Füredi Gábor recenziójához
Füredi Gábor recenziója számos pozitív megjegyzést és kritikai észrevételt tartalmaz,
ezeket próbálom a megadott szempontrendszer alapján kiegészíteni.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
társadalmi kommunikáció.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: interkulturális
kommunikáció, szervezeti kommunikáció, interperszonális kommunikáció, üzleti
kommunikáció (írásban és élőszóban).
Az elmélet leíró vagy magyarázó? Leíró és magyarázó. A kötet
első részében a szerzők alapos áttekintést adnak a különböző kommunikációelméletekről,
a kommunikáció kódrendszereiről, annak pszichológiai vetületeiről, hatékonyságáról
és zavarairól. Részletes elemzésre kerül a kultúra és az interkulturális kommunikáció
fogalma. A második részben a szerzők számos gyakorlati példával illusztrálva
bemutatják a kommunikációra való felkészülés folyamatát, az élőszóban és írásban
zajló üzleti kommunikáció típusait, valamint az üzleti életben elkerülhetetlen
etikett, protokoll és etika szabályait.
A koncipiálásba bevont funkciók: a szervezeteken belül, illetve
különböző kultúrák képviselői között zajló kommunikáció.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek:
Shannon-Weaver hírközlési elmélete, Berlo kommunikációs elmélete, a Laswell-formula,
Maletzke elmélete, az Osgood-Schramm-elmélet, Watzlawik tézise, Buda Béla és
Goleman empátia-elmélete.
A koncipiálásba bevont színterek: a vállalaton belüli, monokulturális,
interkulturális és multikulturális színtér.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: az elmélet
szervesen kapcsolódik a létező kommunikáció-elméletekhez.
Az elmélet-alkotás célja: a szervezeti kommunikációval foglalkozó
szakemberek számára kínál elméleti felkészültséget és gyakorlati útmutatót.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: pszichológia, kommunikáció.
Az elmélet háttérdiszciplínái: pszichológia, szociológia.
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
Borgulya Istvánné: Vállalati kultúra, interkulturális gazdasági kommunikáció. Kandidátusi értekezés, Pécs, 1994.
Borgulya Istvánné: Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában. Janus
Pannonius Kiadó,
Pécs 1996.
Borgulya Istvánné (szerk.): Kultúraközi, szakmai és szervezeti kommunikáció.
Pécsi
Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs 2004.
Borgulya Istvánné - Barakonyi Károly: Vállalati kultúra. Nemzeti Tankönyvkiadó,
Budapest
2004.
Lektorálta: Török
Judit
2010. június