Kiegészítés Sólyom Barbara recenziójához
A recenzió jelentős részét kitevő tartalmi ismertetés mellett a szerző -főként a kulturális tanulás és a nyelvi szerkezetek elsajátítása kapcsán- kitér az elmélethez kapcsolódó egyéb megközelítésekre is, rövid és megjegyzésszerű, ugyanakkor a Tomasello által követett gondolatmenet struktúrájához jól illeszkedő áttekintését adva a kognitív tudományok ezen alternatívájához kapcsolható korábbi elgondolásoknak. Az elmondottakhoz -részben a saját szempontjaimat figyelembe véve- talán a következőket lehetne még hozzáfűzni:
A kulturális "áthagyományozás" tomaselloi értelmezése egyértelműen 
  egy evolucionista-pszichologista megközelítés, azonban annyiban túllép már pl. 
  Merlin Donald (Origins of the Modern Mind), vagy a Boyd-Richerson szerzőpáros 
  (Culture and Evolutionary Process) ilyen irányú kultúraelméletein, hogy 
  a tanulás folyamatában kulcsszerepet tulajdonít a másik intencióinak felismerésének, 
  vagyis általánosabban: az adott kultúrán belülről, de az észlelő személyhez 
  képest kívülről érkező és az "intencionális másik" szerepének felvétele 
  során interiorizált megtapasztalásnak. Ahogyan azt Tomasello észrevételezi, 
  ez valóban megkülönbözteti az embert az egyéb lényektől, viszont egy ilyen különbség 
  abszolút módon meghatározó szerepét állítani az ember kulturális evolúciójának 
  kapcsán éppen azon hipotézis alapján vonható kétségbe, aminek érvényességi körét 
  a szerző ezen írásával a kulturális áthagyományozás területére kívánja kiterjeszteni: 
  Teljesen jogosan tehetjük fel ugyanis azt a kérdést, hogy vajon az embernek 
  ama képessége, hogy embertársát képes intencionális másikként felismerni, vajon 
  nem egy partikuláris kognitív képeség-e, amely valamilyen (akár kultúr-, akár 
  biológiai) evolúciós folyamat eredményeképpen fejlődött ki? Ha erre a kérdésre 
  a válasz igenlő, és elfogadjuk Tomasello érvelését ezen képesség jelentőségéről, 
  akkor a kulturális evolúció szempontjából nem állíthatjuk ezen képesség elsőségét, 
  ha viszonta válasz tagadó, akkor semmilyen logikus okunk nincs arra (ellenben 
  ideológiánk természetesen lehet), hogy az ember kognitív képességeinek összességét 
  egy evolúciós hipotézis keretein belül próbáljuk megmagyarázni. Tulajdonképpen 
  az látszik, hogy Tomasello elméletének előfeltevése egybeesik azzal, amit bizonyítani 
  szeretne. Ezt a csapdát kétféle módon is el lehetne kerülni, méghozzá úgy, ha 
  1.) azt feltételeznénk, hogy a másik helyzetébe való beleélés képessége valamilyen 
  speciális, nem-biológiai vagy szociokulturális evolúciós folyamat eredménye, 
  2.) vagy ha azt, hogy ugyanezen képesség valamilyen involúciós ("isteni") 
  folyamat eredménye, de a biológiai evolúció általános elméletének a kultúra 
  területére történő átvezetésére Tomasello hipotézisét -noha egyes elemei kifejezetten 
  ötletesek és újszerűek, az áthagyományozás centrális szerepének elismerése kapcsán 
  pedig alkalmat biztosít a kultúrák ki- és átalakulásával kapcsolatos tradicionális 
  értelmezések tematizálásához- az említett körkörössége miatt alkalmatlannak 
  látom.
 
  Lektorálta: Tóth 
  János 
  2010. január