Bagdy Emőke, Wiesner Erzsébet: Szupervízió egyén - csoport - szervezet

Print-X-Budavár Kiadó, Budapest, 2005


A tanulmánykötet szerzői arra vállalkoznak, hogy megismertessék az olvasót a szupervízióval amely a foglalkozás-központú önismeret és szakmai kompetencia növelés eszközeként alkalmazható olyan pszichológiai munkaforma, mely a szakmai személyiség fejlesztésében és karbantartásában a dinamikai erőket, a kapcsolatok alakulását állítják a fókuszba. A kötet egyúttal gazdagítja a szupervízió és coaching mindeddig szűkös hazai irodalmát. A tanulmánykötet 5 fejezetre bomlik. A kötet első fejezete a szupervízió fogalmi tisztázását célozza meg. Ennek érdekében a szerzők különböző optikákból láttatják a szupervíziót. Elsőként a diádikus alapmodell keretében, az önismereti munka és a pszichoterápia vetületében elemzik az azonosságokat és különbözőségeket. Ezt követően a csoportkeretben folyó pszichológiai munka szempontját szem előtt tartva definiálják a fogalmat. A harmadik optika a szupervíziót, mint speciális szociális intervenciót értékeli. Az utolsó optika az ítéletalkotás folyamatdinamikájának rendszerébe helyezve láttatja a szupervíziót, amely az együttműködő felekben, illetve a felek között zajló kognitív történések tükrében szemlélteti a tapasztalati tanulásként konceptualizált lélektani munkát. A kötet második fejezete a szupervízió munkaformáit, ezen belül is az egyéni, a csoport, a team valamint a peerszupervíziót részletezi. Az egyéni szupervízió kapcsán a szupervízió foglalkozásközpontú önismereti jelentőségét emeli ki. A csoportszupervízió esetében bemutatja annak jellegzetességeit és elemzi a különböző csoportmodelleket, különös tekintettel a szupervízió szituatív paramétereire. A teamszupervízió kapcsán részletezi az alkalmazás tartalmi és módszertani játékterét, majd analíziskategóriákat mutat be a team számára. A peerszupervíziónál a kollegiális és a professzionális szupervízió kombinációjának megalapozottsága kerül indoklásra. A kötet harmadik fejezete a szupervízió szervezeti kereteit tárgyalja. Ezen belül is elsősorban a szupervízó intézményi és rendszerdinamikáját, valamint a szupervízió specializált munkamódjának a coachingnak a funkcióit mutatja be. A kötet negyedik fejezete a szupervízióban alkalmazható kreatív módszereket mutatja be. Az ötödik záró fejezet pedig röviden kitér a szupervízió szerepére a különböző kultúrák közötti megértésben.

Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
A szupervízió európai modelljének koncepciója, intézményi és rendszer dinamikája.

Az elmélet érvényességi területe
A szupervízió európai modellje az eredeti angolszász szupervízióval szemben és különböző lélektani munkaformák, mint az önismereti munka és a pszichoterápia specifikumainak rendszerezésében, az azonosságoktól a különbözőségek fele haladva határozza meg az érvényességi területét. Az elmélet alaptézise, hogy a szupervízió, az önismeret munka és a pszichoterápia lélektani munkaformák, ezért a keretek, a feltételek és a követelmények nem különböznek.

Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
Személyközi kommunikáció, segítő kommunikáció, kreatív médium

Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Leíró és magyarázó

A koncipiálásba bevont funkciók
A modell a szupervíziót pszichológiai intervenciós munka- és önreflektív tanulási folyamatként koncípiálja. Erőteljesen törekszik a különböző pszichológiai munkaformákkal való azonosságok és különbözőségek valamint a főbb fogalmak tisztázására. 10 folyamati és tartalmi azonosságot állapít meg általános céljuk, alapvető munkamódjuk, a módszerekhez és technikákhoz való viszony és a módszerfüggetlen, személyiség- és kapcsolatspecifikus történés-potenciálok szempontjából. Meghatároz alapvető szupervíziós munkamódokat, mint az egyéni, csoport, team és peerszupervízió, leírja ezek működési keretet és főbb jellemzőit.

A koncipiálásba bevont szerkezetek, szerkezeti egységek
A szupervízió koncepcióalkotásánál a szerzők a "szupervizor-szupervizált-kliens" hármas szerkezeti egységre építenek. Ebben a trianguláris fókuszú szerkezeti elemzésben látják a szupervízió lényegét.

A koncipiálásba bevont színterek
A szerzők a szupervizált és szupervizor közti kommunikációs folyamatot elemzik. Ezen belül is megkülönböztetnek egyéni, csoportos, team és peer-szupervíziót, ezeket a szupervízió munkaformáiként azonosítja. A különböző színtereken folyik a "szakmai szerepek és kapcsolatok küzdelme".

Az egyéni szupervízió, az egyén foglalkozás-központú önismeretére építve, szerepeinek kifejeződéseit vizsgálva, a nagyon személyes elemek reflexióját felhasználva törekszik arra, hogy az egyént hozzásegítse szakmai korlátainak felismerésére, és tegye alkalmassá arra, hogy szerepét és munkakörét hatékonyan, önálló módon lássa el. Az egyéni szupervízióban egyetlen személy keres professzionális kísérést, tanácsadást, tisztázást munkaköréhez kötődő problémáival kapcsolatban.

A csoport szupervízióban többen vesznek részt. Csoportszupervízió alatt olyan személyes pszichológiai munkahelyzetet értünk, melyen különböző szervezetekben, munkaterületeken működő szupervizáltak vesznek részt. A szupervízióban részt vevő személy olyanokkal tárgyalhatja meg a munkájával kapcsolatos kérdéseket, akikkel nem áll közvetlen kollegiális viszonyban. Nincsenek előre szabályozva a szupervizáltak kapcsolatai.

