Arlie Hochschild: The Managed Heart

Kéri Rita recenziójának lektorálása


Hochschild művében széleskörű betekintést biztosít egyrészt, a társadalmi aktor azon tulajdonságába, hogy saját képességeit annak érdekében formálja, hogy társadalmilag tőle elvárható teljesítményt nyújtson, másrészt pedig a kapitalizmusnak abba a módszerébe, amellyel az képes kiaknázni a társadalmi aktor ezen tulajdonságát. Ebben a művében vezeti be Hochschild 'érzelmi munka' fogalmát az érzelem menedzsment leírására. Ebben az értelemben a 'kereskedelmi szeretet' napjainkban elengedhetetlen részévé válik számos, rutinszerűen végzett szolgáltatásnak.


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalmi kommunikáció, tömegkommunikáció, szervezeti kommunikáció

Az elmélet érvényességi területe
Marketing, szociálpszichológia, társadalomismeret

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Pszichológia, szervezeti kommunikáció, filozófia, marketing

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Szervezeti kommunikáció, üzleti szféra és munkaerő kapcsolatának jobb megértése

Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichológia, szociológia, társadalomismeretek, marketing, pr, szervezeti kommunikáció

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Barbalet, J.M. (2001) Emotion, Social Theory and Social Structure: A Macrosociological Approach. Cambridge: Cambridge University Press

Bolton, S (2005) Emotion Management in the workplace, London: Palgrave

Bolton, S and Boyd, C (2003) Trolly Dolly or Skilled Emotion Manager?. Work, Employment and Society, 17, 2: 289-308.

Fineman, S (2003) Understanding Emotion at Work, London: Sage.

Fineman, S (2008) (ed) The Emotional Organization: Passion and Power. London: Blackwell

Hochscild, A (1979) Emotion Work, Feeling Rules, and Social Structure. American Journal of Sociology 85, 3: 551-575


Lektorálta: Csiszér Annamária,
2010. június 6.