Jerome Bruner: Valóságos elmék, lehetséges világok
Knapp Ádám ismertetőjéhez
Az adott kommunikáció-elmélet (elmélet-töredék) szokásos megnevezése
Pszicholingvisztika elmélete
Az elmélet érvényességi területe
Nyelvészet
Az elmélet leíró vagy magyarázó?
Magyarázó
A koncipiálásba bevont színterek
Az értelem működésének két formája létezik. Ezek a gondolkodás különböző vállfajai,
melyek más-más módon rendezik el a tapasztalatokat és konstruálják a valóságot.
Az érvelések igazságukról, a történetek életszerűségükről akarnak meggyőzni,
szerkezetük ezért alapvetően különböző.
Oksági relevanciájuk is más, az egyik egyetemes igazságokra utal, a másik két
esemény közti konkrét kapcsolatra mutat rá. A logikai-tudományos mód a leírás
és magyarázat matematikai rendszerének ideálját próbálja kielégíteni. Kategóriákat
és elvont fogalmakat alkalmaz, konzisztenciára és az ellentmondások elkerülésére
törekszik.
A narratív mód ezzel szemben az emberi (szerzői) szándékokkal, cselekedetekkel,
az emberi intenciók viszontagságaival, mint a hétköznapi élet kinyilatkoztatásaival
foglalkozik.
Bruner szerint az intenció: közvetlenül és intuitív módon felismerhető, ehhez
pedig nincs szükség a befogadó bonyolult értelmezési aktusára.
A történet fabulája (alapanyaga) tartalmaz egy létállapotot, amelybe a szereplők
belekerülnek olyan szándékok eredményeképpen, melyek vagy a körülmények, vagy
a "szereplők jelleme", de leginkább a kettő kölcsönhatása miatt a
fonákjukra fordultak.
A történet egységét az a mód adja meg, ahogyan az állapot, a szereplők és a
tudás kölcsönhatásba kerülnek, olyan szerkezetet létrehozva, aminek van kezdete,
kibontakozása és a befejezettség érzését nyújtja.
A koncipiálásba bevont dinamikák
Sima és könnyű tranzakcióink és az ezeket végrehajtó szabályozó szervünk kialakulásának
első lépése a mások elméjének primitív észlelésére irányuló biológiai készség.
Ezt követően ez a készségünk a nyelv finom szabályozó folyamatai révén gazdagodik
és erősödik. Ezáltal nő a tudásunk arról, hogy milyen műveleteket végezhetünk
el abban a kultúrában, ahol tranzakcióinkat véghezvisszük, végül pedig kultúránk
képekben, narratívákban és eszközkészletekben megtestesülő történetére is képesek
leszünk referálni.
Az elmélet kapcsolata más elméleti konstrukciókkal
Az irodalom: Az irodalmi
műveken keresztül Bruner a jelentést vizsgálja, és azt hogyan értelmezzük a
szavakat. A szövegek alternatív, azaz többszörös olvasata van, ezért megértésükhöz
is több szintjüket kell vizsgálni. A szövegek egymással párhuzamosan különbözőképpen
olvashatjuk és értelmezhetjük az irodalmi jelentést többszöri olvasással hozhatjuk
felszínre
Azt elemzi, hogy az olvasó hogyan teszik ezt, és mit jelent az "olvasó
a szövegben" pszichológiai folyamat.
A természettudomány és a bölcsészettudomány: Az elmében különböző céloknak felel meg a világ megalkotása szempontjából. A természettudományos világ az interakciók és a körülmények változásai ellenére is állandó marad, míg a bölcsészettudomány azzal foglalkozik, hogy változik a világ a megfigyelő pozíciójának és nézeteinek alakulásával. A természettudomány olyan világot alkot, melynek létezése a dolgok és események változatlanságához kötött még akkor is, ha a világot megérteni akaró létfeltételei megváltoznak. A bölcsészettudományok úgy akarják megérteni a világot, ahogyan az a benne lévő élet követelményeire reflektál.
Nyelvészet: A nyelv a referálás
legfőbb eszköze. A referálás a beszélők közös előfelvetése és a közös kontextus
miatt működhet, miközben nagymértékben tartalmazza a beszélők szubjektív szférájának
kölcsönös feltérképezését. Ennyiben tehát a referálás mások figyelme irányításának
szándéka, ami megvitatást, hermeneutikai folyamatot igényel. A nyelvi referálást
lehetővé tevő tudásba a tapasztalat hatására belenövünk, és nem megtanuljuk.
