Richard Shusterman: Pragmatista Esztétika. A szépség megélése és a művészet 
  újragondolása
  Kalligram, 2003
  Shusterman könyvével kettős célt kíván elérni. Egyrészt újraértelmezi és a kortárs 
  filozófiában népszerűsíti Dewey nyomán a pragmatizmust (melyet az analitikus 
  filozófia részben elutasított, illetve háttérbe szorított), illetve bemutatja 
  annak alkalmazását a művészetfilozófiában. Másrészt a pragmatista filozófiát 
  hívja segítségül ahhoz, hogy a poluláris kultúra egyes jelenségeit értelmezze, 
  illetve hidat építsen az esztétika és az általa rendszeresen kritizált, és esetleg 
  félreértett vagy nem megértett populáris kultúra jelenségei között. 
Példaként T.S. Eliot egy költeményét, 
  majd egy rap számot elemez, illetve a rap zenét emeli ki, annak sajátosságait 
  elemzi a pragmatista esztétika eszközével, egyfajta "demokratikusabb", 
  kevésbé kizáró elméleti keretet nyújtva. 
  A konkrét alkotások elemzését a következő miatt tartja fontosnak munkájában 
  Shusterman: "A pragmatista esztétikának - ha az elméletet közelebb akarja 
  hozni a művészet megtapasztalásához, hogy mindkettőt elmélyítse, és előbbre 
  vigye - túl kell lépnie a hagyományos filozófiai diskurzus absztrakt érvein 
  és általánosító stílusán. Konkrét műalkotások figyelembevételével kell dolgoznia." 
  34.old 
 
  Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése: 
  Pragmatista esztétika, neo-pragmatizmus.
 
  Az elmélet érvényességi területe: 
  Művészet-filozófia, esztétika, művészetelmélet, művészetszociológia, pszichológia.
 
  Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa:
  Művészeti-kommunikáció
 
  Az elmélet leíró vagy magyarázó?
  Magyarázó, amennyiben a neo-pragmatista filozófiát alkalmazza a kortárs kultúra 
  és művészet megértésében.
 
  A koncipiálásba bevont színterek: 
  Kortárs zene, populáris zene, RAP, DJ kultúra.
 
  A koncipiálásba bevont dinamikák: 
  - interszubjektivitás
  - "experience" - (esztétikai tapasztalat)
  - az esztétikai tapasztalat testi dimenziói (-szomaesztétika) - naturalizmus
 
  Az elmélet-alkotás célja: 
  "A pragmatikum és az esztétikum hagyományos oppozíciójának" megkérdőjelezése.
  Dewey pragmatista művészetfilozófiájának újraértelmezése, kritikája és szemléletének 
  alkalmazása a kortárs kultúra egyes jelenségeinek értelmezéséhez. Ennek segítségével 
  akarja Shusterman feloldani azt az ellentmondást, hogy a művészetfilozófia, 
  művészet-elmélet a kortárs kultúra valódi megértése és fejlesztése helyett, 
  gyakran csak kritikával és elutasítással közelít annak produktumaihoz. 
  A populáris kultúra legitimálása teoretikus módon. ("nem állítom, hogy 
  ez önmagában elég legitimációt jelent számára a valós társadalmi életben. Mindazonáltal 
  úgy vélem, hogy a teoretikus legitimáció segítségünkre lehet az attitűdök megváltoztatásában, 
  ezeken keresztül pedig az aktuális társadalmi tények átalakításában." 13.old 
  )
  ("Az esztétika sokkal centrálisabbá és jelentőségteljesebbé válik, amint 
  felismerjük, hogy a gyakorlatot átfogó, az élet praxisát visszatükröző és informáló 
  természeténél fogva a társadalmi és a politikai problémákat is érinti." 
  33.old)
 
  Az elmélet eredeti alkalmazási terepe: 
  Művészet-filozófia, művészetkritika, kultúrakutatás.
 
  Az elmélet háttérdiszciplínái:
  - művészettörténet
  - filozófia
  - pszichológia
 
  Néhány fontosabb bibliográfiai tétel: 
  John Dewey írásai: Dewey, John: Art as Experience, 1934.
 
  Az összefoglalót készítette: Bálint Mónika, 
  2009. június