Newman, Bruce I.: A politika tömegmarketingje

Bagolyvár, Budapest, 2000

Szakács István recenziójának lektorálása


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Társadalmi kommunikáció, kormányzati kommunikáció, marketing kommunikáció
szervezeti kommunikáció, beszédaktus elmélet, közvélemény kutatás, politológia

Az elmélet érvényességi területe
Etika, politológia, marketing, tömegkommunikáció, szociológia, médiagazdaságtan, meggyőzés, manipuláció, imázsformálás

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Funkcionális kommunikáció-fogalom, de interaktív kommunikációs aspektusok is megfigyelhetők: szándék - hatás - összefüggés. A jelentése folyamatosan zajló kölcsönhatásokban és visszahatásokban születik.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró jelleg a történeti és elemző feltárások során, valamint magyarázó, a befogadói hatásokat és az eredményességet illusztráló esettanulmányoknál.

A koncipiálásba bevont funkciók
imázsteremtés, -átalakítás, -rombolás
marketing, piacszegmentálás, pozicionálás
ideologizálás
kapuőr, hírközlés, médiaszervezés, kommunikációs csatornák, digitális média
stratégia alkotás, tanácsadás, szervezés
tanulás, kondicionálás, közvélemény kutatás, manipuláció

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A közvélemény és a nyilvánosság szerkezete, intézményesség vs individuum
Az állam- és politikai hatalom, pártok és választók
erkölcsi és politikai értékek

A koncipiálásba bevont színterek
társadalom, politika
nyilvánosság, tömegkommunikáció, konstruált valóság
kultúra, etika
reklám, pr, marketing,
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az imázsteremtés relációi.
Az imázs és az üzenetet értelmező befogadó közötti viszony változásai.
Közösség és individuum kapcsolata.
Az emberi szükségletek és azok változásai.
Érvelés és manipuláció.
A meggyőzés módszerei, az érvelés, rábeszélés, hazugság
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Médiahatások elmélete - moderált hatás.
White kapuőr fogalma.
Gerbner kultivációs elmélete.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Szociológia, közgazdaságtan

Az elmélet-alkotás célja
Az imázsteremtésnek és a manipuláció technikáinak, hatásmechanizmusainak feltérképezése és komplex ismertetése, a modern demokráciákkal összefüggésben.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Közgazdaságtan, kereskedelem, társadalomtudomány

Az elmélet háttérdiszciplínái
Politológia, közgazdaságtan, szociológia, pszichológia, retorika, pragmatika, etika, esztétika, szociálpszichológia, vizuális kommunikáció

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Blumenthal, S: The permanent campaign. New York: Simon and Schuster, 1980

Kirschner, Joseph: A manipuláció művészete. Bagolyvár, Budapest, 1999

Mazzoleni, Gianpetro: Politikai kommunikáció. Osiris, Budapest, 2002

Miller, A.H and Gronbeck, B.E. (eds): Presidential campaigns and American self-images. Boulder, CO:Westview, 1994.

Newman, B.I (ed): Handbook of political marketing. Thousand Oaks, CA: Sage, 1999

Rivers, L. William - Matthews, Cleve: Médiaetika. Bagolyvár, Budapest,1993

Róka Jolán: A vizuális manipuláció szerepe az imázsteremtésben. Jel-Kép 1/2: 36-41. old.

Síklaki István (szerk.): Szóbeli befolyásolás I., II. Typotex, Budapest, 2008

Síklaki István: Vélemények mélyén. Kossuth Kiadó, 2006

 

Lektorálta: Csiszér Annamária
2010. január