Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Konvergens evolúció-elmélet, finalista vagy teleologikus evolúció-elmélet
Az elmélet érvényességi területe
Kozmogenézis, fejlődésbiológia, fejlődéslélektan, szellemtudományok
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A kommunikáció alatt Chardin tágabb értelemben már azt az anyagban meglevő tulajdonságot
érti, amely majd az élet megjelenésével válik explicitté, és az embernél tudatossá.
Ez pedig az elemek egymáshoz való kapcsolódásait (taszításait és vonzásait)
jelenti. A szerző szerint az ember, majd a szociális szféra (az emberi közösségek)
egyre tudatosabban fogja felismerni és megélni ezt az összetartó erőt, és végül
- individualizálódás vagy menekülés helyett - azt vállalják, hogy kölcsönösen,
közösen haladnak előre a charden-i transzcendens Omega-pont felé.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
A szerző a kozmogenézis teljes folyamatát kívánja egy koherens rendszer keretein
belül magyarázni.
A koncipiálásba bevont funkciók
Kiváltképp a biológia kapcsán hangsúlyozza az alábbi három funkciót: 1. feltalálás:
belső elrendeződési tényezők felbukkanása; 2. szimpátia, antipátia: a szerkezeti
elemek között megjelennek a közeledési vagy taszítási erők; 3. abszolút visszafordíthatatlansági
állapot megjelenése, mint ami túlmegy az élettelen szintjének relatív visszafordíthatatlanságán.
Az emberrel azután megjelenik további három funkció: 1. feltalálóképesség; 2.
szervezési képesség; 3. igény a visszafordíthatatlanra.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Alapgondolata hogy a fejlődés vertikális tengelye az ember, így a szemlélet
is emberközpontú. Az ember szemléleti központ, és a világegyetem szerkezeti
központja is. Rá kell vonatkoztatni minden tudományt.
A koncipiálásba bevont színterek
A színtereket megkülönböztethetjük azon diszciplínák nyomán melyeket Chardin
egységes elméletben kíván tárgyalni. Felfogásának keretein belül a hagyományosnak
mondható szaktudományos törvényszerűségek érvényben maradnak miközben az elmélet
perspektívájában egységes képként tűnnek fel. A színterek tehát: mikrofizika,
biofizika, biológia, pszichológia. Chardin felosztása némiképp eltérő: bariszféra,
litoszféra, hidroszféra, atmoszféra, sztratoszféra, bioszféra, nooszféra, Omega.
A szerző mindezen színtereket egy vázlatosabb, háromtagú sorozatként így írja
le: 1. Az Élet előzményei; 2. Az Élet; 3. A Gondolat: " e három esemény
a múltban megrajzolja és a jövő (a Végleges Élet!) számára irányítja ugyanazt
az egyetlen pályát: az emberi Fenomén görbéjét."
A koncipiálásba bevont dinamikák
Radiális, illetve tangenciális fejlődés
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Evolúció-elmélet, Bergson fejlődésfilozófiája
Az elmélet-alkotás célja
Erre a kérdésre maga a szerző ad választ a mű bevezető szakaszában:
"Könyvem célja: szeretném látni és megláttatni, hogy mivé válik az Ember
és milyen igényeket támaszt, ha teljes egészében, mindenestül a tapasztalati
jelenségek közé állítjuk."
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Mivel a szerző természettudósi minőségében írta a könyvét, így az eredeti alkalmazási
terület is természettudományi: az evolúció természettudományos elméletének finalista
felépítése.
Az elmélet háttérdiszciplínái
Paleontológia, biológia, fizika, kémia, filozófia, teológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
De Chardin, Pierre Teilhard: Az emberi jelenség. Occidental Press, Washington, 1968
De Chardin, Pierre Teilhard: Benne élünk. Ahogy lehet Kiadó, Párizs-Bécs, 1965
De Chardin, Pierre Teilhard: Út az Ómega felé. Válogatás Teilhard De Chardin
műveiből. Szent István Társulat, 1980
Az összefoglalót készítette: Nagy Erika
2010. január