"Nevelési hibát kétféle okból követhet el a szülő: saját jellemhibájából adódóan, vagy egyszerűen tudatlanságból - azért, mert téves vagy hiányos információkkal rendelkezik arról, hogyan kell megoldania a problémákat, melyek a családi élet elkerülhetetlen kísérői." - írja Ranschburg Jenő legújabb könyvében.
"A felhalmozott tapasztalatok és kutatási eredmények összefoglalásával azonban lehetőséget adunk - és kell is adnunk - a szülőnek ahhoz, hogy elsajátítsa mindazt, amit a gyermeknevelés nehéz és felelősségteljes munkájához feltétlenül tudnia kell. Miért gondoljuk, hogy az a biológiai érettség, amely a szülővé válás nélkülözhetetlen előfeltétele, nyomban gyermeknevelésre is alkalmassá teszi az embert?"
A könyv a fogantatástól az iskolakezdésig ad áttekintést a baba, majd a kisgyermek hétköznapjairól, a gyermeknevelés mindennapos gondjain-bajain keresztül mutatja be a gyermeket, a szülőt és a köztük lévő kölcsönös, intenzív kapcsolatot.
Azoknak a szülőknek és leendő szülőknek szól, akik átérzik a felelősséget, amit a szülői szerepkör jelent és arra törekednek, hogy gyermeküket értelmesen, előítéletek nélkül neveljék. A könyv különlegessége, hogy a családalapítás kezdeteitől, azaz a szülői döntéstől, és a fogantatástól kezdve, kíséri végig a kezdő szülőket a gyermeknevelés rögös útján.
Ranschburg Jenő a tőle megszokott humorral, és jóindulatú, elnéző szeretettel - mind a gyermek, mind a szülő felé - ismerteti az egyes időszakok problémáit és megoldásait, mindvégig hallatlan aggódással a kiszolgáltatott élőlénnyel: a magzattal, csecsemővel ill. kisgyermekkel szemben. Nem száraz vagy elvont elméleti ismereteket tanulhatunk a könyvből, hanem nagyon is gyakorlatias tanácsokat kaphatunk, hogy egészséges, harmonikus, becsületes emberré nevelhessük gyermekeinket.
Számomra különösen kedves azért, mert igyekszik a gyermekneveléshez kapcsolódó "félelemetesen sok és veszedelmes" előítéletet eloszlatni, és minden szülőt arra bátorít, hogy ösztöneire hallgatva nyugodtan szeresse és kényeztesse gyermekét.
"Az emberek felé irányuló őszinte bizalom, valamint a szülői szeretetre és támogatásra épülő önérvényesítés és függetlenség alapjai a magzati életben, és a születést követő első hat évben bontakoznak ki. Mindaz tehát, ami a szülő és gyermek viszonyában ezekben az években történik, felmérhetetlen fontosságú a gyermek további sorsának alakulása szempontjából."
Ranschburg professzor könyvében pedig igencsak hasznos és megértő segítőtársra lelhetünk ezeknek az első éveknek az ügyes-bajos hétköznapjaiban.
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
  Inter- és intraperszonális kommunikáció.
 
  Az elmélet érvényességi területe:
  pszichológia, fejlődéslélektan, kognitív tudomány
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Prenatális kommunikáció
  Csecsemőkori kommunikáció
  Kisgyermekkori kommunikáció
  Nonverbális kommunikáció
  Nyelvfejlődés
  Verbális kommunikáció
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó. Rengeteg példát mutat be a szerző, amelyek alátámasztják az elméleti 
  leírásokat.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók:
  kognitív, affektív, metanyelvi, fatikus, referenciális, konatív
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
  Az egyes fejezetek időrendi sorrendben követik egymást a gyermekvállalás 
  gondolatával kezdve, a csecsemő és a kisgyermekkoron keresztül az óvodáskorig.
 
  A koncipiálásba bevont színterek:
  Család
  Kultúra
  Társas kapcsolatok
  Háromdimenziós világ
  Nyelv
  Evolúció
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák:
  Az újszülött kortól az óvodáskorig mutatja be a gyermek pszichológiai és biológiai 
  fejlődésének egyes szakaszait, azt vizsgálva, hogy milyen készségek és képességek 
  birtokába jutott a gyermek.
 
  Az elmélet-alkotás célja:
  Tudatosítani a szülővel, hogy már magzat és csecsemőkorában kommunikálhat gyermekével, 
  és evvel teljesebbé és mélyebbé teheti kettőjük kapcsolatát. A gyermek nevelése 
  nem akkor kezdődik, amikor a gyermek már kerek mondatokban képes válaszolni 
  a szülőnek.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
  fejlődéslélektan.
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái:
  pszichológia, fejlődéslélektan, gyermekklinikum, pszichoanalízis.
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Michael Core - Sheila R. Core: Fejlődéslélektan, Osiris Kiadó, 2006
Mérei Ferenc- V. Binét Ágnes. Gyermeklélektan, Medicina, 2006
 
  Az összefoglalót készítette: Flaskár 
  Melinda, 
  2010. június