Bálványos Huba - Sánta László: Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Vizuális kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
Kommunikációtudomány, pedagógia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Non-verbális kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók
Képalkotás
Vizuális megismerés
Vizuális kommunikáció
Vizuális közlés
Vizuális dinamika
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
VIZUÁLIS KOMMUNIKÁCIÓ NÉGYES FELOSZTÁSA:
- Primer közlés
- Direkt közlés
- Indirekt közlés
- Személyes közlés
Az objektív közlés gyakorlata a primer közlés, ami megfejtő-értelmező ábrázolás látvány után. Ezek azok az imitációk, amelyekben a valóság vizuális jelenségeinek tanulmányozása során nyert friss ismereteinket rögzítjük = egyéni (individuális) ábrázolás.
A másik gyakorlat azokban a direkt közléseket (szemléltető, magyarázó, tájékoztató ábrázolás) tartalmazó ábrákban, sémákban nyilvánul meg, amelyekben a funkció valamely gyakorlati cél betöltése ezért az objektivitás kötelező érvényű = kollektív jelleg.
Szubjektív közlés gyakorolható azokban a formaalakításokban, amelyek célja valamilyen funkcionáló tárgy létrehozása. Mivel a tevékenység elsődlegesen nem a közlésre irányul, hanem az alany a közössége kultúrájának szubjektivitása szerint beszél az esztétikumnak valamely műfaj szerinti sajátos nyelvén, ez a kollektív énhez kapcsolódó indirekt közlés (tárgyformálás, környezetalakítás és díszítés kollektív kifejezése), ami a népművészet, kézművesség, iparművészet és dizájn területét fedi le. Azokban a képalkotásokban, amelyekben az egyszemélyű én önmaga kifejezésére törekszik az individuális jellegű személyes közlés (önkifejezés mint szemléleti tevékenység, individuális kifejezés), ami a képzőművészetekben nyilvánul meg.
A koncipiálásba bevont színterek
Minden szemléleti tevékenység elvonatkoztatás (absztrahálás)
Amennyiben ez anyagi, képi formát ölt akkor transzpozícióról beszélünk.
Az elvonatkoztatás metódusai:
- redukció és szelekció
- az ezeket egybefogó kompozíció
Transzpozíció: az optikai látvány szemléletileg szelektív, reduktív és komponált
(azaz szemléletileg elvonatkoztató folyamat) képi látvánnyá alakítása. Az elvonatkoztatás
szemléleti tevékenysége nélkül nem jön létre transzpozíció.
Transzpozíció során az optikai látványból kivonjuk a számunkra fontosat ezért
nem kell ismernünk az elvonatkoztatáshoz a megragadni akart valóság teljességét.
Lehet:
- bármely látványjelenség szemléleti jelenséggé absztrahálása
- téri modell redukálása síkképpé
- sík kompozíció áttétele térbe és fordítva illetve saját dimenziójába történő
átírása
- heterogén látvány homogén anyagba komponálása
- bármely képi gondolat újrafogalmazása új anyagba
Redukció: olyan elvonatkoztatás, ami a szemléleti transzpozícióban jelentkezik.
Érzékileg a komponált látványban nyilvánul meg mint az absztraháló szellemi
tevékenység eredménye.
A redukált látvány mindig olyan leegyszerűsítés, ami a lényegest kiemeli, a
lényegtelent elhagyja. Lényege az értelmező kifejező összevonás és sűrítés.
Ha a kép naturális másolata az optikai képnek akkor nincs redukció így vizuális
absztrakció sem.
Szelekció: a szemléletileg megnyilvánuló tranzpozícióban mint elvonatkoztatás
jelentkezik, Érzékileg a komponált látvány mint az absztraháló szellemi tevékenység
eredménye. Mindig kiemelés és elhagyás az optikai kép halmazaihoz képest, olyan
kiválasztás aminek köszönhetően a látvány leegyszerűsödik redukált lesz. Lényege
az értelmező kifejező összevonás és sűrítés
Ha nincs szelekció a képi látványban, akkor nem történt vizuális absztrakció,
a látvány naturális azaz másolata az optikai képnek.
Kompozíció: azt jelenti, hogy a formált látvány kép és képként komponáltság.
A vizuális közlés is formálás ezzel a közlés folyamatában komponálás, eredményében
pedig kompozíció. A közlések minden formája végülis komponált látvánnyá lesz.
A komponált látványokat emberi tevékenység hozza létre és mindig transzpozíciók.
