Jószöveg Műhely Kiadó. 2010
  A szerzők az internet és a kultúra összekapcsolódását vizsgálják. Tanulmányozzák 
  az internetezők kultúrafelfogását, a kultúrafelfogás szerint képzett csoportok 
  internetes tartalomfogyasztási szokását (beleértve az internetes játékokat, 
  nyelvhasználatot, tartalmakkal szemben támasztott igényt), valamint az internethasználat 
  és a munkahelyi autonómia, bizalom, tolerancia, értékrendek viszonyát.
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Hálózati kommunikáció.
 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Kommunikációelmélet, szociológia, informatika.
 
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  A szerzők az internetre, mint új, forradalmi kommunikációs architektúrára tekintenek, 
  amely rendelkezik a korábbi architektúrák mindegyikének paramétereivel.
 
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó.
 
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Az elmélet célja, hogy körüljárja az internetezők tartalomfogyasztási szokásait, 
  kultúrafelfogását és a kettő közötti kapcsolatot. 
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Az internetezőket csoportosítja a felhasználás jellege szerint: informálódók, 
  rejtőzködők, extenzív felhasználók, tanulók, befogadók.
  Kommunikációs státusz szerint: kontaktproletárok, levelezők, beszélgetők, kontaktokraták.
 
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Kommunikáció, mint közösségépítő technika, kommunikáció és a nyelv (mesterséges, 
  természetes), kommunikáció és szituáció (zárt vagy nyitott), kommunikáció és 
  információs technológia. Kommunikációs médiumok és technológiák (beszéd - írás 
  - kép, multimédia - hipertext, a kommunikáció analóg és digitális formái). Kommunikációs 
  gépek, hálózatok, a tudás kommunikációja. Kultúra és alrendszereit
 
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  A könyv egyes fejezetei az internetezés és a kultúra kapcsolatát vizsgálja.
  Kapcsolati performancia, kompetencia, kommunikációs státusz.
  Számítógép használat, digitális bennszülöttek és bevándorlók, játék
  Internetes tartalmak és a nyelvtudás
  Internetezők kultúrafelfogása és az interneten folytatott tipikus tevékenységek
  Digitális egyenlőtlenség kulturális hatásai
  Internetezés és autonómia, értékrend, szociális bizalom, tolerancia
 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A szerzők többek között Terestyéni Tamás által írt Kommunikációelmélet könyvre 
  és a kultúrafelfogás témakörében Elias: A civilizáció folyamata című könyvre 
  hivatkoznak. Internetezés és értékek témakörben többek között Castells, Nyíri, 
  Örkény műveiből dolgoznak.
 
 
  Az elmélet-alkotás célja
  A szerzők rá szeretnének világítani az internet, tartalomfogyasztás és a kultúrafelfogás 
  kapcsolata.
 
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Az elméletét kizárólag az internetes tevékenységek és a kultúrafelfogás vizsgálata 
  során alkalmazható.
 
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Hálózat-elmélet, technika-, kommunikáció-, kultúra- és szerveződés-filozófia, 
  etológia.
 
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
  A könyv kb. száz bibliográfiai tételt tartalmaz, ezek közül szerintem a legfontosabbak:
  
  Castells, M. 2007. Az évezred vége. Budapest: Gondolat-Infonia
  
  Dessewffy, T. 2004. Bevezetés a jelenbe. Az Információs Kor szociológiája. 
  Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó
  
  Elias, N. 2004. A civilizáció folyamata. Szociogenetikus és pszichogenetikus 
  vizsgálódások. Budapest: Gondolat
  
  Nyíri, K. (ed.) 2008. Integration and Ubiquity. Towards a Philosophy of Telecommunications 
  Convergence. Vienna: Passagen
  
  Örkény, A. 1997. Hétköznapok igazsága. Budapest: Új Mandátum
  
  Pléh, Cs. 2008. A pszichológia örök témái. Budapest: Typotex
  
  Terestyéni, T. 2006. Kommunikációelmélet. Budapest: Akti-Typotex Kiadó
 
  Az összefoglalót készítette: Klucsik Gábor, 
  2010. június