Gondolat Kiadó - PTE Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék,
Budapest - Pécs, 2009.
(eredeti lengyel kiadás éve 2006)
A Gondolat kiadó és a pécsi Kommunikáció tanszék közös gondozásában jelent meg
a lengyel szociológus, Piotr Sztompka vizuális kommunikációval foglalkozó kötetének
magyar változata, mely röviden bemutatja ennek a tudományágnak a jellemzőit,
és részletesen foglalkozik annak egyik válfajával, a fényképek szociológiai
kutatásokban való alkalmazásának elméletével és módszertanával. A könyv érdekes,
tanulságos és gyakorlati jellegű segítséget is ad azoknak a szociológusoknak,
akik maguk is vizuális anyagokat, fényképeket kívánnak alkalmazni. Ugyanakkor
nem értek egyet azzal, hogy a "Vizuális szociológia a szociológia
e területének első és máig legjobb feldolgozása", mely állítás a könyv
borítóján található ajánlóban szerepel (szerző ismeretlen, bár ki lehet következtetni,
hogy a sorozat - Kommunikáció és Kultúratudományi Tanulmányok - szerkesztőjének,
Szíjártó Zsoltnak a tollából származik). Számomra legalábbis sokkal meghatározóbb
élményt jelentett Elisabeth Chaplin-nek az 1994-ben megjelent Sociology and
Visual Representation című kötete (melyre Sztompka is hivatkozik), mely a vizuális
szociológia többféle elméleti megközelítését és hátterét mutatja be. Sztompka
kötetének előnyei a megközelítések rendszerezésének átláthatóságában és a kötet
gyakorlati példáiban találhatóak.
A Sztompka a vizuális kultúra területén belül a fényképezésre szűkíti le vizsgálati területét, a szociológia perspektívájából. Képként értelmez "mindazt, ami a társadalmi életben szemmel látható" (bármilyen alkotó szándék nélkül keletkezett látható kulturális forma - Marcus Banks). Ezáltal a talált fényképek körét kiegészíti minden a kutatók által készített és potenciálisan elkészíthető fényképek körével, mindennel ami látható és megfigyelhető.
Definíciója szerint:"A vizuális ábrázolások és a vizuális jelenségek közösen alkotják a társadalom vizuális univerzumát (más szavakkal: a társadalom ikonoszféráját), és mindez együttesen képezi a vizuális szociológia tárgyát."(8.old)
A vizuális szociológiát fiatal és nem kialakult területként látja, Chaplinhez (1994) hasonlóan a terület alacsony intézményesültségét és elfogadottságát a szociológia szövegközpontúságával magyarázza. Az esetek többségében a képek, vizuális anyagok alkalmazása elsősorban illusztrációt jelent, egy-egy társadalmi jelenség ábrázolását. A vizuális szociológiában a képek a társadalmi jelenségek megismerésének eszközei. A képek nem illusztrációk, hanem új ismeretek hordozói, amelyek megfejtésre, megismerésre várnak.
A vizuális szociológia elválása a korábban kifejlődött vizuális antropológiától vagy etnográfiától csak lassan ment végbe, a huszadik század hetvenes, nyolcvanas éveire, sőt a mai napig sok tudományos konferencia együtt kezeli ezeket a területeket. (Jon Wagner 1979, Becker 1981). Elfogadottságát jelezte ennek a területnek a Nemzetközi Vizuális Szociológiai Társaságon keresztül (IVSA) mely 1981-ben alakult, és 1986-tól jelenteti meg a Visual Sociology című folyóiratot. A tudományterület iránti érdeklődés sok esetben a fotográfusok részéről érkezik, Sztompka több lengyel példát említ. (Zofia Rydek, 1980) Sztompka és Chaplin is említenek könyveikben olyan eseteket, amikor a vizuális művészetek területén alkotók alkalmazzák és ajánlják fel alkalmazásra a vizuális nyelvet a társadalmi jelenségek megismerésére.
