Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
  Integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer.
 
 
  Az elmélet érvényességi területe
  Pszichoterápia, pszichológia, orvostudomány. Az egészségügyi kommunikáció 
  minden területe.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
  Komplex fenomenológiai megközelítés jellemzi, amelyben kiemelt szerepet 
  kap az élménymegélés interszubjektív hangsúlya, de integrálja az interakciók 
  vizsgálatának folyamat-modelljeit és mikroelemzési paradigmáját is. 
Lehetővé teszi, hogy a résztvevők gyógyító kapcsolatra vonatkozó élményei és attitűdjei a csoportfolyamat "itt és most"-jában formálódjanak.
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  A könyvben előforduló elméletek magyarázók ill. leírók.
A 2. fejezetben található elméletek egy része magyarázó, pl. a folyamatelemzési modellek vagy fenomenológiai megközelítésű modellek, míg másik részük leíró: mikroelemzési elméletek és modellek.
 
  A koncipiálásba bevont funkciók
  Filmelemzés, filmélmény, drámajáték, kapcsolatteremtés, kapcsolattartás, 
  szerepmélyítés, viszontáttétel, testtudat gyakorlása.
 
 
  A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
  Filmes projektív technika során filmjelenetek elemzése A filmfelvételek 
  4-4 olyan helyzetet mutatnak be, melyeket a gyógyító kapcsolatban segítő, illetve 
  gátló hatásúnak tekinthetünk. Négy dimenzió alapján gátló ill. segítő egy-egy 
  filmjelenet:
- elutasítás versus elfogadás
- empátiahiány versus empátia
- érzelemmentesség versus érzelmi ráhangolódás
- türelmetlenség versus tolerancia.
Ezekkel jól leírhatók a kapcsolati problémák típusai.
A dramatikus technika a biblioterápia, a Bálint-csoport és a drámajáték elemeire épül, ezek egyfajta ötvözeteként írható le. Valamint a narratív medicina azon alapelvére épül, hogy a gyógyító kapcsolat egy olyan történetnek tekinthető, mely sok más történet hálójába illeszkedik: egyaránt jelen van benne a páciens és a szakember élettörténete, kapcsolataik története, a korábbi betegségek története, az adott tünettel kapcsolatos társas és kulturális reprezentációk stb.
Az integratív gyógyító kapcsolati tréningcsoport módszer során egy szépirodalmi betegség-elbeszélés, egy novella dramatikus előadásának végigvezetése történik. A szépirodalmi szöveg projektív felületként szolgál, amelyre a csoporttagok ráépítik a csoportdinamika és a célzott gyakorlatok által modulált saját elképzelésüket a betegségtörténet és a gyógyító folyamat alakulásáról. A csoportüléseken a szereplőknek az előadások előkészítése, próbái során megjelenő értelmezéseit, a helyzetgyakorlatokhoz kapcsolódóan megjelenő attitűdjeit és érzéseit szükséges elemezni az átélt beteg, orvos, pszichológus, hozzátartozó stb. szerepek eljátszása során.
  
 
  A koncipiálásba bevont színterek
  Orvostanhallgatók és pszichológus hallgatók csoportjai, kapcsolati készségfejlesztő 
  órák.
  Készségfejlesztő tréningek.
 
 
  Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
  A könyvben leírt komplex kommunikációs és kapcsolati készségfejlesztő elmélet 
  és módszer alapja a Bálint Mihály által megalkotott "kapcsolat mint gyógytényező" 
  elv.
Az elmélet kapcsolatban áll más elméleti konstrukciókkal is: a könyv első részében ezekről esik szó. A modellek és elméletek melyekkel kapcsolatban áll és melyekre alapoz a következők:
- Lennard és Bernstein folyamatelemzési modellje
- Tranzakcióanalízis
- "hatosfogat" modell
- a konzultációs stílus elemzésének modellje
- feladatorientált modellek
- pszichoterápiás folyamatelemzés Q-módszerrel
- Calgary-Cambridge megfigyelési útmutató
- Roter interakció elemző rendszer
- B.A.R.D. rendszer
- narratív modellek
- kliensközpontú és szakértői modellek
- konkordancia modell
- mikroelemzési elméletek és technikák
- fenomenológiai megközelítésű modell
 
  Az elmélet-alkotás célja
  
  A gyógyító kapcsolat sikerességének egyik záloga a kapcsolat élménye és légköre. 
  A könyvben leírt módszerek és elméletek segítséget nyújtanak a kapcsolati élmény 
  átélésében, tudatosításában és a kapcsolatok hatékonyságának növelésében.
  
  
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
  Orvosképzés, pszichológusképzés.
 
 
  Az elmélet háttérdiszciplinái
  Kommunikációtudomány, pszichoanalízis, orvosi szociológia.
 
 
  Irodalom
Csabai Márta, Csörsz Ilona, Szili Katalin: A gyógyító kapcsolat élménye. Budapest. Oriold &Társai Kiadó. 2009.
Bálint Mihály: Az orvos, a betege és a betegség. Budapest, Animula Egyesület. 1990.
 
  Az összefoglalót készítette: Mucsi Eszter
  2010. január