Typotex, Budapest, 2006
  A kötetben Csányi Vilmos etológusnak az 1990-es években megjelent munkáinak 
  válogatása található. Etológusként más perspektívából látja az ember rendszerszervező 
  tulajdonságait, a kultúra természetét mint a társadalomkutató, és éppen ez ad 
  különös ízt a kötetnek. A kötet első részében az állati elme létezésével és 
  működésével kapcsolatos tanulmányokat olvashatunk, a második felében az emberi 
  természet biológiai tényezőiről. A harmadik részben néhány, a tudomány természetével 
  kapcsolatos írás kapott helyet. Ez a recenzió a második részt öleli fel. 
  
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  A válogatásban jellemző módon, igen kitapinthatóan megjelenik a kommunikáció 
  participációs felfogása, a problémamegoldó ember képe.
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Csányi az embert mint "rendszert alkotó, konstruktív lényt" vizsgálja, 
  hogyan befolyásolják a biológiai mechanizmusok a csoportok működését. Az írások 
  célja az embercsoportok létezése szükségességének, a nyelvek kialakulásának 
  és használatának, a szimbolikus gondolkodás, a kultúra-, és társadalomalkotás 
  - biológiai, evolúciós eredetének feltárása.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Társadalmi kommunikáció. A kommunikációt a problémamegoldással, mint komplex 
  viselkedéssel hozza összefüggésbe.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Leíró és magyarázó. Csányi nagy gonddal írja le az ember viselkedését egy-egy 
  kitüntetett helyzetben, majd evolúciós és etológiai szempontból magyarázza azokat. 
  A leírásokból magyarázó elméletet állít elő, hogy az ember mint csoportlény 
  modelljét megalkossa. Ilyen például a "Bunkóság", avagy az emberi 
  viselkedés a társadalmi konstrukciók lebomlásának idején: egy etológiai analízis 
  című írása.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Az ember viselkedésével összefüggő humánetológiai vetületek, kulturális eredetek.
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  - Evolúcióközpontú elmélet az alapvető emberi viselkedés magyarázatára.
  - A természetes szelekció.
  - A tér antropológiája.
  - Az emberi szociális viselkedés.
  - Kultúra.
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Élettan.
  Kulturális jelenségek.
  Társadalmi jelenségek.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák
  Csányi bemutatja az evolúció során megjelent egyéni, társadalmi és kulturális 
  viselkedésmintákat, szintetizálja ezeket és magyarázatként használja fel a mai 
  ember vselkedésére vonatkoztatva.
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  Az evolúciós elméletet felhasználva, a humánetológiát kapcsolatba hozza a szociológiával, 
  a társadalmi kommunikációval, a pszichológiával, az evolúciós pszichológiával 
  és a fejlődéslélektannal. Mint etológiai elmélet, főként az etológiából hozott 
  terminusokkal dolgozik, és e fogalmak etológiai (humánetológiai) értelmezését 
  használja fel.
 
  Az elmélet-alkotás célja
  Olyan evolúciós-humánetológiai-társadalomtudományi kapcsolat felállítása, amely 
  az "ősember"-től a mai ember társadalmáig, kultúrájáig vezet.
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Humánetológia, darwini evolúciós elmélet, biológia
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái
  Biológia, evolúciós pszichológia, filozófia
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Csányi Vilmos: Az emberi természet, Vince Kiadó, 1999
Donald, Merlin: Az Emberi Gondolkodás Eredete. Osiris, Budapest, 2001
Lorenz, Konrad: A gondolat ösvényein, Totem Könyvkiadó, 1997
 
  Az összefoglalót készítette: Szakács István, 
  2010. május