Typotex Kiadó, Budapest, 2006
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Etológia, humánetológia, kognitív evolúció, PTC
Az elmélet érvényességi területe
A szerzők sikeres kísérletet tettek arra, hogy az evolúciós pszichológiai, a
genetikai, a pedagógiai, a kognitív elméleteket és kutatási módszereket az etológiai
kutatásokban alkalmazzák, és így a szociotudományok számára tágabb összefüggésbe
helyezzék. A könyv címe ellenére(?) az emberről, az emberré válás folyamatáról
szól, ezt a perspektívát választja a kutya(ság) vizsgálatára.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A könyv fogalommagyarázó függelékében található kommunikáció-fogalom meghatározás
nagyon egyszerűen fogalmaz a kommunikációt taglalva. A jeladó-jelvevő közötti
üzenetek leadását a szándékossággal fűszerezi, hozzáértve a viselkedésből fakadó
egyoldalú nyereséget: "A kommunikáció tágabb értelemben vett célja, hogy
a jel vevője a jeladó számára előnyős (viselkedésbeli) választ mutasson".
Ez a haszonelvű felfogás az etológia egyik alaptétele: a célszerűen viselkedő
aktor.
A könyv szövege azonban ennél jóval korszerűbb és kifinomultabb kommunikációs felfogást tartalmaz, a PTC-t. Enélkül nem adhatott volna újszerű magyarázatokat az emberi életközösségek kialakulására, különös tekintettel a szociális kogníció megjelenésére egy mindösszesen 50 ezer éve (milyen kevés is ez evolúciós léptékkel mérve) az ember niche-ébe belépett fajjal kapcsolatban. Ezáltal tud kapcsolatot teremteni az eddig önálló területként kezelt etológia, pszichológia, a pedagógia és más, a társadalomtudományok körébe tartozó területek között.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A szerzők számos kísérletet írnak le és hasonlítanak össze korábbi kuatásokból.
Ezeket összevetik és magyarázatot adnak a korábbiaktól eltérő következtetéseikre.
A koncipiálásba bevont funkciók
Az ember szociális életével kapcsolatos viselkedésformái közül a táplálékmegosztás,
a kooperáció, a szabályozott agresszió, a szociális vonzódás, a (szülői) gondoskodás,
a játékosság, a csoporthűség. Megjelennek a viselkedés összehangolásának tényezői
is, az utánzás, az asszociatív tanulás, a szociális tanulás, a mintakövetés,
az empátia és a rítus. Nagy hangsúlyt kapnak a konstrukciós képességek, a reprezentáció
és az intencionalitás.
A koncipiálásba bevont színterek
Epizodikus kultúra, mimetikus kultúra, társadalom, csoportélet és viselkedés,
az agy és az elme.
A koncipiálásba bevont dinamikák
A fajok kialakulásában a dinamika mindig genetikai változást jelent (az evolutív
attitűdnek megfelelően). A természetes szelekciót a kutya esetében az ember
által vezetett mesterséges szelekció váltja fel, ami generációról generációra
nézve folyamatos változást, átmenetet mutat. Ennek következtében alakulnak ki
azok a reprezentációs formák, amely egy fejlettebb kommunikáció megjelenését
idézik elő.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elmélet etológiai, biológiai és genetikai összefüggésekből indul ki, ám mivel
az embert vizsgálja, szoros kapcsolatban van a kognitív tudományokkal, az ökológiával,
a szociológiával, az evolúciós pszichológiával és a kommunikációkutatással is.
Az elmélet-alkotás célja
A könyvben leírt etológiai kutatások eredményeit az emberrel összefüggésben
értékeli és mintegy kiterjeszti az emberi viselkedésre. A kognitív tudományoknak
és az evolúciós pszichológiának az etológiában való alkalmazásával új megvilágításba
kerül az ember (aki ott van) és új, az eddigiktől jelentősen eltérő magyarázatokat
kínál evolúciós kérdésekre a szociális kogníció figyelembe vételével.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
etológia, biológia, kognitív pszichológia
Az elmélet háttérdiszciplínái
kognitív tudomány, evolúciós pszichológia, szociológia, ökológia, genetika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Csányi Vilmos: Van ott valaki? Válogatott írások.Typotex, Budapest, 2006
Csányi Vilmos: Etológia. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 2002.
Darwin, Ch.: A fajok eredete. Typotex, Budapest, 2000.
Eibl-Eibesfeldt, I.: Human Ethology. New York, Aldine de Gruyter, 1989.
Lorenz, K.: Összehasonlító magatartáskutatás: az etológia alapjai. Gondolat, Budapest, 1985.
Az összefoglalót készítette: Szakács István
2009. december