Roland Barthes: A divat, mint rendszer
Roland Barthes kutatásának tárgya
a női ruházat strukturális analízise, abban az értelemben ahogyan a divatlapok
ma a női öltözködést leírják. A módszert a jelek általános tudománya, a szemiotika
inspirálta. Az elemzés kizárólag az írott divatra korlátozódik.
A vizsgálat egyik leglényegesebb funkciója, hogy elfogadtassa, az emberi nyelvezet
az értelemnek nemcsak a modellje hanem az alapja is. Vagyis ha a divatot vesszük
alapul, akkor az írás itt is meghatározónak tűnik, a valóságos ruházat rendszere
nem több, mint amit a divat rögzít maga számára, hogy létrehozza jelentéseit.
Roland Barthes könyvében a divat és irodalom elmélet kapcsolatát vonja vizsgálat
alá, célja a női divat lényegének hangsúlyozása. Barthes azokat a strukturálisan
fontos elemeket vizsgálja, amelyek ahhoz szükségesek, hogy ne a szokás törvénye
szerint épüljön fel egy leírás. A szövegek strukturális elemzése egy olyan formalizációt
hordoz magában, amit Barthes visszautasít. A könyvben a szerző számos strukturális,
illetve szemiotikai megközelítést határoz meg, amely a társadalmi jelenségek
vizsgálatához nyújt alapot. Izgalmas kérdésként tekinti, hogy a lingvisztikai
elemzés kiterjeszthető-e a kulturális jelenségek egészére.
Barthes a divat retorikai rendszerét kutatja, egy olyan rendszert, amely az
öltözködési szabályokat teljes körűen felöleli. Az újságok leírásaiból kiindulva
a jelentések egész rendszerét tárja fel, és először veti alá igazi szemantikai
elemzésnek, miközben arra a kérdésre keresi a választ, hogy az emberek hogyan
teremtenek jelentéstartalmakat az öltözködésükkel és a rá vonatkozó kijelentéseikkel.
A viszgálat egységei
Az első lépés a vizsgálat tárgyának
tiszta ábrázolása. Barthes megállapítja, hogy a divatmagazinokban a leírásokat
mindig kép kíséri, van egy képi öltözék és egy szöveges ruházat. Az utóbbit
vonja vizsgálata alá, amelynek rendszere nem a ruhát és a nőt mutatja be, hanem
a divat absztrakt valóságát.
A leírt öltözék és a valóságos ruházat más divaton keresztül ismertek. A valós
ruházatot nem csak a látványon keresztül ismerjük, hiszen az nem mutatja be
apró részleteiben, hanem a gyártási, elkészítési folyamaton keresztül: milyenek
a varrások, berakások, hajtások stb.. A képi öltözés ikonikus struktúrák megvalósulása,
míg az írott öltözék a verbális struktúráké.
A könyv az írott öltözék verbális struktúráit vizsgálja. Nem tagadja, hogy a
valós viselet is szimbólumokat használ, de véleménye szerint az se nem gazdag
se nem igazán érdekes. Barthes azért választja a verbális struktúrákat vizsgálata
tárgyául, hogy ezen keresztül mutassa be a szavak valós hatását az emberek öltözködésére.
Véleménye szerint a képek nem mutatják be a ruházat lényegét, csak sejtetik,
hogy az milyen lehetőségeket rejt, eközben a szöveges leírás mélyebben mutatja
be az anyagot, az övet, a ruhát és kiegészítőit. A nyelvezet tehát hozzáad az
öltözékhez, és kimerítőbben mutatja azt be, mint egy pillanatkép. A leírt öltözék
többlettartalmat ad a képi megjelenéshez, hiszen annak nyelvezete segít meghatározni
a képen látható divatot, segíti az olvasót/nézőt kontextusba helyezni a csupán
egy pillanat felszínét ábrázoló képet.
Barthes 3 szinten határozza meg vizsgálatát:
1. Valós szabályrendszer, amikor is megvizsgálja a valóságos öltözék és a divat összefüggését
2. Meghatározza az írott öltözék kódját, amely a ruházat és leírás közti viszonyrendszert mutatja be.
3. A retorikai szabályokat kutatja, melyben az írott öltözés és a divat kapcsolatának felépülését taglalja.
A kutatás szerint mindhárom esetben,
a meghatározott jelrendszerek nem az öltözéket, nem is a nőt mutatják be, hanem
a divatot. Vizsgálataiban kitér arra, hogy milyen könnyen lehet a divat komplex
szimbólumrendszerét szavakba ölteni, megmutatja, hogy a divat világában bármelyik
szót meg lehet tölteni egy idealista, burzsoá nyomatékkal, tartalommal.
Megközelítésében a divatmagazinok nyelvezete megmutatja a szemiológia rövid
történelmét, mindemellett gazdasági faktorokat is megnevez, amelyek hatnak a
divatmagazinok luxust éltető irodalmára. Az ipari társadalom szükségszerűen
fogyasztókat kell teremtsen maga számára, a divat két tudat különbözőségén alapul
tehát, ennek eléréséhez pedig szükség van egy közvetítő szubsztanciára, a divatmagazinokra.
Készítette: Kató Linda,
2009. január 5.