A team szupervízió munkacsoportoknak együttműködő munkatársaknak nyújt tanácsadást. Itt bizonyos fokig korlátozzák a résztvevők önkéntességét, a távolmaradó kollega azt kockáztatja, hogy a távollétében olyan döntéseket hoznak, aminek következményei őt is érinteni fogják. A csoport szupervízió speciális formája. Olyan munkacsoport - szupervíziós folyamat, mely meghatározott intézményen belül, együttműködő kollégák számára valósul meg.

A peer-szupervízió az előbbi munkaformáktól eltérő munkaforma. Egyik lényegi jellemzője, hogy összehasonlító foglalkozási területek képviselőinek részvételével zajlik. A résztvevők önkéntességének és elköteleződésének különleges kombinációja. Egyenrangú alapon szerveződik, honorárium nélküli esetmunkára épül. Célja a tanítva tanulás, tanulva tanítás. Az esetfeldolgozáshoz nyújtott segítségen túl a behozott esettel végzett munka az azt szemlélő, vagy támogató kollega számára is segítséget ad saját repertoárjának bővítésében.

Hangsúlyos különbség a csoport-, teamszupervízió és az egyéni szupervízió között, hogy módszereik nem emelhetők át maradéktalanul, mert az egyéni szupervízió radikálisan leszűkíti a konfliktusdinamikák megjelenésének sokféleségét. Csak a szupervízor és kliense között történik bizonyos interakció, amely a feldolgozandó és megértendő intézményi dinamika visszatükrözését csak korlátozottan teszi lehetővé.

A koncipiálásba bevont dinamikák
A szupervíziót a résztvevők viszonyából táplálkozó kreatív problémamegoldó folyamatként írja le, amely az alábbi négyfázisú dinamikai modellel jellemezhető:

Kezdeti fázis - előkészítő szakasz : Kapcsolatépítés szakasza a témával, a szupervizáltakkal a szupervizorral. Döntéshozatal a feldolgozandó témáról, a probléma elemzése és a szükséges módszerek megválasztása.

Inkubációs fázis - akciófázis: A fennálló probléma pontosítása, konfliktuskonstellációk előhívása. Az akciófázist az jellemzi, hogy a bevezető fázisból rugalmasan átmegy beszélgetésbe.

Integrációs fázisban - a belátás szakasza: A szupervízió ezen szakaszában arról van szó, hogy a szupervizált beillessze az új intenzív élményt az individuális, csoportos, szervezeti és élettörténeti összefüggéseibe.

Verifikációs fázis - az új orientáció szakasza: a felismerés alkalmazásának előkészítése, a problémamegoldás és az új felismerések alkalmazásának stratégiája.

Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
A szerzők által bemutatott szupervíziós modell eszközei más, zömében terápiás irányultságú módszerekből, mint a pszichoanalízisből, kommunikáció-és rendszerterápiából, csoportdinamikából, a Gestalt terápiából, valamint a tranzakcióanalízisből származnak.

Az elmélet-alkotás célja
A szerzők fő célja a szupervízió fogalmi tisztázása, a szakmai személyiségfejlesztés szerteágazó rendszerében a fogalmak közti eligazodás és fogalmi konszenzus kialakításához a szupervízió munkamódszereinek bemutatása. A fogalmi tisztázás eredményeként kiemelten fontosnak tartják a fogalmi és intervenciós művelettartalmi konszenzus alapján egyfajta minimum követelményrendszer meghatározását a szociális munka terepein dolgozó, személyes gondoskodást végző szakemberek számára. Az elméletalkotással a szerzők elutasítják az angolszász "felügyelő szupervizori" modellt és az európai szupervíziós iskola mellett köteleződnek el, mely a szakmai személyiségre ható, pszichoszociális segítő, a professzionális kompetenciát javító intervenciós helyzet igenlését jelenti.

vAz elmélet eredeti alkalmazási terepe
A szupervízió a szociális munkában a 60-as évektől a szaktudás, a szakmai értékek és készségek személyes átadásának bevett módja, bevett szociális intervenciós eszköz. A szupervizor és a szupervizált rendszeres találkozásai eredetileg azért történtek, hogy megvitassák az intézmény működését, a szociális munkás célkitűzéseit, a kliensek problémáit, valamint azt, hogy mely megközelítések lehetnek a leghasznosabbak a szociális munkás számára abban, hogy a kliens változási törekvéseit elősegítse. A szupervízió eredeti alkalmazás célja a terepen működő szakemberek klienseknek nyújtott szolgáltatás javítása, továbbá annak biztosítása volt, hogy az intézmény munkája hatékony és eredményes legyen.

Az elmélet háttérdiszciplínái
Pszichoanalítika, pszichoterápia, rendszerelmélet

Néhány fontosabb bibliográfiai tétel

FENGLER, J. (1994): Süchtige und Tüchtige. Begegnung und Arbeit mit Abhangingen, München

FREDMANN, L. (1970): Praxisberatung in Gruppen in: Caemmerer, D. (Hrsg.) Praxisberatung ein Quellenbnd, Freiburg

PÜHL, H (1992): Supervison als praktische Ethnopsychoanalyse, in: Supervision 22, 38-45

SCHEIN, E.H.(1985): Organisational culture and leadership, San Fransisco, Jossey Bass

SCHREYÖGG, A (1990): Integrtive Gestaltsupervision, ein methodenplurales Modell, in: Pühl.H (Hrsg.) Handbuch der Supervision, Berlin

SCHREYÖGG, A (1992): Supervision. En integratives Modell. Paderborn

 

Az összefoglalót készítette: Szabó Anikó
2010. január 4.