Akadémiai Kiadó, Budapest, 2009
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A könyv betekintést ad a kormányzati, közösségi kapcsolatok világába, megismertetve
elsősorban a lobbizás gyakorlatát. Részletesen tájékozódhatunk belőle különböző
országok törvényhozó testületeiről, az érdekérvényesítés formáiról, módszereiről,
az érintettek bevonásának technikáiról. A könyv esettanulmányokat is tartalmaz,
hozzájárul a fogalmak tisztázásához és arra ösztönzi az olvasót, hogy tudományos
alapossággal nézzen szembe a lobbizás gyakorlatával.
Az elmélet érvényességi területe
A public affairs a szervezeti kommunikáció (public relations) integráns
része, speciális szakterülete, olyan interdiszciplinális terület, amely a kommunikáció,
a közgazdaságtan, a politológia és részben a jog metszéspontjátban található.
Érintett speciális ismeretanyag a vezetéselmélet. A tárgyalás ugyanakkor nem
terjed ki a szervezetmenedzsment kérdéseire, amely mára önálló diszciplínává
vált.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző elsősorban a szervezeti kommunikáció terminológiáit használja,
mely ebben az esetben adekvát.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó egyben.
A koncipiálásba bevont funkciók
Az elmélet szerint a kormányzati és közösségi kapcsolatok többet jelent
politikai körökben való lobbizásnál. Lényegi eleme a politika, a döntéshozatal,
a kormányzati infrastruktúra és a politikaformálás megértésére való képesség.
A szerzők meggyőződése, hogy aki ezzel foglalkozik, annak ismernie kell a média
működését, ill. azt, hogy milyen hatással van a média a politikusokra. Ismernie
kell a társadalmat, aminek életében a kormányzati és közösségi kapcsolatok működnek.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A könyv világosan és érthető módon magyarázza el, miben állnak a kormányzati
és közösségi kapcsolatok, ismerteti a felhasznált eszközöket és megvizsgálja
a kormányzati és közösségi kommunikáció egyes területeit. Kapcsolódási csomópontokat
állít fel olyan párhuzamos rokon aktivitásokhoz, mint pl. a társadalmi felelősségvállalás
(CSR - corporate social responsibility), vagy a politikai és üzleti viselkedés,
magatartás. Külön egységben foglalkoznak a szerzők a lobbitevékenységgel, mint
tájékoztató szakmai aktivitással, szintén külön vizsgálják meg a média e téren
betöltött szerepét, és foglalkoznak az ún. issue managementtel, a társadalmi
ügyek komplex kezelésével. Legvégül a már említett felelősségvállalás kérdése
kerül részletesen terítékre.
A koncipiálásba bevont színterek
A kötet dícséretére válik, hogy a fent említett színtereken túl a magyar
kiadás több hazai szakembert is megszólaltat, ill. esettanulmányt ismertet.
Mindegyik fejezet a kormányzati és közösségi kommunikáció egy-egy komponensével
foglalkozik, azt fejti ki részletesen. Vizsgálja az iparág helyzetét több országban,
valamint a magatartási kódex jelentőségét is.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A szerző a szakmai aktivitások, esettanulmányok leírásán túl elemez, magyarázatokat
ad, értelmez, illetve rendszerez.
Az elmélet-alkotás célja
A koncípiált szakmai aktivitás sok szervezet számára létfontosságú. Mivel
az erőforrások végesek, a szakterület alkalmazóinak alapvető érdekük, hogy hatékonyan
érvényesítsék érdekeiket, és ez elsősorban kommunikációs feladat. A szerzők
deklarált célja, hogy a kormányzati és közösségi kapcsolatokat az érdekelt felek
a kötetben megfogalmazott szabályrendszer szerint építsék, csak így lehet a
társadalom minden tagja számára hasznos ez a szakmai aktivitás.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A könyv közérthető megfogalmazása lehetővé teszi, hogy a PA iránt érdeklődők
könnyen áttekinthető formában ismerkedjenek meg a témával. A kötet elsődleges
alkalmazási területe az üzleti szféra, a politika, valamint a felsőoktatás.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Tömegkommunikáció-elmélet, szervezeti kommunikáció, közgazdaságtan, marketing,
marketing-kommunikáció, politológia, vezetéselmélet, szervezet-menedzsment
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Budapest, Ferenczy Kiadó, 1995.: Daniel L. Yadin: Hatékony marketingkommunikáció
Pratkanis, A. - Aronson. E.: A rábeszélőgép (élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével) Budapest, Ab ovo Kiadó, 1992.
Daubner - Horváth - Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest, 2002
Dennis, Mcquail: A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris, 2003.
Griffin, Em: Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest, Harmat, 2001.
Nyárády Gáborné - Szeles Péter: Public Relations I-II. Budapest, Perfekt, 2004.
Bauer András - Berács József - Kenesei Zsófia: Marketing alapismeretek. Aula Kiadó, Budapest, 2007.
Csath Magdolna: Versenyképesség-menedzsment. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2010.
Oliver, Sandra: Public Relations Stratégia. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2009.
Ogilvy, David: A reklámról. Budapest, Park, 1992.
Ogilvy, David: Egy reklámszakember vallomásai. Budapest, Park, 1995.
Sándor Imre: A reklám alapjai. Budapest, Közgazdaság-tudományi Egyetem, jegyzet, 1990.
Sándor Imre: Marketingkommunikáció. Budapest, KJK, 1987.
Az összefoglalót készítette: Radetzky
András,
2010. június 5.