Paerregaard, Karsten: The resonance of fieldwork.
Ethnographers, informants and the creation of anthropological
knowledge
Social Anthropology
10. évf. (2002), 3. sz., 319-334. pp.
A szerző a University of Copenhagen Antropológiai Intézetének tanára. Elméletével,
mely az 1980-as évek végétől Mexikóban végzett állomásozó terepmunkák során
alapszik, új megvilágításba helyezve szinte heurisztikus értéket ad annak az
etnográfiai közhelynek, miszerint a kutató és a kutatottak kapcsolata meghatározza
az etnográfiai kutatás eredményességét. E kapcsolat leírására, értékelésére
eddig igazából nem nagyon fordított figyelmet a tudomány. Esetleg egy-egy lábjegyzetben
megjegyezte az etnográfus, hogy ezzel és ezzel az adatközlővel jó vagy konfliktusos
volt a viszonya, vagy a bennszülöttek ekkor és ekkor ellenségesen vagy támogatólag
viszonyultak a kutatáshoz, de az eredmény értékelése szempontjából ritkán váltak
lényegessé ezek a megjegyzések. Szerzőnk szerint viszont az, ahogyan a vizsgált
társadalom tagjai saját kategóriarendszerükben elhelyezik a kutatót - vagyis
ahogyan elnevezik, amilyen szerepeket aggatnak rá, stb. - meghatározza azon
tudások / tapasztalatok / élmények - illetve ezek reprezentációinak és interpretációinak
- körét, melyek a kutató számára elérhetővé válnak, válhatnak. Paerregaard az
etnográfiai tudástermelés "dialogikus" - vagy interaktív - felfogását
vallja, vagyis úgy véli, hogy a kutató nem férhet hozzá közvetlenül az általa
tanulmányozott kultúrához, hanem az adatközlőivel folytatott dialógusban állítja
elő azt a realitást, amelyet "kutat" - ahogyan az egyébként sem létezik
önmagában, az efféle diskurzusoktól függetlenül. Paerregaard ezt annyiban módosítja,
hogy nem annyira vagy nem csupán diskurzusokról, hanem a kutató és a kutatottak
egymással megosztott élményeiről, tapasztalatairól beszél, s e "megosztásnak",
a kutatóra alkalmazott megnevezések, illetve hivatkozások alapján, három szintjét
különbözteti meg:
1) A másfajta (the other) vagyis az idegen, a kívülálló, aki a veszélyesség - közömbösség (esetleg nem létezés) kategóriái közötti, meglehetősen tágas térben létezik;
2) A köztünk élő etnikailag/vallásilag/szociálisan más (another one of us) - ennek jele az, hogy az 1. kategóriában a másfajtára használt idegen kifejezés helyett az e kategória leírására használt saját kifejezést használják. Vagyis az idegen másságát elhelyezik a saját fogalmi hálójukban, s az idegen mássága rögzítése mellett a "bennszülött" kultúra részévé válik. Ez persze egészen más, mint a bennszülötté válni" ismert etnográfiai programja.
3) Egy közülünk (one of us) - az a bizonyos áttörés, aminek Clifford Geertz a bali kakasviadalon a rendőrség elől a bennszülöttekkel együtt való menekülés után részese lett.
A Szerző rámutat, hogy mindhárom
megnevezés - hasonlóan pl. a beavatásokhoz - meghatározott státusokat, vagyis
a megosztható tapasztalatok és tudások meghatározott körét jelöli. A szövegben
gyakorlatilag sűrű leírását adja annak, ahogyan ő maga terepmunkái során ezeket
a stációkat végigjárta, bemutatja azon tudásoknak körét, melyek az adott szituációban
a megnevezés-státusokhoz rendelve számára elérhetővé váltak.
Végső soron azt javasolja, hogy tekintsünk úgy az etnográfiai terepre, mint
egy olyan küzdőtérre, ahol az etnográfus és adatközlői személyközi interakciók
keretében kölcsönösen azon igyekeznek, hogy egyfelől (számukra ismerős) társadalmi
szerepeket és kulturális kategóriákat aggassanak egymás nyakába, másfelől pedig,
hogy a másik által rájuk aggatott társadalmi szerepeket és kulturális kategóriákat
megtagadva, saját személyiségüket érvényre juttassák. Paerregaard végül kifejti,
hogy az idegen kultúráról szerzett tudása, "adatai" tulajdonképpen
azokból a harcokból származnak, melyeket egy-egy kategóriából a másikba való
átlépés során a különböző társadalmi szerepek és kulturális kategóriák között
ingadozva, azok definiálása érdekében másokkal vívott.
