönyv.

 

Lektorálta: Fazekas Piroska,
2011. január 17.