Mircea Eliade: A szent és a profán

Budapest, 1996.


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
A szent és a profán két különböző egzisztenciális helyzet, így a vallásos ember élményvilágában teljesen más, mint a vallás nélküli ember, ez okozza, hogy más a kommunikációja az emberi közösségben, másképp viszonyul a térhez, az időhöz és környezetéhez.

Az elmélet érvényességi területe
Vallástörténet, szociológia, néprajz, szakrális kommunikáció.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Társadalmi kommunikáció, szakrális kommunikáció.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó: a szakrális létet különböző kultúrák hiedelmeivel, szokásaival magyarázza.

A koncipiálásba bevont funkciók
Filozófiai antropológia, fenomenológia, pszichológia, vallástörténet, kultúretnológia.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Egyén (vallásos és nem vallásos), közösségek, különböző korok és helyek kultúrái.

A koncipiálásba bevont színterek
A szakrális létet a tér, az idő, a természethez fűződő viszony és a különböző életfunkciók viszonylatában vizsgálja.

A koncipiálásba bevont dinamikák
Eliade négy szempontból vizsgálja a vallásos és nem vallásos ember megnyilvánulásainak különbségeit: a tér, az idő, a természet és az emberi életfunkciók viszonylatában. A tér a vallásos ember számára sohasem egységes, mert hierophánia-k szakítja meg. A hierophánia helyét foglalja el a vallásos ember, amelyet kozmológiával, a teremtés imitálásával birtokba vesz. Az így felszentelt tér közepén megtalálható az axis mundi, a világ középpontja, amelynek közelében igyekszik letelepedni. Számára a cél, hogy a kozmosz, a tér, ahol él, mindig szent és tiszta legyen, mint amilyen a teremtés állapotában volt, ezért újra és újra megismétli a felszentelés rítusát.

Az időt szent és profán időre lehet bontani. A szent idő, görögül szémeron állandóan ismétlődő körforgás, az ünnepek révén újra és újra visszatér a vallásos ember életébe. A profán idő, görögül hémera folyamatosan, egyenes vonalban zajlik. Az ünnep ad alkalmat arra, hogy a teremtés vagy más istenekhez kapcsolódó rítusokat a vallásos közösségek lemásolják, eljátsszák. Ez az imitatio dei a mítoszokban leírt történet újrajátszása, amely a földi, hétköznapi dolgokat magyarázza. A kereszténység annyiban hozott újat ebben a tekintetben, hogy a mítosz itt már nem mitikus időben, hanem a történelemben játszódott le, így a történelem szent idő lesz.

A vallásos embert körül vevő világ különböző eseményeiben is megnyilvánul a szakralitás. A legalapvetőbb, istenséghez kötött természeti jelenség a négy őselem: a levegő (ég, menny), a víz, föld (terra mater), tűz. A mindennapi élet eseményei közben az ember eltávolodott ezektől, és más, közelebb lévő istenségeket (növények, állatok, kövek stb.) választott magának, azonban nagyobb járványok, betegségek, természeti csapások esetén visszatért hozzájuk. A négy őselem szakrális jelentését a kereszténység, sőt a deszakralizált ember is átvette. A kereszténység új értelmet adott nekik (pl. a víz szakrális funkciója a keresztelésben jelenik meg), a deszakralizált ember pedig vagy emberi érzelmeket fejez ki a szimbólumokon keresztül, vagy más magyarázatot nem talál az egyes jelenségekre.

A vallásos ember számára az ember is szakralitást hordoz, a ház, a kozmosz kicsinyített másaként él. Minden fiziológai aktusnak szent értelme van: a születést, halált, házasságot, felnőtté válást stb. szertartások segítségével éli át. Ezeknek a beavatási rítusoknak a lényege az újjászületés, amelyek tisztává teszik a vallásos embert, így a szenthez közelítik.

A fentiek alapján megállapítja Eliade, hogy minden ember vallásos. A profán ember azonban eltávolodott a vallástól, olyannyira, hogy csak a tudatalattijában őrzi vallásos emlékeit. A vallástalan ember elvesztette képességét a vallás tudatos átélésére, de annyi megismerő ereje mégis maradt, hogy isten nyomát fellelje a világban.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az elmélet kapcsolódik a filozófiához, a vallástörténethez, a pszichológiához és a szociológiához.

Az elmélet-alkotás célja
A vallásos és nem vallásos ember viselkedési normáinak, gondolkodásának vizsgálata. A vallásos gondolkodás és kommunikáció megismerése.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Vallástudomány, teológia, társadalomtudomány.

Az elmélet háttérdiszciplínái
Kulturális antropológia, néprajz, teológia, filozófia, szociológia.

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

Frazer, James Georges: Az aranyág. Budapest, 1965.

Durkheim, Emile: A vallási élet elemi formái. A totemisztikus rendszer Ausztráliában. Budapest, 2003.

Kirk, G. S.: A mítosz. Budapest, 1995.

J. Harold Ellens: Psychology, religion and spirituality. London, 2009.

 

Az összefoglalót készítette:Tislér Géza
2010. január