Claudia Mast: Az újságírás ábécéje. Bevezetés a szerkesztőségi munkába


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Tömegkommunikáció, szervezeti kommunikáció, marketing kommunikáció,

Az elmélet érvényességi területe
Public Relations, jogtudomány, tömegkommunikáció, társadalomtudomány, marketing, etika, politológia, gazdaságtan

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Funkcionális kommunikáció-fogalom

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró, elemző feltárásokkal

A koncipiálásba bevont funkciók
Online média, közvélemény kutatás, hatásvizsgálat, professzionalizmus, alkotmányosság, adatgyűjtés, információáramlás, újságírói műfajok, arculattervezés,

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Közvélemény és nyilvánosság, közösség és egyén, regionalitás és lokalitás, elektronikus és nyomtatott média

A koncipiálásba bevont színterek
Társadalom, közvélemény, nyilvánosság, tömegkommunikáció, professzionalizálódás, tabloidizáció, etika, marketing, adatgyűjtés, műfajspecifikusság

A koncipiálásba bevont dinamikák
Az adatgyűjtés, a feldolgozás, a prezentáció munkamódszerei. Az újságírás gazdasági és jogi háttere, a médiamarketing követelményei és szerkesztőségek irányítása.

Az elmélet-alkotás célja
Szerkesztőségi kézikönyv, az újságírói, szerkesztői, kiadói munka bemutatása, a sajtó struktúrájának ismertetése, az újságírói munka jogi alapjainak tisztázása, újságírói műfajok bemutatása, lokalitás és globalitás közötti különbségek feltérképezése, újságírás és információszerzés összefüggései.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
médiatudomány, gazdaságtan, szociológia

Az elmélet háttérdiszciplínái
jogtudomány, gazdaságtan, szociológia, politológia, manipuláció, etika, kommunikációtudomány, történelemtudomány, kultúrtörténet, sajtóműfajok elmélete, marketing, public relations, pszichológia

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Bethlenfalvy, Gábor- Szőnyi Szilárd: Hír-érték konzervatív újságírás elméletben és gyakorlatban. Igen Katolikus Kulturális Egyesület, 2005.

Buckingham, David: Médiaoktatás-Kommunikáció és média I. Új mandátum könyvkiadó, 2005

Burgh, Huge de (szerk): Oknyomozó újságírás. Jószöveg Műhely Kiadó, 2005.

Molnár, Pál (szerk): Áttörés a médiában-Polgári újságírás. Kairosz Kiadó, 2005.

Sipos, Balázs: A politikai újságírás mint hivatás. Napvilág Kiadó, 2004.


Az összefoglalót készítette: Csiszér Annamária
2010. január