Umberto Eco: A rútság története

Európa Kiadó, 2007.


Eco esztétikai tárgyú monográfiája a szakirodalom régi hiányát pótolja, bár nem a szakmának, sokkal inkább a művelt nagyközönségnek szól. A rútság művészeti reprezentációit tematikus módon feldolgozó műben külön fejezetek szólnak a klasszikus, a romantikus vagy a modern kor rútság-ábrázolásairól, azok recepciójáról, valamint a rútságot képviselő egyes jelenségekről (a halálról, ördögről, az obszcénről, a giccsről vagy a szadizmusról). A rútság művészeti kategória, Eco azonban folyamatos reflexiói révén beágyazza a társadalomtudományi kontextusba.

A kötet főszövegét több száz idézet és illusztráció színesíti, melyek az olvasás-élményt kiegészítik vizuális ingerekkel, illetve szépirodalmi adalékokkal. A gazdag történeti utalások és a rútság történetének átfogó ismertetése mellett Eco vállalja fogalmak tisztázását vagy stílustörténeti kategóriák meghatározását is.

A különféle művészetek területéről incitált intermediális textus a rútság fókuszú esztétika széles perspektíváját nyújtja.


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Speciális fókuszú esztétika-történet

Az elmélet érvényességi területe
Filozófia, ikonológia, esztétika, művészettörténet

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Vizuális kommunikáció, művészeti kommunikáció

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó

A koncipiálásba bevont funkciók
Esztétikum, művészeti recepció, divat, ízlés, norma

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Az egyes művészeti ágak, ikonográfia

A koncipiálásba bevont színterek
Művészet, ábrázolás, tabu

A koncipiálásba bevont dinamikák
A szépség és a rútság dialektikája

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A rútság esztétikai vizsgálata posztmodern gondolat, nyílt tárgyalása demokratikus eszme: párban áll a másság, a normától való eltérés egyéb megnyilatkozásainak elismerésével. A másság, a rútság kezelése a pszichológia, illetve a társadalomtudományok számára is kihívás.

Az elmélet-alkotás célja
A rútság, vagyis az esztétikai normától való eltérés tematizálása.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Esztétika, társadalomtudomány, filozófia

Az elmélet háttérdiszciplínái
Esztétika, filozófia, történettudomány, művészettörténet, irodalomtudomány, ikonográfia,

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:

Adorno, T.W., Zene, filozófia, társadalom, esszék

Krestovsky, L., La laideur dans l'art á travers les ages, Paris, 1947.

Bahtyin, M., Francois Rabelais művészete, a középkor és a reneszánsz népi kultúrája, Oziris, 2002.

Bergson, H., A nevetés, Gondolat, 1986.

Gombrich, E.H., A karikatúra, in: Művészet és illúzió, Gondolat, 1972.

Hauser, A., A művészet társadalomtörténete, Gondolat, 1980.

Freud, S., A kísérteties, in: Sigmund Freud összes művei, IX. pp.245-281.

 

Az összefoglalót készítette: Barlay Zsuzsa,
2010. június