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
- interkulturális kommunikáció
Az elmélet érvényességi területe
- etnográfia, kulturális antropológia, kognitív antropológia
Az elméletben érvényesülő kommunikáció-fogalom típusa
- közvetlen emberi kommunikáció, társadalmi kommunikáció, interkulturális kommunikáció.
A szöveg azt vizsgálja, hogy a személyközi kommunikáció aktusaiban elérhetővé
váló szignifikációk hogyan következnek az individuumok társadalmi kommunikációs
folyamatokban való részvételéből, illetve hogyan befolyásolják ezt, valamint,
hogy miként lehetséges e szignifikációk közvetítése interkulturális kontextusban.
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
- inkább magyarázó
A koncipiálásba bevont funkciók
- a kulturális idegenség megértése, interpretálása; a másik, az idegen "humanizálása";
a szignifikációk elérhetővé tételének vizsgálata az ágensek egymásnak tulajdonított
társadalmi státuszán és szerepein keresztül.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek és dinamikák
- Az etnográfiában korábban a "bennszülötté válni" jelszóval hivatkozott,
a résztvevő megfigyelés módszere mentén kibontakozó - hermeneutikai - megértési
folyamatban vizsgálja a kutató és az idegen/másik különböző szerepeit.
A koncipiálásba bevont színterek
- a kutató és az idegen/másik szerep-harcainak (státuszok és szerepek egymásra
vetítéseés ezek tagadása mentén kibontakozó diskurzusok) színtere a "terep":
a szó topográfiai értelmében az a konkrét, saját(os) történetiséggel rendelkező
földrajzi terület, ahol a diskurzus folyik, illetve átvitt értelemben a szignifikációk
elérhetővé tételének, megosztásának másom szintje (l. fentebb)
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal, illetva háttérdiszciplínák
- legszorosabban az etnogfráfiai-antropológiai elméletek között az interpretív
antropológiához kapcsolódik (J. Clifford, G. Marcus és C. Geertz). Az elmélet
hátterében kiemelkedő M. Buber és A. Schütz jelentősége.
Az elmélet-alkotás célja
- Felhívni a kutatók figyelmét a kutató-kutatott kapcsolatában a kutatónak,
mint idegennek a vizsgált társadalom idegenségre vonatkozó kategóriái történetiségébe
való beágyazottságára. A szerző állítása szerint erre mindeddig kevés figyelmet
szentelt az etnográfia, ám e szempontrendszert számításba véve a terepmunka
során megszerzett adatokhoz számos "meta-adat" kapcsolódhat, melyek
segítenek pontosabban és árnyaltabban értelmezni azokat.
Az elmélet eredeti alkalmazási terepe
- etnográfia, kulturális antropológia, etnológia
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Az 51 tételes bibliográfiából elméleti szempontból legfontosabbnak tűnik:
Barth, F. 1995. 'Other knowledge and other ways of knowing', Journal of Anthropological Research 51: 65-68.
Bateson, G. 1972. Steps to an ecology of mind. A revolutionary approach to man's understanding of himself. New York: Ballantine Books.
Clifford, J. and Marcus, G. (eds.). Writing culture. the poetics and politics of ethnography. Berkeley: University of California Press.
Cohen, A. 1992. 'Self-conscious anthropology', in Okely, J., and Callaway, H. (eds.), Anthropology and autobiography, 221-41. London: Routledge.
Dumont, J.-P. 1978. The headman and I. Ambiguity and ambivalence in the fieldworking experience. Austin: University of Texas Press.
Gupta, A., and James F. 1997. 'Culture, power, place. Ethnography at the end of an era', in Gupta, A. and Ferguson, J., (eds.), Culture, power, place. Explorations in critical anthropology, 1-19. Durham: Duke University Press.
Hastrup, K. 1987. 'Fieldwork among friends. Ethnographic exchange within the northern civilization', in Jackson, A. (ed.), Anthropology at home, 94-108. London: Tavistock.
Rabinow, P. 1977. Reflections on fieldwork in Morocco. Berkeley: University of California Press.
1986. 'Representations are social facts. Modernity and post-modernity in anthropology', in Clifford, J., and Marcus, G. (eds.), Writing culture. The poetics and politics of ethnography, 234-62. Berkeley: University of California Press.
Az összefoglalót készítette: Nagy Károly Zsolt,
2009. június