A kompozíció mindig megalkotott kép, ha közvetlen látványból ered, akkor transzpozíció
(értelmezett kép áttétel). A komponált látványok újra befogadhatók, a vizuális
kultúra ezek összessége. Befogadásuk képessége a vizuális műveltség alkotóeleme.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Készségek: egy körülhatárolható vonatkozásban kezelni tudja a működési ismereteknek
és a gyakorlottságoknak beidegződött készletét. Minden készség mögött ott van
valamilyen természeti törvény, amire ráépül a cselekvés, szabályszerűvé váló
működés, aminek készséggé kell válnia, illetve lehet mögötte általános társadalmi
törvény, szokás, ami szabályként jelenik meg.
Jártasság: tevékenységek tanulása során alakul ki., mindig egy adott tevékenység
viszonyában. Minőségében különbözik a gyakorlottságtól, mert mint gyakorlottság
problémafelismerési és döntési helyzetek megoldásában való jártasságot is jelent.
Képesség: készségek, jártasságok és alképességek összessége.
A vizuális megismerés képességei:
Perceptív képesség: a vizuális észlelés és érzékelés képessége, az érzékszervek közvetítésével történő közvetlen tudati viszonyulás a valóság jelenségeihez. Ez a vizuális megismerés tapasztalati szintje.
Appercepció képessége: a vizuális gondolkodás, az alkotó látás képessége, másként a képlátás képessége. Képzeteink segítségével képet alkotunk a látvány nonfiguratív optikai alakzataiból - ez a vizuális megismerés gondolati (racionális) szintje. A megismerésbe átváltó percepció, értelmi viszonyba átminősült érzéki viszony.
Perceptív alképességek: látás szenzomotoros képessége, alak és alaki különbségek,
forma és formai különbségek stb., ábraolvasás képessége.
Appercepció alképességei: látványelemző, látványelemzés, lényegkiemelés képessége,
ábraelemzés képessége.
A vizuális megismerés, gondolkodás és kreativitás képességei:
vizuális kommunikáció | vizuális művészeti kommunikáció | |||
szintek | tapasztalati-műveleti | racionális-kreativitási | emocionális-tapasztalati-műveleti | emocionális-racionális-kreativitási |
közlés, dekódolás | ábraolvasás képessége | ábraértelmezés képessége | mű és tárgyolvasás képessége | műélmény, műértés kép. tárgyélmény, tárgyértés kép |
közlés, dekódolás | ábrázolás képessége | ábraalkotás képessége | ábrázolás-kifejezés képessége. formálás-kifejezés kép. díszítés-kifejezés kép. | műalkotás képessége, tárgyalkotás képessége, környezetalakítás képessége |
Nyelvi kommunikatív képességek analóg mátrixa
tapasztalati szint | racionális szint | |
dekódolás | szövegértés | szövegértelmezés |
kódolás | szövegképzés | szövegalkotás |
a percepció képessége: a vizuális érzékelésnek és észlelésnek az a sajátos
képessége, amikor a látvány nonfiguratív optikai alakzataiban tanult esztétikai
képzeteink segítségével, pl. szépségképzeteink segítségével szépségre vélünk
ismerni. - ez vizuális megismerés tapasztalati szintje. Tanult, az áltsls kiváltott
emóciók az esztétikai élmény szintjét képezik.
appercepció képessége: az alkotó esztétikai látás, vizuális esztétikai gondolkodás
képessége. Ez az esztétikai megismerés tudati szintje. pl. műélmény, műértés,
tárgyélmény, tárgyértés képessége
Az elmélet-alkotás célja
A kötet a vizuális kultúrát történeti ás horizontális kitekintésben tárgyalja,
leírja és értelmezi a vizualitás szerepét a megismerésben, valamint a vizuális
kommunikáció jelenségeit és a kommunikációban virulens sokféleségben jelen lévő
képjelenségeket.
Részletesen tárgyalja a vizuális nevelés mint szemlélet jelentőségét, a képesség
és készségfejlesztő pedagógiát, amely a megismerés, a gondolkodás és a tevékenységek
folyamataiban fejleszti a megismerő (kognitív) vizuális képességeket. Kitér
a vizuális gondolkodási képességek és a vizuális tevékenységi (alkotó) képességek
fejlesztésének lehetőségeire.
A képet az informálás eszközének tekinti, megkülönbözteti az optikai ingert, ami érzékleti és a vizuális észleletet, ami ingerületek komplexitása. A képlátás szerinte egyszerre optikai és vizuális, mert a vizuális megismerésben és kommunikációban tudatunk optikai ingereket keltő elemeket lát képként (fog fel).
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Iskolai oktatás, művészeti oktatás, pedagógia
Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichológia, művészettörténet, orvostudomány, pedagógia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Bálványos Huba - Sánta László (1977): Vizuális megismerés, vizuális kommunikáció. Balassi Kiadó, Budapest.
Az összefoglalót készítette: Knapp
Ádám,
2011. január 10.