Csabai Márta, Csörsz Ilona, Szili Katalin: A gyógyító kapcsolat élménye


Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer.

Az elmélet érvényességi területe
Pszichoterápia, pszichológia, orvostudomány. Az egészségügyi kommunikáció minden területe.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Komplex fenomenológiai megközelítés jellemzi, amelyben kiemelt szerepet kap az élménymegélés interszubjektív hangsúlya, de integrálja az interakciók vizsgálatának folyamat-modelljeit és mikroelemzési paradigmáját is.

Lehetővé teszi, hogy a résztvevők gyógyító kapcsolatra vonatkozó élményei és attitűdjei a csoportfolyamat "itt és most"-jában formálódjanak.

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A könyvben előforduló elméletek magyarázók ill. leírók.

A 2. fejezetben található elméletek egy része magyarázó, pl. a folyamatelemzési modellek vagy fenomenológiai megközelítésű modellek, míg másik részük leíró: mikroelemzési elméletek és modellek.

A koncipiálásba bevont funkciók
Filmelemzés, filmélmény, drámajáték, kapcsolatteremtés, kapcsolattartás, szerepmélyítés, viszontáttétel, testtudat gyakorlása.

A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Filmes projektív technika során filmjelenetek elemzése A filmfelvételek 4-4 olyan helyzetet mutatnak be, melyeket a gyógyító kapcsolatban segítő, illetve gátló hatásúnak tekinthetünk. Négy dimenzió alapján gátló ill. segítő egy-egy filmjelenet:

- elutasítás versus elfogadás

- empátiahiány versus empátia

- érzelemmentesség versus érzelmi ráhangolódás

- türelmetlenség versus tolerancia.

Ezekkel jól leírhatók a kapcsolati problémák típusai.

A dramatikus technika a biblioterápia, a Bálint-csoport és a drámajáték elemeire épül, ezek egyfajta ötvözeteként írható le. Valamint a narratív medicina azon alapelvére épül, hogy a gyógyító kapcsolat egy olyan történetnek tekinthető, mely sok más történet hálójába illeszkedik: egyaránt jelen van benne a páciens és a szakember élettörténete, kapcsolataik története, a korábbi betegségek története, az adott tünettel kapcsolatos társas és kulturális reprezentációk stb.

Az integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer során egy szépirodalmi betegség-elbeszélés, egy novella dramatikus előadásának végigvezetése történik. A szépirodalmi szöveg projektív felületként szolgál, amelyre a csoporttagok ráépítik a csoportdinamika és a célzott gyakorlatok által modulált saját elképzelésüket a betegségtörténet és a gyógyító folyamat alakulásáról. A csoportüléseken a szereplőknek az előadások előkészítése, próbái során megjelenő értelmezéseit, a helyzetgyakorlatokhoz kapcsolódóan megjelenő attitűdjeit és érzéseit szükséges elemezni az átélt beteg, orvos, pszichológus, hozzátartozó stb. szerepek eljátszása során.


A koncipiálásba bevont színterek
Orvostanhallgatók és pszichológus hallgatók csoportjai, kapcsolati készségfejlesztő órák.
Készségfejlesztő tréningek.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A könyvben leírt komplex kommunikációs és kapcsolati készségfejlesztő elmélet és módszer alapja a Bálint Mihály által megalkotott "kapcsolat mint gyógytényező" elv.

Az elmélet kapcsolatban áll más elméleti konstrukciókkal is: a könyv első részében ezekről esik szó. A modellek és elméletek melyekkel kapcsolatban áll és melyekre alapoz a következők:

- Lennard és Bernstein folyamatelemzési modellje

- Tranzakcióanalízis

- "hatosfogat" modell

- a konzultációs stílus elemzésének modellje

- feladatorientált modellek

- pszichoterápiás folyamatelemzés Q-módszerrel

- Calgary-Cambridge megfigyelési útmutató

- Roter interakció elemző rendszer

- B.A.R.D. rendszer

- narratív modellek

- kliensközpontú és szakértői modellek

- konkordancia modell

- mikroelemzési elméletek és technikák

- fenomenológiai megközelítésű modell

Az elmélet-alkotás célja

A gyógyító kapcsolat sikerességének egyik záloga a kapcsolat élménye és légköre. A könyvben leírt módszerek és elméletek segítséget nyújtanak a kapcsolati élmény átélésében, tudatosításában és a kapcsolatok hatékonyságának növelésében.

Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Orvosképzés, pszichológusképzés.

Az elmélet háttérdiszciplinái
Kommunikációtudomány, pszichoanalízis, orvosi szociológia.

Irodalom

Csabai Márta, Csörsz Ilona, Szili Katalin: A gyógyító kapcsolat élménye. Budapest. Oriold &Társai Kiadó. 2009.

Bálint Mihály: Az orvos, a betege és a betegség. Budapest, Animula Egyesület. 1990.

 

Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter
2010. január