A vizuális kommunikáció tudományos alkalmazásának indokoltságát Sztompka a "képi fordulattal" magyarázza, tehát a modern és posztmodern vagy késő modern kultúrára jellemző vizuális tobzódásra, a vizuális kommunikáció dominanciájára a mindennapokban, az "emberek közötti kommunikációban".(14.old) A képekben rejlő ismeretek megszerzésének módját látja Barthes látja azokban az eljárásokban, amiket Roland Barhes javasolt (studium, punktum). A vizuális kultúra hangsúlyossága ugyanakkor egyfajta hétköznapi felkészültséget, tudáshalmazt is eredményez, a "képi érzékenységet". Korunk audiovizuális kultúrája Sztompka szerint "Az új típusú kommunikáció megváltoztatja és megerősíti az ember, illetve az ember másokkal, a dolgok és a természet világával való kapcsolatának ábrázolását; összekapcsolja a vizuális és audiális dimenziókat, a verbális és nonverbális aspektusokat."
A képek tudományos alkalmazása megköveteli azok kategorizálását. Sztompka a következő kritériumok alapján különíti el a képeket:
- Az egyik alapvető kategorizálási mód a képalkotás módszereinek az elkülönítése.
- A kép lokalitása, bemutatásának helye.
- A kép által betöltött funkciók.
A szociológiai fotók területe valamelyest behatárolható ezen kritériumok mentén: "Annak a fotónak, amely minket közvetlenül érdekel - a szociológiai fotónak -, elsősorban megismerő funkciót kell betöltenie: információs-dokumentációs, heurisztikus, bizonyos mértékig magyarázó funkciót, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne esztétikailag is kielégítő, és ne hordozhatna művészi értékeket, valamint társadalompropaganda- vagy politikai üzenetet." (17.old)
Sztompka szerint a szociológiának tehát nem csak a kész képekkel kell foglalkoznia, hanem azzal is ami képileg rögzíthető és megfigyelhető. Milyen jelenségek figyelhetőek meg a látás útján? Például: kulturális különbségek, sajátosságok; a társadalmi élet különböző kontextusait (értelmezésem szerint színtereit - lásd Horányi); vagy a lényeges társadalmi (osztály-) különbségeket.
Az elemzés lehetőségének előfeltétele, hogy a szociológus rendelkezzen "vizuális
képzelettel" (ami: "a vizuális világ és a benne elfoglalt helyünk
kifinomultabb, reflexívebb és kritikusabb értelmezése") (24.old)
"Számomra a szociológiai képzelet azt jelenti, hogy a társadalmi jelenségeket
és eseményeket olyan adott strukturális körülmények között végzett emberi cselekvések
eredményének tekintjük, amelyek a soron következő cselekvések következtében
szüntelenül változó strukturális (intézményi, szervezeti, normatív, kulturális)
hatásokat hagynak maguk nyomán. Ha pedig így van, akkor a vizuális képzeletet
pontosabban úgy lehet meghatározni, mint a társadalmi élet azon aspektusainak
megfigyelését, amelyek az alanyi aktivitás, a társadalmi struktúra, a kulturális
szerveződés és a társadalom változékonyságának külső, észrevehető jelei."
A könyv második fejezete hasznos történeti ismereteket mutat be azzal kapcsolatban,
hogy milyen kölcsönhatással volt egymásra a fényképezés és a szociológia, kialakulásuk
óta, amely véletlenül (vagy nem teljesen véletlenül?) közel egy időre tehető.
Olyan, az elmúlt fél évszázadban népszerűbbé vált irányzatokat mutat be, mint
a fényképezésben a "társadalmi fotográfia" vagy a 'szociológiai fotográfia".
Egy speciális területe a képi megismerésnek, az úgynevezett "reflexive
photography vagy collaborative photography" - (reflexív vagy együttműködő
fényképezés), amely 1972-ben született meg Sol Worth és John Adair munkásságában,
akik fényképezőgépet adtak a navahó törzs tagjainak kezébe, hogy az ő szemükkel
látott világ képeibe nyerjenek belátást.
