Nigel Barley: Egy zöldfülű antropológus kalandjai. Feljegyzések a sárkunyhóból
Budapest, Typotex, 2006
Jankovich Krisztina ismertetőjének lektorálása
"Nigel Barley könyve nem véletlenül jelent meg a kiadó szokatlan szempontok
sorozatában." Ezzel a mondattal kezdi a recenzens az angol nyelven "The
innocent Anthropologoist" címmel majd' két évtizede megjelent könyv magyar
kiadásának ismertetését. A "szempont" szokatlansága azonban viszonylagos.
A könyv - eredeti - megjelenésekor jóllehet valóban szokatlan hangnemben tárgyalta
a terepmunka és a résztvevő megfigyelés érvényes paradigmájával kapcsolatos
kritikáját, ám a szöveg jól illeszkedett a korszak "rethink" vagy
"restudy" típusú szövegeinek körébe, melyek célja a klasszikus terepfelfogás
és klasszikus módszerek alkalmazhatatlanságának egyre erősödő tapasztalatai
kapcsán ezek újragondolása. Barley könyve, s méginkább a könyv alapjául szolgáló
terepmunkája az interpretív antropológia felfutásának idején realizálódtak.
Azon törekvése hátterében tehát, hogy az elzárt terep, az antropológiai kutatás
folyamatában rögzített szereplők (kutató, bennszülőtt, kulcsadatközlő, misszionárius,
stb.) vagy a "primitív gondolkodás" és annak megismerése, stb., összefüggéseiben
a klasszikus magyarázó-tényfeltáró, "értekező etnográgfia" megismerési
folyamatai mögé nézzen, ez a tudománytörténeti mozzanat is meglehetősen hangsúlyos
szereplőként van jelen. Mindaz, amire Barley "nem antropológiai",
"irreleváns" vagy "lényegtelen tény" minőségében mint antropológiai,
releváns és lényeges hívja fel a figyelmet, valóban nem volt része az értekező
etnográfiának, ám ma már egyértelmű részét képezi az interpretív, és általában
"post-paradigm" néven említett etnográfiáknak. Többek között ebből
érthető a könyv sikertörténete is. A szokatlan szempont, a "bálványdöntögetés"
persze sokszor önmagában is elég a sikerhez, ahhoz azonban, hogy Barley könyve
viszonylag gyorsan az antropológia klasszikusai közé emelkedjen, kevés lett
volna. A Szerző ugyanis úgy kérdőjelezi meg az aktuális paradigma érvényességét,
hogy egyfajta autoetnográfiát folytat - figyeli magát a terepen - s így empirikus
anyagot elemezve mondja ki, fogalmazza meg sokak kétségeit. Úgy van jelen az
etnográfiai szövegek korpuszában mint Levi-Strauss "Szomorú trópusok"
c. kötete: úgy reflektál a terepre, hogy terepe a terepmunka. (Érdemes megjegyeznünk,
hogy Barley bár a doajo kultúra számos aspektusának sűrű leírását adja, témája
mindvégig az etnográfia. A doajo kultúráról ő is egy másik könyvet írt.)
Érdemes talán megjegyeznünk, hogy a könyv Magyarországon egészen más körülmények
között lépett be az etnográfiai-antropológiai diskurzusba, mint angol nyelvterületen.
Míg ugyanis ott ismert klasszikusok ismert elméleteivel és elérető szövegeivel
lép diskurzusba, addig nálunk jobbára hiányzik ez a klasszikus etnográfiai műveltség
- részint a művek (leküzdhető bár, de tényszerű) nyelvi és/vagy fizikai természetű
elérhetetlensége, esetleg ismeretlensége, részint a magyar etnográfia sajátos
természete miatt. A könyv persze nálunk is "tarolt". Eredeti megjelenését
követően viszonylag szűk körben vált ismertté, majd egy fejezete megjelent a
Magyar Lettre International egyik antropológiai számában. Ez a megjelenés készítette
elő a "talajt", a teljes könyv a magyar kiadást követő évben, a legtöbb
tanszéken már része is lett az antropológusok kötelezőolvasmány-listájának.
Kérdés azonban, hogy megfelelő-e beágyazottsága?
Ezen túl a könyv ismertetésével kapcsolatban egy lényegi megjegyzésem van - a lényegtelenebbeket az adott szempontoknál jeleztem. Véleményem szerint itt nem annyira egy elmélettel, mint inkább egy tudományos paradigma kritikájával van dolgunk. Barley nem állít fel új elméletet, sem etnográfiai sem antropológiai összefüggésben, vagyis sem a terepmunka gyakorlatát és módszertanát, sem pedig a terepmunka során szerzett adatok különböző kontextusban történő, összehasonlító interpretációját tekintve. A szöveg beilleszthető ugyan több elméleti kontextusba - ezek között vannak a szó szoros értelmében vett elméletek, mint az interpretív antropológia, de olyan elméletté jelenleg nem vált jelenségek, mint az etnográfia elmozdulása a kemény tények leírásától a kulturális reprezentációk felé - ezek felvetése azonban az ismertetésből hiányzik (de a feladat szét is feszítené egy efféle munka korlátait).
A koncipiálásba bevont funkciók
- kultúrakutató irányzatok bírálata - autoetnográfia
A koncipiálásba bevont dinamikák
- a jelentés társadalmi konstruálása a terepmunka és leírás, mint egy interszubjektív
kommunikációs helyzet elemzése - és maga az elmozdulás a klasszikusként tételezett
terepmunka-paradigma kritikája felé.
Az elmélet háttérdiszciplínái
- kulturális antropológia, etnográfia - illetve konkrétan a brit szociálantropológia
Készítette: Nagy Károly Zsolt,
2009. június