A nyelvi referálás alapjait tapasztalati úton és nem tanulás során szerezzük
meg.
A jelentés szféráját a szavak és kifejezések viszonyai más szavakhoz
és kifejezésekhez valamint a referálás alkotják. Mivel a referálás mindig többjelentésű,
a kifejezések is szabadon kapcsolódhatnak egymáshoz a jelentés mindig aluldeterminált,
többértelmű. A nyelv megértése egyértelműsítési aktust kíván meg.
Filozófia: A klasszikus filozófia elképzelései szerint a szeld azon képességünkből ered, melynek segítségével saját cselekedeteinkre reflektálunk a metakogníció (önmonitorozás és önellenőrzés) művelete által. A metakognitív tevékenység azonban a kulturális környezettel változik, ráadásul tanítható képesség.
Pszichológia: Az emberek
számára a valóság a természetből és az emberi kapcsolatokból áll össze. Az előző
inkább a paradigmatikus logika és a tudomány szerint, az utóbbi a történetmesélés
és narratívum mentén szerveződik. Előbbi a természeti okozás körül, utóbbi pedig
az emberi szándékok és azok változásának színjátéka körül alakul. A szubjektív
valósság tehát egy természeti és egy emberi világra oszlik.
A pszichológiai valóság akkor tárul fel, amikor bármely területen pl. a nyelvben
tett megkülönböztetésekről kiderül, hogy hátterükben olyan pszichológiai folyamatok
zajlanak, melyeket az emberek a világgal folytatott tranzakcióik egyeztetésekor
alkalmaznak.
A koncipiálásba bevont szerkezet(ek), illetőleg szerkezeti egységek
A médium, amin keresztül a nevelés végbemegy, a nyelv sohasem semleges. Szükségképpen
meghatározza azt a perspektívát, amibe elhelyezzük a dolgokat és azt is, amiből
látjuk ezeket. A médium maga az üzenet, ami képes létrehozni azt a valóságot,
amiben megtestesül és arra hajlamosít, hogy egy adott módon gondolkodjunk róla.
A társadalom és a társas élet valóságai gyakran a nyelvhasználat termékei, melyek
olyan beszédaktusokban mutatkoznak meg mint az ígérgetés, vagy éppen a megkeresztelés.
Amikor valaki a társas valóságokról vitatkozik, akkor a valóság nem maga a dolog,
nem is az, ami a fejében van, hanem maga az aktus, hogy ezekről vitatkozik.
A kultúra is azért alkotódik folyamatosan újra, mert tagjai újratárgyalják és
újra és újra megvitatják. Ennek a folyamatnak legfőbb fóruma a nevelés. A nyelv
funkciója szerint pragmatikus (instrumentális, szabályozó) és matetikus (képzeleti,
informatív).
A kommunikáció egyszerűbb használati módjai a valós beszédet megelőzik. Ilyenek
a gesztusok, testbeszéd, vokalizáció. A lexiko-grammatikus beszéd ezeket a funkciókat
tökéletesíti.
A gyermek első "kulturális
közege": a gyerekek megalkotják az interakció formáit, közösen konstruált
apró világokat, melyekben azon társas valóságoknak megfelelően vannak interakcióban
egymással, melyeket ők alkottak meg.
A "családi kultúrába" a ráhangolódás vezet, melynek során a gyerek
és a gondviselő világa egymásnak megfelelő működésűvé válik. A ráhangolódás
boldogsághoz vezet.
Később a gyermek reprezentációkat alakít ki a világról az őt körülvevő emberekkel
való találkozások segítségével, ami az első "kulturális környezet".
Ettől kezdve az érzelem szituációkhoz kötött minőségi jelleget ölt.
Az elmélet háttérdiszciplinái
Történelemfilozófia
Pszichoanalízis
Filozófia
Logika
Néhány fontosabb bibliográfiai tétel
Freud, Sigmund: The future of an Illusion. New York, Norton, 1975
Rorty, Richard: "Freud and Reason". Schweitzer Lecture, New York University, 1984.
Vigotszkij: Thought and Language. Cambridge, MA: M.I.T. Press, 1962
Goodman, Nelson: Of Mind and Other Matters. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1984.
Bruner, Jerome: "Learning, How to Doo with Words". In: Lindzey, Gardner (szerk.): Handbook of Social Psychology. (3. kiad.) Reading, Mass.: Addison-Wesley, 1954
Készítette: Németh Viktor,
2009. június