A szociológiában a pozitivista, képeket adatrögzítésre használó korszak után
a kultúralista fordulattal kapott új lendületet a képek alkalmazása, (Clifford
Geertz, 1973,5) (Ervin Goffman 1979) (Jon Wagner 1979).
A talált vagy készített képeken keresztül megfigyelésünk vonatkozhat a következő területekre (ezekről gyűjtünk "adatokat"):
- az emberi egyedek
- cselekvések
- társadalmi interakciók
- közösségek és közösségi cselekvések
- kultúra
- társadalmi környezet
Minden megfigyelési területen belül a megfigyelés konkrét tárgyát a kontextusok (színterek) határozzák meg.
A képek alkalmazhatóságában megközelítését saját munkájában, Sztompka kritikai realista megközelítésként jellemzi. A képekben közvetített információk keresésekor figyelembe veszi azok társadalmi konstruáltságát. A megfigyeléskor legalább három réteget kell figyelembe venni: a. azt, amit visszatükröz, vagyis a tárgyát, b. a fényképet készítő szubjektivizmusát és kulturális orientációját, valamint lehetőség szerint c. a lefényképezett személyek szubjektív és kulturális reakcióját, amit azzal fejeznek ki, ahogyan a fényképen megjelennek.
A fényképezőgép használatával történő megfigyelés kritériumainak négy típusát különböztetjük meg.
- az egyik a fotográfus/megfigyelő pozíciója szerinti különbségtétel: részt vevő, vagy külső megfigyelő.
- ezzel összekapcsolódva fontos szempont a megfigyelő láthatósága, a kép készítésekor.
- A megfigyelt helyzet jellege.
- A megfigyelés (fényképezés) lefolyása (spontán, nyílt, strukturálatlan, szelektív, fókuszált, irányított.
Az információ gyűjtése nem csak fényképkészítéssel vagyis megfigyeléssel, de tartalomelemzéssel is történhet (illetve ez lehet a megfigyelés után egy következő állomás). Ez a nyilvánvalóan látható adatok számbavételét jelenti, eltér a hermeneutikai jellegű, szemiológiai vagy strukturalista képelemzéstől.
A fényképes szociológiai kutatás és elemzés Sztompka szerint természetesen nem minden elméletben, elméleti irányzatban hoz hasznot. Fontos eszköznek tartja ugyanakkor a következő elméleti irányzatokba illeszthető kutatások szempontjából:
társadalmi fenomenológia
etnometodológia
dramaturgiai elmélet
A könyv befejező része hasznos gyakorlatokat tartalmaz hallgatók számára.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
vizuális szociológiai
Az elmélet érvényességi területe: szociológia, módszertan,
vizuális kommunikáció, társadalmi kommunikáció
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: vizuális
kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó? Az elmélet tartalmaz leíró
és magyarázó részeket is.
A koncipiálásba bevont funkciók: megfigyelés- a megfigyelés
típusai fényképek alkalmazásakor.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
a vizuális szociológia bemutatása, története, a fényképek helye a vizuális szociológiában,
a fényképek és a szociológia kapcsolata, megfigyelési módszerek, szempontok,
elemzési módszerek, szempontok, elméleti környezet és kapcsolatok bemutatása
A koncipiálásba bevont színterek: társadalomtudományok, művészet,
ezek kapcsolata.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: kapcsolat
és különbségtétel a vizuális antropológiával
Az elmélet-alkotás célja: a fényképek szociológia megismerésben
való alkalmazásának elméletének és módszertanának alapjait fektesse le
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: szociológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Becker, Howard: Exploring Society Photographically 1981.
Chaplin, Elizabeth: Sociology and Visual Representation. London, Routledge. 1994.
Rydek, Zofia: Zapis sociologiczny(Szociológiai feljegyzés). - O zapisie socjologicznym, Polska Sztuka Ludowa, Konteksty, 1997.
Sztompka, P.: Theory and Practice of Visual Sociology, 1986, Current Sociology, 34. 3.sz.
Wagner, Jon szerk.: Images of Information. Still Photography in the Social Sciences. 1979.
Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika,
2010. június