Borgulya Ágnes - Somogyvári Márta: Kommunikáció az üzleti világban

Füredi Gábor recenziójához


Füredi Gábor recenziója számos pozitív megjegyzést és kritikai észrevételt tartalmaz, ezeket próbálom a megadott szempontrendszer alapján kiegészíteni.

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése: társadalmi kommunikáció.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa: interkulturális kommunikáció, szervezeti kommunikáció, interperszonális kommunikáció, üzleti kommunikáció (írásban és élőszóban).

Az elmélet leíró vagy magyarázó? Leíró és magyarázó. A kötet első részében a szerzők alapos áttekintést adnak a különböző kommunikációelméletekről, a kommunikáció kódrendszereiről, annak pszichológiai vetületeiről, hatékonyságáról és zavarairól. Részletes elemzésre kerül a kultúra és az interkulturális kommunikáció fogalma. A második részben a szerzők számos gyakorlati példával illusztrálva bemutatják a kommunikációra való felkészülés folyamatát, az élőszóban és írásban zajló üzleti kommunikáció típusait, valamint az üzleti életben elkerülhetetlen etikett, protokoll és etika szabályait.

A koncipiálásba bevont funkciók: a szervezeteken belül, illetve különböző kultúrák képviselői között zajló kommunikáció.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek: Shannon-Weaver hírközlési elmélete, Berlo kommunikációs elmélete, a Laswell-formula, Maletzke elmélete, az Osgood-Schramm-elmélet, Watzlawik tézise, Buda Béla és Goleman empátia-elmélete.

A koncipiálásba bevont színterek: a vállalaton belüli, monokulturális, interkulturális és multikulturális színtér.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal: az elmélet szervesen kapcsolódik a létező kommunikáció-elméletekhez.

Az elmélet-alkotás célja: a szervezeti kommunikációval foglalkozó szakemberek számára kínál elméleti felkészültséget és gyakorlati útmutatót.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: pszichológia, kommunikáció.

Az elmélet háttérdiszciplínái: pszichológia, szociológia.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:

Borgulya Istvánné: Vállalati kultúra, interkulturális gazdasági kommunikáció. Kandidátusi értekezés, Pécs, 1994.

Borgulya Istvánné: Üzleti kommunikáció kultúrák találkozásában. Janus Pannonius Kiadó,
Pécs 1996.

Borgulya Istvánné (szerk.): Kultúraközi, szakmai és szervezeti kommunikáció. Pécsi
Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar, Pécs 2004.

Borgulya Istvánné - Barakonyi Károly: Vállalati kultúra. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest
2004.

 

Lektorálta: Török Judit
2010. június