Gálik Mihály: Médiagazdaságtan

 

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A könyv a médigazdaságtant viszgálja. Gálik Mihály a terület kiváló ismerője, aki Magyarországon gyakorlatilag először foglalkozott e speciális területtel tudományos alapossággal.

Az elmélet érvényességi területe
A médigazdaságtan interdiszciplinális terület, a tömegkommunikáció és a közgazdaságtan metszéspontjátban található. A tárgyalás nem terjed ki a médiamenedzsment kérdéseire, amely mára önálló diszciplínává vált.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A szerző elsősorban a tömegkommunikáció terminológiáit használja, mely ebben az esetben adekvát.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó egyben.

A koncipiálásba bevont funkciók
A médiát termelő-szolgáltatóiparként azonosítja, és abba a társadalmi helyzetbe ágyazza, amelyben az működik. A könyv a nagyközönséget mint fogyasztót állítja a vizsgálódás középpontjába, noha a modern kor médiája jórészt, bár nem kizárólagosan, a hirdetésekből él. Ez a szerző részéről vélhetően tudatos választás.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A kötet a médiapiacokat elemzi, azaz a termékeket, a fogyasztást, a termelést, az elosztást, a piacszerkezetet és a piacszabályozást vizsgálja. Nagy hangsúlyt kap a működés társadalmi környezetének bemutatása, hisz a média a modern társadalmakban nagy súllyal bíró ágazat, nem csupán egy, az iparágak közül.

A koncipiálásba bevont színterek
A kötet első része a fogalmak meghatározásával, a médiapiac általános törvényszerűségeivel és a lappiacokkal foglalkozik, második része a rádiózást, a televíziózást és a médiapiacok várható fejlődési irányzatait elemzi, a harmadik pedig a digitális média, az információs technológiák területét, az új médiapiacokat is beleértve.

A koncipiálásba bevont dinamikák
A szerző a piacok leírásán túl elemez, magyarázatokat ad, értelmez, illetve rendszerez.

Az elmélet-alkotás célja
A média az elmúlt évek során nagy átalakulásokon ment keresztül világszerte, népszerűen ezt a folyamatot a média digitális forradalmaként szoktuk emlegetni. A dolgok állandó változásban vannak, s e változások új gazdasági és szabályozási kérdések sorát vetik fel. Mindenekelőtt ez indokolja, hogy a terület tudományos alapossággal is feltárásra kerüljön.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
A könyv közérthető megfogalmazása lehetővé teszi, hogy a médiagazdaság iránt érdekl?dők könnyen áttekinthető formában ismerkedjenek meg a témával. A kötet elsődleges alkalmazási területe a felsőoktatás.

Az elmélet háttérdiszciplínái
Tömegkommunikáció-elmélet, médiakutatás, közgazdaságtan, marketing, marketing-kommunikáció, public relations

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Angelusz Róbert: Kommunikáló társadalom. Budapest, Ferenczy Kiadó. 1995.: Daniel L. Yadin: Hatékony marketingkommunikáció

Pratkanis, A. - Aronson. E.: A rábeszélőgép (élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével) Budapest, Ab ovo Kiadó. 1992.

Közszolgálatiság a médiában. Ábránd vagy realitás? (szerk. Terestyéni Tamás) Budapest. Osiris Kiadó és MTA - ELTE Kommunikációelméleti Kutatócsoport. 1995.

Sükösd Miklós - Cseh Gabriella: A törvény ereje. A médiatörvény értékelése felé. Médiakutató, 2001. tavasz, 75-94. o.

Daubner - Horváth - Petró: Kultúra-gazdaságtani tanulmányok. Aula Kiadó, Budapest. 2002

Tölgyesi, J. (1998) Kommunikációs konvergencia avagy a műsorszórás, a távközlés és a számítógépes hálózatok közös útjai. Jel-Kép, 3. sz. pp. 49-62.

Dennis, Mcquail (2003) A tömegkommunikáció elmélete. Budapest, Osiris

Griffin, Em (2001) Bevezetés a kommunikációelméletbe. Budapest, Harmat

Hellack, Gorg (1996) Presse, Hörfunk und Fernsehen in der Bundesrepublik Deutschland. Bonn, Inter Nationes

Incze Kinga - Pénzes Anna (2002) A reklám helye. Budapest, Stardust Publishing

Kertész Krisztina (2001) A média szabályozása az Európai Unióban és Magyarországon. A jogharmonizáció folyamata az audiovizuális szektorban. In Médiakutató, 2001/I, Budapest, Médiakutató Alapítvány

Meyn, Hermann (1996) Massenmedien in der Bundesrepublik Deutschland. Berlin, Edition Colloquium

Nyárády Gáborné - Szeles Péter (2004) Public Relations I-II. Budapest, Perfekt

Ogilvy, David (1992) A reklámról. Budapest, Park

Zsolt Péter (2005) Médiaháromszög. Vác, EU-Synergon

Zsolt Péter (2002) Tömegkommunikáció elméletek. Budapest, EU-Synergon

 

Az összefoglalót készítette: Radetzky András,
2010. január 15.