Dr. Göllesz Viktor - László András - Tóth János: Kísérlet a süketvakokkal való taktilis communicatio mechanizálására


Az írás nyomonköveti a Braille-jelrendszer gyógypedagógia-történeti előzményeit, majd rávilágít az említett szerkezet szerepére, funkciójára, jelentőségére a szurdo-, az oligofrén- és az integrált pedagógia valamint a hétköznapi interperszonális kommunikáció területén.

"A süketvakokkal való érintkezés - mint ismeretes - a taktilis utat követi." Ez jelentkezik a süket-vak gyerekek oktatásánál, illetve a süketvakok személyközi kommunikációjában egyaránt, hiszen az ő esetükben egyedül a tapintó érzék képes a szellemi érintkezés közvetítésére.
A Szily Adolf (szemészprofesszor) által szerkesztett mechanikus gép, mely a Braille- féle pontírás módszerére épül, a süket-vak személyek interperszonális kommunikációját segíti. A könyv e gép típusait és alkalmazását taglalja. Szily végső célja a géppel a süket-vakok kollektív oktatásának megteremtése volt. A gép a jeladásra és jelfogásra egyaránt és szimultán alkalmas. Szily gépe mellett a 30-as években már ismert volt egy külföldi szerkezet is: a Picht-rendszerű. Azonban ez a gép továbbfejleszti a Picht-t.

Gyakorlati jelentősége és problematikája:

A mű a gép fejlesztési fázisait veszi sorra értékelve a használata során jelentkező különböző problémák megoldásait. Többek között: A prototípusok megkövetelik a nem süket-vak személytől is a Braille- jelrendszer ismeretét. Továbbá: Továbbfejlesztett változataiban két gépet szereltek egybe, illetve kettő mechanika kerül kábelkapcsolatba. Figyelembe véve, hogy a különböző jeleket tapintással milyen elhelyezésben, hogyan és milyen mennyiségben képes érzékelni a gépet használó személy. Végül: E gépek miként segítik az edukációt - a tanár diák kommunikációt, miképp képes a hagyományos tantermi pedagógiai interakciót.


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Mechanikus -taktilis interperszonális kommunikáció

Az elmélet érvényességi területe
Gyógypedagógia, integrált, oligofrén- és szurdopedagógia,

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Taktilis kommunikáció, mechanikus kommunikáció

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Az elmélet leíró és magyarázó is.

Az elmélet-alkotás célja
Az elméletalkotás célja egy mechanikus író és olvasógép süket-vak személyek és gondozóik közötti használatának, használhatóságának és jelentőségének vizsgálata elsősorban a személyközi kommunikációban, másodsorban az edukációban.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Gyógypedagógia, szurdopedagógia, oligofrénpedagógia, integrált inkluzív pedagógia

Az elmélet háttérdiszciplínái:
Szemiotika-szemantika, anatómia, pszichológia, neurológia

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Cseresnyés Ferenc: A Gyógypedagógiai értekezések I.

Cseresnyés Ferenc: A siketvakok jelábécéi. (Magyar Gyógypedagógiai Tanárok Közlönye, 1942. Bp.)

Szily Adolf: A süketvakokkal való érintkezésről. (Magyar Gyógypedagógia. Bp. 1909.)

Brandl Vilmos: Vélemény a Göllesz- László -Tóth-féle siketvak és látásfogyatékos segédeszközről (Magyar Gyógypedagógiai Tanárok Közlönye 1968.)

 

Az összefoglalót készítette: Czékus Jób,
2010. június