L'Harmattan, 2009
A L'Harmattan kiadó kötete divatos témát boncolgat, a cím a televíziózás és
a konvergencia fogalmak mellett a web és közösség szavakat is használja. A kötet
a társadalomtudományos leírás igénye mellett járja körbe ezeket, azzal a céllal
is, hogy a kapcsolódó műfajokat és az üzleti megfontolásokat is rendszerezze.
A kötet ebben a tekintetben egyedülálló vállalkozásnak tekinthető a késő-modern média hazai szakirodalmában, hiszen az új műfajok, illetve a televízió és az internet, ill. interaktivitás bemutatásának különböző módszereivel találkozhattunk már. Rendszerezett ismertetés azonban eddig nem született ebben a tárgykörben magyarul.
Bízom benne, hogy a szerző hamarosan saját kutatással is előáll majd, amely a jelen kötetben összefoglalt fogalmak, nemzetközi trendek és szakirodalom felhasználásával a hazai trendekre fókuszáltan ismertet meg minket a téma közvetlen környezetünkben felmerülő kihívásaival.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Késő-modern médiaelmélet
Az elmélet érvényességi területe
Elektronikus média, audiovizuális médiaelmélet, televízió, médiaszociológia,
internet
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom
A televízió és az internet összekapcsolódása során létrejövő online, konvergens
televíziózásról szól. A konvergens televízió a könyv megközelítésében nem egy
"mindenevő" médiaplatform, hanem egy a televízió és az internet különálló
platformjait több ponton összekapcsoló, közös hálózatba szervező intézményrendszer.
A konvergens televízió a televízió és az internet médiumait sok ponton összekapcsolni képes intézményrendszer, amelynek sikere az amatőr felhasználók aktivitása mellett a médiavállalatok innovatív magatartásától és érdekeltségétől is függ.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A következő főbb egységekre bontható a mű:
A médiakonvergencia jelensége és a konvergens televíziózás kialakulása
A tévéfogyasztás változásai és állandósága
A tévétermelés változásai és állandósága
A web televíziósodása: online csatornák és online tv programming
Üzleti modellek
Kontextusteremtés és közösségteremtés
Egy konvergens médiarendszer felé
A koncipiálásba bevont funkciók
A történeti áttekintést követően a fontosabb társadalomelméleti kérdésekre,
valamint kulturális és gazdasági összefüggésekre tér ki a mű. A mellékletek
a technológiai áttekintést és az aktuális fogyasztási trendekkel kapcsolatos
adatsorokat is tartalmazzák.
Az elmélet-alkotás célja
A kötet célja a konvergens televíziózás kiépülőben lévő intézményrendszerének
áttekintése. A két konvergáló médium (a tévé és a net) találkozási pontjain
létrejövő újfajta médiaformátumok, szolgáltatások, fogyasztói gyakorlatok, terjesztési
és üzleti modellek bemutatása.
Az elmélet háttérdiszciplínái
kulturális szociológia, antropológia, pedagógia, pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Császi Lajos: A média rítusai (Budapest, Osiris)
Jenei Ágnes: Táguló televízió: interaktív műsorok és szolgáltatások (Budapest, Printx Budavár Rt.
Kumin, F. (2004) Részvételi televíziózás. Médiakutató, nyár
Szakadát István: Egyben az egész egytől egyig (Budapest, Typotex)
Neotelevízió: válság vagy megújulás? (2006) Császi Lajossal és Síklaki Istvánnal Jenei Ágnes beszélget. Médiakutató, tavasz
Az összefoglalót készítette: Molnár
Bálint,
2010. június