Alison Gopik - Andrew N. Meltzoff - Patricia K. Kuhl: Bölcsek a bölcsőben. Hogyan gondolkodnak a kisbabák?

Hozzászólás Palovist Ildikó és Kriskó Edina recenziójához


A könyv eredeti címe - The scientist in the Crib - meglepő és találó, ám a magyar fordítás, Vassy Zoltán leleménye, szellemességével még ezt is fölülmúlja: bölcsek bölcsőben. Megtudhatjuk, hogy a beszélni még nem vagy alig tudó csecsemők is tanulnak, értenek és gondolkodnak. A könyv tulajdonképpen olvasmányos, közérthető és egyben szórakoztató fejlődéslélektan tankönyv.A szerzők három alapaxiómája: a született tudásunk a világról. (2) Születésünktől kezdve (sőt már azt megelőzően) hatékony tanulási mechanizmusok működnek bennünk. (3) Ezeket a felnőttek öntudatlan segítsége tölti meg tartalommal.

A könyv számos hasonló munkával szemben nem ad a szülőknek gyermeknevelési tanácsokat, ehelyett inkább a megértés irányába mozdul el, és azt próbálja színes példákkal és kísérletekkel bemutatni, hogyan gondolkodnak, és hogyan próbálják magukat kifejezni a legkisebbek.

A három szerző a modern fejlődéslélektani kutatás három kiváló alakja. Számos munkájuk már jó ideje a tankönyvek klasszikus kísérletei közé tartoznak (pl. Meltzoff nyelvnyújtogatós-utánzásos kísérleteivel biztosan sok olvasó találkozott már). Problémát okoz azonban, hogy míg a könyv írói saját kísérleteiknél mindig jelzik, hogy ők hajtották végre azt, másokénál elfeledkeznek megnevezni a kísérletező pszichológust. A könyv végén hosszú irodalomjegyzéket olvashatunk, de a lábjegyzetek, és a bibliográfia tematika szerinti csoportosítása - melyet igényelne a téma iránt érdeklődő értő olvasó - teljes mértékben hiányoznak.


Lektorálta: Flaskár Melinda
2010. június