Richard Shusterman: Pragmatista Esztétika. A szépség megélése és a művészet
újragondolása
Kalligram, 2003
Shusterman könyvével kettős célt kíván elérni. Egyrészt újraértelmezi és a kortárs
filozófiában népszerűsíti Dewey nyomán a pragmatizmust (melyet az analitikus
filozófia részben elutasított, illetve háttérbe szorított), illetve bemutatja
annak alkalmazását a művészetfilozófiában. Másrészt a pragmatista filozófiát
hívja segítségül ahhoz, hogy a poluláris kultúra egyes jelenségeit értelmezze,
illetve hidat építsen az esztétika és az általa rendszeresen kritizált, és esetleg
félreértett vagy nem megértett populáris kultúra jelenségei között.
Példaként T.S. Eliot egy költeményét,
majd egy rap számot elemez, illetve a rap zenét emeli ki, annak sajátosságait
elemzi a pragmatista esztétika eszközével, egyfajta "demokratikusabb",
kevésbé kizáró elméleti keretet nyújtva.
A konkrét alkotások elemzését a következő miatt tartja fontosnak munkájában
Shusterman: "A pragmatista esztétikának - ha az elméletet közelebb akarja
hozni a művészet megtapasztalásához, hogy mindkettőt elmélyítse, és előbbre
vigye - túl kell lépnie a hagyományos filozófiai diskurzus absztrakt érvein
és általánosító stílusán. Konkrét műalkotások figyelembevételével kell dolgoznia."
34.old
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése:
Pragmatista esztétika, neo-pragmatizmus.
Az elmélet érvényességi területe:
Művészet-filozófia, esztétika, művészetelmélet, művészetszociológia, pszichológia.
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
Művészeti-kommunikáció
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó, amennyiben a neo-pragmatista filozófiát alkalmazza a kortárs kultúra
és művészet megértésében.
A koncipiálásba bevont színterek:
Kortárs zene, populáris zene, RAP, DJ kultúra.
A koncipiálásba bevont dinamikák:
- interszubjektivitás
- "experience" - (esztétikai tapasztalat)
- az esztétikai tapasztalat testi dimenziói (-szomaesztétika) - naturalizmus
Az elmélet-alkotás célja:
"A pragmatikum és az esztétikum hagyományos oppozíciójának" megkérdőjelezése.
Dewey pragmatista művészetfilozófiájának újraértelmezése, kritikája és szemléletének
alkalmazása a kortárs kultúra egyes jelenségeinek értelmezéséhez. Ennek segítségével
akarja Shusterman feloldani azt az ellentmondást, hogy a művészetfilozófia,
művészet-elmélet a kortárs kultúra valódi megértése és fejlesztése helyett,
gyakran csak kritikával és elutasítással közelít annak produktumaihoz.
A populáris kultúra legitimálása teoretikus módon. ("nem állítom, hogy
ez önmagában elég legitimációt jelent számára a valós társadalmi életben. Mindazonáltal
úgy vélem, hogy a teoretikus legitimáció segítségünkre lehet az attitűdök megváltoztatásában,
ezeken keresztül pedig az aktuális társadalmi tények átalakításában." 13.old
)
("Az esztétika sokkal centrálisabbá és jelentőségteljesebbé válik, amint
felismerjük, hogy a gyakorlatot átfogó, az élet praxisát visszatükröző és informáló
természeténél fogva a társadalmi és a politikai problémákat is érinti."
33.old)
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe:
Művészet-filozófia, művészetkritika, kultúrakutatás.
Az elmélet háttérdiszciplínái:
- művészettörténet
- filozófia
- pszichológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel:
John Dewey írásai: Dewey, John: Art as Experience, 1934.
Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika,
2009. június