Avicor Kiadó, 2007
Capra ebben a könyvben a különböző tudományterületek kapcsolódó eredményeinek
- az adott területen laikusnak számító közönség számára is érthető összefoglalására
törekszik.
Komplex, és interdiszciplináris rendszerelméletről olvashatunk, amely tanulni
próbál a korábbi rendszerelméleti - kibernetikai gondolatrendszerek hibáiból.
Fő mondanivalója a karteziánus mechanikus-analitikus gondolkodási paradigma
elvetése, és az élettelen és élő dolgok létezésének és működésének összefüggéseinek
megtalálása.
Személyes véleményem szerint a könyv tudományos szempontból zseniális, emellett
olvasmányos, érthető, és magával ragadó.
"Az Élet szövedékében Capra olyan közelmúltbeli tudományos áttörések briliáns
szintézisét ajánlja, mint a komplexitás elmélete, Gaia-elmélet, káosz elmélet
és az organizmusok, szociális rendszerek és ökoszisztémák tulajdonságainak egyéb
magyarázatai." (részlet a hátsó borítóról)
Nagy hátránya a könyvnek címe és borítója - első pillantásra inkább a spirituális - ezoterikus irodalomba sorolnánk a kinézet alapján, pedig egyáltalán nem transzcendentális síkokat feszeget, hanem tudományos elméleteket elemez, integrál és fejleszt tovább. Nekem a könyvből külön kiemelkedett, ahogy a Gaia-elméletet leírja, mivel eddig mindig egy spirituális elméletnek hittem, holott, mint kiderült, kifejezetten tudományosan bizonyított rendszerelméletről van szó, amelyben Lovelock nemhogy egy külső felsőbbrendű beavatkozót nem feltételez a folyamatban (legyen az akár egy bolygószintű tudatosság), hanem kifejezetten azt állítja, hogy az ökoszisztémák a saját visszacsatolási köreik miatt és mentén alakítják ki az önszabályozásukat (tehát tudattalan tevékenység részeként).
A kommunikációelmélet szempontjából leginkább kapcsolódó részlete a könyvnek
a 11-12 fejezete (Alkotni egy világot). Ebben a részben ismerteti Capra Maturana
és Valera Santiago-elméletét, amely Maturana autopoiesis-koncepciójához kapcsolódik.
Maturana a kogníciót az autopoietikus hálózatok öngenerációjának melléktermékeként
definiálja. A rendszer öngenerációja során a környezettel való kölcsönhatása
eredményeként folyamatosan átalakul. A rendszer azonban azt is meghatározza,
hogy a környezeti változások (perturbációk) közül melyikre reagál, melyik vált
ki nála szerkezeti változásokat. Ezek a szerkezeti változások kogníciós tetteket
képeznek, a rendszer pedig e kogníciós tettek mentén egy önálló világot definiál.
A rendszer így fejlődik, s ez a fejlődés a kogníciós tettek miatt tanulással
párosul.
A rendszer kognitív tartományát az élő rendszer és lehetséges környezete közötti
lehetséges kölcsönhatások skálája alkotja.
A Santiago-elmélet szerint tehát a kogníció nem egy adott világ reprezentációja,
hanem inkább egy új világ megalkotása, mivel a rendszer maga választja ki, hogy
mit miként reprezentál. Ez alapján ugyan létezik egy anyagi világ, de annak
a sajátosságait maga a rendszer állítja elő!
A Santiago-elmélet szerint a kommunikáció nem más, mint az élő rendszerek közötti
kölcsönös szerkezeti kapcsoláson keresztül létrejött viselkedésbeli koordináció.
A kommunikáció minden formája ide sorolható. Nyelvnek a szerzők már csak azt
tekintik, amikor létrejön a "mega-kommunikáció", azaz a kommunikáció
a kommunikációról. Ilyen szempontból az állatok "nyelvét" nem tekintik
nyelvnek.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Santiago-elmélet
Az elmélet érvényességi területe
Élő rendszerek minden szintje
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
A kommunikáció az viselkedés élő organizmusok közötti koordinációja kölcsönös
szerkezeti kapcsoláson keresztül.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
magyarázó
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
Élő rendszerek
A koncipiálásba bevont dinamikák
Az élő rendszerek autopoiezise
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
rendszerelmélet
Az elmélet-alkotás célja
A tudás, tudat, kogníció rendszerelméleti értelmezése
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
Kognitív tudomány
Az elmélet háttérdiszciplínái
Kibernetika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Maturana - Varela: The tree of Knowledge, Shambala, Boston, 1987
Maturana - Varela: Autopoiesis and cognition, D. Reidel, Dordrecht, Holland, 1980
Az összefoglalót készítette: Suhajda
Virág
2010. január 10.