Kiegészítések Csiszér Annamária könyvismertetőjéhez

Pratkanis és Aronson: A rábeszélőgép


A könyv tartalmáról:

A két világhírű amerikai szociálpszichológus azt kutatja, hogyan viselkedik az ember kis és nagy közösségben, csapatban, vagyis a társadalomban?
A rábeszélőgép közhasznú kézikönyv és egyben szórakoztató olvasmány melyet a témába vágó kedves karikatúrák még élvezetesebbé tesznek, a meggyőzés mindennapos mesterségéről szól.
Hatásosabban védekezhet a hirdetések agressziója ellen az, aki ezt a könyvet behatóbban tanulmányozza.
A könyv főként az alábbi kérdésekre keresi a választ:

Hogyan hirdessünk hatásosan?
Hogyan védekezzünk a (hatásos) hirdetések ellen?
Hogyan adjuk el a jó terméket? Hogyan adjuk el a rossz terméket?
Hogyan álljunk ellen a kísértésnek, hogy megvegyük azokat a jó vagy rossz termékeket, amelyeket mindenáron ránk akarnak tukmálni?
Hogyan tartsunk hatásos beszédeket értekezleteken, gyűléseken vagy akár családi körben? Hogyan ragaszkodjunk álláspontunkhoz az értekezleteken, gyűléseken vagy akár családi körben tartott hatásos beszédek ellenére?
Hogyan vegyünk rá másokat olyasmire, ami eszük ágában se volna? Hogyan vegyük rá önmagunkat olyasmire, ami eszünk ágában se volna?
Hogyan válhat a nevelés propagandává? Hogyan válhat a propaganda neveléssé?
Hogyan manipulálhatjuk embertársainkat? Hogyan állhatunk ellen a manipulációnak és a manipulátoroknak?
Hogyan növelhető egy politikus vagy egy párt hitelessége? Hogyan láthatunk át a politikusok és pártok hitelességét trükkökön?
Hogyan használhatjuk ki az emberek bűntudatát, szorongásait és félelmeit? Hogyan hányhatunk fittyet a bűntudatunkat, szorongásainkat vagy félelmeinket kihasználókra?
Hogyan szervezhetünk hatásos kampányt? Hogyan állhatunk ellen a hatásos kampánynak?
A kérdéseken keresztül megmutatja a gyakran járatlan, gyanútlan olvasónak hogyan lehet élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével?

A meggyőzés művészetét, tudományát az ókor óta folyamatosan minden korban tanulmányozták, kutatták, intézményesítették, kódolták.
A tömegkommunikáció megjelenése óta végbement változásokat vizsgálják színes példákon keresztül bemutatva, hogy a meggyőzés - mely azóta inkább nevezhető propagandának - elképesztő erővel fejlesztette ki befolyásoló képességét az egyénre nézve, kihasználva annak növekvő passzivitását.
Mindemellett a szerzők nagyító alá teszik azokat a pszichológiai mechanizmusokat is, melyek főszerepet kapnak a meggyőzés és a propaganda gyakorlatában, de legfőképpen a politikában, a reklámban és hírekben. A szerzőpáros nemcsak azt mutatja meg, hogy a média milyen módon képes az egyén cselekedeteit, gondolatait és vágyait irányítani illetve befolyásolni, hanem azt is, hogy miként tudunk védekezni a propaganda ellen, előrevetítve így a tömegkommunikációban egy kontrolált és nevelői lehetőséget.
Olvashatunk továbbá Saddam Husseinről, a bagdadi Hitlerről, a Clinton-Lewinsky botrányról. Értesülhetünk arról, melyek azok a folyamatok, ahol a politikusok, papok, biztosítási ügynökök, orvosok vagy szülők ugyanazt az eszközt használják céljaik eléréséhez: pl. a félelemkeltést.
Higgyünk abban, hogy nemcsak két alternatíva létezik: a naiv és teljes hiszékenység, illetve teljes cinizmus. Az úgynevezett demokratikus politikai berendezkedésű országokban egyre kifinomultabb propagandatechnikákat vetnek be, fontos, hogy az emberek ismerjék működési mechanizmusukat, értsék hatékonyságuk rejtelmeit, s sikeresen alkalmazhassák a lelki önvédelem minden feltárt eszközét anélkül, hogy elsodorja őket a mély cinizmus világméretű hullámverése. Erről szól ez a könyv, melynek konklúziója; határvonalat lehet húzni a rábeszélőgép és a meggyőzés- a propaganda és a kommunikáció között.
De a könyv nemcsak a kommunikáció befogadóihoz szól, a kommunikátorok - a rábeszélők - számára is tartalmaz némi útmutatást arra nézvést, hogyan dolgozhatnának hatékonyabban, de mégis becsületesen, tiszta módszerekkel. A szerzők meggyőződése, hogy a demokrácia túlélésének egyetlen esélye, ha két feltétel egyszerre teljesül:

1. A rábeszélők megtanulják az üzenetüket eljuttatni az emberekhez anélkül, hogy megsértenék az esélyegyenlőség és a tisztesség szabályait;
2. A választópolgárok eléggé felkészültek lesznek ahhoz, hogy biztonsággal megkülönböztessék az egyenes beszédet a csűrés-csavarástól, a becsületes versenyt a csalástól.

A könyv elolvasásával új nézőpont tárul elénk, és könnyebben védekezünk a kereskedők rábeszélő technikái ellen nem csak az elmélet, hanem a gyakorlat szintjén is, úgy hiszem a kommunikációtudomány bibliográfiájának alapvetően fontos könyve.

 

Készítette: Fazekas Piroska
2009. április 22.

 


[vissza a lap tetejére]