Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer.
Az elmélet érvényességi területe
Pszichoterápia, pszichológia, orvostudomány. Az egészségügyi kommunikáció
minden területe.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Komplex fenomenológiai megközelítés jellemzi, amelyben kiemelt szerepet
kap az élménymegélés interszubjektív hangsúlya, de integrálja az interakciók
vizsgálatának folyamat-modelljeit és mikroelemzési paradigmáját is.
Lehetővé teszi, hogy a résztvevők gyógyító kapcsolatra vonatkozó élményei és attitűdjei a csoportfolyamat "itt és most"-jában formálódjanak.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A könyvben előforduló elméletek magyarázók ill. leírók.
A 2. fejezetben található elméletek egy része magyarázó, pl. a folyamatelemzési modellek vagy fenomenológiai megközelítésű modellek, míg másik részük leíró: mikroelemzési elméletek és modellek.
A koncipiálásba bevont funkciók
Filmelemzés, filmélmény, drámajáték, kapcsolatteremtés, kapcsolattartás,
szerepmélyítés, viszontáttétel, testtudat gyakorlása.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Filmes projektív technika során filmjelenetek elemzése A filmfelvételek
4-4 olyan helyzetet mutatnak be, melyeket a gyógyító kapcsolatban segítő, illetve
gátló hatásúnak tekinthetünk. Négy dimenzió alapján gátló ill. segítő egy-egy
filmjelenet:
- elutasítás versus elfogadás
- empátiahiány versus empátia
- érzelemmentesség versus érzelmi ráhangolódás
- türelmetlenség versus tolerancia.
Ezekkel jól leírhatók a kapcsolati problémák típusai.
A dramatikus technika a biblioterápia, a Bálint-csoport és a drámajáték elemeire épül, ezek egyfajta ötvözeteként írható le. Valamint a narratív medicina azon alapelvére épül, hogy a gyógyító kapcsolat egy olyan történetnek tekinthető, mely sok más történet hálójába illeszkedik: egyaránt jelen van benne a páciens és a szakember élettörténete, kapcsolataik története, a korábbi betegségek története, az adott tünettel kapcsolatos társas és kulturális reprezentációk stb.
Az integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer során egy szépirodalmi betegség-elbeszélés, egy novella dramatikus előadásának végigvezetése történik. A szépirodalmi szöveg projektív felületként szolgál, amelyre a csoporttagok ráépítik a csoportdinamika és a célzott gyakorlatok által modulált saját elképzelésüket a betegségtörténet és a gyógyító folyamat alakulásáról. A csoportüléseken a szereplőknek az előadások előkészítése, próbái során megjelenő értelmezéseit, a helyzetgyakorlatokhoz kapcsolódóan megjelenő attitűdjeit és érzéseit szükséges elemezni az átélt beteg, orvos, pszichológus, hozzátartozó stb. szerepek eljátszása során.
A koncipiálásba bevont színterek
Orvostanhallgatók és pszichológus hallgatók csoportjai, kapcsolati készségfejlesztő
órák.
Készségfejlesztő tréningek.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A könyvben leírt komplex kommunikációs és kapcsolati készségfejlesztő elmélet
és módszer alapja a Bálint Mihály által megalkotott "kapcsolat mint gyógytényező"
elv.
Az elmélet kapcsolatban áll más elméleti konstrukciókkal is: a könyv első részében ezekről esik szó. A modellek és elméletek melyekkel kapcsolatban áll és melyekre alapoz a következők:
- Lennard és Bernstein folyamatelemzési modellje
- Tranzakcióanalízis
- "hatosfogat" modell
- a konzultációs stílus elemzésének modellje
- feladatorientált modellek
- pszichoterápiás folyamatelemzés Q-módszerrel
- Calgary-Cambridge megfigyelési útmutató
- Roter interakció elemző rendszer
- B.A.R.D. rendszer
- narratív modellek
- kliensközpontú és szakértői modellek
- konkordancia modell
- mikroelemzési elméletek és technikák
- fenomenológiai megközelítésű modell
Az elmélet-alkotás célja
A gyógyító kapcsolat sikerességének egyik záloga a kapcsolat élménye és légköre.
A könyvben leírt módszerek és elméletek segítséget nyújtanak a kapcsolati élmény
átélésében, tudatosításában és a kapcsolatok hatékonyságának növelésében.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Orvosképzés, pszichológusképzés.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Kommunikációtudomány, pszichoanalízis, orvosi szociológia.
Irodalom
Csabai Márta, Csörsz Ilona, Szili Katalin: A gyógyító kapcsolat élménye. Budapest. Oriold &Társai Kiadó. 2009.
Bálint Mihály: Az orvos, a betege és a betegség. Budapest, Animula Egyesület. 1990.
Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter
2010. január